registratie paard gekoppeld aan lidmaatschap stamboek?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

registratie paard gekoppeld aan lidmaatschap stamboek?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 16:04

Citaat:
Vanaf 1 april 2016 start de overheid een nieuwe database waar alle paardachtigen (paarden, pony's en ezels) in opgeslagen worden. Zij halen die infortmatie uit de databases van de stamboeken die verplicht zijn om deze informatie af te staan. Ook de namen en adresgegevens van de aanvragers van een paardenpaspoort komen in die centrale database. Daarom is het zaak dat u ons doorgeeft wanneer u uw paard of pony heeft verkocht.

van de site van NRPS.

ik heb onlangs een nrps paard gekocht, en die wil ik best op mijn naam laten registeren, alleen heb ik verder geen interesse in het lidmaatschap van de NRPS (en er staat me iets bij dat koppelverkoop niet mag). Maar als ik het NRPS bel wordt dus wel een registratie inclusief lidmaatschap gerekend (a 156,75). Dit vind ik wel heel veel geld eigenlijk. Het motiveert in mijn ogen ook niet echt mensen om hun dieren op naam te laten registreren. (mijn paard staat nog steeds op naam van de fokker terwijl ze al meerdere eigenaren heeft gehad in haar leven).

Het gaat mij aan de ene kant dus om het geld, als er een landelijke 'verplichting' komt voor registratie zou er ook een landelijke richtlijn voor de registratiekosten moeten zijn lijkt mij.
en aan de andere kant dat 'dingetje' van de koppelverkoop.

ik denk er nog even over om te registreren. lidmaatschap vind ik niet interessant, tijdschrift lees ik toch niet, ik ben geen fokker en keuringen hoeven voor mij ook niet.

ik ben benieuwd naar jullie mening, wel of niet registreren?

Rena100

Re: registratie paard gekoppeld aan lidmaatschap stamboek?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:05

Wat ik me afvraag is wat de overheid gaat doen met die persoonlijke gegevens?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:06

Bij het shetlander stamboek is het net zo :P Vandaar ook dat mijn Sam nog steeds op naam van de fokker staat :D
Vind het een soort van 'dwingende verkoop'. Je zit aan een lidmaatschap vast om je dier op jouw naam te laten schrijven, terwijl je daar misschien helemaal niet op zit te wachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:12

Ik heb 2 nrps-ers (waarvan 1 ook bij het KWPN ingeschreven staat).
Die staan ook niet om mijn naam (ook niet van de vorige eigenaren trouwens..).
Ga er toch niet mee naar de keuring toe :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:19

Bij kwpn was het een aantal jaren terug hetzelfde. Hoe het nu is weet ik niet. Ik heb mijn paard aan het eind van het jaar op mijn naam gezet en gelijk het abonnement opgezegd.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:22

Groninger en Shetlander zit je iig niet aan een lidmaatschap vast :) Ik ben er paar weken terug nog langs geweest bij het kantoor in Zutphen. Was iig voor de Groninger 20 euro kwijt als niet-lid zijnde, voor het overschrijven op naam.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:23

Ook bij de haflinger( kvth) is het zo. Registratie op naam en gelijk lidmaatschap aan m`n broek.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:25

Bij AVS zit je ook aan lidmaatschap vast dus mijn arab staat ook nog op naam van de fokker

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:28

Bij de KWPN kost het 49E per paard (niet lid).
Bij de NRPS voor het eerste paard (omdat je gelijk lid moet worden):
Citaat:
Dit maakt dus dat de totale overschrijfkosten voor niet-leden neer komen op €156,75.
De kosten voor overschrijving bedragen €30,50 voor leden

Dus als ik beide paardjes wil doen (waarvan 1 dubbel staat ingeschreven..):
Kom ik uit op:
156,75 + 30,50 + 49= 236,25 E
Excl het aangetekend verzenden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:38

Ik heb mijn paardjes ook niet over geschreven. Zowel het fjordenstamboek als het AVS doen dat alleen als je ook lid wordt van het stamboek.

Maar vraag me af wT ze met die gegevens willen >;)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:44

Bij het NAS is lidmaatschap gelukkig maar 45 euro en volgens mij was er ook de optie om geen lid te worden en toch op naam te zetten (20 euro) Maar dat vond ik nog wel te overbruggen.

Daarvoor n kwpner gehad en die ook lekker op naam van fokker laten staan (en voorgaande eigenaar ook) idd vanwege dat dure lidmaatschap van kwpn

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:49

Bij het haflingerstamboek had ik de keuze om geen lid te worden. Die werd niet zo expliciet vernoemd hoor, ik geloof dat ik er zelf om gebeld heb. Je betaalt dan meer om je paard op naam te zetten dan wanneer je wel lid bent, maar dat snap ik.
Heb je er al een telefoontje aan gewaagd? (Het is ieg nog geen april...)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:57

Het is gelukkig nog niet wettelijk verplicht en tot die tijd doe ik ook niets.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:58

No_No schreef:
Ik heb mijn paardjes ook niet over geschreven. Zowel het fjordenstamboek als het AVS doen dat alleen als je ook lid wordt van het stamboek.

Maar vraag me af wT ze met die gegevens willen >;)

Als het goed is kan het bij het fjordenstamboek wel maar dan betaal je meer voor overschrijven op naam als dat je zou betalen met lidmaatschap.

Maar even in de gaten houden, ik heb nog 3 paarden op mijn naam staan die niet meer bij mij zijn.

De 3 paarden die ik nu heb staan wel op naam maar dat is voor keuringen, fokken etc.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:04

Volgens mij is registratie (nog) niet verplicht. De overheid haalt eerst de netten op om daarna te bepalen hoe ze verder willen. Lidmaatschap van een stamboek betekent automatisch registratie in de centrale database. Geen lidmaatschap betekent geen registratie en voorlopig verder niks.
Niet verplicht registreren dus tenzij je je paard in de centrale database wil hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:06

1april :)*

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:11

Ik wou m'n Fries ook laten overschrijven, hier moest ik ook lid voor worden + de phryso afnemen, dit was onlosmakelijk verbonden met het lidmaatschap. Ik zou hierdoor ook op €177 uitkomen. Paard staat nu ook nog op naam van de oude eigenaar..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:14

Het systeem is sowieso krom...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:14

Het is toch eigenlijk niet normaal.... een auto zet je voor 9,- op naam, en bij paarden moet het allemaal zo duur en omslachtig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:17

Amaris schreef:
Het is toch eigenlijk niet normaal.... een auto zet je voor 9,- op naam, en bij paarden moet het allemaal zo duur en omslachtig.

Maar daar verdienen ze weer mee... :P

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:19

Jennyj01 schreef:

You wish ;)

Wij zijn als stamboek hierbij natuurlijk ook betrokken, gelukkig niet de ellende van verplicht lidmaatschap. Kosten overschrijving zijn 17 euro, dus die vallen mee.

wat ze met de database gaan doen? Op dit moment wordt aangegeven dat het puur traceren van paarden door Europa is (daarom ook de verplichting om elk paard wat geïmporteerd wordt binnen 30 dagen na aankomst te melden bij een erkend stamboek).
(nog) niet voor de belastingdienst, wordt aangegeven....

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:51

TurdusMerula schreef:
Bij het haflingerstamboek had ik de keuze om geen lid te worden. Die werd niet zo expliciet vernoemd hoor, ik geloof dat ik er zelf om gebeld heb. Je betaalt dan meer om je paard op naam te zetten dan wanneer je wel lid bent, maar dat snap ik.

Dan zal je wel bij de nhps zitten . Die hebben idd de keuze. Ga na dit jaar ook overstappen want vind het wel allemaal duur worden.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:56

Kentaro schreef:
Bij het shetlander stamboek is het net zo :P Vandaar ook dat mijn Sam nog steeds op naam van de fokker staat :D
Vind het een soort van 'dwingende verkoop'. Je zit aan een lidmaatschap vast om je dier op jouw naam te laten schrijven, terwijl je daar misschien helemaal niet op zit te wachten.

bij het shetlander stamboek kun je je dier ook op je naam laten schrijven zonder lid te worden, dan is het wel iets duurder. Maar ben je altijd goedkoper uit dan een lidmaatschap. Zo heb ik het ook gedaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:27

Jennyj01 schreef:

Nee daar heeft het niks mee te maken.
Heeft met de nieuwe eu wetgeving mbt i&r paard te maken.
En dat heeft weer van alles te maken met voedselveiligheid.
Alle voedselproducerende dieren (koeien, schapen, geiten, varkens) staan geregistreerd onder eigenaren/bedrijven.
Paarden zijn hierin nog de vreemde eend in de bijt en lastig te traceren.
Eurpa tracht hier dus een oplossing voor te vinden.

Verplicht lidmaatschap zou niet horen.
Bik kvth kun je laten overschrijven zonder lidnaatschap, dat heb ik uit de tarievenlijst wel gehaald. En dt zou mi horen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:29

kinel schreef:
TurdusMerula schreef:

Dan zal je wel bij de nhps zitten . Die hebben idd de keuze. Ga na dit jaar ook overstappen want vind het wel allemaal duur worden.

Nee hoor, kvth :j
Is wel al een paar jaar geleden. :)