Diagonaal of recht op de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Diagonaal of recht op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:39

Ik heb al behoorlijk wat gegoogled, maar veel wijzer ben ik er nog niet van geworden. Wat zijn jullie ervaringen? Reizen paarden diagonaal makkelijker of rechtuit of merken jullie geen verschil?

Ik ben op zoek naar een nieuwe trailer en bekijk beide opties. Ik heb géén probleemreizers, dus daar doe ik het niet voor ;-) . Ik vroeg me gewoon af of diagonaal nou echt prettiger is, zoals vaak wordt beweerd of dat je ongelijke belasting krijgt van het lichaam, zoals vaak een tegenargument is op de fora. Wie heeft praktijkervaring??

Duhelo

Re: Diagonaal of recht op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:50

ik vervoer mijn trekpaarden altijd zonder tussenschot (paard dat wel in een vak past laat zich vallen, en staat prima zonder schot, ander paard past simpelweg niet :D) en die gaan altijd schuin gaan staan met de achterbenen wijd ...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:03

Het is bewezen dat ze diagonaal reizen prettiger vinden. Is ook wel logisch, ga zelf maar eens rechtuit staan in een stadsbus of diagonaal. Wanneer sta je stabieler?
Ook achterwaarts is prettiger vooral bij remmen, hangt lekkerder met je bips op de stang dan met je borst. Zeker als ze een uitstekend borstbeen hebben.

Ik zet nog wel eens mn schot (2 paards) schuin met de stang van een 1,5 paards trailer. Dan heeft mijn paard achter meer ruimte om om te stappen. Niet ieder paard vindt dat prettig, sommige staan liever klem. Kwestie van uitproberen.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:07

Mijn paard reist diagonaal. ik heb een lange stang achter en zet het tussenschot scheef (extra gaatje in de bodem laten maken). Mijn paard liet zich letterlijk onderuit zakken toen we hem smal probeerde te laten reizen.
Ik denk dat dit is ontstaan door dat de vorige eigenaar een 1,5 paards trailer had.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 21:54

cissy schreef:
Het is bewezen dat ze diagonaal reizen prettiger vinden. .

Ja, dat lees/hoor ik dus veel en het lijkt me op zich ook wel logisch, maar heb nog nooit iets van een onderzoek of test oid voorbij zien komen :?

Dat lijkt mij ook wel een ding: op de diagonaal hebben ze nergens steun aan; op een rechtuittrailer kunnen ze nog tegen voor- en bilstang leunen?

Maar tot nu toe zeggen de meesten hier dus ook dat paarden veelal zelf een diagonale houding opzoeken :-) .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:35

Een trailer waar ze diagonaal met twee paarden in kunnen reizen zal iets groter en misschien zwaarder zijn waardoor je dus een beste auto moet hebben om ermee te kunnen rijden. Dat kan een reden zijn waarom je ze niet veel ziet. Ze zijn er wel maar er zal minder vraag naar zijn.
De paarden hebben dan wel steun tegen de schotten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 13:29

Ja klopt, die ik heb gevonden zijn idd zwaar. En duur :D .

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:45

Mijn vorige paard had ook het probleem dat zij zich tussen de schotten op de grond liet vallen. Gelukkig had ik een trailer met een verwijderbaar tussenschot dat je er zo in en uit kunt halen.
Wel een extra stang (langere) gekocht bij trailerverkoper die ik zonder tussenschot net als bij een 1,5 paards gewoon achter kon gebruiken.
Daarna met twee paarden zonder tussenschot nooit meer problemen gehad en als ze alleen mee ging dan gewoon in de tweepaards met alleen de grote stang erachter zonder tussenschot dus ook en ging ze lekker zo diagonaal mogelijk staan, erg rustig moet ik zeggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:14

Mac schreef:
Ja klopt, die ik heb gevonden zijn idd zwaar. En duur :D .

Dus? Ons ben Nederlanders en zuunig ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:46

cissy schreef:
Dus? Ons ben Nederlanders en zuunig ;)

Simpel principe: wat je niet hebt kun je niet uitgeven :P

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:47

Er zijn dus eigenlijk nog best wat paarden die het gewoon echt niet trekken om recht in de rijrichting te reizen. Bijzonder dat daar zo weinig aandacht aan wordt geschonken dan vanuit de trailermakers gezien?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:51

Diagonaal, absoluut!

Wij hebben beide en in beide een camera; wat een verschil.
Paarden staan super stabiel, veel minder last van bochten, remmen of optrekken.

Waarom hebben ze diagonaal geen steun? Ze hebben bij ons links en rechts gewoon een schot, dus kunnen veel beter hangen dan tegen een stang.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:58

Aha, weer duidelijk voorkeur voor diagonaal dus.

De trailers waar ik naar heb gekeken waar ze diagonaal op staan (Fautras, Ifor) hebben zo'n flexibel tussenschot. Daar kun je niet tegen leunen. Het paard voorin heeft aan 1 kant een schot waar het tegen kan leunen en het paard achterin een bilstang. Maar dat is dus maar aan 1 kant.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:09

Mijn paard heeft ook maar aan 1 kant een schot. Geloof niet dat hij daar last van heeft!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:05

Trailermakers denken niet altijd handig voor de paarden. Stangen zonder panieksluiting aan de buitenkant. Klep die van die halve maantjes of haken aan de zijkant hebben waar je paard leuk zn hele hoefwand kan scheuren als ze stom de klep af gaan. Niet zo handig van ze.
In oudere trailers kom je nog meer dingen tegen die niet zo handig zijn. Voorstangen die helemaal niet los kunnen bijvoorbeeld.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:51

Onze huidige trailer (Westfalia Jupiter) is voor zijn leeftijd (20) best doordacht, maar toch kom ik nu ook genoeg dingen tegen die ik anders wil. Die kleine oogjes aan de zijkant van de klep zijn me ook een doorn in het oog. Niet scherp, maar venijnig genoeg dat je d'r geen hoef langs of op wilt hebben.

In dit topic ook weer veel paarden die gewoon niet fijn reizen in de standaard rechtuit opstelling in een 2 paards trailer [TAO] paard laat zich vallen in de trailer

Zijn er eigenlijk ook mensen die hebben ondervonden dat hun paarden juist niét lekker diagonaal reizen :D ?

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:45

Onze trailer is een 1,5 paards. Mijn paard gaat eigenlijk uit zichzelf al een beetje diagonaal staan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:32

ik heb een fautras waar er drie diagonaal in kunnen, super blij mee

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:53

Lijkt me heerlijk sassefras!
Mag ik vragen waar jullie die hebben gekocht? Tweedehands? Nieuw? Want er zit in NL geen dealer van Fautras voor zover ik weet?

Ik vond 1,5 paards altijd maar een raar systeem, maar ik begin nu te begrijpen waarom het zo zijn voordelen heeft!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:37

ehhh nieuw, bij de boer in pesse. nu vol gas te koop op de hoek. bij kraay in Nijkerk

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:49

Wat voor auto heb je ervoor?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:46

Mac schreef:
Dat lijkt mij ook wel een ding: op de diagonaal hebben ze nergens steun aan; op een rechtuittrailer kunnen ze nog tegen voor- en bilstang leunen?

Ga er maar vanuit dat paarden die niet graag recht staan ook niet in bochten ed tegen de voor of achterstang gaan leunen ;)

Je kent mijn draak, en weet hoe slecht die reist op een rechte trailer. Ik heb altijd de camera aan, en die begint eerder op de zijwanden te hangen dan voor of achter. Overigens zelfs ook met schot opzij (wat hier in Dld niet toegestaan is). Op een diagonale geen paard gehoord, en je hoort dr altijd, en ze stond een stuk ontspannener toen we de boel open deden.

En het tweedelige schot is stabiel genoeg hoor voor ze om op te gaan hangen mochten ze het nodig vinden. Meende zelfs dat die van de Ifor uit 1 stuk was. Maar kan ook dat dat de Cheval liberte was. Die heeft er ook 1 die diagonaal is :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 09:52

Oh sassefras! Zo eens een googletje aan wagen :D . Hoe lang geleden heb jij 'm gekocht?

Iris82 schreef:
Wat voor auto heb je ervoor?

Die vraag is aan mij gericht denk ik?
Ook de trekauto is onder de loep, maar onze net-niet-meer oldtimer >;) Toyota Landcruiser mag er sowieso voor als je dat bedoelt.

Ja, Cheval Liberté ben ik ook tegengekomen maar daar kom ik nogal wat verhalen van tegen over een slechte wegligging. Moet ik ook nog eens verder in duiken.

Zo'n zijwandenleuner heb ik ook eens op mijn (voloplyester) trailer gehad. Je zag de wanden gewoon verbuigen :wow: . Doodeng!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:07

Wij hebben ook een Fautras waarin de paarden diagonaal staan. Met groot zijluik wat open kan en voor uitlader, echt een ideale trailer. Paarden zijn makkelijk te laden en staan er heel rustig in.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:11

Mijn paard is gevallen in een diagonaal vrachtwagentje.
Helaas nog maar 3 x vervoerd. 1e x is hij gebracht met een gewone trailer, ging goed. 2e x verhuist met een vrachtwagen, diagonaal en gevallen :(.
3e x met een nieuwe Renault master waar ze achterstevoren in staan, door mijn schrik maar 20 km per uur gereden, maar wel veilig gearriveerd!
Voor mijn geen diagonaal meer... komt door de slechte ervaring denk ik. Mijn paard heeft een krampbeen, mss dat het daar iets mee te maken heeft gehad dat hij onderuit is gegaan? of onbalans? Of de combinatie?