Paard draait om en zet het op het rennen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hermes16

Paard draait om en zet het op het rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 15:50

Hallo allemaal.

Tino is een tuiger die ik hiervoor 3 jaar lang heb gereden en altijd veel mee heb gedaan. Springen, buitenritten, dressuur en natuurlijk voor de kar. Eigenlijk waren er weinig problemen en genoten we samen.

Tino was alleen niet mijn eigen paard en wegens problemen heb ik hem toen een jaar niet gereden. Iemand anders heeft dit toen gedaan en is uiteindelijk gestopt omdat ze bang voor hem werd.

Dit is het punt waarop ik hem weer ben gaan rijden. Veel dingen gaan goed. Dressuur gaat top het buiten rijden op zich ook. Het probleem is alleen dat hij nu voor de kleinste dingen omdraait en keihard naar huis rent. Een kleine maand geleden zorgde dat ervoor dat ik tegen een boom terecht kwam en een hersenschudding had en vandaag probeerde hij het weer. Ik geloof er niet in dat een scherper bit of een zweep de oplossing is en mijn vraag is of jullie tips hebben.

Heeft iemand dit vaker gehad en een manier gevonden om het op te lossen/ mee aan het werk te gaan.

Ineke2

Re: Paard draait om en zet het op het rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:58

Eerste wat in mij op komt is grondwerk. Hoe gedraagd hij is naast het rijden in de omgang?

2de op welke momenten doet hij dit en wat doe jij dan?

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 16:01

Ineke2 schreef:
Eerste wat in mij op komt is grondwerk. Hoe gedraagd hij is naast het rijden in de omgang?

2de op welke momenten doet hij dit en wat doe jij dan?

Op de grond gedraagt hij zich naar mij erg netjes. Omdat hij erg dominant karakter heeft werk ik daar veel aan. Aan de longeerlijn maar ook in het dagelijkse lopen. Hij draait om wanneer hij iets eng vindt. Maar dit zijn dingen waarbij hij vroeger even keek en door liep. Niet de dingen waar hij echt niet langs wou.

Maar aan wat voor dingen met het grondwerk dacht jij?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:25

Hier een paard wat hetzelfde doet, als het volgens haar eng is. Vandaag nog mee gemaakt. Al was het nu alweer een dik jaar geleden dat ze het had gedaan. In het begin kon ik haar ook niet meer op de rem krijgen als ze ging. Na veel oefenen gelukkig wel. Wat ik nu doe is het volgende. Als ik voel dat ze het hoofd erop zet, dan pak ik de teugels al goed kort vast. Zodat ik niet mijn armen achter mijn lijf moet trekken om haar te houden. En trek haar dan echt wel even op de rem. Zodra ik de mogelijkheid heb, draai ik haar weer om. En houd mijn been er goed aan. Als ik dan langs hetgeen wat volgens haar eng is ben. En voel dat ze gaat ontspannen, laat ik mijn teugels weer tot normale maat losglijden. En beloon haar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:43

Zorgen dat je met grondwerk de "one rein stop" aanleert en voordat je naar buiten gaat op de grond én in het zadel elke keer weer checkt of die " knop" werkt voordat je naar buiten vertrekt.

Maar ik vroeg wat je deed als hij er zo vandoor gaat en feitelijk wat je doet vóórdat hij er zo vandoor gaat?

Een paard maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die jij hem bied.

Als hij eenmaal naar huis rent ben je al te laat, maar als hij thuis is wat doe je dan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:49

Een scherper bit is misschien niet de oplossing, maar je zal wel aan je eigen veiligheid en die van omstanders moeten denken. Als jij hem op een enkel bitje niet kan houden, dan zou ik toch even een pelham erin hangen om hem toch even duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is. Van daar ga je maar verder werken.
Dit zijn geen grapjes om proberen op te lossen zonder een keertje flink boos te worden, daar gebeuren ongelukken mee.

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:03

Het ontbreekt vaak aan vertrouwen in elkaar hebben en in leiderschap, wanneer dit soort situaties ontstaan
Vooral zelf rustig blijven en niet boos worden. want dat werkt averechts!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:20

rollback schreef:
Vooral zelf rustig blijven en niet boos worden. want dat werkt averechts!

Klopt niet helemaal. Als ik niet boos word op de merrie, dan blijft ze omdraaien en niet verder lopen. Je moet natuurlijk niet boos blijven als hij/zij er langs is. En dan wel weer belonen, dat hij/zij er langs is gegaan.

En kan je zeggen dat het vertrouwen tussen mij en de merrie goed is.

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:48

Consequent zijn en door pakken vind ik heel wat anders, dan het zomaar af te reageren op je paard
Door boos te worden.
Vaak ontbreekt het aan onkunde en kennis van de genen die erop zit. en daar wordt het paard dan uiteindelijk de dupe van.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 13:00

Ineke2 schreef:
Zorgen dat je met grondwerk de "one rein stop" aanleert en voordat je naar buiten gaat op de grond én in het zadel elke keer weer checkt of die " knop" werkt voordat je naar buiten vertrekt.

Maar ik vroeg wat je deed als hij er zo vandoor gaat en feitelijk wat je doet vóórdat hij er zo vandoor gaat?

Een paard maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die jij hem bied.

Als hij eenmaal naar huis rent ben je al te laat, maar als hij thuis is wat doe je dan?

Nou de eerste keer lag ik in de ambulance en is het paard naar huis gerend. Ik was toen met nog een ander paard en eerlijk gezegd probeer ik hem vooral tegen te houden als hij om draait. Het probleem is dat hij dwars door mijn hand heen gaat.

De tweede keer hield ik hem net en geef aan de voorkant ruimte en been. Normaal gesproken als het iets eng vindt laat ik hem rustig kijken. Dan is het van achteruit mag niet maar je mag wel rustig even kijken voor je weer vooruit gaat

De laatste keer vond ik het onverantwoord worden en ben ik af gestapt en ben aan de hand verder gegaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:02

Denk dat er tussen jullie dan toch een stukje vertrouwen mist. Zal ook komen omdat je er al een keer afgevallen bent. Maar zou daar aan gaan werken. Kun je ook doen door eerst aan de hand te gaan wandelen met je paard. En dat dan op een gegeven moment weer te vervangen met erop te gaan zitten.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 13:03

Utixo schreef:
Een scherper bit is misschien niet de oplossing, maar je zal wel aan je eigen veiligheid en die van omstanders moeten denken. Als jij hem op een enkel bitje niet kan houden, dan zou ik toch even een pelham erin hangen om hem toch even duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is. Van daar ga je maar verder werken.
Dit zijn geen grapjes om proberen op te lossen zonder een keertje flink boos te worden, daar gebeuren ongelukken mee.

Nou daar zat ik inderdaad ook aan te denken omdat het met wegen enz gevaarlijk is als hij het op het rennen zet en echt ik krijg hem niet meer tot stoppen tot we op het erg terug zijn. Probleem is dat hij natuurlijk met de eigenaars voor de kar al een aardig bit in heeft en die ook wel nodig is als hij soms voor de kar iets ziet.

Mijn vraag is dan inderdaad wat zou ik kunnen doen om de veiligheid eerst te waarborgen zodat ik wel naar buiten kan blijven gaan. ( het vermijden van de situaties lijkt mij namelijk sowieso niet helpend) En dan hoe kan ik voor zorgen dat wij weer een team worden zoals het altijd was

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:04

doe hij het ook in groep of enkel als je alleen buiten rijdt?

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 13:04

FriesWytske schreef:
Denk dat er tussen jullie dan toch een stukje vertrouwen mist. Zal ook komen omdat je er al een keer afgevallen bent. Maar zou daar aan gaan werken. Kun je ook doen door eerst aan de hand te gaan wandelen met je paard. En dat dan op een gegeven moment weer te vervangen met erop te gaan zitten.

inderdaad is het vertrouwen een beetje weg maar dit gedrag is ontstaan bij zijn vorige rijder die hem een jaar heeft gereden voor mij. Voor dat jaar heb ik hem dan weer drie jaar gereden en was dit gedrag niet aanwezig

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 13:05

xEliine schreef:
doe hij het ook in groep of enkel als je alleen buiten rijdt?

Hij deed het de eerste keer juist met een paard er bij

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:25

Als ik jouw was zou ik hem dan eerst gewoon aan de hand mee naar buiten nemen. Zo ziet en merkt hij aan jouw dat het niet eng is. En van daaruit weer onder het zadel naar buiten gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:29

Hermes16 schreef:
FriesWytske schreef:

inderdaad is het vertrouwen een beetje weg maar dit gedrag is ontstaan bij zijn vorige rijder die hem een jaar heeft gereden voor mij. Voor dat jaar heb ik hem dan weer drie jaar gereden en was dit gedrag niet aanwezig

Dit heb ik dus ook gehad met mijn paard. Die kreeg te weinig leiderschap van zijn vorige eigenaar.

Draait Tino steeds naar dezelfde kant? Die van mij gaat namelijk altijd naar rechts, en dan 'sleur" ik 'm met m'n rechterteugel door tot hij weer met z'n neus de goede kant op staat.

Als zoiets je lukt is het dan nog een kwestie van uitzoeken was het beste werkt. Die van mij ging op beenhulp bij voorbeeld achterwaarts :+ en als ik 'm een tik gaf liep hij wel om zich na een meter alsnog weer om te draaien waardoor het hele circus zich herhaalde. Een stemhulp werkt hier nog het beste.

Grijp alsjeblieft wel in. Ik heb te veel afgewacht waardoor ik ineens op een paard zat wat met mij achteruit richting sloot rende (werkte bij een verzorgmeisje en hij ging het bij mij ook meteen maar even testen). Geef je paard gewoon niet de gelegenheid om dit soort geintjes te gaan verzinnen.

Scherper bit heb ik ook geprobeerd. Dat was voordat ik erachter kwam dat ik 'm door moest draaien. Van een scherper bit ging hij trouwens pas écht hard aan de kletter.

De keren dat ik te laat was en hij het al op een rennen zette heb ik steeds, als daar ruimte voor was, been gegeven. Jij wil rennen? Ga maar lekker rennen. Moet je daarna ook wel weer het hele eind terug.
Voor zover been geven ging dan, 't is namelijk zo'n lijer die expres dicht langs paaltjes sjeest. Dus als ik m'n benen nog kan gebruiken geef ik been en anders elke andere drijvende hulp die ik heb. Maar dus wel als daar de ruimte voor is.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 16:57

[/quote]
Dit heb ik dus ook gehad met mijn paard. Die kreeg te weinig leiderschap van zijn vorige eigenaar.

Draait Tino steeds naar dezelfde kant? Die van mij gaat namelijk altijd naar rechts, en dan 'sleur" ik 'm met m'n rechterteugel door tot hij weer met z'n neus de goede kant op staat.

Als zoiets je lukt is het dan nog een kwestie van uitzoeken was het beste werkt. Die van mij ging op beenhulp bij voorbeeld achterwaarts :+ en als ik 'm een tik gaf liep hij wel om zich na een meter alsnog weer om te draaien waardoor het hele circus zich herhaalde. Een stemhulp werkt hier nog het beste.

Grijp alsjeblieft wel in. Ik heb te veel afgewacht waardoor ik ineens op een paard zat wat met mij achteruit richting sloot rende (werkte bij een verzorgmeisje en hij ging het bij mij ook meteen maar even testen). Geef je paard gewoon niet de gelegenheid om dit soort geintjes te gaan verzinnen.

Scherper bit heb ik ook geprobeerd. Dat was voordat ik erachter kwam dat ik 'm door moest draaien. Van een scherper bit ging hij trouwens pas écht hard aan de kletter.

De keren dat ik te laat was en hij het al op een rennen zette heb ik steeds, als daar ruimte voor was, been gegeven. Jij wil rennen? Ga maar lekker rennen. Moet je daarna ook wel weer het hele eind terug.
Voor zover been geven ging dan, 't is namelijk zo'n lijer die expres dicht langs paaltjes sjeest. Dus als ik m'n benen nog kan gebruiken geef ik been en anders elke andere drijvende hulp die ik heb. Maar dus wel als daar de ruimte voor is.[/quote]

Bedankt voor jouw verhaal. Doordraaien gaat om dit bit dubbel gebroken) echt niet lukken. Net zo hard als terug draaien. Maar het doordraaien ga ik wel proberen. Hij is namelijk al die kant aan het op draaien en terug draaien kost juist misschien meer kracht ( voor mij ). Hem uitlaten rennen gaat echt niet. Zijn conditie is zo goed door de lange ritten voor de kar dat hij dat echt eeuwig volhoudt.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 16:59

FriesWytske schreef:
Als ik jouw was zou ik hem dan eerst gewoon aan de hand mee naar buiten nemen. Zo ziet en merkt hij aan jouw dat het niet eng is. En van daaruit weer onder het zadel naar buiten gaan.

Hij vindt het meeste niet echt eng. Ik ken hem en ook zijn gedrag voor de kar. Kijk als er een grote container is of vrachtwagen of enige aanleiding dan stopt hij kijkt en wilt dan draaien. Maar dan kan ik inderdaad het vertrouwen geven. Nu draait hij eigenlijk gewoon opeens midden op een pad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:17

Precies, en dat is aangeleerd gedrag. Heeft niks met angst te maken maar wel met een onzekere ruiter en een paard wat daar een patroon van maakt. Ik gok zomaar dat hij het voor de wagen niet doet en dat die meid ook nooit met 'm gemend heeft?

Doordraaien doe ik op een dubbelgebroken bit, ongebroken bit of sidepull, net wat er om z'n hoofd hangt. De eerste stap doet hij, de rest van de 360 graden doe ik. Mijn paard is sterker dan de mensen en weet dat helaas ook, en ik heb 'm altijd doorgedraaid gekregen als hij omdraaide. Behalve als ik dus niet op tijd reageerde. En nee niet omdat ik zo sterk ben. Het is gewoon een kwestie van -in mijn geval- linkerhand op de manenkam en rechterteugel flink opzij en stukje naar achter. Hand op de manenkam om wat te helpen met stelling, als ze helemaal recht zijn raak je ze eerder kwijt. Houd dat paard krom tot z'n neus weer de goede kant op gaat, en eenmaal daar het lijf weer recht. Het is ook het beste om je er niet te druk om te maken maar gewoon paard weer de goede kant op te zetten en 'm aan te sporen om te lopen met een uitstraling van: "ja oke, lopen maar! :D ". Beetje positieve en zelfverzekerde energie zeg maar. En kijk uiteraard zo veel mogelijk naar waar je naartoe wil.

Let ook eens op tekenen die hij geeft voordat hij draait. Die zijn er meestal. Denk bij voorbeeld aan een huppeltje, een oor wat elke keer dat hij wil draaien naar buiten gaat of mesten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-02-16 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 17:21

Koper schreef:
Precies, en dat is aangeleerd gedrag. Heeft niks met angst te maken maar wel met een onzekere ruiter en een paard wat daar een patroon van maakt. Ik gok zomaar dat hij het voor de wagen niet doet en dat die meid ook nooit met 'm gemend heeft?

Doordraaien doe ik op een dubbelgebroken bit, ongebroken bit of sidepull, net wat er om z'n hoofd hangt. De eerste stap doet hij, de rest van de 360 graden doe ik. Mijn paard is sterker dan de mensen en weet dat helaas ook, en ik heb 'm altijd doorgedraaid gekregen als hij omdraaide. Behalve als ik dus niet op tijd reageerde. En nee niet omdat ik zo sterk ben. Het is gewoon een kwestie van -in mijn geval- linkerhand op de manenkam en rechterteugel flink opzij en stukje naar achter. Hand op de manenkam om wat te helpen met stelling, als ze helemaal recht zijn raak je ze eerder kwijt. Houd dat paard krom.

Let ook op tekenen die hij geeft voordat hij draait. Die zijn er meestal. Denk bij voorbeeld aan een huppeltje, een oor wat elke keer dat hij wil draaien naar buiten gaat of mesten.

Ik denk zelf dat ik er wel voor kies het menbit in te doen. Als hij normaal doet heeft hij daar verder geen last van. Ik ga van de week met al jullie tips aan de slag. Ik hoop dat ik het gedrag voor ben dan komt het vast goed. Toen ik hem net hard kwam hij ook van een eigenaar die heel bang voor hem was en stond hij alleen maar overeind als je stil wou staan dus ook met opstappen. Dit gedrag is er ook helemaal uitgegaan. Maar ook door gewoon een keer een tik te geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:24

Pak het bit waar jij je zeker bij voelt en waarvan jij denkt dat 't gaat werken. En niet elk paard is het zelfde. Als bij jou een tik goed resultaat geeft zou ik dat in dit geval doen. Met die van mij maak je 't dan alleen maar erger, die pikt zoiets niet omdat hij zichzelf daar te intelligent voor vindt :+

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:43

Een ander bit gaat volgens mij niet helpen. Ik zou zeggen doe grondwerk en probeer terug het vertrouwen optimaal te krijgen. Dat hij van niets meer schrikt.
Wat ik veel doe als ik paardrij, dat is het paard proberen te draaien in een cirkel. Met gevolg je paard loopt niet recht naar huis en je krijgt hem daarna wel kalmer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:54

Kimmie hij schrikt niet en hij is ook niet bang. Paard zit vast in een patroon.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 07:31

Koper schreef:
Kimmie hij schrikt niet en hij is ook niet bang. Paard zit vast in een patroon.

Ik denk ook dat een een patroon is en niet schrikken. Hij komt al 7 jaar op de zelfde hei