Paard trapt gemeen met hoeven krabben.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Besje15

Paard trapt gemeen met hoeven krabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:08

Hallo,
Mijn paard trapt sinds 3 weken met haar achterhoeven tijdens het uitkrabben.
Ze heeft dit nooit leuk gevonden en ook de hoefsmid vind ze niet leuk. (Vroeger als jong paard fout bekapt)
Nou ging het in het begin wel goed ze trok ze hoog op maar ik mocht ze wel aanraken. De laatste paar weken trekt ze ze wel hoog op maar geeft dan ook meteen een velle gemene trap. Nu heb ik het ook al met een touwtje geprobeerd toen ging het weer iets beter dus weer geprobeerd om met mijn hand te pakken maar nee toen begon het weer opnieuw.. Nu ben ik eigenlijks wat angstig geworden want ik wil gewoon graag haar achter hoeven uitkrabben maar ben bang voor de trappen..
Verder in de omgang is ze hardstikke braaf wel drammerig en onder het zadel is het ook gewoon prima. ;)

Hebben jullie nog andere tips wat ik kan doen?

Mvg.

Yacintha

Re: Paard trapt gemeen met hoeven krabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:11

Kun je haar benen wel gewoon poetsen?
Heb je lichamelijke problemen al uitgesloten?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:11

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:13

Een vriendin van me haar paard begon ook steeds lastiger te doen met de hoeven en bleek artrose te hebben en nogal pijn. Zelfs zo erg dat ze het paard korte tijd later al moest laten inslapen..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:13

Een paard op de manege deed dit ook. Ik heb het heel rustig weer opgebouwd.
Ik liet mijn hand over de billen glijden naar zijn achterbenen en uiteindelijk sok. Dat vond hij allemaal prima, maar een voetje geven dat wou meneer echt niet. En dus ook zo'n trap van 'niet aan komen!'

Toen ben ik stap voor stap te werk gegaan, eerst sok pakken en voetje vragen. Tilde hij hem een milimeter op prees ik hem de hemel in. En weer een stapje verder. Vragen, lichtelijk zijn sok wat proberen op te tillen en weer hemel in prijzen als hij voet maar iets omhoog deed. Dus niet omdat hij wou trappen, maar gewoon omdat ik het hem vroeg. En ben net zolang door gegaan dat ik zijn voet echt mocht pakken. En gewoon eerst pakken. Eerst helemaal niet krabben. En dan stukje bij beetje.
Bij dit paard snapte hij gewoon niet wat je van hem wou. Dus had hij echt zoiets 'zit niet aan mijn been, is nergens voor nodig, ophoepelen!'
Maar door rustig steeds stap voor stap te vragen en flink belonen viel het kwartje en merkte hij dat het ook niet vervelend was. En pas later ging ik uitkrabben toen ik de voet gewoon rustig kon pakken en zelf weer kon neer zetten.

Dat zou je kunnen proberen, van begin weer opbouwen?

En kijk even of er niet een zweer in de hoef zit, dat het gewoon pijn doet als je er aan zit. Als pijn uitgesloten is moet ze weer vertrouwen winnen, en dat heeft soms tijd nodig, niks overvragen. Want dan wordt het erger.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:16

Ja haar benen kan ik gewoon poetsen, ik heb haar nog maar 7 weken en ze is gekeurd was prima en ook als ik haar los gooi kan ze heerlijk los gaan! Het zou kunnen maar het lijkt me sterk.

Clickertraining had ik ook al aangedacht alleen dan krijgen ze elke keer als ze het goed doen een beloning in de vorm van een snoepje toch? Dit vind ik dan weer wat minder..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:16

Nee juist als je goed kan omgaan met de klikker wordt het snoepje vervangen door de klik en is dat de beloning :)

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:18

Chasey schreef:
Een paard op de manege deed dit ook. Ik heb het heel rustig weer opgebouwd.
Ik liet mijn hand over de billen glijden naar zijn achterbenen en uiteindelijk sok. Dat vond hij allemaal prima, maar een voetje geven dat wou meneer echt niet. En dus ook zo'n trap van 'niet aan komen!'

Toen ben ik stap voor stap te werk gegaan, eerst sok pakken en voetje vragen. Tilde hij hem een milimeter op prees ik hem de hemel in. En weer een stapje verder. Vragen, lichtelijk zijn sok wat proberen op te tillen en weer hemel in prijzen als hij voet maar iets omhoog deed. Dus niet omdat hij wou trappen, maar gewoon omdat ik het hem vroeg. En ben net zolang door gegaan dat ik zijn voet echt mocht pakken. En gewoon eerst pakken. Eerst helemaal niet krabben. En dan stukje bij beetje.
Bij dit paard snapte hij gewoon niet wat je van hem wou. Dus had hij echt zoiets 'zit niet aan mijn been, is nergens voor nodig, ophoepelen!'
Maar door rustig steeds stap voor stap te vragen en flink belonen viel het kwartje en merkte hij dat het ook niet vervelend was. En pas later ging ik uitkrabben toen ik de voet gewoon rustig kon pakken en zelf weer kon neer zetten.

Dat zou je kunnen proberen, van begin weer opbouwen?

En kijk even of er niet een zweer in de hoef zit, dat het gewoon pijn doet als je er aan zit. Als pijn uitgesloten is moet ze weer vertrouwen winnen, en dat heeft soms tijd nodig, niks overvragen. Want dan wordt het erger.

Oke, ja die van mij weet wel wat de bedoeling is want ik begin voor en als ik dan naar achter ga dan trekt ze hem al in de lucht en dan die trap dus. Hoefsmid is 2 weken terug geweest was ook niks te zien en ze doet het met beide achter benen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:23

Is je paard kramperig achter? Omdat ze ze zo hoog optilt?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:24

Als pijn volledig is uitgesloten, rustig weer opbouwen.
Begin met je hand boven aan het been en glijd langzaam naar beneden. Als je merkt dat ze spanning opbouwt, stop je en laat je je hand even liggen. Zolang netjes blijft staan, na een paar seconden je hand weg halen en belonen. Paar keer herhalen en vervolgens een stukje verder naar beneden als je merkt dat ze ontspannen blijft.
Zodra ze toch trapt, komt het moeilijke: je hand ten alle tijden op haar been houden. Als zij gaat trappen en jij haalt van schrik je hand weg, dan geef je haar een beloning door middel van rust (pressure-release). Als jij je hand laat liggen als ze trapt, stopt ze vanzelf. Ze heeft namelijk door dat deze actie geen effect heeft. Zodra ze stopt met trappen, gelijk je hand weg halen en belonen. Wederom herhalen en uiteindelijk uitbreiden naar even voetje vast houden en weer neerzetten.

Mocht het echt kwaadheid zijn, dan kun je in mijn ogen beter eens een goede tik of trap terug geven dan steeds weer een 'foei' te geven. Maar dit is echt laatste optie en moet je heel goed mee opletten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:27

Door voeten op te tillen blokkeer je vluchten.
Jouw angst breng je over, en je paard geeft daarom logischerwijze geen voeten, want er dreigt ergens gevaar.
Probeer het rustig te doen, desnoods even 1 haal, en beloon je paard. Laat eventueel iemand anders haar hoofd vasthouden, en geruststellen.
Maar zorg dat je zelf rustig blijft, en ontspannen.

Blijkbaar ben je ook nog onvoldoende leider, want ze is drammerig. Er valt nog wat werk te doen ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:32

Flootz heeft gelijk, jouw angst breng je over, of je dat nou wilt of niet. Je paard pikt dat feiloos op, juist het geven van de achterbenen geeft dan problemen. Je ontkoppelt voor even de motor en dat is voor je beest echt heeeeeel eng.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:39

Dankjewel voor jullie tips!
Ik ga het proberen.

@Floortz Ja klopt ook ik heb haar nu 7 weken en het is mijn eerste eigen paard, ze heeft haar hele leven op dezelfde plek gestaan en toen ze bij mij kwam had ze heel veel stress begreep er niks van zo maar een andere plek en een andere baas door die stress werd ze ook erg brutaal. Dat is er nu uit maar dat drammerige uit ze in schrapen met voorhoeven en als je bij haar box bent schopt ze tegen de deur aan ze wil er graag uit. En het is zeker waar als ik met die achterhoeven bezig ga denk ik in mijn hoofd ' oja achterhoeven zal ze gaan trappen' nou en inderdaad dat voelt ze. Vind het lastig om er niet over na te denken op dat moment.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:49

Hoe vaak en hoe lang komt je paard buiten?

Ga maar een tijd grondwerken, poetsen, wandelen, longeren. Het kan wel een aantal maanden duren voordat ze gewend is, en jou als leider ziet, mits je de leiding neemt op een rustige en duidelijke manier.
Vergeet goed gedrag niet te belonen! Dat onthouden ze heel goed. Daarom is clickertraining ook zo fijn.
Het kan even duren om haar vertrouwen te krijgen, maar je moet het ook durven geven. Niet afdwingen, dat werkt nooit. Leer haar kennen, neem de tijd en doe het op een rustige manier. Daar heb je zoveel meer aan, het kost alleen geduld en tijd. ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:53

Chasey schreef:
Nee juist als je goed kan omgaan met de klikker wordt het snoepje vervangen door de klik en is dat de beloning :)

Dit is dus absoluut incorrect de clicker is geen vervanging voor de beloning maar de aankondiging van de beloning.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:58

Mijn paard komt elke dag buiten met dit weer komt ze in de paddock daar staat ze vaak 4 uurtjes, ik ben elke dag op stal dan zet ik haar vaak ook nog even in de bak en ik rijd of longeer een aantal keer in de week. Zomers staan ze de hele dag op de weide en snachts op stal.

Ja klopt, aan de hand oefen ik nog steeds maar dat gaat erg goed ook onder het zadel! Ik zal mij eens meer verdiepen in de clickertraining. Bedankt!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:59

Knuppel in het hoenderhok hier.

Als je paard gezond is, en bij de vorige eigenaar wél gewoon de achterhoeven liet uitkrabben, dan is ze je gewoon aan het uitproberen.

Kortom: een kort scherp "nee" en even een ferme tik, en dan direct het been weer oppakken.
Want hoe dan ook: trappen naar de baas is gewoon "not done" ! Dat hoeven ze in de kudde ook echt niet te proberen naar de alpha merrie/ruin/hengst.
Gewoon even heel helder laten weten dat je niet gediend bent van een trap, écht even corrigeren dus. Niet lang, niet boos, maar kort, snel, helder.

Lukt het niet, dan even een ervaren paardenmens vragen de achterbenen een paar keer te doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:02

Rocamor schreef:
Is je paard kramperig achter? Omdat ze ze zo hoog optilt?

Kan best.... dan is het geen onwil, maar gewoon niet kunnen :(:)

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 23:05

Ook dat is al gebeurd, maar dan gaat het een dag weer goed en dan weer niet.. Ik breng mijn angst dan inderdaad ook over dat zal het grootste punt zijn.
Maar ook laat ze dit gedrag zien bij de hoefsmid en dan nog vele malen erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:05

callum schreef:
Chasey schreef:

Dit is dus absoluut incorrect de clicker is geen vervanging voor de beloning maar de aankondiging van de beloning.

Als ik een clicker gebruik vliegt die van mij dwars door het plafond :=

Verder lees ik ff mee.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:22

Besje15 schreef:
Mijn paard komt elke dag buiten met dit weer komt ze in de paddock daar staat ze vaak 4 uurtjes, ik ben elke dag op stal dan zet ik haar vaak ook nog even in de bak en ik rijd of longeer een aantal keer in de week. Zomers staan ze de hele dag op de weide en snachts op stal.

Ja klopt, aan de hand oefen ik nog steeds maar dat gaat erg goed ook onder het zadel! Ik zal mij eens meer verdiepen in de clickertraining. Bedankt!

Was ik al bang voor. Met slechts 4 uurtjes per dag buitengang en wat paddock (alleen?) en een aantal keren per week rijden/longeren verveelt ze zich kapot en kan haar energie niet kwijt. Schrapen zegt genoeg...dat is ongeduld, verveling, stress... Paarden leven in het nu, en je kunt haar niet vertellen dat het over een paar maanden beter wordt.
Dat was tevens de reden dat ik mijn paard heb verhuisd van een soortgelijk pension, naar de hele dag buiten zijn met vriendjes, ongeacht het weer. ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:24

Ik zit in een heel andere hoek als Punz. Als jij je beest pas 7 weken hebt dan is het natuurlijk helemaal niet gek dat alles nog een beetje spannend is. Een nieuwe baas, een nieuwe plek, ander eten, ander dagritme, andere vrienden. Het duurt ongeveer een half jaar voor een paard weer helemaal ingeburgerd is. (tenzij het veel stress ervaart op die stal)
Mijn idee is dus: laat dat dier nou maar even bekomen. Laat die achterhoeven gewoon even zitten en ga aan de gang met klinkertraining. Maar richt je over een maandje pas op het geven van de hoeven, dan snap hij het principe van de training al goed en is ze meer aan jou en jouw verwachtingen gewend. En wat geeft ht als je er nog een half jaar over doet voor het helemaal goed gaat. (oh ja nog even stokpaardje van Mrie: hoeven krab je na het rijden, niet er voor.)

Sluit me over het dagritme aan bij Floorz. Vier uur per dag is veel te weinig. Dat schrapen is heel maoilijk af te leren. Ik zeg tegen mijn beest: Zet neer! en inmiddels weet hij wat ik daar mee bedoel. Misschien kun je daar ook op klikkeren
Laatst bijgewerkt door mrie op 08-02-16 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:26

Wat dacht je van gewoon even een keer goed laten weten dat er met jou niet te sollen valt...... nieuwe baas dus nieuwe kansen om grenzen te verleggen ... gewoon even een keer een goeie schop terug geven als ze uithaalt dan is het al snel over hoor .... bokkers zoeken overal een medische oorzaak achter ... al komt een paard niet buiten dan nog hoort hij gewoon z'n voeten op te tillen en niet tegen de deur aan te bonken .... gewoon het paard even goed op z'n plek zetten dus en hem laten weten dat jij de baas bent!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:30

:) LOL Dushishoeve....... Ik probeerde het netjes te zeggen.....
Maar dit is wel zo ongeveer wat ik bedoelde
(en ik ben écht gek met mijn paardjes, ben er zeer precies mee, ga er supereerlijk mee om, staan zomer en winter overdag buiten enz enz..... maar trappen is echt een no-go. dan krijgen ze echt per direct een schop onder hun kont)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:32

Punz schreef:
:) LOL Dushishoeve....... Ik probeerde het netjes te zeggen.....
Maar dit is wel zo ongeveer wat ik bedoelde
(en ik ben écht gek met mijn paardjes, ben er zeer precies mee, ga er supereerlijk mee om, staan zomer en winter overdag buiten enz enz..... maar trappen is echt een no-go. dan krijgen ze echt per direct een schop onder hun kont)

Ja sorry maar een paard heb gewoon te gehoorzamen ook al staat hij 23 uur per dag op stal. Dat is respect tonen voor de baas ... als ze geen respect hebben moet je ze dat leren het wel te hebben ... opvoeden die handel....