Paard in ene drukkingen van deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Paard in ene drukkingen van deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 12:54

Mijn paard heeft na 4 jaar Bucas dekens dragen in ene een mega plek op zijn schoft zitten. Uiteraard direct begonnen schoonmaken etc, maar de plek heelt niet. Ook een ander model deken lost het niet op (gewoon model met loopsplit).

Ik vindt het nu te koud om hem in ene zonder deken te zetten. Iemand een idee hoe ik dit zo snel mogelijk kan aanpakken?

xMazzel

Re: Paard in ene drukkingen van deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:56

Komt het wel van je deken?
Niet van een nieuw dekje, zadel, bontje of iets dergelijks?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 12:58

Paard word al jaren met dezelfde optoming gereden, altijd netjes bijgehouden door de zadelmaker, plus dat ik het zelf altijd controleer. Maar net als de dekens, zijn ook altijd het zelfde.. Ik weet dat hij een gevoelige huid heeft in de verhaarperiode, maar normaal kreeg hij dan spoorplekjes (kaal dus). Die heeft hij nu niet.

Uiteraard gaat er voorlopig geen zadel op, neem geen risico's. Maar die deken kan ik niet aflaten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:01

Een borstbeschermer gaat ook over de schoft. Die er tijdelijk tussen? Glijd de deken wat makkelijker over het plek.

Weet niet hoe je stal is, maar als het binnen is, kan je je paard ook gewoon even korte perioden de deken af doen. Vaseline er op en lekker even in laten trekken. Tenzij het echt een open plek is natuurlijk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:03

borstbeschermers geven vaak lelijke wonden, dus dat zou ik niet doen.
Kan je op de deken geen hele zachte fleece of wol naaien op de schuurplekken?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:04

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:05

En er niks op smeren! Dan komt er geen korstvorming en heelt het inderdaad niet!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:06

CK88, dat zou een mooie optie zijn, echter staat hij overdag ook een aantal uren buiten, dus een waterdichte deken is noodzakelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:10

Zoe_97 schreef:

Wauw, je hebt er ervaring mee?
Lijkt me niet... :')

Stalgenootje gebruikt al meer dan 2 jaar een bb en ze heeft er nooit een wondje van gezien...

Maar zoals met alles wat je op je paard gooit, gewoon af en toe er even afhalen en poetsen, is wel zo verstandig. Als je dat niet doet, vraag je om problemen. Paard gaat rollen, er komt wat zand bij in, gaat schuren, dan heb je snel genoeg wondjes. Daar heb je niet eens een borstbeschermer mee nodig.

CK88 schreef:
En er niks op smeren! Dan komt er geen korstvorming en heelt het inderdaad niet!

Daarom zeg ik ook, alleen als er geen wondje is. Als er alleen wat haren af zijn smeren wij altijd wat vaseline om te voorkomen dat er witte plekken komen. Het heeft ons nog nooit in de steek gelaten gelukkig. Laurierzalf werkt hetzelfde geloof ik.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:11

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:13

Janine1990 schreef:
Een borstbeschermer gaat ook over de schoft. Die er tijdelijk tussen? Glijd de deken wat makkelijker over het plek.

Weet niet hoe je stal is, maar als het binnen is, kan je je paard ook gewoon even korte perioden de deken af doen. Vaseline er op en lekker even in laten trekken. Tenzij het echt een open plek is natuurlijk.

Het lijkt me dat de plek kapot is aan de OP te lezen. Ik heb daar persoonlijk slechte ervaringen mee om er dan een borstbeschermer tussen te doen.

Een oude deken een stuk uitknippen zodat de schoft vrij komt te liggen?

Wij hebben dit met een oud paard eens gehad, deken die ze al jaren op had kreeg ze ineens een plek van. Eerst een borstbeschermer geprobeerd maar deze ging dusdanig aan de wond plakken dat het alleen maar erger werd. Wij hebben ervoor gekozen om de deken eraf te halen, gelukkig in een niet koude periode op dat moment en ze had in no time een dikke vacht.
Het was of dat, of de deken kapot knippen maar wij waren bang dat deze hierdoor naar achteren zou gaan hangen en wellicht ergens anders schuurplekken zou veroorzaken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:13

CK88 schreef:
http://Www.uhg-shop.nl heeft wel waterdichte dekens waarbij de schoft vrij ligt, wel super duur.

Thanks, die hou ik in gedachten. Prijs valt mij mee, Stormshield is een degelijk merk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:16

Janine1990 schreef:
Zoe_97 schreef:

Wauw, je hebt er ervaring mee?
Lijkt me niet... :')

Stalgenootje gebruikt al meer dan 2 jaar een bb en ze heeft er nooit een wondje van gezien...

Maar zoals met alles wat je op je paard gooit, gewoon af en toe er even afhalen en poetsen, is wel zo verstandig. Als je dat niet doet, vraag je om problemen. Paard gaat rollen, er komt wat zand bij in, gaat schuren, dan heb je snel genoeg wondjes. Daar heb je niet eens een borstbeschermer mee nodig.

Nauw nauw, rustiger mag ok wel. Ik heb in mijn ogeving al vaak gezien dat die ondingen meer slecht doen dan goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:19

Princesj, is de plek echt kapot? Zit er echt een wond? Ik krijg het niet helemaal duidelijk voor mezelf... Een borstbeschermer vind ik namelijk ook inderdaad alleen een optie als er geen wond is.
Echter is men tegenwoordig van mening dat een verpakte wond beter geneest dan een wond die aan de lucht droogt. Uiteraard werkt verpakt alleen wanneer je het regelmatig verschoont.
Maar verpakken op dat plek is wel een heel lastig karwei.

Zoe_97 schreef:
Nauw nauw, rustiger mag ok wel. Ik heb in mijn ogeving al vaak gezien dat die ondingen meer slecht doen dan goed.

Dan zou je ook moeten weten dat zoiets niet in één dag gebeurt en je dit soort dingen prima voor kunt zijn door tijdig weer er af te halen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:20

Kaitlyn, ik heb helaas geen ouwe dekens. Werk al jaren enkel met Bucas, ieder paard heeft z'n eigen setje.

Borstbeschermer hoor ik ook teveel ellende mee, dus daar begin ik niet aan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:20

Het is helaas echt open, vochtig dus. Geen bloed oid.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:21

Een deken met halve hals druk vaak minder op de schoft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:26

Borstbeschermer komt er hier nooit meer op. Geeft hele rare wonden. En ja, Janine1990, ik heb daar ervaring mee.

Gewoon toch de deken afdoen. En voorlopig ook geen zadel opdoen. Geef het de tijd om te helen. Als je er nu een deken of iets anders overheen doet, gaat het alleen maar meer broeien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:27

Geen deken is geen optie, je kunt niet ineens het paard bloot naar buiten doen als hij al hele winter dek op heeft.
Heb je geen stuk schapenvacht die je aan de binnenkant van je deken kunt maken en dan zodanig dat je de plek vd wond vrij laat? Dan ligt je deken wat hoger en kan de wond helen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 24-02-16 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:28

FriesWytske schreef:
Borstbeschermer komt er hier nooit meer op. Geeft hele rare wonden. En ja, Janine1990, ik heb daar ervaring mee.

Gewoon toch de deken afdoen. En voorlopig ook geen zadel opdoen. Geef het de tijd om te helen. Als je er nu een deken of iets anders overheen doet, gaat het alleen maar meer broeien.

Maar word hij dan niet ziek? T vriest s nachts hier, hij staat normaal tot 17 graden met deken, hij is erg kouwelijk..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:28

Honingzalf erop, andere deken (was al om andere reden onderweg) en zo genezen (pony 24/7 buiten, dus deken altijd op buiten klein uurtje als ik er was), maar mijn vervangende deken heeft van die blokjes naast de schoft en drukt dus veel minder daar, verschil was kennelijk genoeg. Overweeg in elk geval om een lichtere deken op te doen (mits gladde voering), want gewicht van de deken heeft nu zeker ook invloed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:30

tamary schreef:
Honingzalf erop, andere deken (was al om andere reden onderweg) en zo genezen (pony 24/7 buiten, dus deken altijd op buiten klein uurtje als ik er was), maar mijn vervangende deken heeft van die blokjes naast de schoft en drukt dus veel minder daar, verschil was kennelijk genoeg. Overweeg in elk geval om een lichtere deken op te doen (mits gladde voering), want gewicht van de deken heeft nu zeker ook invloed.

Welk merk deken zou jij adviseren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:33

De deken van mijn paard heeft een schoftprothese. Zo noem ik het altijd maar, het zijn twee verhoogde stukken aan de binnenkant van de deken aan weerszijden van de schoft. Met een kanaaltje er tussen. Waardoor de schoft vrij ligt. Is een erg fijne deken ook, goed waterdicht, betaalbaar en in verschillende diktes te krijgen.

Raar dat je paard nu ineens na al die jaren dit krijgt. Bucas is vaak met fleece aan de binnenkant toch? Ik weet wel dat ddat kan gaan schuren maar als het al jaren goed ging vind ik het wel erg apart dat hij nu dit heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:41

Princesj schreef:
tamary schreef:

Welk merk deken zou jij adviseren?

Zelf is het enige merk voor mij Weatherbeeta, dat is nu ook de deken waaronder schoftdrukking van mijn pony genezen is en die blokjes heeft (en gladde voering wat makkelijker glijdt over de vacht en dus minder schuurplekken geeft). Het andere dekenmerk met schoftblokjes van wat ik weet is Trust.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:42

Trust heeft ook de tetris deken met blokjes, als je die niet hebt vrees ik dat je de wond open blijft halen en uiteindelijk meer beschadigd dan enkel de huid.