Wat te doen aan geen band met paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SafarixLuna

Wat te doen aan geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:03

Hallo!

Sorry voor de onduidelijke titel, als eerst:')

Ik heb een pony van net 18 nu bijna 1 jaar. Ik heb nog steeds geen gevoel dat we echt een band samen hebben.
Ze was veel rustiger bij haar oude eigenaar, terwijl ik zelf niet heel druk ben ofzo. Ik ben er wel hard voor aan het werken, om rustig te rijden.

Maar heeft iemand tips om een betere band te krijgen?

ReadTheRulez

Re: Wat te doen aan geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:06

Misschien een andere manier van aanpak?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:07

grondwerk met haar gaan doen?

SafarixLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:07

roosjenat schreef:

Bedankt, wat voor oefeningen bijv?
ReadTheRulez schreef:

En wat voor ander aanpak bijvoorbeeld? Ik rijdt niet met zweep (ben er niet tegen hoor, maar ik ben gewoon van mening dat ik het niet nodig heb:P) en niet met sporen ofzo, bedoel je het zo?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:09

ThamaraK schreef:
roosjenat schreef:

Bedankt, wat voor oefeningen bijv?
ReadTheRulez schreef:

En wat voor ander aanpak bijvoorbeeld? Ik rijdt niet met zweep (ben er niet tegen hoor, maar ik ben gewoon van mening dat ik het niet nodig heb:P) en niet met sporen ofzo, bedoel je het zo?

Hier wat linkjes misschien heb je er wat aan : (staan ook oefeningen bij)
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ingen.html
http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/grondwerk/
http://www.nalanta.nl/?p=40&l=nl

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:09

Ongeveer een jaar geleden kocht ik ook een paard, hengst van 6 maanden, waar ik eigenlijk helemaal geen klik mee had. Sterker nog, de eerste twee weken dat hij thuis stond, had ik onwijze spijt. Hij trapte, steigerde en brak alleen maar los. Het was een rot beest en ik kon er werkelijk niets mee :')

Ik heb elke dag 10 minuten grondwerk met hem gedaan, gewoon in de paddock (omdat hij anders weer los liep over het terrein haha...). Na die twee weken was het ineens een heel ander paard. Hij haalde nog steeds het bloed onder mijn nagels vandaan, maar hij trapte en steigerde niet meer. Ik kon zelfs met hem langs een drukke weg lopen zonder enkele problemen.
En nu, ruim een jaar later, kan ik hem echt niet meer weg denken. Het is nog steeds een ongelofelijke etter, maar door elke dag een klein beetje grondwerk te doen, zijn we elkaar echt gaan begrijpen. Ik pas me aan aan hem, hij past zich aan aan mij. Zo weet ik dat we de eerste 10 minuten van de training het beste even lekker kunnen spelen en knuffelen. Hij vindt het gewoon heerlijk om aandacht te krijgen en wilt hier graag volop van genieten. Als ik hem dan na die 10 minuten aan het werk zet, doet hij werkelijk alles voor me. Zo hebben we allebei wat we willen.

Mijn advies is dus, verdiep je eens in wat grondwerk en probeer echt haar lichaamstaal te lezen. Als je dit elke dag even samen doet, al is het maar een kwartier, dan leer je elkaar veel beter kennen en ontwikkel je dus even een band. Rijden doet er niet zoveel toe, als je maar gewoon samen bent! :)

SafarixLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:14

roosjenat: Heel erg bedankt! Daar ga ik zeker even kijken
Yacintha: Bedankt, ik weet zeker dat ik wat met grondwerk ga doen!
Fijn dat je paard is verandert!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:15

In welk opzicht toen rustiger. Is er iets verandert wat betreft tijd buiten, soort of hoeveelheid voer, hoeveelheid en soort beweging? Kan best dat er daar iets in is verandert wat zich uit in drukker doen.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:15

grondwerken is inderdaad een hele goede!
ook voornamelijke veel vertrouwen winnen voor elkaar, ook al denk je dat het er is.
ik deed met mijn paard soms hele dagen lekker tuttelen en een beetje spelen in de wei.
en ik had echt een dikke band met haar, terwijl ik in het begin dacht ik ken dit paard niet en ik ga der ook nooit leren kennen.

SafarixLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:17

karuna schreef:
In welk opzicht toen rustiger. Is er iets verandert wat betreft tijd buiten, soort of hoeveelheid voer, hoeveelheid en soort beweging? Kan best dat er daar iets in is verandert wat zich uit in drukker doen.

Het ligt niet aan het voer, in de zomer krijgt ze alleen gras en in de winter hooi en een beetje biks

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:18

Hooi kan rijker zijn. Meer of juist minder gras of gras dat meer of minder voeding bevat. Staat ze evenveel buiten als bij de vorige eigenaar?

SafarixLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:23

karuna schreef:
Hooi kan rijker zijn. Meer of juist minder gras of gras dat meer of minder voeding bevat. Staat ze evenveel buiten als bij de vorige eigenaar?

Ja, we hebben het bijna hetzelfde als bij haar oude eigenaar.

--

Kan het evt. ook liggen aan dat ze 6 jaar bij haar oude eigenaar is geweest? Daar heeft ze enorm veel geleerd, dus dat ze dat 'mist' ?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:25

Hier ook veel bereikt met grondwerk.
Ik heb een verzorgpaard, maar het andere paard van de eigenaresse had ook haar vast verzorgertje. Zij besloot te stoppen, wat er voor zorgde dat de eigenaresse vroeg of ik de merrie ook niet wou doen.

Ze was absoluut mijn type van paard niet. Ik had dan besloten om les te geven aan mijn schoonzus met haar. Zij had nog niet veel ervaring met grondwerk en omdat ik met mijn andere paard grondwerk lessen kreeg dacht ik dat het wel leuk kon zijn voor schoonzus om dit te leren met de merrie. Uiteraard eerst zelf getest hoe ze reageerde en je merkte echt snel dat we een band kregen. Toen ik een ongeluk op de weide kreeg met een ander paard was zij de hele tijd bij me gebleven, heeft staan hiniken en proberen me recht te krijgen. Toen wist ik dat het grondwerk ons echt samen had gebracht.
Ik heb met haar nog steeds niet dezelfde band als met het andere paard, dat kan ook niet denk ik (mijn ideaalbeeld van paard + 7 jaar een combinatie). Maar toch hebben we nu echt wel een klik.

Probeer iets van grondwerk te vinden waar jullie samen over moeten nadenken. Niet, hup paard doe dit. Nee geef ze de mogelijkheid om mee te werken en denken. Dat maakt wat jullie bereiken zoveel beter.
Ook aan de hand wandelen (na respect oefeningen ivm leiden thuis) is voor ons een momentje samen zijn, en ik kan er met haar super van genieten.

De linkjes die hier gegeven zijn zijn al een heel goede start. Je kan er ook zover mee gaan als je wil. Wil je enkel werk in de bak doen of wil je ook grondwerk buiten doen. Wil je enkel basis oefeningen of je kan gaan tot vrijheidsdressuur waar je je paard kunstjes leert,..

Wat wel een verandering in gedrag kan brengen is hoeveelheid op de weide, maar ook de variatie in het werk. Deed de vorige eigenaar veel buitenritjes, maakte ze veel sprongetjes,... Misschien is het nu te eentoning waardoor ze er minder zin in heeft dus meer haar eigen plan wil trekken.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:27

ik heb dit programma gevolgd om de band met mijn paard heel sterk te maken http://hfa.horsefulness.be/in-connectie ... programma/ vond het echt heel fijn om op zo'n vrije manier de band te versterken. Dit is eigenlijk het stukje dat je doet voordat je aan grondwerk begint (en wat veel mensen over slaan).

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:50

Je geeft aan dat ze bij jou anders reageert dan bij de vorige eigenaar.
De kans is groot dat als jij dingen op een andere manier benadert het paard ook verandert.
Om als voorbeeld te noemen; misschien heeft ze meer "aandacht/werk nodig. Of juist meer een speelse manier van aanpak

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:54

Krijg je les met haar? :)

SafarixLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:37

Jasia schreef:
Krijg je les met haar? :)

Ja, ik rijdt op de ponyclub

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:06

Horsemanship, parelli , noujaa grondwerk dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:11

Mijn mening is dat je eerst naar de basisschool gaat en dan pas naar de middelbare school etc.
In de paardenwereld betekend dat dus, eerst vanaf de grond alles kunnen (Grondwerk/vrijwerk etc).
Daar maak je al een band mee, maar zo leer je je paard veel beter kennen, als dat je er gelijk op stapt.
Daarna kun je dus verder met het opbouwen van longeren, longeren met kaptoom etc. En daarna kun je in mijn ogen pas, na goed vertrouwen en je paard echt te kennen, gaan rijden.
Zorg dat je hiervoor wel een goede instructeur in de arm neemt om alles van begin tot eind te doen.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik raad Patrick Molenaar zeker aan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:15

Ik zou je niet zo vergelijken met de vorige eigenaar... Diegene had haar langer en maakt het misschien ook wel mooier dan het was.
Leer luisteren naar je eigen pony, ga dingen doen die jullie samen prettig vinden. Lessen in grondwerk is prima maar rustig borstelen en tutten, meedoen aan schriktraining samen ergens anders op buitenrit etc. Je leert je pony steeds beter kennen en de pony jou.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:18

Wat doen jullie al samen? Grondwerken is iets wat niet heel erg bij mij en mijn bijrijdpaard past. Wat voor ons hielp was veel verschillende dingen doen samen! Buitenrijden, lessen, springles, poetsen en ga zo maar door. Wat hij ook heerlijk vond was een paardenmassage, die kan je makkelijk op YouTube vinden.

T is en blijft wel een merrie he? Ik heb ook een merrie gereden die altijd fokmerrie was geweest, kwam je ook haast niet doorheen. Wat voor jou heel belangrijk is dat je het niet persoonlijk op gaat vatten!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:28

TS, er bestaat een mogelijkheid dat jij onbewust signalen afgeeft waar het paard van in de war raakt. Daar is gelukkig wat aan te doen en dat is een paar lessen Freestyle volgen, bijvoorbeeld die van Emiel Voest. De instructie let dan voornamelijk op de houding van de ruiter, zowel op de grond als onder de man. Zodra jij je bewust bent van je eigen handelen, zul je zien dat de band tussen jou en jouw pony in no-time beter wordt! Heel veel succes, je kunt het! ;)

Charlottewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:34

Ik sluit me aan bij Evelijn!

MarieIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:37

doe en T-touch of een join-up (zoek maar op you-tube wat het is en hoe je het moet doen) het helpt een natuurlijke band op te bouwen tussen ruiter en paard door respect aan beide kanten te tonen
PS die T-touch kun je het beste doen met verdunde lavendelolie :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:52

Een join up zie ik hier totaal geen reden voor, daarnaast is dat niet zomaar even te leren via een filmpje..
Ik zou als ik jou was les nemen in grondwerk.. Wellicht jezelf even inlezen in verschillende methodes en kijken wat jij het beste bij jou en je paard vindt passen. Daarna een goede instructeur/instructrice kiezen.

Les bij een ponyclub is vaak toch heel anders dan privéles. Mocht je met grondwerk lessen beginnen, is het misschien fijn om te kijken naar iemand die ook rijles geeft, zodat je dat wat je op de grond leert, voort kan zetten onder het zadel :)