Pony trekt me mee.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Pony trekt me mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 16:14

Hoi.

Als ik mijn pony uit de wei haal dan trekt hij me mee naar het gras.

Vandaag weer zo. Weer mee trekken en wat ik dan doe is trekken aan het touw/halster, mijn voet onder zijn hoofd (zodat hij wel zijn hoofd omhoog moet doen).
Maar vandaag was ik er zo klaar mee dat ik hem een pets op zijn billen heb gegeven met de achterkant van het halstertouw. En dat hielp nog niks.

Toen heb ik hem met veel pijn en moeite weer terug gezet. (Was nog niet eens bij de bak aangekomen).

In de wei heb ik wat leiderschap oefeningen gedaan. Zoals: volgen, stoppen als ik stop. In de wei ging dit goed dus ik nog een keer geprobeert te lopen naar de bak. En weer ging het mis. Ik zette hem dan achteruit en liep weer zonder hem aan te kijken door.

Nu lees ik op bokt oude topic's terug en daar werd gezegt dat je een zweepje mee moest nemen. Maar ik ben bang dat ik hem bang maak of dat ik hem pijn doe. Maar aan de andere kant denk ik dat een paard ook niks heeft aan een baas die niet de leider is.

Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen door tips te geven.

Mvg Yenni.

MarlindeRooz

Re: Pony trekt me mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:16

Een keer zachtjes met je voet zijn hoofd omhoog halen, tweede keer wat duidelijker en de derde keer schuif ik met redelijk tempo mijn voet onder zijn hoofd door. Hier doen ze het nu allemaal heel braaf. (shetlanders)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:17

Goed duidelijk maken dat jij de baas bent, want zo te horen is hij de baas over jou.
Mocht het zo niet lukken zweepje mee, je hoeft niet meteen keihard te slaan. Hengstenketting kan je ook proberen :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 16:20

TerraHowrse schreef:
Goed duidelijk maken dat jij de baas bent, want zo te horen is hij de baas over jou.
Mocht het zo niet lukken zweepje mee, je hoeft niet meteen keihard te slaan. Hengstenketting kan je ook proberen :)

Hoe bevestig je een hengstenketting? Die hebben we op stal wel liggen namelijk.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 16:21

MarlindeRooz schreef:
Een keer zachtjes met je voet zijn hoofd omhoog halen, tweede keer wat duidelijker en de derde keer schuif ik met redelijk tempo mijn voet onder zijn hoofd door. Hier doen ze het nu allemaal heel braaf. (shetlanders)

Dit werkt niet... hoe hard ik het ook doe...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:21

Yenni schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit werkt niet... hoe hard ik het ook doe...

Ik zou hem eerst maar eens een flinke schuif onder zijn hoofd geven. Ik vind een zweepje veel zieliger. :o

Wat voor pony is het?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:25

Yenni schreef:
TerraHowrse schreef:

Hoe bevestig je een hengstenketting? Die hebben we op stal wel liggen namelijk.

De beste manier in dit geval is aan de ene kant van het halster, onder de keel door, en dan door het andere gat bij de mondhoek er weer uit. Geen druk op geven, als je wordt meegetrokken een rukje geven, zo heb ik het bij mijn pony afgeleerd want die had daar ook een handje van.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:26

Je moet je pony voor zijn

Je merkt wel wanneer hij omlaag begint te trekken. Meteen tegendruk geven met je touw en stem verheffen: 'Nee dat mag niet'.

Je kunt niet van paarden winnen met kracht want sterker zijn ze toch. Je kan ze alleen slimmer af zijn ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:33

MarlindeRooz schreef:
Ik vind een zweepje veel zieliger. :o

Tijdens het poetsen wel eens een zwieper van de staart in je gezicht gehad?

En zo staan paarden elkaar in het vliegenseizoen dus hele dagen te 'slaan'.
Mensen hebben maar een heel klein verschil tussen iets voelen en dat het pijn doet. Paarden zijn ook heel gevoelig, maar het punt waarop het pijn gaat doen ligt bij hen een heel stuk verder.

Verder: halster in hand, elleboog tegen de nek. Arm moet gebogen blijven, als ie dan weg wil kun je hem rond trekken. Zoals in andere topics vaker genoemd: als een paard / pony zich recht kan maken is ie met geen mogelijkheid tegen te houden, teveel gewicht en kracht. En four-hoof-drive :P

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 16:40

Pony voor zijn is heel moeilijk. Ik let goed op zijn lichaamstaal en wanneer ik voel dat hij begint de aandacht te verliezen dan hou ik halt. Spreek met een luide stem en steek me vinger op (dan let hij altijd goed op) en zeg dan: denk dr aan of pas op he!

Maar ik vind het moeilijk..

Maar als ik hem morgen nou met een zweepje een tikje op zijn billen geef dan heeft hij geen pijn?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:42

Nee hoor :P

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 16:43

Oke fijn. Ik ben daar wel altijd bang voor. Maar dat zal dan wel mijn te- lieve gedachtes zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:02

Ik zou geen zweep meenemen hoor. Vind dat zo vreemd. Tik op z'n kont vind ik in zo'n geval toch al niet logisch. Hij gaat naar voor/beneden en dan geef je hem achter een klap wat imo toch doorlopen betekend. Terwijl je juist wil dat hij bij jou blijft.

De tip van de hengstenketting of die van Rex_Rolfo vind ik veel beter.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:40

Een tik op z'n billen gaat echt niet helpen. Gaat ie hooguit nog harder rennen. Waar woon je ergens?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:45

Touw knipje aan buitenzijde van het halster vast zetten, als ze wil trekken = rukje geven; dan krijg je een hefboom werking effect.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:55

Rex_Rolfo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Mensen hebben maar een heel klein verschil tussen iets voelen en dat het pijn doet. Paarden zijn ook heel gevoelig, maar het punt waarop het pijn gaat doen ligt bij hen een heel stuk verder.

Verder: halster in hand, elleboog tegen de nek. Arm moet gebogen blijven, als ie dan weg wil kun je hem rond trekken. Zoals in andere topics vaker genoemd: als een paard / pony zich recht kan maken is ie met geen mogelijkheid tegen te houden, teveel gewicht en kracht. En four-hoof-drive :P

Ook goede tip! Gebruik ik zelf ook vaak!

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:00

Heb ik ook gehad, ik liet hem grazen aan de hand, vroeg wat later zijn hoof omhoog en zodra hij dat deed kreeg hij een kleine voedsel beloning die ik na een tijdje heb afgebouwd omdat het zo goed ging, af en toe weer opnieuw beginnen met een brokje als beloning is wel fijn vind ik. als hij je mee trekt doe dan je halster touw snel over de neus, kunnen ze een stuk minder hard trekken :) En zodra je merkt dat hij naar het gras wil, meteen corrigeren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 20:52

Dank jullie voor de reacties. Ik ga er zeker iets mee doen!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:33

Rex_Rolfo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Al eens een tik met de zweep gekregen? Ik kan je verzekeren dat dat harder aan komt dan de staart haren van een paard. Zelfs een zacht tikje. Dat weet ik omdat toen iemand vroeger die vergelijking maakte, ik werk eens wilde weten wat een tikje van de zweep was een dus een zachte tik met een rijzweep op mijn linkse arm heb gegeven. En Hoewel het gezicht veel gevoeliger is dan een arm verkies ik toch de staartharen in mijn gezicht ver boven het tikje van de zweep op mijn arm.
Dus ja en zweep komt effectief harder aan dan de haren.
Waarom zou een paard anders bang zijn voor de zweep?

Het klopt wel dat een trap van een paard voor een paard minder hard aankomt dan voor een mens, maar dat heeft weer te maken met spiermassa die een klap kan opvangen.
Een rechtstreekse kracht op een spiermassa is anders als kracht met een striemende werking zoals een zweep die ook op grote spiermassa en praktisch zelfde effect heeft.
Dat komt omdat de pijn van de trap gaat om pijn op de diepere weefsels en de striemende kracht meer is van het genre schaafwond die dus even pijnlijk zijn bij grote als bij kleine spiermassa. Hier gaat het om oppervlakkige pijn. Diepe pijn of oppervlakkige pijn gaat niet om de maat van de pijn, maar waar de pijn receptoren geprikkeld worden, namelijk dieper in de weefsels of meer op de oppervlakte.
Je kan het misschien wel vergelijken met een boks die minder pijn doet naarmate de dikte in spiermassa afneemt of een klap met de vlakke hand die ongeacht de dikte van de massa even pijnlijk is.
Dus kort gezegd, ja een paard heeft evenveel last van de zweep (omdat hier de spiermassa niet van belang is) als ons en ja en zweep is pijnlijker dan een staart.
Als je een zweep gebruikt om te straffen is het waarschijnlijk ook de bedoeling dat het als straf aankomt, anders zou het nutteloos zijn hè.
Maar ik denk dat het over het algemeen niet nodig is om pijn te gebruiken om leider te zijn over het paard (Hoewel dit bij sommige manege paarden behoorlijk moeilijk is om geweldloos de leiding te nemen, maar dat kan je ze met de vele verschillende ruiters moeilijk echt kwalijk nemen).
Als dit paard van de manege is en je wilt het op een vriendelijke manier aanpakken, dan zal je het wat moeilijker krijgen.
Als je niet te ver woont, wil ik wel eens langs komen om te helpen met dit paardje omdat je de basis oplossingen allemaal al geprobeerd hebt en ik dus niet direct extra tips kan geven die geweldloos zijn zonder het paard voor me te hebben, maar dan moet de afstand meevallen en als het een manege is, moet die waarschijnlijk ook akkoord zijn. Verdere info hierover kan je krijgen via pb.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:39

KittyDylan schreef:
Nee hoor :P

Die is grappig.
Hier dezelfde vraag. Als het geen pijn doet, waar is de straf dan.
En ik verkies naar het paard zelf te luisteren. Niet naar een mens die beweert beter te weten dan paarden wat pijn doet of niet.
Kijk naar je paard als de zweep contact maakt en vertel dan nog eens dat het geen pijn doet.
Zelfs mensen die hun paard elke angst voor de zweep afleren door het paard ermee te afhuren en hem zachtjes te tikken en boven hun hoofd te zaaien met veel lawaai hebben een paard dat overduidelijk reageert uit pijn als ze per ongeluk tikken zoals de zweep standaard gebruikt wordt.
Ts, ik moedig je aan naar je paard te luisteren en niet naar iemand die dat blijkbaar niet doet.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:44

Ik heb het idee dat de pony een beetje de baas is over jou in plaats van andersom. Probeer inderdaad die hengstenketting maar ook je eigen lichaamshouding. Word maar een keer boos hoor maar dim wel op het juiste moment. Een tik op de kont snapt hij denk ik niet, want een tik op de kont betekent vaak voorwaarts. Maar dat doet hij al dus heeft het geen zin. Wij hier op stal geven de paarden gerust een tik op de neus hoor met of zonder zweep, zijn ze nou helemaal. En zielig? Nee vind ik niet. Je moet het natuurlijk pas doen wanneer ze al genoeg gewaarschuwd zijn (bij mij 3x) en weten waar en zorgen dst je hulp goed doorkomt. Dit houd NIET in dat je zomaar het paard moet slaan, maar probeer je alleen een beetje van het zielige af te praten.
Want omdat jij dat zielig vind, maakt hij er misbruik van.

Waar woon je ergens? Als je nou in de buurt woont wil ik je best ermee helpen hoor. Geen probleem ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:08

TVG > OPG

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:56

Je kan ook proberen het halster even te grijpen aan de zijkant en een harde Ruk omhoog geven als zij/hij op het gras is aangekomen! De mijne had dit ook toen ik hem net kocht, en gewoon snel en hard trekken werkte bij mij gewoon prima! Als ie omhoog is en hij wilt niet lopen zou je met het touw een beetje naar zijn kont kunnen zwiepen om zo aan te geven: en nu lopen! Dus je hoeft haar/hem echt niet te raken of iets! Vaak vinden ze het trek gevoel al wat naarder en komen ze even omhoog en dan zou je snel kunnen vragen of die wil lopen. En daarna zorgen dat ze bij je blijft en dus niet weer naar het gras gaat! Goed en duidelijk doorlopen en zorgen dat ze goed leert wijken voor druk. Dus stel ze trekt of duwt dat jij haar makkelijk stil kan zetten of een stapje terug! Heel duidelijk zijn, Zij/hij moet gewoon mee lopen, klaar. Mijne wilt ook wel is naar het gras als ik even niet goed oplet, maar echt me er mee heen slepen doet hij niet meer! En ik krijg hem nu binnen no time weer van het gras af. succes!

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:03

mijn paard deed dit ook, als je zijn hoofd bij je kan houden heb je heel het lichaam, zodra je het hoofd kwijt bent heb je niks. misschien dat je de noodstop kent? kan je aan hand en onder het zadel doen, is da paarden houdgreep, weetniet zo goed hoe ik moet uitleggen hoe dat moet maar is vast op internet wel te vinden. werkt overal, moetje wel oefenen beide kanten, op begin zal ze het nog niet doen maar met mate ze er lichter in word kanje het overal gebruiken

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 17:08

xwildhorse schreef:
mijn paard deed dit ook, als je zijn hoofd bij je kan houden heb je heel het lichaam, zodra je het hoofd kwijt bent heb je niks. misschien dat je de noodstop kent? kan je aan hand en onder het zadel doen, is da paarden houdgreep, weetniet zo goed hoe ik moet uitleggen hoe dat moet maar is vast op internet wel te vinden. werkt overal, moetje wel oefenen beide kanten, op begin zal ze het nog niet doen maar met mate ze er lichter in word kanje het overal gebruiken

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt ;) hij doet dit alleen als ik hem mee neem uit de wei. Dan heeft hij geen zadel op. :)