Citaat:Vanaf 1 april 2016 start de overheid een nieuwe database waar alle paardachtigen (paarden, pony's en ezels) in opgeslagen worden. Zij halen die infortmatie uit de databases van de stamboeken die verplicht zijn om deze informatie af te staan. Ook de namen en adresgegevens van de aanvragers van een paardenpaspoort komen in die centrale database. Daarom is het zaak dat u ons doorgeeft wanneer u uw paard of pony heeft verkocht.
van de site van NRPS.
ik heb onlangs een nrps paard gekocht, en die wil ik best op mijn naam laten registeren, alleen heb ik verder geen interesse in het lidmaatschap van de NRPS (en er staat me iets bij dat koppelverkoop niet mag). Maar als ik het NRPS bel wordt dus wel een registratie inclusief lidmaatschap gerekend (a 156,75). Dit vind ik wel heel veel geld eigenlijk. Het motiveert in mijn ogen ook niet echt mensen om hun dieren op naam te laten registreren. (mijn paard staat nog steeds op naam van de fokker terwijl ze al meerdere eigenaren heeft gehad in haar leven).
Het gaat mij aan de ene kant dus om het geld, als er een landelijke 'verplichting' komt voor registratie zou er ook een landelijke richtlijn voor de registratiekosten moeten zijn lijkt mij.
en aan de andere kant dat 'dingetje' van de koppelverkoop.
ik denk er nog even over om te registreren. lidmaatschap vind ik niet interessant, tijdschrift lees ik toch niet, ik ben geen fokker en keuringen hoeven voor mij ook niet.
ik ben benieuwd naar jullie mening, wel of niet registreren?