Tinker trapt, bokt, steigert en bijt als je haar vangt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TessaKiss

Tinker trapt, bokt, steigert en bijt als je haar vangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:55

Als ik mijn tinker probeer te pakken uit de wei of stal, zodra je op 3 meter afstand staat komt ze gelijk heel boos op je afstormen en dan gaat ze bokken, met de stal is het nog erger. Ze totaal niet bang van het halster maar zodra je haar gevangen hebt en vasthebt met het halstertouw gaat ze je bijten en proberen te trappen. Ook met het rijden doet ze zo. Soms probeert ze zo erg om jou er af te gooien dat ze zichzelf verwond. Wat is hier de oorzaak van en wat kan ik er tegen doen??

savieralover

Re: Tinker trapt, bokt, steigert en bijt als je haar vangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:57

een eventuele medisch probleem laten uitsluiten en eens een paar goede grondwerk lessen nemen. Dit klinkt namelijk levens gevaarlijk...

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:58

een eventuele medisch probleem laten uitsluiten.
Past haar tuig nog goed?

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:58

Bedankt, ze laat zich ook wel eens vallen en gaat gewoon liggen en rollen zodat jij er snel af moet springen. Ik heb nu al 5 zadels en 3 hoofdstellen versleten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:00

Hoe oud is ze, waar komt ze vandaan, hoe lang heb je haar al? Komt ze ook de wei uit voor iets leuks, hoeveel eten krijgt ze per dag enz.vrij veel vragen dus omdat het probleem iets fysieks kan zijn, iets mentaals of gewoon schijt aan je hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:01

Als dit dier geen medische problemen heeft zal ze strontverwend zijn..

Maw: Eerst de da erbij en na goedkeuring naar een grondwerkjuf! Die kan je waarschijnlijk vrij rap op het goede pad krijgen. Even flink doorpakken en vooral leren hoe jij leiderschap kan uitstralen en doorvoeren.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:03

Gister ook weer halster om, gek doen, vastgezet draai me om en steigert me de pan uit stoot haar hoofd(!!!), trekt haar halster en halstertouw kapot (uniek). Daarna maar gauw de dierenarts gebeld en die zei dat er niets met haar aan de hand was. Verder onderzoek laten doen. Helemaal niets!! En nu?? Ze is nog maar 4 en ik heb haar al 3 jaar. Ze is trouwens niet verwend maar ze is ook wel onzeker... denk ik.
Laatst bijgewerkt door TessaKiss op 29-02-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:04

TessaKiss schreef:
Gister ook weer halster om, gek doen, vastgezet draai me om en steigert me de pan uit stoot haar hoofd(!!!), trekt haar halster en halstertouw kapot (uniek). Daarna maar gauw de dierenarts gebeld en die zei dat er niets met haar aan de hand was. Verder onderzoek laten doen. Helemaal niets!! En nu??

Wat is verder onderzoek? Wat heb je laten controleren?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:05

Dussss, in 1 middag heeft je paard d'r hoofd gestoten, heb jij de dierenarts gebeld, onderzoek laten doen én weet je al dat er niets aan de hand is?

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:06

Ja, ik heb het van buiten laten nakijken. Van binnen wordt over 2 weken gedaan. En het was s' ochtend om 8 uur. Duss veel tijd s' avonds was het pas klaar hoor!!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:08

Tja, een paard is geen machine. Het is duidelijk dat dit paard de omgang met jou of met mensen absoluut niet fijn vindt. Misschien moet je eens op een heel andere manier met haar omgaan zodat het weer prettig voor haar wordt om met mensen in contact te zijn. Ga haar eens observeren in de wei maar laat haar met rust. Je kan dan vaak veel zien aan je paard. Ik bedoel dit niet om je probleem op te lossen maar eerst eens naar je paard gaan kijken om te ontdekken hoe zij is.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:10

Met alle respect, Dreamybol - Aan dat soort opmerkingen heeft TS niets.
Vast onbedoeld, maar ik vind je berichtje geen fijne toon hebben.

Wat vervelend TS, klinkt als een vrij gecompliceerd verhaal dat niet zo makkelijk uit een kort verhaaltje te begrijpen is. Wat is de voorgeschiedenis van je merrie? Heeft ze vervelende dingen meegemaakt, of is er een mogelijkheid dat ze niet graag met je aan de slag wil, dat dit een (extreme) versie is van wat ze eerder uithaalde bij je?
Vaak ontstaan dit soort problemen niet zo plotseling als het lijkt...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:10

In een ander topic geef je aan dat je al 3 weken thuis zit met een gebroken enkel zonder contact met anderen :\
En dat je een eigen kwpn er van 3 krijgt en je afvraagt wat je nodig hebt.
Is deze tinker van jou?
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 29-02-16 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:11

Ik vind het een wat vaag verhaal..
Een paard wat echt zo agressief reageert is toch niet te rijden en zeker niet zo lang dat ze het voor elkaar krijgt om 5 zadels te breken.. Een paard dat jou echt wil schoppen en bijten kan een persoon met een enkele mep knock-out slaan, dus ik verwacht dat dit paardje alleen dreigt.
Van wie is het paard, en hoe lang speelt het probleem?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 02-03-16 21:58, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Rellerige opmerking verwijderd uit post

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:14

Begin eens met grondwerk lessen en kijk of het paard jouw houding wel begrijpt :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:19

Eerste wat ik zou doen is toch heel goed duidelijk maken dat dit gedrag niet geaccepteerd word.

Pijn of geen pijn,dit gedrag mag gewoon niet.

En verder idd uitsluiten of het niks medisch is.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:25

Rex_Rolfo, ik weet dat je het niet weet maar ik heb haar overgekocht want de eigenaresse kon de kosten niet meer aan en ik wel (met krantenwijk,in de supermarkt, babysitten enz.) dus heb ik haar overgekocht en 5 zadels kunnen wel degelijk breken als ze uit opstand gaat rollen met zadel op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:27

Hoe lang heb je haar al?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:28

Paard op marktplaats voor elk goed bod... en zelf eens gaan werken/leren bij trainingsstal voordat je een jong paard gaat beleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:29

Heb je goede begeleiding met haar? Zo nee, dan zou ik heel rap iemand zoeken die jou kan helpen, want ik denk dat dit opvoedkundig gewoon helemaal mis gaat.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:31

Ik heb net iets gevonden over het verleden als veulen werd ze gewoon mishandeld!! Dus was ze eerst erg schuw nu is het over en is ze erg dominant en ik heb er niets mee gedaan om dat zo te krijgen. Ik heb nu prima begeleiding en zelfs die ziet haar af en toe niet meer staan zo erg is ze

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:33

En nu is ze vier en luistert nog niet.
Dan heb je duidelijk de afgelopen jaren veel niet goed gedaan en ook geen goede begeleiding gehad.

En daar start het nu dus.
Goede begeleiding.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:34

Bedankt allemaal!!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:48

TS ik weet niet hoelang dit gedrag al plaatsvindt maar soms is een jong paard nog onzeker in het begin en gaat alles goed maar naarmate ze ouder wordt en zich zekerder voelt kan dit overgaan in dominantie als ze onvoldoende leiding krijgt. Volgens mij probeert ze je dus uit. Ik zou er niet eerder weer opgaan dan wanneer ze zich kan gedragen aan de hand, op de poetsplaats en tijdens longeren. Opnieuw opvoeden dus! En als je huidige begeleider er ook niets mee kan, iemand anders zoeken! Veel succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:50

TessaKiss schreef:
Ik heb net iets gevonden over het verleden als veulen werd ze gewoon mishandeld!! Dus was ze eerst erg schuw nu is het over en is ze erg dominant en ik heb er niets mee gedaan om dat zo te krijgen. Ik heb nu prima begeleiding en zelfs die ziet haar af en toe niet meer staan zo erg is ze

Jawel, je hebt haar wel geleerd niet bang te zijn voor mensen, maar haar niet het bijbehorende respect en omgangsregels geleerd. Nu heb je een verwend prinsesje dat niet bang is en dus enkel doet wat zij leuk vindt. Weekje "kamp" bij een goede (western)trainer doet wonderen daarvoor, wel daarna zelf er ook les nemen.