Ruiterbewijs vanaf nu onbeperkt geldig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Ruiterbewijs vanaf nu onbeperkt geldig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:21

Citaat:
De SRR - Nieuws
De SRR – het onafhankelijke exameninstituut voor Ruiter- en Menbewijs

Al sinds 1977 neemt de SRR als het enige instituut de examens voor Ruiter- en Menbewijzen af. En met succes, ruim 108.000 Ruiterbewijs- en 40.100 Menbewijskandidaten zijn inmiddels geslaagd. En de SRR blijft dit doen. De SRR staat immers voor veilige en verantwoorde paardensportbeoefening.

Wat verandert er?

De prijs van het examen wordt inclusief het SRR-lesmateriaal en de examinator. Je bent dus goedkoper uit.
Er bestaat geen (gedwongen) automatisch lidmaatschap
De expliciete verplichting van het hebben van een veiligheidscertificaat vervalt, met dien verstande dat de examenlocatie dient wel te voldoen aan de SRR- en SVP-eisen.
Het door de SRR nieuw afgegeven Ruiter- en Menbewijs heeft onder de huidige regels een onbeperkte geldigheidsduur.

Als je ooit je Ruiter- of Menbewijs behaald hebt, en je wilt de nieuwe SRR pas, die onbeperkt geldig is:

Stuur dan een mailtje of briefje met je gegevens (Ruiter- of Menpasnummer, naam en adres en geboortedatum)
Maak € 17.50 over op onze bankrekening NL42ABNA 0552815802 t.n.v. SRR en vermeld hierbij nogmaals je gegevens (Ruiter- of Menpasnummer, naam en adres)
Je ontvangt per post je nieuwe SRR-pas, met een onbeperkte geldigheidsduur.
De SRR-pas is geldig bij alle natuurgebieden waar deze verplicht is.

De SRR adviseert een goede Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. In het verleden was u hiervoor via de SRR verzekerd bij Hippo International. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website http://www.hippo-international.nl/ruiter-menbewijs

Super goed nieuws dus, volgens mij ook voor ruiterbewijzen die momenteel verlopen zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Ruiterbewijs vanaf nu onbeperkt geldig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:23

Mijne is idd al jaren verlopen...maar als ik het dus goed begrijp kan ik hem gewoon weer aanvragen zonder opnieuw examen te doen? Maar ik heb geen ruiter- of menpasnummer...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:25

Ik zou gewoon de SRR bellen en proberen of zij die nummers voor je kunnen achterhalen.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:27

Dat zou super zijn. Ik heb ze beide maar maak er weinig tot geen gebruik van maar betaalde wel elke twee jaar om het niet te laten verlopen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:29

Nou ja zeg net dikke discussie gehad met de knhs over mijn menbewijs dat voor best veel geld verplicht verlengd werd terwijl ik hem had stop gezet vanwege de kosten. En nu is ie onbeperkt geldig.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:32

Ik ben mijn ruiterbewijs kwijtgeraakt en heb hem jaren later bij een verhuizing teruggevonden. Verlopen natuurlijk en niks meer mee gedaan. Als het echt zo is dat ik nu gewoon weer een nieuwe aan kan vragen zou dat mooi zijn!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:38

Ik vind het een beetje onduidelijk Ik heb een ruiterbewijs. Deze is reeds verlengt.
Moet ik dan nu een mailtje doen weer 17.50 betalen en dan is hij onbeperkt of word hij vanaf nu gewoon onbeperkt en hoef ik geen 17.50 betalen.
Is toch een beetje krom als je een nog niet verlopen bewijs hebt die recent nog betaald is je nu nog extra 17.50 moet betalen om hem onbeperkt te krijgen.

Het gaat me er niet om dat die 17.50 veel is hoor. maar ik vind dat de niet verlopen bewijzen automatisch onbeperkt moeten worden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:40

Als je je ruiterbewijs bij de KNHS verlengt, kost het je iedere 2 jaar geld. Stap je over naar de SRR, dan betaal je 1x 17,50 en ben je van de soos af. Klein machtsspelletje tussen KNHS en SRR waar wij de vruchten van plukken :D

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:42

Staat hier dat de locatie geen veiligheidscertificaat hoef te hebben ?
Ik zit met een moderne bak en oude stallen dus veiligheidscerfificaat wordt vrij lastig.

Relien

Aaah op die fiets.. het zijn 2 aparte organisaties.. Dat wist ik niet..
dan ga ik er ook maar is naar kijken

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:42

Relien schreef:
Ik vind het een beetje onduidelijk Ik heb een ruiterbewijs. Deze is reeds verlengt.
Moet ik dan nu een mailtje doen weer 17.50 betalen en dan is hij onbeperkt of word hij vanaf nu gewoon onbeperkt en hoef ik geen 17.50 betalen.
Is toch een beetje krom als je een nog niet verlopen bewijs hebt die recent nog betaald is je nu nog extra 17.50 moet betalen om hem onbeperkt te krijgen.

Het gaat me er niet om dat die 17.50 veel is hoor. maar ik vind dat de niet verlopen bewijzen automatisch onbeperkt moeten worden

Die 17,50 gaat naar de SRR, terwijl je je verlenging aan de KNHS betaald hebt.
De SRR heeft nu dus de KNHS buiten spel gezet, en dat is naar mijn idee best wat waard.

Geryon

karuna schreef:
Nou ja zeg net dikke discussie gehad met de knhs over mijn menbewijs dat voor best veel geld verplicht verlengd werd terwijl ik hem had stop gezet vanwege de kosten. En nu is ie onbeperkt geldig.

Je kunt je ruiterbewijs via de knhs laten verlengen (dat kost een knhs lidmaatschap elk jaar) en via de srr, als ik het goed heb (wat nu dus eenmalig en onbeperkt is). De knhs heeft volgens mij wel meer voordelen betreft de verzekering.

karuna
Drukke kabouter

Ik heb nooit bij srrweggewild maar opeens zat ik knhs zonder opgave van reden en een flinke verhoging van kosten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:44

Ibbel schreef:
Als je je ruiterbewijs bij de KNHS verlengt, kost het je iedere 2 jaar geld. Stap je over naar de SRR, dan betaal je 1x 17,50 en ben je van de soos af. Klein machtsspelletje tussen KNHS en SRR waar wij de vruchten van plukken :D

Klopt niet helemaal. Miv 1-1-2016 betaal je per eerstvolgende vervaldatum van je bewijs 20 euro per jaar voor de verlenging er van aan de KNHS ipv 41,50 per twee jaar.

Voor wat de SRR betreft, ik kan me niet echt voorstellen dat je met 1 keer 17,50 betalen voor je bewijs, je voor altijd van alle kosten af bent. Dat is niet rendabel schat ik zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:45

Dan zal ik de mijne maar weer eens opgraven en omzetten. Heb het ding in de makkelijke tijd gehaald, en soms is het nog wel eens makkelijk als je wat verder op pad gaat in NL.
Geryon schreef:
karuna schreef:

Je kunt je ruiterbewijs via de knhs laten verlengen (dat kost een knhs lidmaatschap elk jaar) en via de srr, als ik het goed heb (wat nu dus eenmalig en onbeperkt is). De knhs heeft volgens mij wel meer voordelen betreft de verzekering.

Volgens mij is de verzekering er al een paar jaar af?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:46

Dat zou mooi zijn!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:50

Als het echt klopt moet ik de mijne toch ook maar weer eens opdiepen. Onbeperkt geldig voor €17,50 staat me een stuk beter aan dan de tweejaarlijkse verlenging die tot nu toe werd gehanteerd. Heb ik toch zeker een jaar of 10, misschien wel 12, uitgespaard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:50

tamary schreef:
Dan zal ik de mijne maar weer eens opgraven en omzetten. Heb het ding in de makkelijke tijd gehaald, en soms is het nog wel eens makkelijk als je wat verder op pad gaat in NL.
Geryon schreef:

Volgens mij is de verzekering er al een paar jaar af?

Is een ander soort verzekering geworden. Maar door je lidmaatschap van de knhs komt er nog wat bij ofzo. Weet het zo ff niet precies. :P

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:53

We gaan het beleven, ik heb het mailtje net verstuurd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:56

Dit staat er op de site van de KNHS:

Profiteer optimaal met je KNHS Ruiterbewijs
Met je KNHS Ruiterbewijs op zak profiteer je ook nog eens van heel veel voordeel.

Nieuw! Per 1 januari 2016 krijgen alle KNHS Ruiter- en Menbewijshouders naast de bestaande aanvullende ongevallendekking ook een aanvullende WA-verzekering en rechtsbijstandverzekering. Zo ben je automatisch compleet verzekerd op, naast en rondom je paard. Kijk voor meer informatie op knhs.nl/verzekeringen.
Nieuw! Gratis opfriscursussen en bijscholingen speciaal voor KNHS Ruiter- en Menbewijshouders.
Aantrekkelijke kortingsacties op evenementen zoals bijvoorbeeld Horse Event, Paard&Koets, ruitersportartikelen en nog veel meer!
Vier keer per jaar het gratis ledenmagazine Paard&Sport.
Toegang tot een aantal unieke natuurgebieden in Nederland zoals het Gooisch Natuurreservaat.
Meer weten?
Wil je meer weten over het KNHS Ruiterbewijs? Kijk dan op www.knhsruiterbewijs.nl, neem contact op met onze servicedesk via telefoonnummer 0577-408300 of stuur een e-mail naar servicedesk@knhs.nl.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:32

Het is ook best ingewikkeld allemaal.
Tot een jaar of 4 geleden had je maar 1 ruiterbewijs: Het Ruiterbewijs. Examen afgenomen door de SRR. Verlengen door een keer in de 2 jaar 45 (?) euro te betalen. Bij Het Ruiterbewijs zat een WA verzekering.

Toen heeft de FNRS een eigen ruiterbewijs opgestart, iets meer toegespitst op manege ruiters. De FNRS heeft eigen examinatoren daarvoor opgeleid. Je haalde je FNRS ruiterbewijs. Ook geldig in de natuurgebieden. Volgens mij zat hier een ongevallen verzekering bij, omdat iedereen al een WA verzekering zou moeten hebben.
Verlengen door het ruiterpaspoort aan te houden voor 15 euro per jaar.

Vorig jaar zijn, onder druk van de KNHS, Het Ruiterbewijs en het Fnrs ruiterbewijs samengevoegd. De theorie boeken zijn van de FNRS en de KNHS, de theorievragen opgesteld door de SRR. Er was toen dus weer 1 soort ruiterbewijs. De verzekering is een ongevallen verzekering.

Dit liep toch niet helemaal zoals gewenst, dus toen heeft de KNHS geprobeerd om het recht op afgifte van Het Ruiterbewijs via de rechter te krijgen. Dit heeft de KNHS niet gewonnen, volgens mij mogen ze pas na 1 feb 2017 Het Ruiterbewijs afgeven. Tot die tijd krijg je een KNHS Ruiterbewijs. Verlengen door lid te zijn van de KNHS en met alle mogelijke verzekeringen en diverse voordeeltjes.

Het lijkt er inderdaad op dat als je een SRR Ruiterbewijs hebt je geen contributie hoeft te betalen.

Je kan volgens mij nu op 3 manieren Ruiterbewijsexamen doen:
Georganiseerde cursus met eigen paard en examen van de SRR
Idem met examen van de KNHS
Of de opleiding van de FNRS, met CBR1, 2 en 3 waarbij die laatste gelijk staat aan het KNHS ruiterbewijs

De tijd zal leren hoe dit verder gaat lopen. Morgen hoor ik meer op een bijeenkomst voor KNHS examinatoren.

Voorlopig lijkt het er op dat examinatoren door beide instanties ingehuurd kunnen worden.
Het maakt mij ook niet uit, ik vind het leuk om examen af te nemen, het maakt me niet echt uit voor welke organisatie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:43

Moet ook niet gekker worden...
Ga even kijken of ik van de KNHS af kan komen, stelletje bloedzuigers, cursussen stellen niets voor (tot nu toe wat online, ik les zelf wel ergens), verzekerd ben ik al via mijn normale verzekering (was altijd al belachelijk dat er verzekering op men of ruiterbewijs zat).
Kortings acties zijn ook kwats, ben al KNHS lid omdat ik bij een KNHS vereniging in de bak moet rijden, dus meeste kortingen krijg je toch al.

Heb ooit mijn ruiterbewijs en koetsiers bewijs gehaald bij de SSR alles netjes verlengd bij de KNHS, maar als ik de kans krijg en je gewoon voor 17.50 dat ding geldig kan houden levenslang dan weet ik het wel.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:12

Hmm ik rij bij een FNRS manege en in 2010 mijn ruiterbewijs gehaald (volgens mij via de SRR). Sowieso niet de FNRS variant. Ik betaal per 2 jaar contributie om hem te verlengen. In mei moet die weer verlengd worden in ieder geval.

Denk dat ik dit ook maar eens ga uitzoeken. Zoals ik het begrijp heb je bij de SRR voor 17.50 je ruiterbewijs onbeperkt en zit er een ongevallen verzekering bij? En bij de FNRS/KNHS betaal je om de 2 jaar 40 euro en is het hetzelfde alleen krijg je gratis cursussen en kortingen? In dat geval is mn keuze wel snel gemaakt. Kortingen krijg ik via de FNRS toch nog wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:25

Laura_ schreef:
Denk dat ik dit ook maar eens ga uitzoeken. Zoals ik het begrijp heb je bij de SRR voor 17.50 je ruiterbewijs onbeperkt en zit er een ongevallen verzekering bij? En bij de FNRS/KNHS betaal je om de 2 jaar 40 euro en is het hetzelfde alleen krijg je gratis cursussen en kortingen? In dat geval is mn keuze wel snel gemaakt. Kortingen krijg ik via de FNRS toch nog wel.

Nee, is eigenlijk alleen toegangspas en bewijs van kunde (net als rijbewijs afgezien van de geldigheidsduur). Maar Je gewone WA/AVP dekt ook je huisdieren en daar valt ook je paard onder (mits aangemeld). Ongevallen verzekering kan je ook los afsluiten als je dat zou willen, al dekt je verplichte zorgverzekering ook een heleboel.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:28

Supernieuws, ik moet ook maar eens een belletje plegen want ik weet mijn nummer niet meer.