Paniekhaak beter?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Paniekhaak beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 18:53

Ik heb een vraag over de paniek haak.
Ik heb een Halstertouw met paniek haak ipv zo'n normale haak. Waarom? Geen idee! Ooit zo gekocht.. Paard kreeg vandaag ondeugend momentje Dus ik dat touw vast proberen te houden (logisch) en toen had ik hem bij het begin van het touw waar de paniek haak zat vast en toen schoot ie dus los.. Even voor de duidelijk heid: een paniek haak is dus ja een halster touw haak (normaal heb je zo'n Klipje). Ik weet hoe die los schoot want als je een paniek vast of los maakt aan het halster moet je het pieletje er in stoppen en dus eerst het stuk naar beneden trekken om het pieletje vast te zetten zeg maar. (Snap je hem nog?) omdat ik dus dst touw vast hield perongeluk bij het begin schoot ie los. Nou je raad het al.. Echt niet ideaal dus! Bij zo'n normaal haakje heb je dat niet snel lijkt mij want als je perongeluk aan dat pieletje zit om hem te openen zit aan de boven kant van dat haakje nog ijzer. Ook heeft de paniek haak meer ijzer zeg maar. Eigen fout natuurlijk dat die open schoot maar alsnog het ging zo snel dat ik er niet bij na dacht! Mijn vraag is dus nu: wat houd zo'n paniekhaak nou in? En beter zo'n normaal haakje of een paniekhaak? Ik heb toevallig zo'n haak maar waarvoor je het gebruikt? Geen idee! Graag als je hier meer over weet reageren! Dankjewel alvast. Hier foto voor mensen die niet weten hoe een paniek haak eruit ziet :
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lovas op 01-02-16 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

twinducklin

Re: Paniekhaak beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:02

Ik begrijp je verhaal niet helemaal?

Hoe kan het touw per ongeluk open gaan? Bij een paniekhaak moet je toch wel even een snel kort trekken en zodra je hem dicht klikt zit hij vanzelf weer echt vast?

Een paniekhaak heeft als voordeel als je paard in paniek een flinke ruk geeft ( zoals met ophangen als ze schrikken ) de haak openspringt en je dus niet het touw hoeft los te maken. Het moet echt wel korte ruk zijn, bij langzaam druk op bouwen blijft hij normaal dicht

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:04

Ik kan je verhaal om heel eerlijk te wezen echt totaal niet volgen.. Misschien moet je het iets duidelijker opschrijven

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:07

Er zal waarschijnlijk ineens een enorme druk ontstaan zijn en ziijn losgesprongen
en sommige paniekhaken zijn steviger dan anderen
en ligt ook nog aan hoe je touw aan de haak/klip vast zit je hebt er waar je halstertiuw door het rondje van jouw foto gaat en dan wordt samengeknepen die kunnen ook geen enorme druk weerstaan en knappen los
maar ik ben blij dat ze bestaan en draag altijd een zakmes voor geval dat
soms krijg je echt je paardenknoop niet meer los zeker als je een aandoening aan je handen hebt (reuma)

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:09

twinducklin schreef:

Hoe kan het touw per ongeluk open gaan? Bij een paniekhaak moet je toch wel even een snel kort trekken en zodra je hem dicht klikt zit hij vanzelf weer echt vast?

Een paniekhaak heeft als voordeel als je paard in paniek een flinke ruk geeft ( zoals met ophangen als ze schrikken ) de haak openspringt en je dus niet het touw hoeft los te maken. Het moet echt wel korte ruk zijn, bij langzaam druk op bouwen blijft hij normaal dicht

Paard stond niet vast.. Ik liep naar de wei . Hoe precies die los schoot weet ik niet maar weet wel dat hij keihard ging rennen omdat ie inderdaad schrok! Als ie bij een harde ruk open schiet is dat de verklaring denk ik want ik weet ook niet zeker of ik hem nou bij het begin vasthield of niet.. Het ging snel! Ik dacht dat het kwam doordat ik er aan trok.. Ik wist niet dat het hiervoor diende! Wel handig! bedankt voor je reactie.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:09

Het is je eigen keuze waarvoor je kiest
er bestaan ook paniek halsters daar zit klittenbad bij het kopstuk da trekt het paard je halster niet aan diggelen maar staat ie los en kan jeje halster weer maken en is niets stuk dus geen nieuwe kopen scheelt weer centjes

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:11

twinducklin schreef:

Nee de paniekhaak hoort niet uit zichzelf los te schieten. Hij is bedoeld om een er aan hangend paard los te kunnen maken door de ring naar beneden te trekken. Bij een normale knip redt je het niet om hem los te krijgen als hij hangt. Ik gebruik ze alleen in de trailer en de wasplaats. Aan het halstertouw is het idd niet handig. Je moet hem met 2 handen vastmaken en zoals TS is overkomen dat je hem per ongeluk vast pakt waardoor hij losgaat. Is mij ook wel overkomen

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:13

davinci2412 schreef:
Ik kan je verhaal om heel eerlijk te wezen echt totaal niet volgen.. Misschien moet je het iets duidelijker opschrijven

Sorry voor het onduidelijke verhaal. Ik liep naar de wei, paard schrok en ging rennen. Ik dacht dat ik hem bij het begin van de paniek haak vast had en hem dus los trok wat mij niet ideaal leek. Blijkt dus dat de haak er is voor als een paard schrikt die automatisch bij een harde ruk losschiet.. Dan was dat het! Alleen ik schrok omdat ik opeens binnen no time alleen een touw in me handen had!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:16

Presies de reden dat ik die touwen niet heb, ik zet ze alleen vast aan materiaal dat niet breekt of wat perongeluk los kan gaan. Ja ik hoor heel bokt al veiligheid etc maar een paard dat ineens los schiet terwijl er een tracker/vrachtwagen of iets langs rijd vind ik nou niet echt veilig. Alle paarden jong en oud staan hier allemaal echt vast en dan hebben ze zich maar te gedragen.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:19

pillow schreef:
twinducklin schreef:

Nee de paniekhaak hoort niet uit zichzelf los te schieten. Hij is bedoeld om een er aan hangend paard los te kunnen maken door de ring naar beneden te trekken. Bij een normale knip redt je het niet om hem los te krijgen als hij hangt. Ik gebruik ze alleen in de trailer en de wasplaats. Aan het halstertouw is het idd niet handig. Je moet hem met 2 handen vastmaken en zoals TS is overkomen dat je hem per ongeluk vast pakt waardoor hij losgaat. Is mij ook wel overkomen

Huh? Ik volg hem niet helemaal.. Ik dacht inderdaad dat ik hem bij dat ding waar je hem naar beneden pakt vast had en daar perongeluk aan trok. Maar twinducklin zegt dat het opengaat bij een harde ruk en die was er ook. Lijkt mij logischer dat het kwam doordat ik er snel aan trok omdat paard hij der naar mijn idee niet van paard zijn kant als die trekt niet los kan schieten. Bedankt voor je reactie pillow.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:21

volgens mij bedoelen ze met een paniek haak juist dat ze paniek creëren, vraag me niet waarom, maar die haken zijn bij mij te vaak los geschoten(of een paard wat besluit met kracht de andere kant gaat, of een korte duidelijke correctie, dan is hij ook los), daarnaast wanneer ik ze wel los wil maken lukt het mij niet, ondingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:22

siskeh schreef:
volgens mij bedoelen ze met een paniek haak juist dat ze paniek creëren, vraag me niet waarom, maar die haken zijn bij mij te vaak los geschoten(of een paard wat besluit met kracht de andere kant gaat, of een korte duidelijke correctie, dan is hij ook los), daarnaast wanneer ik ze wel los wil maken lukt het mij niet, ondingen...

Nou nee dat denk ik niet :) Het heet volgens mij gewoon een paniekhaak omdat hij makkelijk opengemaakt kan worden mocht een paard in paniek raken. Het heeft voor mij in ieder geval heel veel nare situaties voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:28

Zo'n paniekhaak is een stuk zwaarder dan een musketonhaak. Ik vind ze te zwaar om aan een hoofd te hangen. Ook zie ik mezelf inderdaad ook al zo'n haak per ongeluk losmaken als ik het touw kort bij het hoofd vasthoud.

Mijn paarden staan alleen aangebonden als ze op vreemd terrein zijn of op de trailer. Thuis niet.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:28

Emmaa_ schreef:
siskeh schreef:

Nou nee dat denk ik niet :) Het heet volgens mij gewoon een paniekhaak omdat hij makkelijk opengemaakt kan worden mocht een paard in paniek raken. Het heeft voor mij in ieder geval heel veel nare situaties voorkomen.

Haha! Paard rende richtig straat (best drukke weg) keerde net op tijd om en rende terug... Vieuw! Dit is mijn eerste echte ervaring met die haak en ik denk dat ik liever zo'n normale haak heb. Wel snap ik zoals iemand zei met reuma zo'n haak perfect is! :o ik wist zelf niks over die haken ( dom dom) dus ik schrok me rot! En inderdaad het vast of los maken duurt toch wat langer! Eerst dat pieletje door de ring en dan dat ding naar beneden en dan die er in. Met een ongeduldig paard soms een heel gedoe.
Laatst bijgewerkt door Lovas op 01-02-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:29

Ik vind dit soort paniekhaken niet echt ideaal omdat ik ze vaak ook onhandig vind om vast te maken, ik krijg dat niet zomaar met een hand voor elkaar als ik ook het paard vast moet houden. Dat vind ik dan soms juist onveilig als je in een wei paarden moeten vangen oid. Ik gebruik liever met vastzetten een knoop die ik met een ruk kan losmaken dan een paniekhaak. Tot nu zijn paarden die ik plots los moest trekken ook gekalmeerd toen de druk van het halster kwam en dan pak je ze met een touw aan het halster toch wat makkelijker gelijk weer en heb je gelijk weer meer controle, dan wanneer je ze aan het halster moet pakken en vasthouden imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:34

Lovas schreef:
Haha! Paard rende richtig straat (best drukke weg) keerde net op tijd om en rende terug... Vieuw! Dit is mijn eerste echte ervaring met die haak en ik denk dat ik liever zo'n normale haak heb. Wel snap ik zoals iemand zei met reuma zo'n haak perfect is! :o ik wist zelf niks over die haken ( dom dom) dus ik schrok me rot! En inderdaad het vast of los maken duurt toch wat langer! Eerst dat pieletje door de ring en dan dat ding naar beneden en dan die er in. Met een ongeduldig paard soms een heel gedoe.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het heel irritant is als je niet weet wat er gebeurt en niet verwacht dat hij los gaat schieten.. Maar toen ik de merrie die ik reed 1 keer met een normaal halstertouw vastzette onder het mom veilige omgeving moet wel kunnen heb ik dat geweten := Eindresultaat was halstertouw aan flarden, halter kapot en de houden planken waar de ring aan vast zat zag er ook niet meer zo mooi uit. Als dat soort dingen gebeuren ben je normaal toch wel ff blij dat je met 1 beweging het halstertouw los kan klikken, ook omdat het een hoop stress bij je paard scheelt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:41

nadat mijn vreselijk makke(lijke) tamme en rustige poown een keertje zó ontzettend schrok en hij zowat letterlijk de stal mee naar beneden trok in zijn paniek, ben ik absoluut overgegaan op paniekhaken.
Jemig, wat was dát eng. Paard totaal in paniek, was aan het hangen, aan het trekken, steigeren voor zover dat ging aan een kort lijntje en weet ik het wat allemaal. Doordat alles zo strak stond, kreeg ik met geen mogelijkheid de normale haak los. Het stond allemaal zo strak, dat 2 mensen met alle 2 een mes het pas voor elkaar kregen om het touw door te snijden vanaf allebei een andere kant. Die stal was zo'n moderne stal, nette opstelling zeg maar en absoluut degelijk, maar poownlief heeft 'm toch echt krom gekregen door het getrek in zijn paniek.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:42

Ik heb hier bijna alleen maar halstertouwen met paniekhaak. Ik vindt ze ideaal,zeker met een paard wat nog weleens een black-out op de poetsplaats had. Dat was echt niet grappig. Betreffende paard heeft er inmiddels geen last meer van, maar blijf ze prettig in het gebruik vinden. Het enige is even opletten dat je niet het metaal pakt bij het kort vastpakken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:45

maar wat betreft vastzetten en paard in paniek, was daar niet de paardenknoop voor??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:47

siskeh schreef:
maar wat betreft vastzetten en paard in paniek, was daar niet de paardenknoop voor??

In mijn geval lag het paard al half op de grond, waardoor ze zo strak aan haar uiteinde van de knoop had getrokken dat ik deze niet meer los kreeg.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:48

siskeh schreef:

Klopt. Maar poown zat altijd met het touw te spelen en kreeg zichzelf dus altijd los. Daarom deed ik het uiteinde van het touw zeg maar door een lusje. Is een veelvoorkomend iets geloof ik, zie het in elk geval vaak. De paniekaanval was ook voor mij een reden om dat nooit meer te doen.

Was overigens touw en halster van Anky, heb daarover ook een mail gestuurd toen. Níks brak, alleen de stal ging steeds meer hangen en de striemen rond zijn oren en kaak werden steeds dieper. Je zou zeggen dat die halsters en touwen wel getest zijn en echt wel een stootje moeten kunnen hebben, maar wij echt heftige reacties het wel ergens zou moeten breken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:48

Yv_ schreef:
nadat mijn vreselijk makke(lijke) tamme en rustige poown een keertje zó ontzettend schrok en hij zowat letterlijk de stal mee naar beneden trok in zijn paniek, ben ik absoluut overgegaan op paniekhaken.
Jemig, wat was dát eng. Paard totaal in paniek, was aan het hangen, aan het trekken, steigeren voor zover dat ging aan een kort lijntje en weet ik het wat allemaal. Doordat alles zo strak stond, kreeg ik met geen mogelijkheid de normale haak los. Het stond allemaal zo strak, dat 2 mensen met alle 2 een mes het pas voor elkaar kregen om het touw door te snijden vanaf allebei een andere kant. Die stal was zo'n moderne stal, nette opstelling zeg maar en absoluut degelijk, maar poownlief heeft 'm toch echt krom gekregen door het getrek in zijn paniek.

Ehh... haakje van de keelriem van je halster los en je paard floept er zo uit?

Mijn paard kan dat zelfs zelfstandig, met de haak nog vast. Als je je hielen licht bungelt zijn halster aan een touw en staat hij zelf doodrustig 2 meter ernaast. Op de trailer draagt hij trouwens áltijd een leren halster. Weet je zeker dat 't breekt als het moet. Die nylon troep is veel te stevig.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:50

Ehh... nee. Zoals ik zei was er paniek en hing álles strak. Een stal gaat niet zo maar om ;)
Ik heb het over échte paniek, niet een stom schrikje van iets.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:52

Raar dat hij er niet zelf uit kan dan. Kan me overigens goed voorstellen dat je er enorm van geschrokken bent, en dat je dan maatregelen neemt.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:53

Een paniek haak is meer bedoeld om een paard mee vast te zetten. Mocht het paard gaan hangen, kan je hem heel makkelijk los krijgen.

Je kan toch ook wandelen met een 'normaal' halstertouw, en vast zetten gewoon aan een touw met een paniekhaak :P

En een paarden knoop waa daar in principe voor bedoelt, maar als een paard écht gaat hangen, krijg je die er niet uit....