Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xpgx

Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:33

Hallo,

Ik heb sinds kort een eigen paard en ze komt van een handelstal vandaan. Daar werd ze alleen uit stal gehaald om te rijden en weer in stal gezet. Ik vind het heel belangrijk dat ze gewoon lekker naar buiten kan. Ze was altijd al een beetje dribbelig als ze naar buiten mocht maar bleef wel bij me, de laatste tijd is het alleen maar erger geworden, steigeren, keihard de paddock inrennen, halster afrukken en wegrennen. Laatst deed een vriendin van mij haar deken op en ik wilde haar springschoenen pakken en ze rende zo uit stal (ze stopte bij het eten en rende gelukkig niet naar buiten ) ik ben altijd heel consuquent en straf haar altijd als ze het doet, maar het is de laatste tijd veel erger geworden, ze doet het ook als je haar naar stal wil brengen en als je haar in stal wil zetten rent ze erin. Vandaag liep ze hartstikke rustig mee naar de paddock en kon der gewoon aan een lang lijntje houden en de terugweg was een drama, ze is zo sterk en ik hou der gewoon niet. Volwassenen hebben ook al met haar gelopen en daar doet ze hetzelfde mee, maar hun zijn sterker en houden haar beter. Ik ben heel erg van belonen op goed gedrag en straf ook echt niet hard door te slaan en te rukken maar probeer haar wel gewoon laag te houden met haar hoofd en als het moet straf ik ook wel. Met een zweepje lopen heeft ook geen enkel nut want als je haar wilt tegenhouden met druk op de schouder begint ze weer te steigeren. Ze is altijd braaf bij me en kan haar gewoon los zetten en loopt overal en nergens met me mee naartoe maar als ze eenmaal weet dat ze naar de paddock mag is het een drama, via een andere weg heb ik ook al geprobeerd en heeft dezelfde werking. Als ze eenmaal in stal staat is er niks aan de hand en is ze weer helemaal ontspannen en is er niks aan de hand, ik ben echt ten einde raad ..

piezze

Re: Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:41

Zorg dat ze spul omheeft waarmee je haar onder controle hebt. Hoofdstel /touwhalster. Zo te zien heeft jouw paard geen enkel respect voor jou. Jij moet de grens aangeven. Niet in de vorm van straffen, maar meer in de vorm van ho tot hier en niet verder. Toon jezelf als waardig leider.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:42

Hoe vaak en hoe lang komt ze in die paddock?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:44

Inderdaad, zorg dat je controle hebt.
Zelf heb ik een paard dat zich soms wel eens los probeert te trekken. Vandaar dat ik hem niet mee meeneem zonder hengstenketting.
Misschien dat dat werkt?

elliehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:49

Meenemen met iets waarmee je haar kan stoppen zoals een hengstenketting of zorg voor afleiding. Heb je het ook wel eens geprobeerd met simpelweg een wortel of brokken. Afleiding kan voor sommige paarden heel goed werken!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:50

Start misschien maar eens met in de bak met ene touwhalster en leadrope wat grondwerkoefeningen doen (de Seven Games van Parelli vind ik erg geschikt). Leer haar wijken voor druk, leer achteruit te gaan, leer haar goed te laten lopen en stoppen. Bouw dit uit door ook een keer na te hebben geoefend in de bak het terrein op te gaan en precies hetzelfde te doen als in de bak. Vraag steeds meer rond haar stal en rond de wei ook dit soort grondwerkoefeningen. Dan zal ze weer wat meer respect krijgen en niet zo over jullie heen walsen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:51

zo'n paard evt. van het krachtvoer af , op goed hooi en liksteen, en idd wat is gezegd beginnen met grondwerk :-)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:51

Bij dit probleem gebruik ik het touw. Ik geef een flinke zwieper tegen zijn neus, gezicht, boeg, hals. Sta even stil en loop weer verder. Paard moet achter mij lopen, niet naast me want dan kan hij als een hondje me meesleuren. Hij kan niet door me heen lopen en probeert hij dat wel dan zwieper ik zonder te kijken naar achteren. Het gewapper van mijn handen en armen laten hem dan al langzamer lopen. Ze leren het snel hoor..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:00

Haal er een trainer bij die weet wat het doet. Je bent nu al te laat om het zelf nog op te lossen, dat had je bij de eerste "misstappen" (letterlijk de eerste of de tweede stap) moeten corrigeren. Nu is het van kwaad tot erger gegaan en moet het opgelost worden door iemand die echt controle over iedere stap eist.

Mijn paard is de eerste dagen op zijn nieuwe plek (daar kreeg hij praatjes, heb hem op zijn oude thuis zelf ook binnen gezet en daar was hij veel braver als op de nieuwe locatie tussen nieuwe paarden) met 2 zweepjes buiten gezet. We liepen langzaam achterwaarts waarbij hij steeds op een meter afstand van ons moest blijven. Naar voren komen is tik en terug achterwaarts. Dat kost veel tijd de eerste paar keer, maar met een keer of 3 bleef hij netjes waar hij blijven moest. Met een week was hij in alle rust buiten te zetten zonder problemen en was ook een zweepje meenemen niet meer nodig.

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:00

Ze heeft altijd respect voor mij, als ik haar 1 keer straf weet ze dat ze het niet meer mag doen, toen ik haar net had heeft ze vastegezeten in stal en toen heeft ze rugproblemen gehad waardoor ik alleen maar met haar mocht stappen en heb toen veel grondwerk gedaan en dat ging prima, het verschilt per dag, soms een half uur, soms 2 uur. Van voer afhalen gaat niet want ik zit volop in training en wat ik al had aangegeven dit doet ze alleen als ik naar de paddock ga en doet het ook uit het niets. Als het echt te ver gaat geef ik een zwieper en het houd daarna ook niet op, hoe vaak ik het ook doe. Van mij moet ze ook altijd achter me lopen en dat doet ze ook altijd braaf maar daarna begint het drama weer

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:02

Ik zal het overleggen met mijn instructrice en vragen of zij mij een keer wilt helpen. Heb ook vaak mensen naar me laten kijken of ik iets fout doe maar zet haar meteen op haar plek. Heb haar vandaag ook een paar meter naar achter geplaatst en was ook rustig maar toen ik weer begon met lopen ging ze weer stuiteren

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:03

Een half uur tot 2 uur in de paddock per dag?

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:04

We hebben ook iemand op stal lopen met een diploma op zak voor basis grondwerk maar ben niet zoon fan van haar maar zal ook kijken wat zei te zeggen heeft en haar een keer mee laten lopen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:05

Hoe vaak en hoe lang komt ze buiten?

Huh wacht 30 minuten tot 2 uur ging dat over de training of is dat echt de tijd dat ze buitenkomt?
Zoja dan denk ik dat je paard je iets duidelijk probeert te maken.

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:06

Saskia9 schreef:

Jaa, wij hebben 50 paarden op stal staan waarvan veel mensen hun paard buiten willen hebben, de ene keer is het rustig en kan ik haar makkelijk een paar uur buiten laten staan en de andere keer is het super druk en staat ze maar een half uur in de paddock

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:06

Gypsy schreef:

Huh wacht 30 minuten tot 2 uur ging dat over de training of is dat echt de tijd dat ze buitenkomt?

Dan snap ik ook wel dat je helemaal hyper word :Y)

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:07

Gypsy schreef:

Nee dat is de tijd dat ze buiten komt, ze geeft echt duidelijk aan wanneer ze op is en dan maak ik af waarmee ik bezig was en stop dan ook meteen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:08

Jeetje,dan is het logisch dat ze zo doet... hup naar buiten! Desnoods een andere stal. Dit is niet echt gezond zo weinig naar buiten..

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:09

Saskia9 schreef:
Jeetje,dan is het logisch dat ze zo doet... hup naar buiten! Desnoods een andere stal. Dit is niet echt gezond zo weinig naar buiten..

Het is niet anders, ze wordt ook in de stapmolen gezet maar sochtends wil iedereen nou eenmaal zijn paard buiten hebben en ik heb ook nog een school. Andere stal in de omgeving is precies hetzelfde zo.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:10

xpgx schreef:
Saskia9 schreef:

Jaa, wij hebben 50 paarden op stal staan waarvan veel mensen hun paard buiten willen hebben, de ene keer is het rustig en kan ik haar makkelijk een paar uur buiten laten staan en de andere keer is het super druk en staat ze maar een half uur in de paddock

Oké, tja er zullen paarden zijn die dit regime accepteren, maar die van jou heeft blijkbaar nu niet voldoende tijd om haar natuurlijke gedrag uit te oefenen.

Natuurlijk mag haar gedrag wat ze nu vertoont absoluut niet, maar als mijn paarden zich vreemd gedragen probeer ik altijd even te kijken welke behoefte daar nu achter zit. Je kunt dit best afstraffen maar ondertussen toch nadenken over manieren om meer aan haar wensen tegemoet te komen. :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:10

Een paard hoort naar mijn mening minstends 6 uur per mag buiten te staan. Ik zou echt verhuizen van stal := Het gaat hier om het welzijn van je paard

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:13

Alles wat je nu gaat proberen is symptoom bestrijding. Je paard maakt je wat duidelijk. Deze stal is niet geschikt voor jou paard ( voor geen een paard). Dat het nog gebeurd een half uurtje buiten per dag.. Schaam je!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:15

Een kennis van me zit ook in Alphen aan de Rijn, heeft haar paardjes op een leuk plekje staan met veel ruimte en mogelijkheid tot vrije beweging. Het kan dus wel in die omgeving.

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:15

Hilary schreef:
Een kennis van me zit ook in Alphen aan de Rijn, heeft haar paardjes op een leuk plekje staan met veel ruimte en mogelijkheid tot vrije beweging. Het kan dus wel in die omgeving.

Zuivelboerderij zeker ? Of stal Kroes ?

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:16

Ik wil alleen weten wat ik hieraan kan doen, niet dingen horen dat ik haar meer buiten moet zetten. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dat niet kan.