Kampeerbus als trekauto?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Kampeerbus als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:11

Ik vroeg me af wie hier een camper of (omgebouwde) kampeerbus als trekauto heeft. Wij hebben een vrachtwagentje en een trailer staan. De vrachtwagen is wat krap voor het vervoer van paarden. Ponies gaat wel. Er staat een hele fijne 2paards al een paar jaar stil bij gebrek aan trekauto. De trailer wil ik ergens in de komende 2 jaar gaan opknappen, maar pas als ik een fijne trekauto heb. Probleem: ik rij vrij veel en heb daarom een kleine auto. Goedkoop en zuinig. Een trekauto die een volle 2paards kan trekken is automatisch enorm duur in de belasting/verzekering en zuipt als een bootwerker.

Ik wil dus weinig rijden met zo'n slurper. Bovendien willen wij al een tijdje mogelijk een kampeerbus. Dus ik dacht, combineer de twee! Een Sprinter bijvoorbeeld ombouwen tot kampeerbus, daarmee super goedkoop in verzekering en wb. Ik hoef hem alleen te gebruiken voor de paarden en in de vakantie, heerlijk ruimte op concours, misschien zelfs mogelijkheid om tweespan met kar mee te nemen, noem de voordelen maar op! Ik heb even rondgekeken en zo'n Sprinter kan - afhankelijk van het type - 2000 tot 2800 trekken.

Een kampeerbus voor 65 euro p/m aan wb en verzekering samen (kwarttarief en camperverz.) en een trekauto in 1!!!!

Toch heb ik het gevoel dat dat te mooi is om waar te zijn. Mis ik iets?
Rijden er meer mensen met zo'n constructie?

Hilary

Berichten: 9501
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:14

:j ik ken iemand die een omgebouwde bus heeft; ik meen Fiat Ducato, maar zeker ben ik niet. Het was een bus van een energiebedrijf; ze hebben er zelf bedjes in gemaakt en een ieniemienie keuken-dingetje. Hij voldoet aan de eisen die worden gesteld aan 'kampeerbus' en zit dus ook in die wegenbelastingscategorie. Ze hebben er een tweepaardstrailer met koetsenframe op, en vervoeren dan twee Friezen en de menage.

Bij de omkeuring van gewone bus naar kampeerbus had de controleur een opmerking gemaakt over de bedden; twee aparte i.p.v. één voor twee personen. "Tja", had de bus-eigenaar gezegd, "we slapen elke nacht al naast elkaar. Nachtje apart is wel zo rustig af en toe." :')

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:33

Dat was precies wat ik ook dacht! Lage kosten en heerlijk veel ruimte.
Hoe heb je je bus ingericht? Heb je het zelf gedaan of was de bus al omgebouwd? Heb je foto's misschien (mag ook via pb)? Wat voor trailer heb je er achter hangen en hoe zware paarden erin? Sorry voor de vragenstroom, ben gewoon erg nieuwsgierig. Er gaat ineens een hele wereld voor me open.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-01-16 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd want bericht geplaatst is verwijderd daar hetper ongeluk met bedrijfsaccount was geplaatst.

peer2005
Berichten: 405
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Kampeerbus als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:43

Hoeft niet via pb hoor, ben ook benieuwd! ;)

callippo

Berichten: 3417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Kampeerbus als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:58

Citaat:
Neehoor, je mist niets, deze constructie werkt perfect!

Ik rijd al 11 jaar met een bus-omgebouwd-tot-camper en vraag nog altijd af waarom zo weinig mensen dit doen. Naast de lage maandelijkse kosten is zo'n camper reuze handig als je op meerdaagse wedstrijden gaat (zoals TREC) of op vakantie met de paarden (trektocht bijv) maar ook volop ruimte om al je spullen relaxt kwijt te kunnen, omkleden op concours etc.

Ik had een Renault Trafic, nu een Renault Master met 2.8L Dieselmotor. Deze mag 2000kg trekken en dat is voldoende voor mijn volle 2-paards trailer. Ook in de bergen (Duitsland, Frankrijk, Tsjechië). Dus ik zou zeggen: grijp je kans, zolang het nog kan :-)


Foto's en andere heb ik wel, kan ik in het topic plaatsen wanneer het bericht vanaf mijn andere account verwijderd is ;-) (mod is getipt)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:17

Yep, werkt inderdaad prima, maar wel een buscamper nemen, anders krijg je vaak problemen met de trekhaak.

Het is dat ik hobby heb aan range Rovers maar anders zou ik dat zeker overwegen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 00:19

Ik denk dan aan een sprinter of renault master of dat soort auto's. Trekkracht komt op 1, daarna de camper pas

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Kampeerbus als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:51

Ik had een Peugeot Boxer camper!
Die trok altijd de trailer!
We deden ook eten in de camper, omkleden, rusten en voor hoge nood was er ook een wc.
Super handig!
Nu hebben we geen trailer meer omdat we geen wedstrijden meer rijden, dus we hebben ook de camper verkocht. Als we nu een trailer nodig hebben huren we er één en leen ik de auto van mijn vader of mijn buurman. Afbeelding
Dit is onze camper.
Ik moet ook ergens foto's hebben met de trailer er achter, maar deze kan ik zo snel niet vinden.

MissYvette4u

Berichten: 3056
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Kampeerbus als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 02:18

Ik volg even, we willen een vw transporter camper

Van

Berichten: 6640
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Kampeerbus als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:45

hier ook een camperbusje als trek auto. Ik raad het iedereen aan :D
Heerlijk tijdens de wedstrijden(endurance dus lange dagen). Veel ruimte, makkelijk omkleden, een wc voor hoge nood en tussendoor even een kop koffie zetten(of soep en knakworsten :D)

Jet

Berichten: 12902
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 05:26

Je moet er wel om denken dat het gewicht van de bestelbus zwaarder wordt als je hem ombouwt naar camper end at hij dus in een hoger wegenbelastingtarief zal komen. Ik was voor mijn buscamper aan wegenbelasting alleen al € 65,00 per maand kwijt, daar kwam de verzekering nog bij. Hij was als camper verzekerd en dat was ook niet heel goedkoop, maar hij was dan wel all-risk verzekerd. Ik had een Fiat Ducato Knaus buscamper.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:59

Jet schreef:
Je moet er wel om denken dat het gewicht van de bestelbus zwaarder wordt als je hem ombouwt naar camper end at hij dus in een hoger wegenbelastingtarief zal komen. Ik was voor mijn buscamper aan wegenbelasting alleen al € 65,00 per maand kwijt, daar kwam de verzekering nog bij. Hij was als camper verzekerd en dat was ook niet heel goedkoop, maar hij was dan wel all-risk verzekerd. Ik had een Fiat Ducato Knaus buscamper.

Als je 65 euro per maand wegenbelasting betaald, dan heb je iets niet goed gedaan!

callippo

Berichten: 3417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:34

ikke schreef:
Jet schreef:
Je moet er wel om denken dat het gewicht van de bestelbus zwaarder wordt als je hem ombouwt naar camper end at hij dus in een hoger wegenbelastingtarief zal komen. Ik was voor mijn buscamper aan wegenbelasting alleen al € 65,00 per maand kwijt, daar kwam de verzekering nog bij. Hij was als camper verzekerd en dat was ook niet heel goedkoop, maar hij was dan wel all-risk verzekerd. Ik had een Fiat Ducato Knaus buscamper.

Als je 65 euro per maand wegenbelasting betaald, dan heb je iets niet goed gedaan!

Lijkt mij een reëel bedrag. Campertarief is een kwart van de normale belasting.
Voor een grote, zware bus betaal je al snel meer dan 2000 euro op jaarbasis aan normale wegenbelasting, dus iets boven de 50 euro per maand op campertarief vond ik niet heel gek. Ik betaal dat nu ook, voor mijn bus die voor de ombouw al 2250 kilo woog, na ombouw zat hij 1 schaal hoger.

Camper verzekering is juist wel erg goedkoop, als je geen all risk neemt. (€15 per maand ongeveer)

Jet

Berichten: 12902
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:29

De buscamper van mij woog 2.460 kg. Met kwarttarief voor Noord-Holland en Diesel kom je dan op dit moment op € 61,66 per maand, dus dan 1 maand € 61,00 en twee maanden € 62,00. Klopt dus wel hoor.

Als je zelf een bus ombouwt naar camper moet je wel op een aantal dingen letten, dat kan je ook terugvinden op de site van de belastingdienst. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting is de link trouwens.

muppetmayo

Berichten: 3754
Geregistreerd: 25-04-04

Re: Kampeerbus als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:33

Hier ook een busje omgebouwd tot camper voor de trailer :) ik vind het heerlijk! Kosten zijn voor mij voordeliger dan een grote auto woon werk rijden. Ik heb er nog een klein autootje naast.. heb een volkswagen t4 omgebouwd, betaal uit mijn hoofd 45 of 55 euro wegenbelasting.

jeetje77

Berichten: 3863
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:47

Vriendin van mij in Duitsland heeft dat ook gedaan, een VW bus omgebouwd tot camper en om de paardentrailer te trekken. Ideaal

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 17:08

Jet schreef:
Je moet er wel om denken dat het gewicht van de bestelbus zwaarder wordt als je hem ombouwt naar camper end at hij dus in een hoger wegenbelastingtarief zal komen. Ik was voor mijn buscamper aan wegenbelasting alleen al € 65,00 per maand kwijt, daar kwam de verzekering nog bij. Hij was als camper verzekerd en dat was ook niet heel goedkoop, maar hij was dan wel all-risk verzekerd. Ik had een Fiat Ducato Knaus buscamper.


Als je een auto neemt die meer dan 2000 kilo kan trekken (vaak diesel!) zit je zo aan 150/200 euro in de maand alleen aan wb. Dat was de reden dat ik naar een bus ging kijken. Die zware auto's kosten een fortuin! Als ik voor 50 euro pm plus 11,50 verzekering (had ff wat doorgerekent obv een willekeurige bus op mp) ben ik dus super happy. En je hoeft m niet volledig in te richten als camper. Zolang de verplichte dingen er maar in zitten. Dat zal qua gewicht wel meevallen.

Jet

Berichten: 12902
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:33

Als je meer dan 2000 wil trekken wel, daar heb je wel gelijk in. Je kan zo zien wat je voor inrichting moet hebben om het als camper te kunnen doorlaten gaan, die link staat hierboven. Natuurlijk is dat niet zoveel extra gewicht als de mijne woog, alleen al de betimmering, kastjes, toiletunit hoeven in principe niet, maar zaten er bij mij wel in. Je moet alleen wel goed op de binnenhoogte letten, hij moet over een bepaald gedeelte een bepaalde hoogte hebben. Die verzekering is wel een stuk goedkoper dan die ik destijds had, maar ja, all-risk of WA is natuurlijk al een groot verschil.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 15:51

Jet schreef:
Als je meer dan 2000 wil trekken wel, daar heb je wel gelijk in. Je kan zo zien wat je voor inrichting moet hebben om het als camper te kunnen doorlaten gaan, die link staat hierboven. Natuurlijk is dat niet zoveel extra gewicht als de mijne woog, alleen al de betimmering, kastjes, toiletunit hoeven in principe niet, maar zaten er bij mij wel in. Je moet alleen wel goed op de binnenhoogte letten, hij moet over een bepaald gedeelte een bepaalde hoogte hebben. Die verzekering is wel een stuk goedkoper dan die ik destijds had, maar ja, all-risk of WA is natuurlijk al een groot verschil.


Er staat al een 2paards en dat eigen gewicht plus lading redt je niet met 1500 trekgewicht. Als ik dan toch naar een trekauto ga kijken, dan het liefst wel eentje die trailer plus 2 volwassen KWPNers kan trekken. Dan is daar in ieder geval nooit gezeur over.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:56

KPet schreef:
Jet schreef:
Als je meer dan 2000 wil trekken wel, daar heb je wel gelijk in. Je kan zo zien wat je voor inrichting moet hebben om het als camper te kunnen doorlaten gaan, die link staat hierboven. Natuurlijk is dat niet zoveel extra gewicht als de mijne woog, alleen al de betimmering, kastjes, toiletunit hoeven in principe niet, maar zaten er bij mij wel in. Je moet alleen wel goed op de binnenhoogte letten, hij moet over een bepaald gedeelte een bepaalde hoogte hebben. Die verzekering is wel een stuk goedkoper dan die ik destijds had, maar ja, all-risk of WA is natuurlijk al een groot verschil.


Er staat al een 2paards en dat eigen gewicht plus lading redt je niet met 1500 trekgewicht. Als ik dan toch naar een trekauto ga kijken, dan het liefst wel eentje die trailer plus 2 volwassen KWPNers kan trekken. Dan is daar in ieder geval nooit gezeur over.

Dan zul je naar minimaal 2500kg moeten gaan. De politie heeft niet zonder reden z'n trailers laten omkeuren........

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 17:48

Jet schreef:
Als je meer dan 2000 wil trekken wel, daar heb je wel gelijk in. Je kan zo zien wat je voor inrichting moet hebben om het als camper te kunnen doorlaten gaan, die link staat hierboven. Natuurlijk is dat niet zoveel extra gewicht als de mijne woog, alleen al de betimmering, kastjes, toiletunit hoeven in principe niet, maar zaten er bij mij wel in. Je moet alleen wel goed op de binnenhoogte letten, hij moet over een bepaald gedeelte een bepaalde hoogte hebben. Die verzekering is wel een stuk goedkoper dan die ik destijds had, maar ja, all-risk of WA is natuurlijk al een groot verschil.



ikke schreef:
Dan zul je naar minimaal 2500kg moeten gaan. De politie heeft niet zonder reden z'n trailers laten omkeuren........



Er staat al een 2paards en dat eigen gewicht plus lading redt je niet met 1500 trekgewicht. Als ik dan toch naar een trekauto ga kijken, dan het liefst wel eentje die trailer plus 2 volwassen KWPNers kan trekken. Dan is daar in ieder geval nooit gezeur over.[/quote]


Voor de duidelijkheid: 2000 is het absolute minimum obv de huidige trailer. Ik ga het liefst inderdaad voor 2300-2800. Mijn vorige opmerking over de 1500 was puur als reactie op Jet. Iets onder de 2000 komt niet eens in aanmerking voor mij.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:10

KPet schreef:
Voor de duidelijkheid: 2000 is het absolute minimum obv de huidige trailer. Ik ga het liefst inderdaad voor 2300-2800. Mijn vorige opmerking over de 1500 was puur als reactie op Jet. Iets onder de 2000 komt niet eens in aanmerking voor mij.

Punt is dat een fatsoenlijke tweepaards met twee volwassen KWPN-paarden erop gewoon 2300 - 2400kg weegt. Niet alleen moet de trailer dat kunnen hebben (2400kg TMM is een standaard-optie bij vrijwel alle 2-paards trailers) maar de auto moet het ook kunnen en mogen trekken.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Kampeerbus als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:18

Ik denk dat je dat met een (omgebouwde) VW Transporter niet redt. Volgens mij mogen die max 1800 trekken?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 18:24

ikke schreef:
KPet schreef:
Voor de duidelijkheid: 2000 is het absolute minimum obv de huidige trailer. Ik ga het liefst inderdaad voor 2300-2800. Mijn vorige opmerking over de 1500 was puur als reactie op Jet. Iets onder de 2000 komt niet eens in aanmerking voor mij.

Punt is dat een fatsoenlijke tweepaards met twee volwassen KWPN-paarden erop gewoon 2300 - 2400kg weegt. Niet alleen moet de trailer dat kunnen hebben (2400kg TMM is een standaard-optie bij vrijwel alle 2-paards trailers) maar de auto moet het ook kunnen en mogen trekken.


Helemaal mee eens hoor. Mij hoef je niet te overtuigen. Ik weet goed wat voor trailer ik heb staan, er moet een goede renovatiebeurt overheen, maar ik ben mij zeer bewust van de mogelijkheden en beperkingen van bepaalde combinaties. Ik wil bovendien een auto niet tot de max pushen. In het verleden heb ik veel met een auto met te weinig vermogen gereden. Dat maakt dat ik daar bij de keuze van een trekauto (of -bus) niet op zal beknibbelen.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:25

sflj schreef:
Ik denk dat je dat met een (omgebouwde) VW Transporter niet redt. Volgens mij mogen die max 1800 trekken?

Als je de juiste versie neemt niet, maar je moet inderdaad goed opletten.

wat bij VW (en Mercedes) ook speelt is het treingewicht. Dit is de optelsom van het daadwerkelijke gewicht van de geladen auto en de geladen trailer.

Voorbeeld:
TMM Auto 3000kg
Toegestaan trekgewicht 2500kg
Treingewicht 4900kg

Deze getallen zijn fictief, als voorbeeld.

@KPet: het is ook voor degenen die meelezen. Sommige mensen trekken conclusies uit info die er niet staat.....
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-01-16 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt