Leren Rijlaarzen... Maar welke?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xfbdg

Leren Rijlaarzen... Maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 09:30

Hoi!

Sinds ik erachter ben gekomen dat mijn laarzen flink aan het slijten zijn ben ik op zoek naar nieuwe. Het liefst leren. Nou ben ik benieuwd, met welke laarzen rijden jullie en hoe zijn jullie ervaringen ermee?

Bedankt alvast :)

friesiszwart

Re: Leren Rijlaarzen... Maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:41

Ik heb Mondoni, goede prijs kwaliteit. Als ik ze aan heb mest is er ook mee, en ook mee naar het strand etc. Inmiddels al drie jaar in gebruik en nog heel en in goede staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:23

ED → RUI

myponyhailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:58

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:15

Ik heb nu een aantal merken "versleten"

Ariat, fijne laars maar prijs/kwaliteit vond ik tegenvallen.

Derby, mijn huidige dressuurlaars, zeer fijne laars qua voetbed, kalfsleer erg fijn en soepel maar ook daar vind ik de kwaliteit minder van. Na paar keer gebruik had ik al slijtplekken aan de binnenzijde(was erop berekend ivm kalfsleer maar dit was wel heel snel)

Petrie, tot nu toe de meest gebruiksvriendelijke, heb hier mijn spring/cross laars van. Voetbed heel fijn en ondanks dat ik er dus mee cross zien ze er na aantal jaren gebruik nog piekfijn uit. Dit zijn soft rundleren(model coventry)
Ook mijn "oude" dressuurlaars is van Petrie, die zien er ook nog steeds heel goed uit, gebruik ze nog steeds regelmatig voor de training. Dit is een hardere rundleer variant als mn springlaars maar nog steeds fijn leer dat niet veel nodig had qua inlopen.

Cavallo, mijn oude oude laars, die heb ik 8 jaar intensief gebruikt voor alles wat ik ook deed(trok met zelfde gemak met die laarzen pony's uit een modderige wei of stond er een box mee uit te mesten)
Helaas heeft cavallo mijn maat niet in het standaard zitten en maatwerk is niet zo makkelijk aan te komen.

De niro, destijds als springlaars aangeschaft helaas bij betreffende dealer een aanmeet fout en hebben deze nooit lekker gezeten. Terug gegaan en geld terug dus keurig opgelost wou voor nieuwe de niro's gaan maar toen kon de winkel een hele scherpe aanbieding voor de coventry's doen en voor die gegaan. Zaten wel heel fijn qua voet maar verder weet ik dus niet hoe die het hadden gedaan na veelvuldig rijden

xfbdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 14:45

myponyhailey schreef:
Ik rijd met de Barato Barland rijlaarzen van EJ. Ze rijden fijn en vallen ook mooi. Ook hebben ze een prijs die goed betaalbaar is.

http://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoene ... _7778.html

En hoe vaak in de week rijd je met deze laarzen? Aangezien ik zo'n vier keer in de week intensief rijd en ik geen zin heb dat ze zo weer kapot zijn...

ouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:54

Voor mij ariat, alleen ze zijn zo duur... misschien nu met de stickeractie bij de Divoza 25% goedkoper maar dan nog. Wel een heel fijn voetbed.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:57

xfbdg schreef:
myponyhailey schreef:
Ik rijd met de Barato Barland rijlaarzen van EJ. Ze rijden fijn en vallen ook mooi. Ook hebben ze een prijs die goed betaalbaar is.

http://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoene ... _7778.html

En hoe vaak in de week rijd je met deze laarzen? Aangezien ik zo'n vier keer in de week intensief rijd en ik geen zin heb dat ze zo weer kapot zijn...

Alleen zijn dit geen leren, maar kunstleren. Moet wel net je ding zijn :j ik vind ze over het algemeen verschrikkelijk slechte kwaliteit maar misschien vallen deze wel mee?

Ik heb zelf ariats, de niro en tattini leren laarzen, alledrie hele fijne laarzen, goede prijs kwaliteit verhouding, en houden het lang uit :j
Laatst bijgewerkt door saddledancer op 27-03-16 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:59

Ik heb zeer slechte ervaringen met kunstleer en zeker als je meerdere keren per week ermee rijd.
Kunstleer gaat als snel brokkelen.

Echt leer kan zeer lang mee gaan, mits je het goed onderhoud.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:40

Ik ben begonnen met Derby rijlaarzen, fijne laarzen mooie kwaliteit! Helaas te klein geworden.
Daarna mondoni's gekocht, wat een rotlaarzen waren dat, na 3 maanden al rits kapot... Toen tijdje met jodhpurs en chaps gereden en toen laklaarzen van cavallo aangeschaft, echt heerlijke laarzen, net pantoffeltjes maar toch goede stevigheid! Helaas zijn die sint kort ook echt te klein geworden en nu heb ik een goedkope variant van Petrie, prima laarzen als je een lager budget hebt (219,-).

xxCynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:46

Ik heb petrie's, wil nooit meer anders!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:54

Ik lees even mee.

Ik heb zo'n 6 jaar geleden Ariat Bromonts gekocht. Ik loop er dagelijks op. En reed er gemiddeld 2 paarden per dag mee en stond ik er ook rustig mee uit te mesten. Wat een ontzettende fijne laarzen. Zomer en winter had ik ze aan en geen koude voeten. Ook een geweldig voetbed kon er hele dagen op lopen. Maar ze beginnen nu echt op te raken. Leer op de voet begint te scheuren.
Erg jammer en ik moet dus ook weer nieuwe laarzen hebben.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:13

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:04

Nou, perfecte timing dit topic! Ik heb altijd met stalschoenen of jodhpurs met chaps gereden.
Over twee weken begin ik met lessen en ga ik over een tijd waarschijnlijk dressuurwedstrijden rijden met mijn paard. Ik ben dus al veel aan het rondkijken naar betaalbare en fijne laarzen, maar omdat ik nog nooit echte leren rijlaarzen heb gehad, weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen.

Er zijn verschillende merken in verschillende prijsklassen.

Sowieso ga ik eerst passen. Maar waar en wat... ik ga jullie ervaringen volgen!

Sanne_VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:08

Ik heb QHP Birgits, heerlijke laarzen! Wel half kunstleer half leer maar het leer zit aan de kant van het zadel zeg maar. Deze heb ik al meer dan een half jaar en nog geen een slijtageplekje! Ik kan ze zeer aanraden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:11

Anseltje schreef:
Nou, perfecte timing dit topic! Ik heb altijd met stalschoenen of jodhpurs met chaps gereden.
Over twee weken begin ik met lessen en ga ik over een tijd waarschijnlijk dressuurwedstrijden rijden met mijn paard. Ik ben dus al veel aan het rondkijken naar betaalbare en fijne laarzen, maar omdat ik nog nooit echte leren rijlaarzen heb gehad, weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen.

Er zijn verschillende merken in verschillende prijsklassen.

Sowieso ga ik eerst passen. Maar waar en wat... ik ga jullie ervaringen volgen!

Ik zou eerst even je maten op laten meten bij een ruitersportzaak. Als je buiten standaard maten valt word het al snel maatwerk. Mocht je wel binnen de standaardmaten vallen, fan kunnen ze je ook verschillende merken laten passen. Dan kun je zelf kijken wat jij het fijnst vind.
Ik denk dat dat voor TS ook wel aan te raden is.

Ik rijd zelf nog maar heel weinig en heb de laatste jaren Western gereden. Daarnaast is het bij al standaard maatwerk, dus verder kan ik je niet veel aanraden.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:12

Ik heb mijn Mondoni trainingslaarzen (de Kingston, heb ik nu geloof ik) 4 a 5 keer per week aan en mest er rustig ook stallen mee uit. Ze houden het bij mij gemiddeld 2 jaar uit en daarna gaan de ritsen stuk. Maar gezien de prijs haal ik dan meestal liever nieuwe met korting bij Divoza dan dat ik er nieuwe ritsen in laat zitten. Stel je bent er wel zuinig mee dan houden ze het vast langer uit. Ik heb de mountain horse sovereign high rider als wedstrijdlaars. Ook heerlijk.

Maar ik houd echt van hele zachte soepele laarzen, als je stevigere wilt dan zou ik geen van tweeën aanraden. Heb ook Derby's en Petrie's gehad maar die vond ik dus te hard.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:13

Heb van Derby. Kan ik de hele dag op lopen.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:25

Ik rijd met zowel Petrie als Cavallo.

Mijn eerste paar leren laarzen waren de Petrie olympic , fijne laarzen , wel wat stug in het begin maar kon er eigenlijk zo mee wegrijden. Heb er toen ook een tweede paar in een andere kleur bijgekocht. Beide paar laarzen na 7jaar nog piekfijn in orde , heb alleen in me zwarte paar al 2x nieuwe ritsen laten zetten. Maar die gebruikte ik dan ook 5 a 6 dagen in de week.

Vorige jaar een paar Cavallo laklaarzen bijgekocht voor in eerste instantie de wedstrijden , deze laarzen zaten eigenlijk direct als gegoten en kon er zo direct vanuit de winkel mee opstappen en zonder enige hinder mee wegrijden. Deze laarzen zijn wat slapper van materiaal , maar houden zich tot nu toe prima. Ondertussen zijn dit gewoon mijn standaard rijlaarzen gezien me zwarte petries wat te wijd zijn geworden (of mijn kuiten wat slanker)

2 maanden terug heb ik mijn nieuwste set laarzen gekocht en ben toch weer voor Cavallo's gevallen! Dit keer voor de Cavallo Insignis (met strass) prachtige slanke laars om te zien. Ook weer met heel fijn voetenbed erin. Heb er nu 3x mee gereden en dat gaat nu redelijk , hoe deze laarzen zich houden weet ik dus verder nog niet. Maar ben er zeer blij mee :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:28

Ik ben zeer blij met mijn Ariat Contour laarzen <3
Een fijn voetbed, genoeg steun rond de enkel maar wel vrijheid hebben tijdens het rijden.
Ook vind ik ze heerlijk soepel zitten.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:12

Mondoni kingston! Ik heb ze nog maar een half jaartje.. dus kan er verder niet veel over vertellen... Een meisje bij mij op stal heeft ze ook, rijd 2 keer in de week, gebruikt ze ook met mesten en in de weide zetten, en zien er nu na 2 jaar nog best netjes uit.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:16

Ik heb leren laarzen van de epplejeck, gewoon hun eigen merk. Passen perfect met mijn hoge wreef, alles bij de divoza was of super duur, of paste niet. Heb ze nu al 3 jaar en zijn nog steeds prima, alleen een keer de hak vervangen ivm slijtage.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:19

Ariat contour field laars. Ik zweer erbij! Lopen lekker, geen warme of koude benen. Rijdt ook fijn. Loop er niet mee door de modder, hopelijk gaan ze nog lang mee. Heb een onmogelijke kuitmaat dus dan zal ik ze op maat moeten laten maken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:09

Petrie vind ik erg fijn! Ik heb de laarzen nu 8 a 9 jaar en ze zien er nog steeds als nieuw uit. Gebruik ze niet dagelijks maar heb ze eerder wel vaak gebruikt. Lipica vind ik ook mooie laarzen maar die gebruik ik alleen op wedstrijd.

Pam84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:14