Periodes van extreem wantrouwen ~ Gaat dit nog over?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Periodes van extreem wantrouwen ~ Gaat dit nog over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:53

Hai,

Zoals sommige van jullie misschien wel weten hebben wij er sinds September een lief IJslandermannetje bij.
Hij is geboren in Drenthe en rond zijn 3de/4de naar een manege verhuisd waar hij tot zijn 12de in de lessen heeft gelopen.
Helaas werd hij met een te krap zadeltje gereden en heeft hij daar een schouderblessure aan over gehouden, maar met heel veel rust en behandelingen is hij daar nu goed van bij gekomen.
Ik zal verder niet teveel in details treden, maar hij heeft een niet zo fijn leven gehad en er zijn een aantal dingen gebeurd waardoor zijn vertrouwen een flinke klap heeft gehad.
Eventueel via pb meer uitleg hierover.

Toen hij bij ons kwam, was hij compleet in zichzelf gekeerd, helemaal afgesloten.
Hij deed alles wel wat we van hem vroegen, maar was er zelf als het ware niet bij.
Langzaam veranderde dit... er kwam een twinkeltje terug in zijn ogen en hij kreeg langzaam weer plezier in het leven.
Hij rende niet meer constant voor mensen weg, durfde zelfs al bij je te komen om een snoepje te pakken en na veel oefenen was hij ook niet meer bang voor zwepen/hooivorken/bezems etc.

Hoe bang hij was voor mensen en bepaalde voorwerpen, zo dapper was (en is) hij buiten.
Er kan een gigantische trekker met kar langs hem scheuren en hij kijkt niet op of om.
Ook grote grommende, blaffende honden die naar hem uitvallen doen hem niks.
Hij is werkelijk nergens bang voor!
Best apart om te zien.

Nu het volgende.
Sinds ongeveer 6 weken heeft hij af en toe periodes dat hij weer bang is voor ons.
Vanmiddag liep ik naar hem toe met een borstel in mijn handen en hij draait om zijn achterbenen en sprint weg.
Allemaal van die kleine dingetjes waar hij eigenlijk al lang niet meer bang voor was, kan hij dan ineens bang voor zijn.
En dan 1 of 2 dagen later is er weer niks aan de hand en komt hij weer naar ons toe.

We gaan regelmatig even naar hem toe om hem te kriebelen, een brokje te geven of alleen even hoi te zeggen, zodat hij ons niet associeert met 'mee gaan' of werken.
Maar hij blijft toch af en toe dagen hebben dat hij ons niet vertrouwt.

Aan de ene kant kan ik me daar weleens boos om maken.
Wij hebben hem nog nooit pijn gedaan of vervelend behandeld.
Aan de andere kant breekt mijn hart, want ik wil helemaal niet dat hij zich zo voelt, dat hij zo angstig is voor ons.

Zijn er mensen die dit herkennen?
Gaat dit ooit nog helemaal over en is het een kwestie van tijd?
Wat zou de reden/aanleiding kunnen zijn voor deze korte periodes?

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren. :)
Ik vind het gewoon zo ontzettend sneu voor hem.

Liefs, [naam]

Zo kwam hij bij ons:
Afbeelding

Zo is hij nu:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-16 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Re: Periodes van extreem wantrouwen ~ Gaat dit nog over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:59

Heb geduld... in een leerproces is het helemaal niet gek dat er af en toe een terugval is.
Het is niet naar jullie persoonlijk gericht hij doet dit omdat hij op deze manier heeft leren overleven dat is er niet uit in een paar maanden... dat kost jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:00

Dat begrijp ik. :j
En hij krijgt bij ons alle tijd en alle liefde en alle aandacht die hij nodig heeft.
Ik vind het alleen opvallend hoe hij schijnbaar zonder aanleiding zo om kan slaan.
Zou heel graag willen begrijpen wat hem dan triggert.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:01

Weet je zeker dat die geen last meer heeft? Vaak als ze pijn hebben gaan ze dat koppelen aan het rijden/ jullie. Zijn er foto's gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:03

Hij staat onder behandeling van de Osteopaat en zij houdt hem heel goed in de gaten. :j
Wij rijden ook niet op hem, dus daar kan hij ons sowieso al niet aan koppelen.
Lichamelijk zit hij super in zijn velletje...

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:07

Geen idee wat het probleem kan zijn maar ik wens je het beste !
Zo een lief koppie die verdient het om lekker in z'n velletje te zitten <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:09

Ja, vind ik ook. :j
Hij heeft ook werkelijk een hartje van goud, zal nooit bewust iemand pijn doen.
Hij zou bij wijze nog eerder zichzelf een trap of hap verkopen dan iemand anders.
In de afgelopen maanden heeft hij al een hele hoop meer zelfvertrouwen gekregen. :j
Daarom ook dat ik me verbaas over zijn gedrag soms.
Eigenlijk zou ik het eens moeten filmen, gewoon elke dag zijn reactie op onze aanwezigheid en dan later kijken of er een patroon te ontdekken is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:11

Paarden kunnen veel meer kleine veranderingen en dergelijk zien, horen etc. dus het is soms niet te achterhalen wat een paard triggert je kan alleen bezig zijn in het moment... meer heeft het paard niet en jij dus ook niet.
Kijk wel uit dat je niet teveel gaat lopen invullen dat al zijn 'negatieve' gedrag voorkomt uit mishandeling... want paard leeft in het nu... en duidelijkheid en grenzen vanuit de mens zijn ook veiligheid. Die ijslanders waar hij familie van is hadden er soms ook best een kop op zitten en 'grapjes' dus zorg dat je naast alle liefde en aandacht ook hem veiligheid biedt door consequent te zijn en duidelijke regels en grenzen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:12

Mijn shet heeft nooit zelf negatieve ervaringen gehad, maar toen mijn paard vorig jaar 5 keer naar de kliniek moest, waarvan 4 keer ook echt een opname, is hij 4 keer mee naar de kliniek geweest. Blijkbaar is dat al voldoende geweest om van hem een wantrouwig ding te maken. Het heeft me 4 maand gekost om hem terug de oude te krijgen en hij blijft wantrouwig naar mensen die hij niet vaak ziet. (Grappig genoeg krijgen de DA en hoefsmid plots wel meer van hem gedaan). Ik heb eigenlijk niets speciaals gedaan, liet gewoon het initiatief van zijn kant uitkomen en voor hem werkte dat.

Ook met mijn eerste Haff had ik even een vertrouwens probleem. Toen ik hem liet castreren, bleek die DA destijds nogal onbekwaam te zijn en uiteindelijk is hij rechtstaande en volgens mij met veel te weinig pijnstilling in zijn lijf gecastreerd. Beestje heeft dus alles meegekregen ocharme en was nadien doodsbang van mensen. Bij dat paardje ging ik alle dagen met wat lekkers in de wei zitten en probeerde hem steeds wat dichterbij te krijgen. Ik had niet zo veel succes en op een bepaald moment vond mijn ex dat ik het beest maar moest verkopen. Ik ben echter blijven volhouden, ook al ging ik maar met kleine stapjes vooruit. En dan kwam het moment waarop ik dik tegen mijn zin een verlengd weekend mee op vakantie moest. Ik was toen echt zo bang dat al mijn mini stapjes vooruit voor niets gingen zijn als ik een paar dagen niet naar mijn paard kon, maar niets was minder waar. Na mijn weekend kwam mijn paardje op me afgestormd zodra ik op de wei kwam en sindsdien heeft hij mij altijd zijn vertrouwen blijven geven.

Denk dat ik je gewoon wil zeggen dat alle paarden anders zijn en dat je gewoon je gevoel moet volgen en dat je natuurlijk goed naar de reactie van je paard moet kijken.

Succes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:14

Er kan van alles omgaan in dat koppie. Misschien wel een geurtje dat bij hem herinneringen opwekt of een bepaald geluid.

Vergeet ook niet dan jullie in korte tijd (amper een half jaar!) al ontzettend veel bereikt hebben!

Ik denk dat je hem wel een paar jaar moet geven voor hij jullie echt zal gaan vertrouwen op de moeilijke momenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:20

Evenlijn, dat doen we zeker. :j
We zijn naar al onze paarden duidelijk en wat de één niet mag, mag de andere ook niet.
Er wordt er geen eentje voorgetrokken.

SandraVerl, wat een verhalen... toch erg hoe zoiets dan kan gebeuren. :\
Hier proberen we inderdaad ook op zijn tempo af te gaan.
Ik merk bij hem dat hij heel erg hecht aan vaste plekken.
Dus in de stal op een krukje = direct naar je toe en zich open stellen en enthousiast meewerken.
Maar als je dan hetzelfde op een iets andere plek vraagt, kan hij heel anders reageren.
Het is vooral dat het gewoon zo'n sneu gezicht is... ik wil dat al onze dieren gelukkig zijn en niet bang hoeven te zijn.

Troi, daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad, een geurtje of geluid... ik zal eens op gaan letten!
Ik merk bij hem wel dat hij heel rustig wordt als ik naast hem zit en zachtjes zing/neurie.
Dan valt hij vaak in slaap. :(:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:24

Dat hij heel gevoelig is voor plek is paarden eigen... :)
Als je nog leuk boek wil lezen over hoe paarden denken en leren (echt flink theorie en ik vond het echt openbaring) is Denkwerk van Inge Teblick echt een aanrader.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:25

Weetje waar ik aan denk? En noem mij maar gek. Gestoord of weet ik wat....

Kim is drachtig. Loopt naar het einde.
Jullie zijn daar beiden aandachtig mee bezig. Zijn zenuwachtig. Spannend. Hyper in je hoofd... vrolijk.

Hij merkt dat en heeft even ruimte nodig. Of nouja geeft ruimte.

Paarden zijn suuuper gevoelig en zien wat je denken. Ruiken en voelen jouw spanning en angst maar ook zenuwen voor iets nieuws of spannends.

Paarden leven in het nu. Maar kennen ook oorzaak en gevolg.
Als baas zo doet nouwww dan krijg ik klappen.
Gevolg... afstand.

Komt wel goed.
Ook kim heeft spanning en in de hele kudde leeft dat.

Komt goed.

Als het veulen er is... valt alles op zn plekje.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:27

Sta je ergens op stal waar hij in aanraking komt met andere mensen? het kan zijn dat iemand 'onaardig'tegen hem doet en hij daardoor terughoudender wordt.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:32

har166 schreef:
Sta je ergens op stal waar hij in aanraking komt met andere mensen? het kan zijn dat iemand 'onaardig'tegen hem doet en hij daardoor terughoudender wordt.

De paardjes staan aan huis dus volgens mij kan dat in dit geval niet :) anders zou het inderdaad een een goeie mogelijkheid kunnen zijn!

Ik dacht zelf ook aan dat Kim drachtig is. Zij heeft zo haar moody mare momenten, die kunnen (denk ik) ook een reactie geven bij Kokos, zeker omdat 'ie zo gevoelig is.

En ik wil nog even zeggen dat ik het echt fantastisch vind hoe alles met de paarden bij jullie gaat :) Kokos is enorm opgebloeid! En de andere paarden zien er ook gewoon super goed uit. :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:36

Hoi, allereerst wil ik je complimenteren voor het werk dat je hebt verricht en dat je wilt blijven verrichten.
Als tweede wil ik je wijzen op de tijdsperiode. En half jaar is niet veel voor de dingen dat er gebeurd zijn. Je hebt dus enorme vooruitgang gemaakt op korte tijd, wat heel goed is. Maar verschiet er niet van dat een paard zeker het eerste jaar nog af en toe een terugval heeft. Die worden vanzelf minder een zullen minder vaak voorkomen.

Succes nog met je werk. Het laat echt zien dat je veel om je paard geeft. En gezien de resultaten zou ik zeggen, ga zo door.

Wat betreft triggers, dat kan zo veel zijn en ook zo klein dat dat onmogelijk van achter een scherm te zien is. Dat kan jij of een andere persoon die er regelmatig bij is, het beste zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:40

KbK je bent nog zo kort bezig en hebt al zoveel bereikt +:)+ . Geef je paardje nog jaren de tijd Wat is nu een half jaar in een paardenleven? Komt zeker goed en ze zal nog wel vaker een terugval hebben, dat zal iedere keer een beetje minder worden. Dat moet als het ware er uit "slijten". Je paardje reageert al zo goed dat de beschadigingen niet zo ernstig zijn dat er nooit meer iets mee valt te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:42

Evelijn, bedankt voor de tip!
Ik ga gelijk even googelen. :j

Maralyn, ik zal je niet gek of gestoord noemen. :)
Zelf denk ik niet dat dat het is, want pas vanaf vandaag merk ik was kriebels in mijn buik rondom Kim's dracht.
We hebben simpelweg geen tijd gehad om daar zenuwachtig of hyper om te zijn/te doen.
Maar als jouw gedachte klopt, zullen we het dan zien na de bevalling. :j

Har166, ze staan inderdaad aan huis.

Dionnetjuuh, Kim is inderdaad af en toe behoorlijk moody, alleen niet tegen onze kleine man.
En ook niet tegen het kleine veulen.
Je hebt gelijk; hij ís al enorm opgebloeid en daar kunnen we echt blij om zijn.
Ik vind het alleen zo ontzettend zielig voor hem.

Jensvi, bedankt! :j
Het zou ook kunnen dat hij de eerste maanden vooral heel erg onder de indruk was van alles en nu 'na gaat denken'.

pien_2010, ja dat wist ik gelijk, dat de schade niet onomkeerbaar was. :j
Daarom wilden we ook zo graag de uitdaging aan gaan en zijn we al vanaf December 2014 bezig met hem.
Het breekt mijn hart alleen zo... je voelt dat in je maag.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:46

Arme Kokos, arme jullie :(:)
Toen ik 1,5 jaar geleden mijn shetlander kreeg, was ik zijn 5e eigenaar in 5 jaar tijd. Hij was ontzettend bang voor alles en liet zich met geen mogelijkheid vangen. Ik herken het gevoel dat je boos wordt. Ik had vaak zoiets van, kom nou gewoon, doe niet zo moeilijk ik doe jet och niks? Wat heel erg heeft geholpen is elke dag weer met een open mind de wei in stappen. dus zonder de gedachte; Oh zou hij wegrennen, of wat gaat hij doen? Het is een kwestie van eindeloos geduld hebben. Het wordt echt beter, als je hem zijn ruimte geeft om op te bloeien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:52

Ja, dan denk je; je zou nu toch wel door moeten hebben dat ik je niks doe. :(:)
Natuurlijk laat je dat niet merken en ik laat hem dan gewoon met rust en die 'boosheid' is ook direct weer weg, maar even voel je het wel.
Eindeloos geduld is inderdaad héél belangrijk. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:53

Probeer het je vooral niet persoonlijk aan te trekken.

Ik ken zo'n pony met een vergelijkbaar verleden. Bij die pony werkt het erg goed als je háár het initiatief laat nemen. Ik lees dat je steeds naar hem toe gaat om wat te doen (borstelen, knuffel geven, brokje brengen) maar laat je het initiatief om contact te zoeken ook wel eens aan hem over?

Hij doet het eigenlijk heel netjes. Hij heeft op zo'n moment blijkbaar geen zin in jou. En in plaats van toch over zich heen te laten komen wat je met 'm wil doen, ook al is het goed bedoeld, loopt hij weg. Hij is daarmee heel duidelijk en heel beleefd.

Misschien is het wat om je verwachtingen die je van hem hebt voorlopig even bij te stellen naar: "ik verwacht van jou dat je aangeeft wat jij vindt van wat er gebeurt". Zo hoef jij je minder aan te trekken wat er gebeurt en haal je bij hem denk ik ook wel wat druk weg.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:06

Het wordt met de tijd wel beter, geloof me. Heb vooral veel geduld. :)
Mijn verzorgshetlander heeft dit ook heel erg, hij heeft dan ook niet echt een leuk verleden gehad. Pas de afgelopen paar maanden (ik verzorg hem nu 1,5 jaar ongeveer) wordt hij opener en is hij minder bang. Bij Dean hielp het heel goed om samen met hem te gaan doen wat hij echt leuk vindt, hij houdt van wandelen. Dit hebben we heel veel gedaan en ik merk nu dat hij me nu zo zeer vertrouwd dat ik hem buiten los mee kan laten lopen. Wat vindt Kokos heel leuk om te doen?
Ook kan het misschien wel helpen om af en toe gewoon tussen de paarden gaan zitten en bijvoorbeeld een boek te lezen. Zo wordt jouw aanwezigheid heel gewoon.

Sorry als alles al genoemd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:09

Klopt, hij is ook heel beleefd. :j
We laten hem ook bewust vaak het initiatief nemen, dan gaan we bijvoorbeeld ergens zitten en wachten dan tot hij bij ons komt.
Dat heeft in het begin heel lang geduurd en dat ging steeds wat sneller.
In het begin durfde hij ook geen brokjes aan te nemen, dan dacht hij dat hij eerst iets moest doen ervoor.
Toch zal hij af en toe even zijn dekentje af en op moeten, dan moeten we hem dus wel zelf ophalen.

Ik heb net ook even met mijn moeder erover gepraat en dat deed ook wel goed. :)
Wij hebben een poes van 20 en die is als jonkie uit een rijdende auto gegooid, kan ook niet miauwen hierdoor.
Die is nu ook nog met vlagen angstig en andere momenten wil ze heel graag bij je zijn.
Het werkt inderdaad het beste om als dat kan, het dier het initiatief te laten nemen.

Kashimo, bedankt!
Ja, dat gaan we ook zeker doen als het weer warmer wordt. :j
Deed ik vroeger al en is zelf ook heel ontspannend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:19

En als jij in de wei zit en hij komt een brokje halen, wat doe jij dan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:20

Wij hebben een mishandeld hondje gehad.
Eerst was ze al bang als je er pas sneller zette of ineens omdraaide. Iets in je handen.
Het is allemaal afgezwakt.
En de ene keer kom je zonder problemen een abrupte beweging maken.
De andere keer kneep ze toch even de oogjes dicht wachtend op de trap.
Toen we haar net hadden zat ze een minuut in elkaar gedoken. Toen nog alleen de oogjes een paar seconde.

Het mishandelen zat er zo diep in dat ze zeker is veranderd. Maar nooit is geworden zoals onze andere honden.

Ik vond het altijd erg voor haar.
Wat moet er dan toch een verschrikkelijk leven zijn geweest als het zo diep zit. ;(

Misschien blijft dat bij jullie paardje er ook altijd wat in zitten.