Allergie voor paarden en alles erom heen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Allergie voor paarden en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:50

Hey!
Ik weet al heel lang dat ik hooikoorts heb en allergisch ben voor paardenroos en het stof in stro en dergelijke. Hier heb ik pilletjes voor en dat is tot nu toe altijd goed gegaan.
Nu loop ik elke dag van 8 tot 5ish stage op een stalling en begin ik wel echt serieus last te krijgen. Ik lig dagen erna nog te hoesten door de vernauwing in mijn luchtwegen en krijg veel hoofdpijn.
Ik ben hiervoor al naar de HA gegaan, maar die kon me helaas ook niet verder helpen dan een ander pilletje (die nog niet werkt helaas)

Iemand tips hoe ik hier het beste mee om te kunnen gaan? Het zou zonde zijn om zo'n stage te moeten laten vallen natuurlijk. :)

antje_vip

Re: Allergie voor paarden en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:54

Ik snap eigenlijk niet waarom je zo'n stage kiest terwijl je weet dat je zo allergisch bent. Ik weet niet wat voor gevolgen het heeft als je zo doorgaat, maar "dagen erna nog hoesten en benauwd" klinkt niet gezond.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:57

Dat ga je niet oplossen met een pilletje/pufje oid.
Bij zulke heftige reacties is proberen te vermijden de beste oplossing.

Stage is niet handig gekozen maar hoe lang moet je nog?

Kan je vragen voor zoveel mogelijk buitenwerk op stage of is daar geen optie toe?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:00

Het is gewoon een vrijwillige stage. Ik ben die gaan doen omdat ik het leuk vind, en ik had er al heel lang geen last meer van gehad hoor :p

Ben vandaag met een andere stagaire meer naar buiten geweest inderdaad, dat hielp toch wel veel :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:02

Ik wil niet banketstaaf zijn hoor, maar ik zit zelf met een hoop allergieen. En die pillen zijn er niet voor omdat je dan lekker wel kan doen waar je allergisch voor bent, maar om de klachten te onderdrukken.
Voorbeeld; Als je allergisch bent voor Pinda's (of Vis zoals ik bijv.) betekend niet dat je met een gerust hart pinda's of vis kan eten omdat je een pilletje inneemt. Wel is het zo dat als je bijvoorbeeld ergens uit eten gaat, je bij voorbaat een tabletje in kan nemen(of je moet ze al dagelijks innemen) dat de kans dat je er last van krijgt, heel klein is, als er toch sporen van in je eten zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:04

Denk aan je gezondheid, je hebt maar 1 lijf. Je kan beter een vrijwillige stage laten vallen dan je lichaam ;)

Enige dat ik kan aanraden is manege's en stallen die overdekt zijn volledig te vermijden. Buitenstal werkt wel voor mij, binnen word ik hartstikke ziek.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:07

Snap ik, zou wel erg handig zijn :')
Moet zeggen dat de oude pillen die ik had van de hooikoorts ook heel goed hielpen bij de paarden, maar nu komen ze helaas toch te kort.

Bedankt voor de tip vuurneon! Hier is "gelukkig" geen binnenbak, dus met het rijden scheelt dat heel veel :D het is vooral tijdens het stalwerk dat het zwaar wordt nog.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:07

Mijn vriend is ook allergisch voor paarden en traint ook met paarden. Hij heeft reactine wat al jaren goed helpt hier voorheen had hij andere maar deze werkten op den duur niet meer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:08

KirstenChes schreef:
Mijn vriend is ook allergisch voor paarden en traint ook met paarden. Hij heeft reactine wat al jaren goed helpt hier voorheen had hij andere maar deze werkten op den duur niet meer.

Dat laatste klinkt inderdaad ook voor mij erg bekend, zal eens kijken :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:08

Mondkapje proberen tijdens stoffige taken? Ziet er suf uit, maar kan je wel helpen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:09

vuurneon schreef:
Mondkapje proberen tijdens stoffige taken? Ziet er suf uit, maar kan je wel helpen :)

Toevallig heeft mijn vader 2 p3 maskers gekocht voor opstrooien en dergelijke :D . Voelt inderdaad nog een beetje stom om te dragen, maar ik moet naturlijk gewoon aan mijn gezondheid denken.

Liindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:13

Ja zou ik inderdaad ook eens proberen met en mondkapje als het inderdaad vooral met stoffige werkzaamheden in de stallen is zou ik het zeker eens uitproberen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:15

Welke medicatie gebruik je?

Ik heb zelf dezelfde allergie (tenminste, allergie voor alles wat leeft of ooit heeft geleefd, paarden, honden, katten, hooi, stro, haar, etc), en ik gebruik ceterizine. Dat gaat goed. Zelfs zo goed dat ik daardoor 'gewoon' diergeneeskunde kan studeren. Van onze eigen paarden heb ik geen last meer, maar van vreemde paarden wel. Hooi gaat meestal goed, aan het zaagsel op de kliniek moet ik nog wennen. In het voorjaar sneller last (als ik mijn medicijn een keer vergeet) dan in het najaar.
Maar het is voor mij goed te doen zo. Rustig opbouwen en veel stof probeer ik te vermijden. Zo poets ik mijn paard in de verharingsperiode altijd buiten, dat scheelt een hoop.

Continu op medicijnen zitten is niet ideaal, maar dit is mijn passie. Een andere studie of baan zoeken die minder leuk is, is misschien fysiek gezonder, maar mentaal... Nee, ik zou heel ongelukkig zijn als ik mijn paard zou wegdoen zodat ik minder vaak medicijnen zou hoeven slikken. En sowieso, in het voorjaar en de zomer, ookal kom ik niet in contact met dieren of hooi etc, dan nog red ik het niet zonder medicatie.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:18

Kies voor je gezondheid en stop met die stage. Als je chronische klachten overhoudt houd je de rest van je leven spijt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:21

eilleen333 schreef:
Welke medicatie gebruik je?

Ik heb zelf dezelfde allergie (tenminste, allergie voor alles wat leeft of ooit heeft geleefd, paarden, honden, katten, hooi, stro, haar, etc), en ik gebruik ceterizine. Dat gaat goed. Zelfs zo goed dat ik daardoor 'gewoon' diergeneeskunde kan studeren. Van onze eigen paarden heb ik geen last meer, maar van vreemde paarden wel. Hooi gaat meestal goed, aan het zaagsel op de kliniek moet ik nog wennen. In het voorjaar sneller last (als ik mijn medicijn een keer vergeet) dan in het najaar.
Maar het is voor mij goed te doen zo. Rustig opbouwen en veel stof probeer ik te vermijden. Zo poets ik mijn paard in de verharingsperiode altijd buiten, dat scheelt een hoop.

Continu op medicijnen zitten is niet ideaal, maar dit is mijn passie. Een andere studie of baan zoeken die minder leuk is, is misschien fysiek gezonder, maar mentaal... Nee, ik zou heel ongelukkig zijn als ik mijn paard zou wegdoen zodat ik minder vaak medicijnen zou hoeven slikken. En sowieso, in het voorjaar en de zomer, ookal kom ik niet in contact met dieren of hooi etc, dan nog red ik het niet zonder medicatie.

Voel ik me toch minder insane dat ik met de paarden door blijf gaan :D voor mij is het inderdaad ook echt mijn passie, ik zou ongelukkig worden zonder. Bij mij eigen paard lijk ik ook geen last te hebben, had ik dat toch goed door :)

Het "oude" medicijn is 'Fexofenadine' en de huidige 'Desloratadine'.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:28

Mijn vriend is ook erg allergisch voor paarden, maar gaat regelmatig met zijn moeder en mij mee naar stal. Hij heeft verschillende medicijnen geprobeerd en is tevreden met ceterizine. De loopneus houd hij, maar verder heeft hij vrij weinig last als hij deze medicijnen in heeft genomen.

Het maakt ook wel uit wat voor stal het is. Bij het paard van zijn moeder heeft hij veel meer last (veel paarden in 1 grote schuur) dan bij mijn pony (minder paarden, veel ventilatie). Vorige week was hij zijn pil vergeten, maar hij kon wel nog even met mijn pony in de roundpen werken, zolang hij haar maar niet aanraakte.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:38

Toch al meerdere goede ervaringen met ceterizine zo te horen :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:52

Als je benauwd wordt door je allergie, kijk dan uit.
Er kan sprake zijn van allergische astma.
Raar dat je huisarts er niet verder naar kijkt of laat kijken.
Het is fijn om te weten wat er precies speelt. En of aanvullende medicatie noodzakelijk is.
Het kan eventueel uitlopen op een longaanval als je luchtwegen teveel geprikkeld worden. Of er kan blijvende schade ontstaan door onbehandelde astma.
Beide is mij overkomen, geloof me dat wil je niet.

Ik ben het met sommige voorgangers eens dat je dit serieus moet nemen.

Succes ermee!

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:59

Ik heb precies hetzelfde incl bronchites :')
Veel slapeloze nachten door ademnood ect, maar mijn passie voor paarden ligt daar boven :o
Stal mesten kan ik nog alleen opstrooien is voor mij een not done kan ik dagen ziek van worden...
Dus volg wel even mee

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:05

JudArthos schreef:
vuurneon schreef:

Toevallig heeft mijn vader 2 p3 maskers gekocht voor opstrooien en dergelijke :D . Voelt inderdaad nog een beetje stom om te dragen, maar ik moet naturlijk gewoon aan mijn gezondheid denken.
Zo heb ik mijn stage ook uit moeten lopen op een paardenkliniek, wel alleen bij het opstrooien, hooi klaar leggen ed. Toen kwam ik er pas achter dat ik zo gevoelig ben voor onder andere hooi en stro en ik wilde mijn stage ook uitlopen, omdat het kliniekgedeelte toch wel erg interessant was.

Maar ik zou dus nooit een baan gaan zoeken in de paarden :n daar geeft het te ellendige klachten voor. Ik liep met pillen, druppels en een puffer rond, dat zou ik niet normaal vinden als je het ook kunt vermijden. Want echt fit voel je je er meestal ook niet bij. Door de overdaad werden de klachten ook heftiger, dan wanneer ik "een keer" een stal opstrooide.
Wat Boras zegt, herken ik ook, mijn longen zijn er niet beter op geworden en bij hooikoorts heb ik sneller last van bronchitis.

Dus afhankelijk van hoe lang je deze stage nog wil doen of met paarden wil werken, zou ik toch goed nadenken over je keuzes wat betreft de werkzaamheden. Het kan echt van kwaad tot erger gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:29

JudArthos schreef:
Snap ik, zou wel erg handig zijn :')
Moet zeggen dat de oude pillen die ik had van de hooikoorts ook heel goed hielpen bij de paarden, maar nu komen ze helaas toch te kort.

Bedankt voor de tip vuurneon! Hier is "gelukkig" geen binnenbak, dus met het rijden scheelt dat heel veel :D het is vooral tijdens het stalwerk dat het zwaar wordt nog.

PP3 mondkapje op dragen tijdens aanwezig in stal, met stal werkzaamheden en bezemen en werkzaamheden met stro buiten.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:57

Ik ben ook allergisch voor paarden, katten, honden etc. Maar heb er in principe zeer weinig last van. Ik merk het alleen als ik ergens slaap waar ze die dieren hebben. Moeite met ademen en alles zit verstopt. Neem dan van tevoren ook een pilletje voor allergieën in en alles is prima. Maar ik heb het ook langzaam moeten opbouwen, waar ik vroeger al last had als ik een uurtje in de binnenbak reed, kan ik nu prima de hele dag bij de paarden doorbrengen zonder last. Ik ga van de zomer ook 5 weken lang meehelpen op een ranch, ben benieuwd hoe het dan gaat. Succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:34

Boras schreef:
Als je benauwd wordt door je allergie, kijk dan uit.
Er kan sprake zijn van allergische astma.
Raar dat je huisarts er niet verder naar kijkt of laat kijken.
Het is fijn om te weten wat er precies speelt. En of aanvullende medicatie noodzakelijk is.
Het kan eventueel uitlopen op een longaanval als je luchtwegen teveel geprikkeld worden. Of er kan blijvende schade ontstaan door onbehandelde astma.
Beide is mij overkomen, geloof me dat wil je niet.

Ik ben het met sommige voorgangers eens dat je dit serieus moet nemen.

Succes ermee!

Dit inderdaad! Bij mij is het 'gewoon' hooikoorts, maar ik kan er soms ook knap benauwd van worden. Maar dan vooral omdat mijn neus potdicht gaat zitten.
Twee weken terug was ik mijn medicatie vergeten, en gingen we even lekker de paarden borstelen. Ik werd echt gek! Niezen, niezen, niezen, jeuk neus, benauwd, snikheet. Echt een keer of 40 direct achter elkaar geniesd. Moest erbij gaan zitten omdat ik dus tussendoor vrij weinig tijd had om adem te halen, en met een dikke winterjas ging ik zowat out...
Dus borstels laten vallen, muts en sjaal af (scheelt altijd al veel als mijn gezicht vrij is), en de bui afgewacht. Daarna deken op bij paard en naar huis, was echt geen doen. Terwijl ik gister heerlijk zen 1,5 uur heb gepoetst en nergens last van. Het zijn soms vlagen.

Maar het is wel goed om te weten wat er precies aan de hand is, voordat je inderdaad dingen in de hand gaat werken waar je later spijt van krijgt.
Dat is ook wel mijn insteek: Ik probeer het gewoon, en als het niet (meer) gaat is het heel vervelend, maar dan moet ik wat anders verzinnen. Gelukkig kan ik met mijn studie diergeneeskunde meer dan uitsluitend paarden behandelen, ik kan ook iets gaan doen voor de overheid, lesgeven oid. Maar een klein deel van de afgestudeerde dierenartsen blijft ook levenslang in de praktijk werken. Hou daar wel rekening mee, er kan een moment komen waardoor het niet meer wil, en dan moet je wel wat anders kunnen vind ik. Je kan niet jezelf kapot maken.
Ondanks het feit dat de paarden mijn passie zijn, heb ik er weinig aan als ik stik terwijl ik met ze bezig ben. Sommige dagen in de zomer (als ik veel last heb) ga ik dus ook niet naar stal. Of ik zet m'n paard onder de tuinslang, dan is het stof weg, en heb ik daarna veel minder last. Maar dat is niet ideaal, dus meestal kies ik dan eieren voor m'n geld en blijf ik maar thuis.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:00

Bedankt voor de tips! :) ik ga toch consequenter mijn masker opzetten en voor nu even halve/,75 dagen draaien (ook omdat ik een gruwelijk slechte conditie heb hahahaha)

Misschien toch nog een keer naar de HA, voelt zo snel al na een week.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:04

Slik je je pilletje wel elke dag? Als je onregelmatig slikt, bouw je ook geen spiegel op en is het effect minder.
Ik heb zelf een tijdje een pilletje gehad. Nu heb ik andere die wel werken. Ik heb ook neusspray en oogdruppels gehad (en die werkten prima) maar die heb ik nu niet meer nodig.
Iemand die ik ken heeft er niet heel veel last van maar die drinkt heel veel water om de stofjes weg te spoelen :).