Bodyprotector... veilig of niet??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zelmago4it

Bodyprotector... veilig of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 18:05

Ik ben wel eens benieuwd naar de mening van andere over een bodyprotector.
En dan heb ik het niet over de verplichting tijdens de eventing, dat is prima.
Maar dan het dragen van een bodyprotector tijdens het dressuur rijden. (ofwel zelf thuis, ofwel in een les, of op een manege).

Ik heb in de laatste paar weken welgeteld 4 kindjes met bodyprotector zien vallen, die allemaal wat gebroken hadden. De andere kinderen die ik zag vallen, 5 stuks, hadden geen bodyprotector aan. Een paar van hen vielen serieus hard, maar stapten op en reden zonder problemen verder.
(allen echt beginners)

Ik vind dat je met bodyprotector sowieso al veel sneller valt dan zonder. Omdat je dan totaal niet flexibel bent. Als je paard/pony ineens onder je vandaan schiet ben je hem echt kwijt en lig je op de grond. Als je je lichaam nog vrij hebt om te bewegen en te reageren kan je vaak nog blijven zitten.
Ook als je valt, met een bodyprotector val je gewoon als een baksteen naar beneden. Je kan niet opzij rollen, of je armen ergens wegvouwen wat je toch doet als je geen BP aan hebt.
Als je zonder valt, heb je nog enigszins zeggenschap over hoe je valt, en werken je reflexen ook veel beter.

Met springen is het weer een ander verhaal, dan zou je in een hindernis kunnen vallen en dan is het best nuttig.

Ik zie ook vaak, en dan vooral bij de echte kleintjes, eerst een bodyprotector aankomen en dan pas het kindje erachter. Ze zitten zo ingepakt op die pony'tjes dat ze echt geen kant op kunnen.

Ik ben benieuwd!!

Azmay

Re: Bodyprotector... veilig of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:08

Ik denk dat die goedkope planken inderdaad best gevaarlijk kunnen zijn. Ik heb zelf een racesafe en merk nauwelijks dat ik hem aan heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:08

Ik persoonlijk heb nog geen (betaalbare) BP gevonden waarin ik niet flink belemmerd werd in mijn beweging. Met mijn budget zou het dus niet veiliger zijn. :) Ik wil fatsoenlijk kunnen mee bewegen met mijn paard en soepel kunnen vallen.
Die van racesafe zien me er wel heel fijn uit. Dus daar ben ik dan ook voor aan het sparen. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-02-16 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:09

Interessant, ik heb beide kanten meegemaakt. Een keer gevallen omdat ik hem aan had, en een keer heel blij dat ik hem aan had! Dit was wel een ouderwetse BP, dus echt zo'n blok.
Als ik nu weer een BP zou kopen, zou ik zo'n flexibele kopen, ik denk dat dat wel kan schelen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:10

Hadden die kinderen goede aangepaste bodyprotectors?
Zijn de kinderen met bodyprotector qua rijvaardigheid/karakter hetzelfde als de kinderen zonder?

Hoe kan een passende bodyprotector je reflexen beletten?

(Hier ook aan het sparen voor een goede bodyprotector... binnenkort afspraak maken met canter-equipment voor een op maat gemaakt *\o/* )

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:21

Een goed passende bp belemmert niet in je beweging hoor. Mijn dochter rijdt er een paar keer in de week mee (springen en cross). Ze kan zelfs haar veters strikken, stiften indraaien, aansingelen als ze erop zit en ook wegdraaien/rollen als ze valt. Zij heeft er niet eens erg in dat ze hem draagt.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 18:25

Ja qua niveau allemaal hetzelfde. Ze zitten allemaal in de beginnerslessen.

Als je valt kan je je armen nog weg draaien. Met een bodyprotector zit je armen altijd klem tussen de grond en je bodyprotector, en kan je dus geen kant op. In dat opzicht belemmert het je reflexen.

Die kinderen hebben een bodyprotector, ik denk de kleinste maat, maar sommigen zijn nog zo klein dat die eigenlijk al aan de grote kant zijn.. Er zaten overigens ook een paar bij die gewoon een goed passende BP aan hadden.

Ik heb zelf altijd het gevoel dat ik geen kant op kan, dat ik er eerder naast lig met dan zonder. Daarom doe ik hem ook echt alleen aan tijdens de cross. Terwijl ik toch best een fijne heb. (een airowear)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:26

zelmago4it schreef:
Ik ben wel eens benieuwd naar de mening van andere over een bodyprotector.
En dan heb ik het niet over de verplichting tijdens de eventing, dat is prima.
Maar dan het dragen van een bodyprotector tijdens het dressuur rijden. (ofwel zelf thuis, ofwel in een les, of op een manege).

Ik heb in de laatste paar weken welgeteld 4 kindjes met bodyprotector zien vallen, die allemaal wat gebroken hadden. De andere kinderen die ik zag vallen, 5 stuks, hadden geen bodyprotector aan. Een paar van hen vielen serieus hard, maar stapten op en reden zonder problemen verder.
(allen echt beginners)

Ik vind dat je met bodyprotector sowieso al veel sneller valt dan zonder. Omdat je dan totaal niet flexibel bent. Als je paard/pony ineens onder je vandaan schiet ben je hem echt kwijt en lig je op de grond. Als je je lichaam nog vrij hebt om te bewegen en te reageren kan je vaak nog blijven zitten.
Ook als je valt, met een bodyprotector val je gewoon als een baksteen naar beneden. Je kan niet opzij rollen, of je armen ergens wegvouwen wat je toch doet als je geen BP aan hebt.
Als je zonder valt, heb je nog enigszins zeggenschap over hoe je valt, en werken je reflexen ook veel beter.

Met springen is het weer een ander verhaal, dan zou je in een hindernis kunnen vallen en dan is het best nuttig.

Ik zie ook vaak, en dan vooral bij de echte kleintjes, eerst een bodyprotector aankomen en dan pas het kindje erachter. Ze zitten zo ingepakt op die pony'tjes dat ze echt geen kant op kunnen.

Ik ben benieuwd!!

Klinkt mij eerlijk gezegd compleet onbekend. Ik rol nog prima ondanks mijn BP en ondervind er ook geen hinder van in bewegingen en of vallen.

Met kinderen denk ik dat er veel kinderen zijn met een niet goed passende protectie. Of ze worden op de groei gekocht, of ze hebben er 1 te leen. Of het moet niet al te gek zijn qua aanschaf waardoor er wat minder naar draagbaarheid gekeken wordt.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:27

mamamier schreef:
Een goed passende bp belemmert niet in je beweging hoor. Mijn dochter rijdt er een paar keer in de week mee (springen en cross). Ze kan zelfs haar veters strikken, stiften indraaien, aansingelen als ze erop zit en ook wegdraaien/rollen als ze valt. Zij heeft er niet eens erg in dat ze hem draagt.

ik kan ook gewoon nog mijn tenen aanraken met mijn benen gestrekt. Ik wordt niet beperkt in mijn beweging.
kan ook gewoon alle richtingen mijn romp draaien. Hier ook een racesafe.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:36

Ik vind trouwens wel dat kinderen in een beginnersles eigenlijk niet horen te vallen... en dat de manege moet zorgen dat de ponies, instructie etc. zo goed zijn dat vallen zeer uitzonderlijk is...
dat is een hele andere discussie maar eigenlijk moet vallen in een beginnersles voorkomen ipv het normaal vinden.

Qua bodyprotectors... ze moeten goed passen net als caps... en te grote oncomfortabele dingen zijn inderdaad gevaarlijker dan zonder. Je kan niet zeggen BP zijn onveilig ... er zijn verschillende voorwaarden waar je aan moet voldoen... en dan is een BP veiliger dan zonder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:44

Een goed passende zou je niet mogen belemmeren, en zou veiliger moeten zijn.
Ik merk nooit dat ik hem aan heb en ben toch al vaker heel blij geweest dat ik hem aan had! Sterker nog, ik zou willen dat ik hem aan had tijdens mijn allereerste val, dan had ik mijn rug niet gedraaid en mijn SI-gewricht geblesseerd waar ik nog steeds af en toe last van heb...
Het is niet alleen tegen breken, maar ook tegen verkeerde draaiingen maken :)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 18:48

Evelijn schreef:
Ik vind trouwens wel dat kinderen in een beginnersles eigenlijk niet horen te vallen... en dat de manege moet zorgen dat de ponies, instructie etc. zo goed zijn dat vallen zeer uitzonderlijk is...
dat is een hele andere discussie maar eigenlijk moet vallen in een beginnersles voorkomen ipv het normaal vinden.

Vallen hoort erbij, ook bij beginners. Ook al heb je het liever niet.
Als de pony's elke dag een paar uur lopen, en daarnaast ook nog uit de stal komen. Vervolgens een 10 minuten voor het eind van de les (een uur) toch aan de kletter gaan door onvoorziene omstandigheden (het blijven tenslotte ook maar paarden) kan je er volgens mij weinig aan doen. Dan kunnen de pony's nog zo braaf zijn, en de instructie nog zo goed, dit kan je gewoon niet voorkomen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:09

Helemaal voorkomen als je ergens opstapt is er inderdaad niet... maar ik heb het idee dat het wel beetje vaker is dat die onvoorziene omstandigheden best wel wat beter gemanaged hadden kunnen worden... en dat roepen "vallen hoort erbij" niet helpt om te zorgen dat het zo veilig mogelijk blijft.
Ik ben in de eerste jaren dat ik paard reed nooit gevallen... en dat komt vooral omdat de manege en de instructeur heel goed waren en heel voorzichtig met zijn leerlingen en zijn paarden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:20

Ik durf er mijn kop om te verwedden dat er geen een van die kinderen een goede en aangepaste BP droeg.
Goede, comfortabele bp's kosten geld en vooral bij snel groeiende kinderen gaan ouders niet vlug elk jaar meer dan 200 euro uitgeven voor een goede BP. En dan zie je ze idd rondhuppelen in onaangepaste planken en ja hoor die belemmeren zeer zeker bij het rijden en vallen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:43

Century schreef:
Een goed passende zou je niet mogen belemmeren, en zou veiliger moeten zijn.
Ik merk nooit dat ik hem aan heb en ben toch al vaker heel blij geweest dat ik hem aan had! Sterker nog, ik zou willen dat ik hem aan had tijdens mijn allereerste val, dan had ik mijn rug niet gedraaid en mijn SI-gewricht geblesseerd waar ik nog steeds af en toe last van heb...
Het is niet alleen tegen breken, maar ook tegen verkeerde draaiingen maken :)

Ik had hem aan en heb mijn SI gewricht beschadigd (en mijn bekken op meerdere plekken gebroken).. dus het zegt dus niet dat met een BP je geen schade kan hebben :)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:50

De meeste hebben wel een BP met blokjes.
Veel mensen denken idd dat een BP alles kan voorkomen, maar ik zie vaker dat ze wat aan een val overhouden met BP dan zonder.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:10

Echter weet je niet hoe de kinderen er aan toe zouden zijn als zs geen bp gedragen hadden. Sommige breken ook sneller iets dan anderen.

Het is een stukje extra veiligheid al heeft alles zijn voors en tegens. Ik heb er zelf eentje van usg die goed past en daar heb ik geen last van. Enige nadeel is het afstappen dat blijft voor mij lastig en met bp nog iets meer.

Je moet het zelf afwegen en ouders voor hun kinderen. Onveilig nee maar je moet wel eentje hebben die goed past. Dan heb je niet eens het idee dat je hem aan hebt.

Joyce_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:17

Bij sommige bp moet je die ook goed aan doen. Als er een bepaald flapje al niet goed is, komt daardoor meer druk op die plek, waardoor je sneller een kneuzing of breuk hebt.
Zelf heb ik er ook een, maar meestal heb ik hem niet aan omdat ik het ook niet fijn vind zitten gewoon!

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:42

ik heb een bp kunnen overkopen van een vriendin, eerst moest ik natuurlijk wel wennen maar nu merk ik er niks meer van..
Ik gebruik mijn bp alleen als ik ga rijden op mijn verzorgpomy

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:18

Tsja, op bokt komen vaak allerlei paardenonderzoeken voorbij, uitgevoerd op redelijk grote populaties en dan komt vaak het commentaar dat de resultaten toch nooit representatief kunnen zijn..... we hebben het hier over 9 kindjes....wat zal ik zeggen :D

Maar ik denk dat het wel een punt is dat er op maneges ook goed gekeken moet worden of de BPs en caps goed passen, want ik ben het ermee eens dat slecht passende bescherming niet veilig is!

Hier (Z-limburg en Belgie) wordt door kinderen heel veel met BPs gereden. Ik heb zelf zowel met BP als met airvest gereden, en ben er ook mee gevallen (goed getest dus :) ). Doe mij maar zo'n ding, het scheelt enorm in de klap!

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 22:47

Ik heb het nou niet alleen over de kindjes die op de manege zijn gevallen, ik zie het op wedstrijden en andere plaatsen ook. Ik hoor zelfs juryleden op wedstrijden dat ze hun twijfels hebben of het wel goed is om die kinderen zo jong al compleet in te pakken.
Ik denk dat kinderen zekerder worden van valtrainingen/judolessen dat soort dingen, dan van ouders die 'overbeschermd' zijn, of die zelf bang zijn en daardoor de kinderen onzeker maken.

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:02

Wij hebben voor onze dochter van 4 een airowear outlyne, kleinste maat, deze past perfect en is zeer soepel. Vind het geen belemmering voor haar. Ook al een keer eraf gevallen en had nergens last van.
En idd je moet vaak een nieuwe aanschaffen...

Rij zelf zonder en ben niet overbezorgd, vind het gewoon een goed ding dat jonge ruiters met rijden.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:11

zelmago4it schreef:

Met dit gedeelte ben ik het eerlijk gezegt naar mijn ervaringen niet eens. Ik rijd zelf verplicht met bodyprotector omdat ik een jonge pony rijd die enorm dwars is en erg veel bokt. Daarom ben ik van de eigenaar verplicht een bodyprotector te dragen, ik heb er een van sir lancelot een met "blokjes". Ik heb toch echt geen problemen met het "zitten blijven" al vaak op een bokkende pony gezeten met mijn body prorector en hier geen last van gehad als een pony schrikt of bokt. Wel denk ik inderdaad als een kind een te grote bodyprotector draagt die niet netjes aangesloten zit en als een blok zit dat het wel een belemmering is. Bodyprotectors zijn veilig maar alleen wanneer het goed past.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:15

Ben zeker niet overbeschermend ten opzichte van mijn kinderen maar bescherm ze wel tegen reële gevaren. Kind 1 is 16 jaar en rijdt paard, crosst en springt op leuk niveau. Geen discussie over mogelijk (doet ze ook niet hoor). Cap op en bp aan. De jongste is 5 jaar en hobbelt wat op de shet twee keer in de maand of op de pony van haar grote zus. Heeft nog geen bp maar krijgt deze wel zodra het wat serieuzer wordt.
Dan heb ik er nog twee van bijna 14, de ene bokst, de ander thaibokst. Ook wedstrijden. Met scheenkappen, gebitsbeschermer, toque en hoofdbeschermer. Of dat prettig zit? Nee. Maar het is verplicht dus daar hoor je niemand over.
Ondanks dat een bp bij het springen niet verplicht is, draagt mijn oudste hem altijd op wedstrijden. En daar krijgt ze nog wel eens commentaar op want het "staat niet zo mooi" over je jasje. Mijn dochter antwoord steevast dat ze liever haar bp draagt dan een gipsen corset.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:21

Ik heb een Racesafe BP en dat bevalt me super goed , alleen kosten die heel veel geld. Ik vind het fijnste zitten en reed ook eens een keer met een gewone en goedkope BP en dat vond ik 10 keer niks , heel stug.

Mijn oudste zoon toen hij nog reed had hij altijd een BP aan , anders mocht hij niet van me rijden. Ik heb jaren lang op een manege les gegeven en toen er nog een BP waren gaf ik de kinderen ook val les. Het nadeel vind ik wel van een BP dat je jezelf niet klein kan maken mocht je van je pony of paard vallen, dat leerde in de kinderen van vroeger wel. Aan de ander kant vangt de BP wel de grootste klap op.