Paard reageert op emotie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

Paard reageert op emotie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 11:07

ik weet dat de titel een beetje vaag is maar ik had laatst alweer bijna een ongeluk met mijn paard! (2e keer binnen een maand) ze schrok van vallend metaal bij de stortplaats en draaide haar kont de weg op! ik was daar erg van geschrokken (net als de bestuurder die bijna op de kont van Una zat) en maakte me niet veel later wat boos om het feit dat dit dus al de 2e keer is in zo'n korte tijd dat er zoiets gebeurd terwijl ik dit nog nooit mee gemaakt heb met een paard (voornamelijk wat angst dat dit veel vaker gaat gebeuren)

Maar met dat ik zelf wat bozer werd keek ik naast me en stond Una haar hoofd ook op onweer! met dat ik me begon te ontspannen en afgeleid werd door haar boze blik ontspande zei zich ook weer! een tijdje later gebeurde dit weer! (weer omdat ik me boos begon te maken).

ik liep trouwens naast Una opweg naar het land!

Hebben meer mensen dit met hun paard? of kan het zijn dat ze gewoon wat chagrijnig was?
Laatst bijgewerkt door muis98 op 13-04-16 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:12

Je bent niet de enige hoor met zo'n paard... Ik en de mijne zijn nog net niet tegelijk ongesteld... ;-)

Verder is het 1 op 1 of ik naar mezelf sta te kijken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:14

ik ga gewoon niet op mijn paard zitten als ik niet lekker in mn vel zit, ik weet precies wanneer ik zo ben en hij daarop reageert.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 11:15

Women2 schreef:
Je bent niet de enige hoor met zo'n paard... Ik en de mijne zijn nog net niet tegelijk ongesteld... ;-)

Verder is het 1 op 1 of ik naar mezelf sta te kijken.

oh gelukkig! was hier eigenlijk best wel van geschrokken! ondanks dat ik mijn paard al anderhalf jaar heb ofzo kunnen we nogsteeds niet super met elkaar overweg! ze is tijdens het poetsen en zadelen erg "gemeen" dan trapt, piept en bijt ze. Dus als ze boos naar me kijkt aan de hand ben ik soms zo bang dat het tegen mij gericht is :')

mystery1980 schreef:
ik ga gewoon niet op mijn paard zitten als ik niet lekker in mn vel zit, ik weet precies wanneer ik zo ben en hij daarop reageert.

haha ja dat ken ik ook! als ik wat brak ben hoef ik dan ook niet te gaan rijden! zodra ik daardoor te relaxed ben schrikt zij echt van alles en nog wat :')

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:18

Bijna alle paarden reageren op emotie :j Ze reageren heel erg op de energie die jij om je heen hebt hangen

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:21

onwijs herkenbaar.. paarden werken vaak ook als een spiegel voor je.. en reageren op wat jij doet.
Als ik een dag niet lekker gewerkt had op mijn werk en ik kwam de stal binnen staat mijn paard al met zijn kont naar de deur toe ('ik heb geen zin...')
De frustraties van die dag zou hij dan moeten incaseren en dat weet hij... daardoor kies ik ervoor bij een 'klote' dag bij mij (werk of wat dan ook) ga ik longeren of tutten maar zeker niet rijden dat is zo oneerlijk voor mijn paard...

muis98

Re: Paard reageerd op emotie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 11:24

hebben jullie misschien ook tips om die emoties wat onder controle te houden? zoals bijvoorbeeld tijdens het zadelen en poetsen? ik merk vooral dat zodra ik aan de linkerkant van haar kom dat ik wat gespannen wordt omdat ze hier meestal trapt (denk ook door mijn eigen "energie") of bijvoorbeeld tijdens het rijden? heb wel het gevoel dat ze hier een stuk minder reageert dan dat ik niet op haar zit (behalve in de bak)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:28

geduld hebben en consequent zijn nijdig gedrag mag je best afstraffen maar let wel goed op dat het misschien een andere oorzaak heeft... het is best lastig om vanuit een stuk tekst uit te maken waar deze frustratie van jou/haar vandaan komt... singel nijd heeft die van mij ook hij bijt nu op een paal ipv op mij (ik heb hem toch een keer een snoei verkocht omdat hij raak beet dit moet je wel voor zijn... heb ik ook weer van geleerd)...
Maar goed nu hoe ik maar te zeggen 'pas er op' en hij doet het niet...
en beloon hem als hij het een keer niet doet.. belonen werk 100x beter als straffen

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:29

Vooral ook je ademhaling onder controle krijgen en ontspannen, dat helpt heel erg :)

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 11:31

DBiancaL schreef:
geduld hebben en consequent zijn nijdig gedrag mag je best afstraffen maar let wel goed op dat het misschien een andere oorzaak heeft... het is best lastig om vanuit een stuk tekst uit te maken waar deze frustratie van jou/haar vandaan komt... singel nijd heeft die van mij ook hij bijt nu op een paal ipv op mij (ik heb hem toch een keer een snoei verkocht omdat hij raak beet dit moet je wel voor zijn... heb ik ook weer van geleerd)...
Maar goed nu hoe ik maar te zeggen 'pas er op' en hij doet het niet...
en beloon hem als hij het een keer niet doet.. belonen werk 100x beter als straffen

zijn we inderdaad mee bezig! het is alleen al erg lastig dat ik niet normaal naar haar toe kan lopen met het zadel! denk dat ze een minder leuke ervaring heeft gehad voor ze bij mij kwam.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:31

Mijn beide pony's reageren ook op mijn emoties, maar wel allebei op een andere manier. Wanneer ik moe ben of niet zo lekker in m'n vel zit, probeert m'n ene pony extra lief te zijn en me als het ware te troosten, terwijl de ander er juist misbruik/gebruik van maakt.

Paarden zijn hier gewoon erg gevoelig voor is mijn ervaring. Als ik chagrijnig ben of een beetje geïrriteerd ben, laat ik dan ook bewust mijn jaarling staan omdat ik weet dat hij me dan nog meer zal gaan irriteren en ik sneller (onterecht) boos op hem wordt. Je moet jezelf gewoon goed leren kennen op dat gebied en in mijn ogen betekent dat dat je soms iets even moet laten ook al was je wel van plan om te pony te gaan trainen. Ik vind dat ik ten alle tijde eerlijk naar mijn pony's moet zijn en als ik een rothumeur heb of niet goed in m'n vel zit, kan ik dat niet altijd en dan vind ik dus dat ik mijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Als jij onzeker/gespannen bent op het moment dat je haar linkerkant moet poetsen of haar linkerhoef uit moet krabben, heeft zij dat erg snel door en zal zij geheid iets uit gaan vreten. De kunst is om dus te zorgen dat je niet gespannen bent en/of je onzekerheid niet aan je paard laat merken, maar het gewoon doet. We leven in het 'hier en nu' en dat jou paard in het verleden een keer getrapt heeft doet er niet meer toe. Dat is gebeurt en dat is erg vervelend, maar als je dat vast blijft houden dan los je het probleem niet op. Op het moment dat zij verkeerd gedrag vertoont moet je haar afstraffen, maar dat heeft alleen zin op dat moment. Als jij nu nog steeds gek gaat doen omdat ze een keer getrapt heeft, dan begrijpt jou paard niet waarom je zo raar doet, dat is ze allang weer vergeten.

Gewoon vol zelfvertrouwen naar die linkerkant lopen, lekker poetsen en haar vooral een ontspannen indruk geven. Als jij je vooraf al druk gaat maken of het poetsen van de linkerkant, dan gaat het niet werken.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 13-04-16 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:32

Ja, paarden kunnen daar heel sterk op reageren. Ik heb ooit een keer gefrustreerd bij een pony in de stal gestaan "waarom doe je altijd zo moeilijk juist als het toch allemaal al niet wil!"
Dat was het antwoord dus - mijn stress sloeg meteen over, met een dwarse pony als gevolg. Ik heb me daarna niet vaak meer gefrustreerd gevoeld bij paarden.

En hoe je dat kunt regelen - ten eerste, dat je het van jezelf merkt is al heel goed. Voel ook wat het met je lichaam doet: span je je spieren aan? Neem je bv onwillekeurig al afstand, of maak je je klaar om iets te doen (bv je hand wegtrekken of afstraffen?)

Daarna kun je proberen om dat rustig los te laten. Je voeten ontspannen op de grond zetten, je schouderspieren ontspannen, je ademhaling naar je buik. Een liedje neuriën kan ook helpen, en neem rustig de tijd.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:34

Paarden zijn geweldige spiegels voor hoe jij je voelt... En sommige paarden, zijn extreme vergrootglazen van je emoties.

Kijk eens naar je ademhaling, inderdaad je spierspanning, probeer je enorm bewust te worden van je eigen houding, gevoel, emoties, energie en sfeer. Als je dáár bewust van bent, dan kun je in de toekomst veel makkelijker met welk paard dan ook trainen :)

Is misschien zweverig, maar met een gevoelig en sensitief dier als een paard werken begint bij jezelf als persoon.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:41

Mijn tips?

Rustig worden, ook in je hoofd.
Luchtiger worden.
Ademhalen.
Gewoon genieten hoe de zon schijnt, ook al regent het.
En denken aan het positieve. Neem het beeld voor je wat je graag wilt in een ontspannen sfeer.

Ja, paarden zien wat je denken, voelen je emotie en voelen jouw hartslag in jouw lies (de slagader) hoe gefrusteerder jij raakt, hoe erger je het maakt, door je hartslag, je ademhaling en je eigen hoofd.

Vroeger had ik er een bloedje hekel aan.
Tegenwoordig: Doe mij maar 100 van deze eerlijke paarden.

Sinds de zomer is er iets in mijn hoofd volledig om gegaan, waardoor ik nu eerder lui ben, dan heethoofdig. En dit is met alle paarden waarmee ik werk te merken.

Ik lach meer, geniet meer, en pluk de dag. Gaat het niet goed? Okey, prima, maar wat gaat er dan wel goed? Daar je hoofd op rusten (dus niet vastklemmen)

Ik merk het zelfs met aandraven, als ik in mijn hoofd een beeld heb van rustig draven, gaat dit zo fijn.
Heb ik een druk beeld, worden paarden ook druk.

Je hoofd doet veel met je lichaam, wees hier bewust van, en ga hier lekker mee aan de slag.

Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:47

Paarden zijn daar wel gevoelig voor, niet alle hoor maar sommige paarden voelen het meteen aan.
Het is trouwens: 'reageert'.

muis98

Re: Paard reageert op emotie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 11:53

denk dat ik die tips maar eens moet gaan proberen!

en heb de spelfout net aangepast! dankje, spellen is nooit mijn sterke kant geweest

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:00

Tuurlijk reageert een paard op emotie, die voelen namelijk feilloos aan hoe jij je voelt, je hoeft ze dat écht niet te vertellen ;) én ze nemen het meestal ook over.
Emoties onder controle kunnen houden is een hele uitdaging voor veel mensen want is niet makkelijk. Maar het is eigenlijk van groot belang in je relatie met je paard. Je krijgt er zóveel voor terug, zal je wel merken: een rustig, tevreden paard wat voor jou zijn best wil doen. Als je respect toont, krijg je tonnen respect terug. Je emoties niet de baas kunnen is eigenlijk een uiting van onmacht en onkunde.

Je kan het oefenen door, zoals hier al aangehaald, een deuntje te fluiten, eens heel diep in en uit te ademen waarbij je de spanning zó uit je lichaam voelt wegstromen, je zintuigen even op scherp zetten (wat ruik ik? wat hoor ik? etc...). Als het niet lukt is het maar zo fair tegenover je paard of pony om even uit zijn buurt te gaan.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 13-04-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:02

Ja, ik herken dit heel erg! Ik ben een keer op het paard gestapt toen ik ongesteld was en zij hengstig. Nou ja, dat versterkte elkaar enorm: Zij nam mij over en andersom. Dat doe ik nooit weer :')

Als ik van iets schrik, kan ik er de donder opzeggen dat het paard gaat rennen. Maar we hebben ook dat als ik positief reageer op haar, zij toch even wat lijkt te groeien en ook happier is. Dus ja, heel herkenbaar!

Meestal als ik merk dat ik wat geïrriteerd raak als iets niet lukt, zet ik haar terug in stap en nemen we even een pauze en proberen we het opnieuw. Dit is soms effectiever dan blijven proberen. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:03

De mijne heeft dat ook heel erg, is een merrie. Voelt haarfijn aan wanneer ik het zat ben en wordt dan zelf ook chagrijnig :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:21

Hou op schei uit, mijn paard Bonte Jaopie ( die ik al vanaf veulen heb, die is nu 12) voelt mij beter aan dan ik mezelf ken, en ik ben toch bepaald geen achttien meer.
Die heeft al door hoe ik me voel als ik maar bij de wei áán kom lopen.
Leuk, maar het kan knap tegen je werken als je paard er gevoelig op reageert terwijl jij zelf niet lekker in je vel zit.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-04-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:35

Paarden voelen jouw energie aan. Dus ja, alle paarden voelen 'emoties'. De een trekt zich daar niks van aan als jij bv nerveus bent terwijl een ander daar juist ook nerveus van kan worden.
Een paard is een spiegel van jezelf. Zie je iets dat je niet bevalt? Dan moet je aan jezelf werken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:51

Neverland schreef:
Paarden voelen jouw energie aan. Dus ja, alle paarden voelen 'emoties'. De een trekt zich daar niks van aan als jij bv nerveus bent terwijl een ander daar juist ook nerveus van kan worden.
Een paard is een spiegel van jezelf. Zie je iets dat je niet bevalt? Dan moet je aan jezelf werken.

is dat zo?Die van mij nipt,ik zelf niet... :D

Het is wel zo dat ze stress opvangen....als ik ze snel binnen wil zetten vanwege naderend onweer gaan ze niet komen :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:59

Als ik chagrijnig ben kan ik mijn paard beter een dagje laten staan :+.

Hij voelt mij echt goed aan, en als ik vrolijk ben en liedjes zing, is hij vrolijk tot ik vals ga zingen (oke, dat laatste niet haha)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:15

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat paarden direct reageren op jouw verhoogde hartslag met hun eigen verhoogde hartslag ookal hebben ze zelf nog niets kunnen waarnemen (dat is in het onderzoek uitgesloten. Ik denk dat precies dat reageren op jouw state of mind en bijbehorende lichaamssignalen het zijn van een vlucht- en kuddedier is: finetuning op elkaars lichaamstaal zodat je direct allemaal kunt vluchten als het foute boel is. Ik schreef ooit een gezellig blogje over een praktijkgeval met hartslagproblemen http://dianapaard.tumblr.com/post/65546 ... nde-hengst

Edit: zelf drink ik ook bijvoorbeeld geen koffie als ik weet dat ik met een 'probleempaard' moet werken, en werk van te voren aan een rustige ademhaling van mezelf.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 15:01

pff kom net bij haar weg! eerst zaterdag nog maar afwachten! ging allemaal super alleen het zadelen is erger dan eerst!! maar zaterdag komt de osteopaat, klinkt misschien banketstaaf maar hoop dat daar wat uit komt. dan weet ik in ieder geval waar het aan ligt