Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ik neem altijd als plan om hem een hapje gras te laten nemen, dan even te poetsen en weer terug. Dat is hooguit een kwartier à toen minuutjes. Ik ben alleen vaak heel lang bezig om hem de weide in te krijgen, omdat dat bijna onmogelijk is. Ze staan gewoon dag en nacht in de wei met schuilstal dus hij zal er wel in moeten...Gloa schreef:Inderdaad achteruit terug erin. Dan hou je het brein even voor de gek.
Of niet wandelen/poetsen maar uit de wei halen en voordat je de poort echt uit bent (beginnen met alleen hoofd en verder uitbouwen) omdraaien en weer de wei terug in lopen. Paarden zijn routine dieren en alle gedragingen moeten een gewoonte worden. Dus herhalen herhalen herhalen.
anne12sheila schreef:als ik het goed begrijp beloon je hem nu dus voor 'slecht' gedrag (achteruitlopen/stilstaan) met een brokje, omdat jij het ziet als oefening. Waarschijnlijk ziet het veulen het nu gewoon als spelletje en een manier om makkelijk eten mee te verdienen. Probeer hem eens te belonen als hij loopt.
wendy2080 schreef:Ook al geprobeert een touwtje achter de kont langs zeg maar dat die niet in de achteruit kan?
keona schreef:Zal wel modder in de opening zijn,en hij wilt zeker niet terug de modder in ?
annloess schreef:En de moeder van het veulen en het veulen tegelijk meenemen al geprobeerd? Als er dan toch angst bij het veulen zit dan kan het nog een beetje aan de moeder hangen. En dan steeds weer opnieuw proberen hem er alleen inzetten. Je zegt dat je de moeder ook op stal zet, zet je haar dan eerst in de wei en dan het veulen? Dat kan natuurlijk ook verschil uitmaken als het veulen eerst erin moet en dat je daarna de moeder er pas in zet. Succes

)
pownpown schreef:voor hem is het een spelletje, maar als je zo door blijft gaan gaat dit spelletje nooit meer over, je moet zeker niet 'belonen' met een snoepje, dan beloon je hem met slecht gedrag, je moet ook niet gaan slaan ofzo natuurlijk, gewoon het een beetje negeren... hooo zeggen, klein stukje meelopen in t weiland, en als hij het dan een keer goed doet, metteen naar binnen loopt, dan kan je hem wel belonen. het is de bedoeling dat je nu laat zien dat jij de bass bent, je moet er echt geen spel van maken, als hij er niet in wil, moet je niet gaan trekken, je moet dan een stap naar achter geven even kloppen op zijn hals, en weer door lopen, als t echt allemaal niet lukt kan je misschien kijken of je die moeder en t veulen er allebei uit kan halen, en misschien als de moeder er wel meteen in gaat, volgt hij/zij, in ieder geval succes!
Polly schreef:kloppen op zn hals? Dat is belonen hoor, dat lijkt me niet zo handig bij ongewenst gedrag.
Ik ben misschien iets van de hardere methode maar zo'n klein ding zou ik nu toch wel een keer op zn sodemieter geven, dat is dan misschien 1x nodig en dan is het meteen duidelijk.
Ik heb zelf heel wat shetlandveulens opgevoed en duidelijkheid en consequent zijn is heel belangrijk voor die gasten, ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en je kan beter 1x duidelijk zijn dan 10x half.
Mondy schreef:En als je nu eens iemand anders het laat proberen ? Ga zelf maar een eindje er vanaf staan en kijk hoe dat gaat.
Lindeeee schreef:Polly schreef:kloppen op zn hals? Dat is belonen hoor, dat lijkt me niet zo handig bij ongewenst gedrag.
Ik ben misschien iets van de hardere methode maar zo'n klein ding zou ik nu toch wel een keer op zn sodemieter geven, dat is dan misschien 1x nodig en dan is het meteen duidelijk.
Ik heb zelf heel wat shetlandveulens opgevoed en duidelijkheid en consequent zijn is heel belangrijk voor die gasten, ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en je kan beter 1x duidelijk zijn dan 10x half.
1x aanpakken werkt ook niet, dan zijn we nog verder van huis. Meerdere keren geprobeerd, iemand erachter en een keer een pets op zn kont maar hij raakt compleet in paniek en het enige wat hij wil is weg, maar niet de weide in.