D pony is E pony geworden. Stokmaat doorgeven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

D pony is E pony geworden. Stokmaat doorgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 14:20

Tot en met het 8e levensjaar moeten pony's gemeten worden door een officiele ponymeter. Deze gegevens worden vastgelegd in het paspoort, maar moet je deze gegevens ook doorgeven aan de KNHS?

Als je D pony tot een E pony is doorgegroeid moet je dus ineens bij de categorie E springen in plaats van bij de D ponys. In het paspoort staat tenslotte dat het een E pony is, maar is dat ook bij de KNHS bekend?

Wat gebeurt er als je toch stiekem bij de D ponys blijft rijden? :o

EJuniorJoost

Re: D pony is E pony geworden. Stokmaat doorgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:25

Er zijn heel veel pony's die al D staan, maar een e zijn. Vaak in de sport en handel ligt dat beter :p.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:26

Dan riskeer je een boete en schorsing.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:33

Als jij het handiger vindt om bij de D pony's te blijven rijden, dan zou ik het zo laten. Er worden zo vaak pony's/paarden kleiner gemeten dan dat zij zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:36

Moratoetje schreef:
Dan riskeer je een boete en schorsing.

Yep. Hier afgelopen zomerseizoen nog de pony van een kennis die uit de maat werd gemeten.
Ze wisten overigens zelf echt niet dat de pony uit de D-maat was gegroeid.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 14:43

Deze pony staat nu in zijn paspoort op 149 cm. Dat is dus net een E of niet? Dan zou ze vanaf nu bij de categorie E mee moeten doen. Klopt het dan dat je alleen beboet en geschorst kunt worden wanneer ze ook echt je paspoort gaan controleren? Bij de KNHS in het systeem is namelijk alleen de oude meting bekend toen hij nog een D was.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:45

Waarom zou je het risico willen lopen? En anders even de KNHS bellen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:53

Hoe oud was hij bij die oude meting dan? Mijn fjord is bij de KNHS ook kleiner dan in werkelijkheid, maar het verschilt net geen categorie en daarnaast start ik bij de paarden waardoor het niets uit maakt. Is de 149cm door een meter van de KNHS gemeten?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:04

Als er twijfel bestaat of de pony nog een D is, kunnen ze van de organisatie een nameting doen....komt dan uit dat het een E is, dan volgt in ieder geval uitsluiting op desbetreffende wedstrijd. Eventueel legt de KNHS een boete en/of schorsing op.

1.49m valt in de E-maat

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:52

Bedankt voor de reacties, het is me nu duidelijk ;)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:03

Normaal gezien geeft een KNHS meter alles door aan de KNHS.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:21

mijn e pony is naar paard gegaan, wat een gezeur en geregel bij de KNHS elke keer werden we als categorie E herkent

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:41

En E pony s bestaan alleen in NL
In Belgie bv kennen ze t niet eens

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:45

Ik laat mijn pony ook altijd keurig meten door een KNHS meter. Als je inlogd op mijnknhs kun je zien dat de knhs meter de gegevens doorstuurt naar de knhs. Bij D pony's starten kán dus zelfs niet want als het goed is komt er op je startpas cat. E te staan. Ik zou het risico dus echt niet lopen ;)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:02

Even een keer laten nameten door een officiële ponymeter. Je kan maar beter zorgen dat je in de goede klasse rijd, ook al ligt dat voor de handel misschien wat minder prettig.
Als je boetes krijgt of word uitgesloten op wedstrijd door verkeerde categorie ben je ook niet blij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:20

Als de pony vóór zn achtste levensjaar als E wordt gemeten dan is hij E. Als ie echter tot zn achtste levensjaar als D wordt "ingemeten" (oftewel meter wordt omgekocht) dan is hij een D, ook al komt dat door trucage met te korte hoeven, voorbenen in kuiltje zetten, eerst 3 uur rijden zodat hij helemaal ingezakt staat enz enz.
Zo zijn er superveel pony's die véél groter zijn alsnog ingedeeld in categorie D, en lopen er bij de E pony's ook heus wel paarden tussen. Ook zullen er ongetwijfeld paarden zijn die eigenlijk E zijn, maar waarvan ze de hoeven heel lang hebben laten groeien, super dunne versleten ijzers onder hebben gezet zodat er een cm bij wordt geteld, of die ze keihard hebben laten schrikken waardoor hij zich groot maakt, of met de voorbenen op een hobbel gezet enz.
En naar mijn weten wordt dat na het achtste levensjaar vrijwel nooit nagemeten. Anders waren er al een hele hoop pony's en paarden van categorie gewisseld
Maarja vóór het achtste levensjaar ben je de sjaak en heb je pech.
Volgens mij kan je de categorie na het achtste levensjaar ook niet meer wijzigen (dus je kan eentje die "ingemeten" is als D, maar eigenlijk E is, volgens mij na zijn achtste niet meer als E laten registreren). Vraag me wel af wat er dan gebeurt als ie bij nameting toch in een andere categorie zit dan waarin hij geregistreerd staat

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:43

Dorine92 schreef:
Als de pony vóór zn achtste levensjaar als E wordt gemeten dan is hij E. Als ie echter tot zn achtste levensjaar als D wordt "ingemeten" (oftewel meter wordt omgekocht) dan is hij een D, ook al komt dat door trucage met te korte hoeven, voorbenen in kuiltje zetten, eerst 3 uur rijden zodat hij helemaal ingezakt staat enz enz.
Zo zijn er superveel pony's die véél groter zijn alsnog ingedeeld in categorie D, en lopen er bij de E pony's ook heus wel paarden tussen. Ook zullen er ongetwijfeld paarden zijn die eigenlijk E zijn, maar waarvan ze de hoeven heel lang hebben laten groeien, super dunne versleten ijzers onder hebben gezet zodat er een cm bij wordt geteld, of die ze keihard hebben laten schrikken waardoor hij zich groot maakt, of met de voorbenen op een hobbel gezet enz.
En naar mijn weten wordt dat na het achtste levensjaar vrijwel nooit nagemeten. Anders waren er al een hele hoop pony's en paarden van categorie gewisseld
Volgens mij kan je de categorie na het achtste levensjaar ook niet meer wijzigen (dus je kan eentje die "ingemeten" is als D, maar eigenlijk E is, volgens mij na zijn achtste niet meer als E laten registreren). Vraag me wel af wat er dan gebeurt als ie bij nameting toch in een andere categorie zit dan waarin hij geregistreerd staat

Dit is absoluut geen waar. Als jij een 'D' Pony hebt en om wat voor reden ook (ofwel door trucage ofwel dat hij toch nog doorgroeit) is het toch nog een E na zijn 8ste levensjaar, als ze je hier op gaan controleren of je laat hem zelf officieel na meten zal hij daarna altijd doorgaan als een E pony. punt is alleen dat er te weinig nagemeten word, en mensen het beter vinden dat de pony een D is.
Als ze je dan toch pakken op verkeerd ingemeten ben je echt de sjaak.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:48

zelmago4it schreef:
Dorine92 schreef:

Dit is absoluut geen waar. Als jij een 'D' Pony hebt en om wat voor reden ook (ofwel door trucage ofwel dat hij toch nog doorgroeit) is het toch nog een E na zijn 8ste levensjaar, als ze je hier op gaan controleren of je laat hem zelf officieel na meten zal hij daarna altijd doorgaan als een E pony. punt is alleen dat er te weinig nagemeten word, en mensen het beter vinden dat de pony een D is.
Als ze je dan toch pakken op verkeerd ingemeten ben je echt de sjaak.

Maar dat zou ook betekenen dat je een 12 jarig paard toch nog even kan inmeten als E pony. Daar heb ik nog nooit van gehoord.
En volgens mij wordt er bij twijfel op wedstrijden gewoon om de papieren gevraagd. Als die kloppen is het goed. Waar ben je anders officieel meter voor als ze alsnog gaan nameten? Heb overigens nog nooit gehoord van een nameting. Hoe extreem duidelijk het ook is dat er iets niet klopt

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:07

Meestal word ook niet om een nameting gevraagd, omdat hier kosten aan verbonden zitten. Mocht de official willen dat hij nagemeten word, maar heeft hij ongelijk (staat dus goed op de papieren) moet hij de kosten uit zijn eigen zak betalen. Dat risico durven ze niet te lopen.
Maar ook een 12 jarige die om wat voor reden ook nooit netjes is gemeten en eigenaren laten hem daarom meten, en blijkt toch een andere categorie zal hij echt verschuiven naar de andere categorie.

Als er twijfel is, en je bekijkt de papieren weet je alsnog nooit zeker dat het klopt. Een official moet wel heel zeker van zijn zaak zijn wil hij dan om een nameting vragen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:08

PrizTwir schreef:
Als jij het handiger vindt om bij de D pony's te blijven rijden, dan zou ik het zo laten. Er worden zo vaak pony's/paarden kleiner gemeten dan dat zij zijn.

En ben je illegaal bezig. Als je pony steekproefgewijs nagemeten wordt, volgen er sancties.
Onze pony heb ik gewoon laten meten rond z'n 8ste en doorgegeven dat het nu een E pony is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:12

En hier komt weer mooi naar voren hoe oneerlijk veel paardensporters denken. :) Als die knol E is, dan laat je hem ook classificeren als E IMO. Anders ben je gewoon oneerlijk bezig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:16

Hier wordt net gedaan of dit nooit voor komt en dat je anders gelijk de sjaak bent :+ De realiteit is toch duidelijk anders. Een heel flink deel van de pony's start in een te lage categorie en doen dit al jaren zo. Ik ken er die hippiades en al starten. Je zou denken dat er daar toch wel goed gecontroleerd wordt als ze het ergens zouden doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:17

Nies_ schreef:
Hier wordt net gedaan of dit nooit voor komt en dat je anders gelijk de sjaak bent :+ De realiteit is toch duidelijk anders. Een heel flink deel van de pony's start in een te lage categorie en doen dit al jaren zo. Ik ken er die hippiades en al starten. Je zou denken dat er daar toch wel goed gecontroleerd wordt als ze het ergens zouden doen.

En dus is het maar de bedoeling dat iedereen dat doet?
E pony is een E pony. Punt. Klaar. Niets aan te doen.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:27

Volgens mij iets typisch Nederlands die E-pony categorie: hier in Zweden ook niet bekend. Boven de D-ponymaat heb je gewoon een paard. (Onze New Forest pony is 153: paard dus hier)
In welke categorie je pony/paard ook valt: het meten moet gewoon eerlijk gebeuren dus net een cm te groot/klein betekend 'jammer dan'.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:29

Ayasha schreef:
En hier komt weer mooi naar voren hoe oneerlijk veel paardensporters denken. :) Als die knol E is, dan laat je hem ook classificeren als E IMO. Anders ben je gewoon oneerlijk bezig.

Precies...
Of krijgen we weer dat "iedereen het doet, dus ik doe het ook".
Dit verklaart ook de scheve gezichten van mensen die met een eerlijke D pony op moeten boksen tegen iemand met een hoog benige en misschien net iets eleganter ogende E-pony die onterecht in D zit.