''de klik'' eerste paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

''de klik'' eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 12:02

Beste Bokkers,
Ik heb hier al veel informatie gevonden over het aanschaffen van een eerste paard en weet dan ook wat er allemaal bij komt kijken en waar ik rekening mee moet houden. (Qua keuren,verzorging,... en dergelijke)

Maar ik lees zo veel advertenties waarin eigenaars zeggen dat ze hun paard weg doen wegens 'geen klik' te hebben. Hoe kun je zo iets voorkomen? Zeker als je de eerste keren naar een paard gaat kijken?
Zoals ik al zei het wordt mijn eerste paard en ik zou heel erg teleurgesteld zijn moest het niet gaan klikken.
Ik weet dat het soms met de ene beter gaat dan met andere maar misschien hebben jullie tips om toch te weten van JA! dat is em!

Alvast heel erg bedankt!!
Groetjes Lynn :o

ImLucky

Re: ''de klik'' eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:10

vaak zit het hem toch in het feit dat mensen rijtechnisch moeite hebben/bang zijn, vaak een paard gekocht die te moeilijk is voor hun kunnen is. je kunt vaker gaan kijken voor de de beslissing maakt hem te kopen, mocht er tijdens proefrijden kleine dingetjes zijn, wees dan kritisch.
eigenaar van mijn bijrijdpaard had haar en haar dochter afgegooid tijdens het proefrijden, ze hebben haar toch gekocht, ik ben de enige die er op stapt. (qua poetsen en dingen is ze gelukkig heel braaf)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:14

Ik lees even mee. Ik ben ook op zoek naar mijn eerste paard en komend weekend ga ik op bezoek bij 2 paarden.

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:15

Hoi Lynn,
'Geen klik' is een verhullend woord dat betekent dat er iets niet goed gaat! Kan van alles zijn; paard is toch te moeilijk met rijden, paard is lastig in de omgang, schopt, bijt, laat zich niet vangen in het land, heeft medische problemen. En dat schrikt lkopers af, dus dan wordt het erop gegooid dat er geen klik is. Dus 'geen klik' betekent vooral dat je goed moet DOORVRAGEN!
groetjes, Huppiejuppie

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:19

Het is ook wel heel makkelijk om in advertentie te zetten " geen klik" ipv uit te leggen wat er allemaal aan de hand is.

Zoals bettyvn al aangeeft overschat jezelf niet... als je bij het kijken al denkt dat is misschien iets te heftig of daar moet ik eerst met mijn instructrice aan werken... je kan beter een te braaf paard kopen.. (eigenlijk bestaan er geen te brave paarden :+ )

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:19

Dit is zo persoonlijk en ontzettend afhankelijk van hoe goed je jezelf en je wensen kent. Als je jezelf overschat dan wordt je heel ongelukkig, maar als het paard niet meer kan dan rustige bosritjes en je wil volop de sgw in ook. Ik zou altijd proberen iemand mee te nemen die jou en het paard goed kunnen inschatten.

Mijn verhaal is een verhaal van gelukkig toeval en hard werken: Toen ik 11 was keek een een 1,5 jarige merrie op stal in d'r ogen en ik was op slag verliefd. Ruim 2 jaar later kreeg ik de kans haar te kopen en die heb ik met beide handen gegrepen. De eerste keer rijden was vreselijk, we zwabberden door de bak omdat ik haar niet de leiding kon geven die ze nodig had. De tweede keer rijden gingen we samen om.. Maar ik was verliefd en met veel (heel veel!) training zijn we een fijne combinatie geworden. Nu zijn we bijna 15 jaar verder en ik heb nooit een dag spijt gehad, maar het kwam allemaal niet vanzelf.

Als ik nu een nieuw paard zou zoeken dan zou ik nooit een drukke 3 jarige kopen, dat is in mijn huidige leven namelijk totaal niet wat ik zoek. Mijn nu 18-jarige paard is de meest fantastische recreatie-boscrosspony ooit maar dat was ze echt niet toen ze 3 was :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:22

voorlopgesteld: Toen ik mijn 'oude' paard kocht had ik geen klik met hem. Nu is hij al 17 jaar mijn kanjer. De klik kwam later. Bij mijn laatste paard had ik gelijk een aantal scenes waarbij ik zeker wist dat hij een passend karakter had zonder hem ook maar 1 keer aangeraakt te hebben voor ik hem kocht.

Of je een klik met een paard gaat krijgen hangt voor mij van een aantal voorwaarden af
-ken jezelf goed genoeg, wat voor type mens ben je en met welke paarden kun je van nature goed opschieten? Je kunt alles leren uiteraard maar als je moe, gestressed of niet fit bent verval je toch snel op je meest natuurlijke patroon van doen en reageren. Als dat goed past bij je paard kom je ook op dat soort momenten niet snel met je paard in botsing.
-inschatten met welk type persoon het paard het meest gebaat is
-ken je niveau. Wat kun je? en past je paard daar bij?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:28

Ook ik heb een paard gekocht waar ik in eerste instantie geen klik mee had. Heb haar gekocht zodat ze gelukkig oud kan worden.
Ze was extreem introvert, liet niks los, maakte haar niet uit of je wel of niet kwam elke dag.

Nu zijn we bijna drie jaar verder. Heb ik afgelopen jaar een prachtig veulen van haar gekregen en zijn we twee handen op een buik.

Bij het juiste paard weet je overigens vaak direct "dit is mijn paard." Dit had ik met 'mijn' vorige pony en nu het veulen van mijn merrie.

Heel veel succes!!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:29

Wat vaak gebeurd is dat mensen hele mooie dromen hebben over wat ze in de toekomst allemaal gaan doen samen met dat paard. Dat is een goed iets, behalve dat het zorgt dat mensen soms een paard kopen die past bij dat toekomstbeeld, maar niet bij het hier en nu.

Wil je een paard waarmee je dit niet zal hebben denk dan goed na over wat je wil. Wat kan je nu? Wat wil je in de toekomst? Wat zoek je in een paard?
Als je daar gericht op zoekt, eerlijk in bent naar jezelf toe zal je niet zo snel tegen "geen klik" aanlopen. Wel goed oppassen dat er door de verkoper niet oneerlijk gedaan wordt waardoor je denkt dat dat paard voldoet aan wat jij met dat paard wil.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:37

Ik denk dat een klik kan ontwikkelen. Doordat ik lang studentenwedstrijden heb gereden heb ik veel verschillende paarden gereden (of geprobeerd te rijden, achteraf gezien vraag ik me wel af waar ik mee bezig was, maar goed, inzicht komt ook met de jaren), maar in een jaar of 10 waren er maar 2 paarden die ik direct mee naar huis wilde nemen.
En nu heb ik een paard waar ik nog nooit op had gezeten toen we besloten hem te houden. Nu kende mijn instructeur het paard goed, reed mijn man hem al wel een tijdje op de manege en kent mijn instructeur mij ook goed en hebben we natuurlijk uitgebreid de dingen doorgesproken maar toch. Als een paard qua type en karakter bij je past, dan moet je tijd nemen om naar elkaar toe te groeien.
Als ik terugdenk aan favoriete paarden van mij, dan vond ik ze in het begin wel leuk, maar het echt stapelgek erop zijn en iets bijzonders voelen kwam nadat ik zo'n paard beter had leren kennen.

Ik denk weleens dat de klik wat overdreven wordt en idd het ontbreken ervan algauw wordt genoemd om zonder af te gaan weer van een paard af te kunnen komen. Hoewel ik denk dat het helemaal geen schande is om te erkennen dat een paard toch niet is wat je ervan had verwacht en je hem daarom toch verkoopt. Ik denk alleen wel dat je dingen tijd moet geven, ons paard was een maand of 4 van zijn vorige eigenaar toen ze hem verkocht omdat het toch niet haar paard was, persoonlijk vind ik dat best snel. Hij is nu een jaar van ons, ik rijd hem sinds maart vorig jaar en nu merk ik dat ik hem echt ga aanvoelen met rijden en basis met hem begin te krijgen. Andere mensen kunnen dat misschien veel sneller, zal er ook aan liggen wat je verwachtingen precies zijn. Wil je snel de sport in en zo hoog mogelijk rijden dan zit je er vast anders in dan wanneer je een maatje zoekt waar je vooral heel veel lol mee wilt hebben en waar je samen mee wilt groeien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:41

Eens met de bovenstaanden. Maar ik heb bijvoorbeeld geen klik met onze gezelschaps shetlander. Ik vindt het een super leuke pony en ze doet perfect waar ze voor is aangenomen. Er is geen probleem met 'niveau' want ze hoeft niets te doen dan 2 keer aan het halster van en naar de wei. Ik kijk graag naar haar maar in de omgang gaat het toch altijd nét dat ik denk. Moet dat nou? Als dat mijn rijpaard moest zijn zou ik er niet ver mee komen.
Mijn 2 rijpaarden echter kan ik mee lezen en schrijven. Daar klopt mijn eerste reactie in 99% van de gevallen bij. Daar kan ik echt fijn mee samenwerken. Dat zou ik als klik omschrijven.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:54

Nou ja trainen met een paard kent nou eenmaal ook ups en downs, het gaat veelal dus niet makkelijk en in een rechte stijgende lijn. Soms ontbreekt dan iemand dan gewoon de tijd of het geduld of beide , of het blijkt gewoon dat ruiter en paard toch niet de combinatie vormen die de koper er van verwachtte, Allemaal heel menselijk eigenlijk maar wel goed even na te vragen waarom.

Ik heb mn paard gekocht zonder enige klik en die kwam er wel met het dier leren kennen en die zal zeker nog sterker worden. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:57

Wat ik belangrijk vind kwa "klik" is dat je je veilig voel op een paard zn rug
ik was vorig jaar naar Texas gegaan en daar heb ik op een Quarterhorse merrie gereden
ik had 7 jaar niet meer gereden dus vooraf was ik wel wat zenuwachtig ..maar toen ik eenmaal op haar zat en wat in de paddock ging draven met haar en haar leerde kennen gaf zij mij een heel vertrouwd en warm gevoel.. Daarna gingen we naar buiten een rit van 4 uur maken en ook onderweg gaf zij mij een heel veilig en stabiel gevoel
zoon paard zoek ik mocht ik er een willen kopen :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:08

Naast de dingen die al genoemd zijn, niet een te moeilijk paard kopen bijv, is het ook vaak zo dat mensen geen geduld hebben. Ze kunnen een paard kopen en willen die dan ook binnen een week hebben dus gaan ze bij drie kijken en nemen degene die daarvan het beste lijkt. Maar datwil helemaal niet zeggen dat die ook echt geschikt is. Soms moet je bij 20 paarden langs voor je echt een geschikt dier vindt. Ik heb een half jaar gezocht en dacht op een gegeven moment dat het aan mij lag, was vast te kritisch (zeiden mensen ook) maar gelukkig ben ik eigenwijs en heb ik doorgezocht tot ik een paard trof waarbij ik echt een goed gevoel kreeg. Echt het gevoel dat er wederzijds interesse was en dat dat nog wel eens tot iets heel moois kon leiden. En so far so good! Tuurlijk hebben we dingen en de eerste maanden waren bij vlagen best ingewikkeld maar met goede begeleiding zijn we een erg goed team geworden!
Laatst bijgewerkt door troi op 29-01-16 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:30

Eerlijk gezegd, je voelt het. Ik heb mijn eerste paard 3j geleden gekocht, en met het testen verschillende paarden aangedaan. Eerste paardje (dat ik ging testen) was superleuk, maar achteraf kwamen toch wat twijfels boven. Vervolgens enkele andere paarden gaan testen, waar ik bij veel had: dit echt niet. de laatste die ik gaan testen was, ik zat er misschien een paar minuten op en ik wist: dit wordt hem. De manier waarop ik met hem kon omgaan, en hij met mij, waarop hij reageerde op me, ik wist gewoon, dit paard is voor mij.

De enige tip die ik je kan geven is: stel een lijst op papier op van mogelijke eigenschappen die je verwacht van je paard. En hou je daar aan! Maar je voelt vanzelf of het iets wordt of niet. Ik had voor mezelf voorgehouden, bij enige twijfel laat ik hem gewoon staan, tot ik een paard vind waar ik zeker van ben

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:41

Geen klik kan alles zijn van domweg ongeschikt voor het doel tot staatsgevaarlijk.
Ik overweeg nu een paard te verkopen dat er stress van heeft als het minder dan 4x per week onder het zadel loopt (routine diertje). Dat past echter niet altijd met mijn werk of buitenbak condities.
Ik moet dus ofwel van stal wisselen met betere trainingsmogenlijkheden of voor een ander paard kiezen dat beter bij mijn huidige leven past.
Ik twijfel nog.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:47

LynnT, het feit dat je zó gedegen bezig bent met het zoeken van je paard -en alles wat daarbij komt kijken- geeft mij wel het idee dat jij niet degene wordt die die advertentie met "geen klik" moet plaatsen na een paar maanden. Hierboven is denk ik het meeste al weg gezegd, maar toen ik mijn paard kocht heb ik de beslissing in twee stukken geknipt: 1) voldoet hij aan mijn eisen (denken) en daarna 2) vind ik hem echt leuk (voelen).

Maak vooral vooraf een lijstje maakt met de harde eisen waaraan je je paard moet voldoen. Dit kan je samen met je instructie doen, zodat je weet wat je nodig hebt: welke leeftijd, hoe temperamentvol, welke medische problemen zijn voor jou echt een no-go. Daarna is het belangrijk dat je je aan dat lijstje houdt. Dus hoe lief en hoe mooi ook: als hij staart en maneneczeem heeft: NIET DOEN! Geef je lijstje ook aan een nuchter iemand die je aan je eisen helpt herinneren als je helemaal hoteldebotel raakt van een ongeschikt paard.
Als hij aan het denklijstje voldoet, kan je voelen of je er echt echt blij van wordt. Ik wist dat de eerste keer dat ik die van mij zag, maar geef jezelf ook rustig de tijd als je er meerdere keren naartoe wilt.

Dus vooral: eerst denken, dan verliefd worden ;-)
Veel plezier!!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:52

Ik zal ook nog even een tip geven:
Soms staan de leukste paarden ver weg, denk goed na (is dit paard geschikt, vind ik hem echt leuk etc) laat je dan ook goed informeren over het paard.

Want het is natuurlijk zonde om zo ver te rijden voor een paard die niet aan je eisen voldoet.

Maar doet die het wel, dan is de afstand het ook zeker waard!

(Ik reed 100km heen, 100km terug voor mijn pony :) )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:57

huppiejuppie schreef:
Hoi Lynn,
'Geen klik' is een verhullend woord dat betekent dat er iets niet goed gaat! Kan van alles zijn; paard is toch te moeilijk met rijden, paard is lastig in de omgang, schopt, bijt, laat zich niet vangen in het land, heeft medische problemen. En dat schrikt lkopers af, dus dan wordt het erop gegooid dat er geen klik is. Dus 'geen klik' betekent vooral dat je goed moet DOORVRAGEN!
groetjes, Huppiejuppie

:+
Nou ik heb hier een super leuk, braaf, 110% verkeersmakke, gek op knuffelen/aandacht, (iets ondeugende), Fjord staan.
En ja daar heb ik geen klik mee.
Niet omdat zij moeilijk te rijden is, niet omdat ze zou slaan/schoppen, maar omdat ik geen koudbloeden persoon ben.
Zelf heb ik een sensibele, niet heel gemakkelijke merrie; en dat trekt mij veel meer dan de Fjord.

En zo zijn er veel meer mensen die een braaf (te rijden) paard hebben, maar dat het gevoel er niet bij is.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:06

Ikzelf kwam er met mijn laatste verzorgpaardje achter hoe belangrijk een klik is met een paardje. Mijn vorige verzorgpaard was heel lief en leuk en ik heb met plezier ruim een jaar voor haar gezorgt, maar in vergelijking met het afgelopen half jaar was het helemaal niks. Het verschil zat hem in kleine dingetjes. Met Sally (laatste half jaar) vond ik het geweldig om even te tutten, haar lekker los te gooien of heerlijk te rijden. Ze was niet de makkelijkste (absoluut niet zelfs) maar ik hield zoveel van haar dat er geen haar op mijn hoofd aan dacht om weg te gaan!

Mijn vorige verzorgpaard was anders. Ik vond het leuk om met haar bezig te zijn, maar net zoals ik dat vond als op de manege. Het was minder intens en bleef oppervlakkig. Nu ik "de klik" bij Sally ervaren heb wil ik daar niet meer naar terug.

Mijn tip is om vooral goed naar je gevoel te luisteren. Als je hem/haar gaat bekijken, ga dan zeker ook even poetsen of longeren. Je voelt dan al snel of hij/zij een intresse in je aanwakkert. Als dit niet gebeurt, is het waarschijnlijk niet het paard voor jou. Krijg je meteen het gevoel van dit is leuk/dit wil ik nog eens doen? Of geeft het je een fijn/vertrouwd gevoel? Dan denk ik dat het al sneller een succes wordt. Ook belangrijk is de tijd nemen om even na te denken. 2 of 3 dagen later kan je jezelf afvragen of je dat paard graag weer zou willen zien.

Maar wat hierboven gezegt wordt is ook waar. Een band en dus de klik ontwikkeld zich. Paarden waar je geen klik mee hebt kan je er één mee ontwikkelen terwijl hij weg kan gaan als het paard je niet kan bieden wat je wilt. Kijk dus naar je gevoel en naar wat je wilt dat het paardje kan.

Veel succes! Ik hoop dat je een leuk paardje vind!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:14

Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt met wensen en voorkeuren, met beschrijving in hoeverre daarvan afgeweken mocht worden. Ook duidelijk voor mezelf op papier gezet wat ik met het paardje wilde doen.

Vervolgens gaan zoeken en ik heb bijna een half jaar gezocht. Vaak wist ik wel dat het het niet was. Soms duidelijk en soms minder duidelijk (paard was perfect, super braaf, maar ik kreeg buikpijn als hij ging draven, niet doen dus). Bij mijn huidige paard ben ik 4x heen geweest voordat hij bij mij kwam. De eerste keer zat ik met een gekneusde schouder en heb ik alleen maar gekeken hoe hij gelongeerd en een beetje gereden werd op een kiezelparkeerterrein. In de auto zei ik tegen mijn vriend, hij is leuker dan verwacht en dat vond hij ook, maar verder niks geen vlinders of vuurwerk. Toen mijn schouder een paar weken later beter was ben ik terug gegaan om te rijden. Het idee was om eerst in de bak te rijden en daarna op buitenrit. In de bak netjes alle gangen gereden en al snel zei de toenmalige eigenaresse dat ze haar andere paard ging zadelen en kon ik even 1 op 1 voelen hoe het ging. Toen een buitenrit van ruim 2 uur. Alles ging goed en nog had ik niet het gevoel van YES. Ik kon het alleen maar omschrijven als vertrouwd. Ik reed met 2 vingers in mijn neus 5 gangen (ijslander) en een keiharde rengalop eruit, op een vreemd paard (zeer dapper voor mijn doen). En nog was ik niet overtuigd en ging de zoektocht verder. Tot ik bij een paard kwam die bijna aan mijn lijstje voldeed maar waarvan ik toen ik hem zag in 1 seconde dacht, jij niet, echt zo niet! Ik wilde het al bijna opgeven toen vroeg mijn vriend, en die zwarte dan? Hoe voldoet aan je lijstje? Dat had ik nog niet eens gecheckt... alle punten voldeden! Toen begon het idee te leven en heb ik nog een afspraak gemaakt om een middag bij hem in de wei te zitten en te kijken hoe hij was in vrijheid, maar voordat ik heen ging wist ik eigenlijk al dat hij het zou gaan worden. Omdat de keuring nog even op zich liet wachten ben ik voordat hij kwam nog een keer geweest voor een buitenrit. Toen wist ik het echt 100% zeker. Dat hij bij mij was heb ik eerst 4 maanden een connectieprogramma gevolgd met vrij werk, wat voor ons een fijne manier was om elkaar te leren kennen. We hebben hierdoor ook een hele sterke band gekregen.
Moraal: het hoeft niet altijd direct al vuurwerk te voelen, de klik kan ook iets later komen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:38

Toen ik voor mijn eerste paard ging kijken stonden er twee vossen in een landje. En ik zij, als het de linker Is gaat ie mee, Is het de rechter dan niet.. En gelukkig was het het linker paard :+
Vanaf dagen één voelde het gewoon direct goed.

Toen ik voor mijn tweede paard ging kijken maakte ik wel een fout. Ik had al zo veel bekeken en was er zo zat van. Dat ik gewoon een goedkoop random helemaal groen paard heb gekocht :o Nou dat heb ik geweten, nu naar bijna 2 jaar kan ik goed met het paard overweg en kan ik toch wel zeggen dat we een klik hebben. Maar dat heeft 2 jaar heel veel bloed, zweet, blaren, kapotte dingen en tranen gekost. :+

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:00

Interesant om te lezen hoe jullie het paarden kopen ervaren.

Klokjes schreef:
Dat hij bij mij was heb ik eerst 4 maanden een connectieprogramma gevolgd met vrij werk, wat voor ons een fijne manier was om elkaar te leren kennen. We hebben hierdoor ook een hele sterke band gekregen.

Klok, welk programma is dat?

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:09

Ik heb een paard gekocht waar ik absoluut geen klik mee had tijdens het rijden. Ik leasde haar al een aantal maanden en toen kreeg ik de mogelijkheid haar te kopen. Beestje was een harstikke sterk afgestompte manegeknol die geen stap verkeerd zette, terwijl ik juist hou van een pittige uitdaging.
Nadat ik een andere instructeur gevonden had heb ik jaren geïnvesteerd in het 'actiever en sensibeler' maken, this nooit mijn droompaard geworden maar zou haar voor geen goud hebben weggedaan. Dit was mijn eerste paard en ik heb ontzettend veel van haar geleerd en beestje deed alles voor me.

Lang verhaal, maar wat ik probeer te zeggen is dat een band kan groeien en de 'klik' er kan komen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:16

We zijn het allemaal erg eens in deze draad valt me op :-)