Ik heb een Halstertouw met paniek haak ipv zo'n normale haak. Waarom? Geen idee! Ooit zo gekocht.. Paard kreeg vandaag ondeugend momentje Dus ik dat touw vast proberen te houden (logisch) en toen had ik hem bij het begin van het touw waar de paniek haak zat vast en toen schoot ie dus los.. Even voor de duidelijk heid: een paniek haak is dus ja een halster touw haak (normaal heb je zo'n Klipje). Ik weet hoe die los schoot want als je een paniek vast of los maakt aan het halster moet je het pieletje er in stoppen en dus eerst het stuk naar beneden trekken om het pieletje vast te zetten zeg maar. (Snap je hem nog?) omdat ik dus dst touw vast hield perongeluk bij het begin schoot ie los. Nou je raad het al.. Echt niet ideaal dus! Bij zo'n normaal haakje heb je dat niet snel lijkt mij want als je perongeluk aan dat pieletje zit om hem te openen zit aan de boven kant van dat haakje nog ijzer. Ook heeft de paniek haak meer ijzer zeg maar. Eigen fout natuurlijk dat die open schoot maar alsnog het ging zo snel dat ik er niet bij na dacht! Mijn vraag is dus nu: wat houd zo'n paniekhaak nou in? En beter zo'n normaal haakje of een paniekhaak? Ik heb toevallig zo'n haak maar waarvoor je het gebruikt? Geen idee! Graag als je hier meer over weet reageren! Dankjewel alvast. Hier foto voor mensen die niet weten hoe een paniek haak eruit ziet :
Het heet volgens mij gewoon een paniekhaak omdat hij makkelijk opengemaakt kan worden mocht een paard in paniek raken. Het heeft voor mij in ieder geval heel veel nare situaties voorkomen.
ik wist zelf niks over die haken ( dom dom) dus ik schrok me rot! En inderdaad het vast of los maken duurt toch wat langer! Eerst dat pieletje door de ring en dan dat ding naar beneden en dan die er in. Met een ongeduldig paard soms een heel gedoe.
Eindresultaat was halstertouw aan flarden, halter kapot en de houden planken waar de ring aan vast zat zag er ook niet meer zo mooi uit. Als dat soort dingen gebeuren ben je normaal toch wel ff blij dat je met 1 beweging het halstertouw los kan klikken, ook omdat het een hoop stress bij je paard scheelt.