Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
zelmago4it schreef:Ik ben wel eens benieuwd naar de mening van andere over een bodyprotector.
En dan heb ik het niet over de verplichting tijdens de eventing, dat is prima.
Maar dan het dragen van een bodyprotector tijdens het dressuur rijden. (ofwel zelf thuis, ofwel in een les, of op een manege).
Ik heb in de laatste paar weken welgeteld 4 kindjes met bodyprotector zien vallen, die allemaal wat gebroken hadden. De andere kinderen die ik zag vallen, 5 stuks, hadden geen bodyprotector aan. Een paar van hen vielen serieus hard, maar stapten op en reden zonder problemen verder.
(allen echt beginners)
Ik vind dat je met bodyprotector sowieso al veel sneller valt dan zonder. Omdat je dan totaal niet flexibel bent. Als je paard/pony ineens onder je vandaan schiet ben je hem echt kwijt en lig je op de grond. Als je je lichaam nog vrij hebt om te bewegen en te reageren kan je vaak nog blijven zitten.
Ook als je valt, met een bodyprotector val je gewoon als een baksteen naar beneden. Je kan niet opzij rollen, of je armen ergens wegvouwen wat je toch doet als je geen BP aan hebt.
Als je zonder valt, heb je nog enigszins zeggenschap over hoe je valt, en werken je reflexen ook veel beter.
Met springen is het weer een ander verhaal, dan zou je in een hindernis kunnen vallen en dan is het best nuttig.
Ik zie ook vaak, en dan vooral bij de echte kleintjes, eerst een bodyprotector aankomen en dan pas het kindje erachter. Ze zitten zo ingepakt op die pony'tjes dat ze echt geen kant op kunnen.
Ik ben benieuwd!!
mamamier schreef:Een goed passende bp belemmert niet in je beweging hoor. Mijn dochter rijdt er een paar keer in de week mee (springen en cross). Ze kan zelfs haar veters strikken, stiften indraaien, aansingelen als ze erop zit en ook wegdraaien/rollen als ze valt. Zij heeft er niet eens erg in dat ze hem draagt.
Evelijn schreef:Ik vind trouwens wel dat kinderen in een beginnersles eigenlijk niet horen te vallen... en dat de manege moet zorgen dat de ponies, instructie etc. zo goed zijn dat vallen zeer uitzonderlijk is...
dat is een hele andere discussie maar eigenlijk moet vallen in een beginnersles voorkomen ipv het normaal vinden.
Century schreef:Een goed passende zou je niet mogen belemmeren, en zou veiliger moeten zijn.
Ik merk nooit dat ik hem aan heb en ben toch al vaker heel blij geweest dat ik hem aan had! Sterker nog, ik zou willen dat ik hem aan had tijdens mijn allereerste val, dan had ik mijn rug niet gedraaid en mijn SI-gewricht geblesseerd waar ik nog steeds af en toe last van heb...
Het is niet alleen tegen breken, maar ook tegen verkeerde draaiingen maken
zelmago4it schreef:Ik vind dat je met bodyprotector sowieso al veel sneller valt dan zonder. Omdat je dan totaal niet flexibel bent. Als je paard/pony ineens onder je vandaan schiet ben je hem echt kwijt en lig je op de grond. Als je je lichaam nog vrij hebt om te bewegen en te reageren kan je vaak nog blijven zitten.
Ook als je valt, met een bodyprotector val je gewoon als een baksteen naar beneden. Je kan niet opzij rollen, of je armen ergens wegvouwen wat je toch doet als je geen BP aan hebt.