[SPOED!] Paard ophalen in trailer zonder zeiltje, TIPS?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMarlou

[SPOED!] Paard ophalen in trailer zonder zeiltje, TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 06:51

Hoi Bokkers,

Fijn dat jullie dit even lezen en ik hoop dat jullie mij van goede raad kunnen voorzien!

Ik zit namelijk aardig in de zenuwen. Vandaag ga ik namelijk mijn nieuwe paard ophalen!! *\o/*
Op zich vind ik dit al spannend natuurlijk, maar daar komen nog een aantal dingen bij...

We wonen in de buurt van Enschede en halen we paard op in de buurt van Venlo. Aardig eindje rijden dus. Nu is het vandaag enorm rotweer. Het regent hier keihard en volgens buien radar stopt dat ook niet voor wij hopen thuis te zijn. Nu is het geval dat mijn trailer heeft geen zeiltje heeft.
Normaal zou ik zeggen; doe een regendeken op. Maar dit betreft een ouder paard met dikke wintervacht die al een aantal jaren niet op trailer heeft gestaan en al 15 jaar bij dezelfde eigenaar is. Ik ben dus bang dat ze zich wel druk gaat maken en met de deken erg gaat zweten.

Wat is handig om te doen?

lizy29

Re: [SPOED!] Paard ophalen in trailer zonder zeiltje, TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 06:53

Regendeken op en bij thuiskomst indien nodig lekker op stal met een zweetdeken en wat te knabbelen tot ze droog is :)*

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 06:56

Daar heb ik aan gedacht, maar zal het voor het paard niet heel vervelend zijn om te staan zweten onder een deken?
Zal lekker gaan jeuken gezien de haren ook al los laten..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:01

Ik zou het ook zo doen. Ook niet alle regen zal naar binnen regenen.
En anders ergens trailer huren of lenen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:03

Goede reden voor een poetsbeurt. Heel lekker zal het niet zijn maar koud worden op de spieren ook niet.
En ze zweten ook onder de deken als ze lekker gek doen in de wei toch.

Gewoon een dunne of ongevoerde regendeken moet kunnen lijkt me.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:04

Zonder zal ze ook zweten (en afkoelen). Ik zou gewoon een 0 gram op doen. Veel plezier met je nieuwe paard!

xx_Irisje

Zolang je rijd, kan je trailer niet inregenen dus lekker zonder deken als hij dat gewend is!

Silly_Woman

Als het paard zich druk gaat maken doet dat ook zonder deken.
Is het paard in slechte conditie?
Zo niet gewoon zonder deken in de trailer.

Het regent amper in ivm de snelheid die je hebt.(evt luikje op het dak wel dicht houden)

Edit: het is vaak best warm in een trailer en al helemaal met een wintervacht is dat dubbelop

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:08

Ik zou ook geen deken op doen. Ik heb trouwens nog nooit met het zeiltje dicht gereden. Door je snelheid komt er geen regen in de trailer. Laat de wintervacht lekker zijn werk doen.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 07:11

Bedankt voor alle reacties al!

Silly_Woman schreef:
Als het paard zich druk gaat maken doet dat ook zonder deken.
Is het paard in slechte conditie?
Zo niet gewoon zonder deken in de trailer.

Het regent amper in ivm de snelheid die je hebt.(evt luikje op het dak wel dicht houden)

Edit: het is vaak best warm in een trailer en al helemaal met een wintervacht is dat dubbelop

Voor het paard lijkt mij zonder deken wel het fijnst. Paard is in goede gezondheid, alleen een wintervacht en een beetje te dik.
Maar was dus bang dat die misschien heel nat zou regenen als de wind ongunstig staat..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:14

Niet ieder paard reageert trouwens goed op een zeiltje.
Mijn vorige paard brak de boel 2 weken terug nog af omdat hij schrok van het zeiltje.
Hij was dit ook helemaal niet gewend want ik rij nooit met een zeiltje dicht.

Een deken opdoen zou ik ook niet doen.
In een trailer blijft de warmte vaak hangen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:21

Ik zou ook geen deken opdoen en me geen zorgen maken dat er geen zeiltje is, dan kan dat ook niet gaan klapperen. Heel veel plezier vandaag! Dat is toch heel feestelijk een nieuw paard ophalen :-)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:23

Ik rij ook altijd zonder zeiltje, door de snelheid die je maakt regent het niet zomaar binnen. Regen valt naar beneden en niet opzij hihi :)

Deken zou ik ook niet doen, eventueel zweetdekentje.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 07:25

@Moyra Daar heb je ook nog een punt. En met een zeiltje dicht wordt het was ook een sauna.

@Hobbyhorse Dankje!! Zeker leuk, maar ook erg spannend. Feestje begint als ze vanavond lekker op stal staat!!
En dan hopen dat het morgen klikt met mijn mini kudde.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:26

De beste deken is zijn vacht.
Pas wel op dat de bodem niet glad wordt door de nattigheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:32

geen deken op. als je rijdt regent het niet in. Daarnaast wordt ze ook nat als ze gewoon in de weide of paddock staat. Een paard is geen mens dus koelt heus niet zo vlug af.
Gewoon gaan met die banaan. niet teveel treuzelen. En bij thuiskomst lekker een kwartiertje gaan stappen of ze buiten zetten dat ze afvalstoffen kwijt raakt en kan afkoelen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:43

Oh ze staat nu zonder deken. Ik ging er van uit dat ze momenteel onder een dikke deken stond. In dat geval inderdaad gewoon zo opladen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:54

Gefeliciteerd, spannende dag.

wat betreft je vraag: Ik zou mij daar geen zorgen over maken, de huidige eigenaar vragen hoe zij dit zou doen? En anders een regendeken op. Mijn trailer heeft wel een zeiltje maar deze is nooit dicht als er een paard in staat.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 08:02

Er zit een nieuwe bodem in met stroeve bedekking, dus daar ben ik niet echt bang voor.

Ik ga haar er denk ik toch zonder deken opladen. Ben erg benieuwd! Ze is in het verleden veel op concours geweest, dus misschien maken wij ons ook wel drukker dan zij straks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:03

Bij ons regent de trailer altijd iets in. Dan wordt de kont nat. Aangezien ze niet van zeiltjes dicht houden gooi ik er dan een regendeken op. Niet dat ze niet tegen nattigheid kunnen, maar mijn redenatie is: als het inregent, waait het ook in. En natte vacht + wind lijkt me niet zo fijn. Vooral als het lang duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:05

Veel succes! Goede keuze, zonder deken, het zal niet héél erg kunnen inregenen en de wind komt er ook niet heel makkelijk in via de achterkant. Ze gaan toch vaak snel zweten op een trailer (zeker onder een deken).

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 08:09

safina schreef:
Bij ons regent de trailer altijd iets in. Dan wordt de kont nat. Aangezien ze niet van zeiltjes dicht houden gooi ik er dan een regendeken op. Niet dat ze niet tegen nattigheid kunnen, maar mijn redenatie is: als het inregent, waait het ook in. En natte vacht + wind lijkt me niet zo fijn. Vooral als het lang duurt.

Dit is dus precies waar ik bang voor ben.. Want als de regen in de trailer kan komen waait het dus ook... Anders was de regen wel recht naar beneden gevallen..

Edit: Maar aan de andere kant. Genoeg spek op de billen. Paard is in goede conditie dus verwacht niet dat ze er enorm van af koelt gezien het in de trailer ook warm is..

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:15

Veel paarden staan nu ook in de wei zonder deken, en ook als het regent + stormt. Kan paard wel tegen. Denk dat je je meer druk maakt dan nodig is :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:15

Geen deken. Paard is het niet gewend, heeft zelf nog vacht, en het is niet koud. Die krijgt het veel te warm onder een deken.
Dat beetje wat eventueel inregent is te verwaarlozen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:19

Ik zal je zeggen dat ik nooit het zeil dicht heb tijdens het vervoer ongeacht het weer. Dat kleine beetje wat inregent stelt niet zoveel voor. Als het paard buiten staat wordt die toch ook nat? Plus dat als je een regendeken op gaat doen met een dikke wintervacht in combinatie met eventueel wat spanning van het weer op een trailer staan gaat het paard onnodig zweten.
Hij is niet van suiker ;)