Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ik ken iemand die een omgebouwde bus heeft; ik meen Fiat Ducato, maar zeker ben ik niet. Het was een bus van een energiebedrijf; ze hebben er zelf bedjes in gemaakt en een ieniemienie keuken-dingetje. Hij voldoet aan de eisen die worden gesteld aan 'kampeerbus' en zit dus ook in die wegenbelastingscategorie. Ze hebben er een tweepaardstrailer met koetsenframe op, en vervoeren dan twee Friezen en de menage.

Citaat:Neehoor, je mist niets, deze constructie werkt perfect!
Ik rijd al 11 jaar met een bus-omgebouwd-tot-camper en vraag nog altijd af waarom zo weinig mensen dit doen. Naast de lage maandelijkse kosten is zo'n camper reuze handig als je op meerdaagse wedstrijden gaat (zoals TREC) of op vakantie met de paarden (trektocht bijv) maar ook volop ruimte om al je spullen relaxt kwijt te kunnen, omkleden op concours etc.
Ik had een Renault Trafic, nu een Renault Master met 2.8L Dieselmotor. Deze mag 2000kg trekken en dat is voldoende voor mijn volle 2-paards trailer. Ook in de bergen (Duitsland, Frankrijk, Tsjechië). Dus ik zou zeggen: grijp je kans, zolang het nog kan
(mod is getipt) 

) Jet schreef:Je moet er wel om denken dat het gewicht van de bestelbus zwaarder wordt als je hem ombouwt naar camper end at hij dus in een hoger wegenbelastingtarief zal komen. Ik was voor mijn buscamper aan wegenbelasting alleen al € 65,00 per maand kwijt, daar kwam de verzekering nog bij. Hij was als camper verzekerd en dat was ook niet heel goedkoop, maar hij was dan wel all-risk verzekerd. Ik had een Fiat Ducato Knaus buscamper.

ikke schreef:Jet schreef:Je moet er wel om denken dat het gewicht van de bestelbus zwaarder wordt als je hem ombouwt naar camper end at hij dus in een hoger wegenbelastingtarief zal komen. Ik was voor mijn buscamper aan wegenbelasting alleen al € 65,00 per maand kwijt, daar kwam de verzekering nog bij. Hij was als camper verzekerd en dat was ook niet heel goedkoop, maar hij was dan wel all-risk verzekerd. Ik had een Fiat Ducato Knaus buscamper.
Als je 65 euro per maand wegenbelasting betaald, dan heb je iets niet goed gedaan!
ik vind het heerlijk! Kosten zijn voor mij voordeliger dan een grote auto woon werk rijden. Ik heb er nog een klein autootje naast.. heb een volkswagen t4 omgebouwd, betaal uit mijn hoofd 45 of 55 euro wegenbelasting. Jet schreef:Je moet er wel om denken dat het gewicht van de bestelbus zwaarder wordt als je hem ombouwt naar camper end at hij dus in een hoger wegenbelastingtarief zal komen. Ik was voor mijn buscamper aan wegenbelasting alleen al € 65,00 per maand kwijt, daar kwam de verzekering nog bij. Hij was als camper verzekerd en dat was ook niet heel goedkoop, maar hij was dan wel all-risk verzekerd. Ik had een Fiat Ducato Knaus buscamper.
Jet schreef:Als je meer dan 2000 wil trekken wel, daar heb je wel gelijk in. Je kan zo zien wat je voor inrichting moet hebben om het als camper te kunnen doorlaten gaan, die link staat hierboven. Natuurlijk is dat niet zoveel extra gewicht als de mijne woog, alleen al de betimmering, kastjes, toiletunit hoeven in principe niet, maar zaten er bij mij wel in. Je moet alleen wel goed op de binnenhoogte letten, hij moet over een bepaald gedeelte een bepaalde hoogte hebben. Die verzekering is wel een stuk goedkoper dan die ik destijds had, maar ja, all-risk of WA is natuurlijk al een groot verschil.
KPet schreef:Jet schreef:Als je meer dan 2000 wil trekken wel, daar heb je wel gelijk in. Je kan zo zien wat je voor inrichting moet hebben om het als camper te kunnen doorlaten gaan, die link staat hierboven. Natuurlijk is dat niet zoveel extra gewicht als de mijne woog, alleen al de betimmering, kastjes, toiletunit hoeven in principe niet, maar zaten er bij mij wel in. Je moet alleen wel goed op de binnenhoogte letten, hij moet over een bepaald gedeelte een bepaalde hoogte hebben. Die verzekering is wel een stuk goedkoper dan die ik destijds had, maar ja, all-risk of WA is natuurlijk al een groot verschil.
Er staat al een 2paards en dat eigen gewicht plus lading redt je niet met 1500 trekgewicht. Als ik dan toch naar een trekauto ga kijken, dan het liefst wel eentje die trailer plus 2 volwassen KWPNers kan trekken. Dan is daar in ieder geval nooit gezeur over.
Jet schreef:Als je meer dan 2000 wil trekken wel, daar heb je wel gelijk in. Je kan zo zien wat je voor inrichting moet hebben om het als camper te kunnen doorlaten gaan, die link staat hierboven. Natuurlijk is dat niet zoveel extra gewicht als de mijne woog, alleen al de betimmering, kastjes, toiletunit hoeven in principe niet, maar zaten er bij mij wel in. Je moet alleen wel goed op de binnenhoogte letten, hij moet over een bepaald gedeelte een bepaalde hoogte hebben. Die verzekering is wel een stuk goedkoper dan die ik destijds had, maar ja, all-risk of WA is natuurlijk al een groot verschil.
ikke schreef:Dan zul je naar minimaal 2500kg moeten gaan. De politie heeft niet zonder reden z'n trailers laten omkeuren........
KPet schreef:Voor de duidelijkheid: 2000 is het absolute minimum obv de huidige trailer. Ik ga het liefst inderdaad voor 2300-2800. Mijn vorige opmerking over de 1500 was puur als reactie op Jet. Iets onder de 2000 komt niet eens in aanmerking voor mij.
ikke schreef:KPet schreef:Voor de duidelijkheid: 2000 is het absolute minimum obv de huidige trailer. Ik ga het liefst inderdaad voor 2300-2800. Mijn vorige opmerking over de 1500 was puur als reactie op Jet. Iets onder de 2000 komt niet eens in aanmerking voor mij.
Punt is dat een fatsoenlijke tweepaards met twee volwassen KWPN-paarden erop gewoon 2300 - 2400kg weegt. Niet alleen moet de trailer dat kunnen hebben (2400kg TMM is een standaard-optie bij vrijwel alle 2-paards trailers) maar de auto moet het ook kunnen en mogen trekken.
sflj schreef:Ik denk dat je dat met een (omgebouwde) VW Transporter niet redt. Volgens mij mogen die max 1800 trekken?