Verplichting om namens je rijvereniging te starten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hengelo

Verplichting om namens je rijvereniging te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 15:10

Ik ben al jaren met veel plezier lid van Vereniging A.

Nu ben ik ook lid geworden van vereniging B, omdat deze vereniging een ruimer (les-) aanbod in meerdere disciplines van de paardensport heeft.
Omdat ik hierdoor intensiever contact heb met vereniging B, heb ik via deze vereniging een startpas aangevraagd.

Vereniging A wist dat ik ook lid ging worden van vereniging B.
Ze hebben er zelfs aan meegewerkt dat ik op een andere avond bij hun kon lessen, zodat deze lesavonden niet samenvielen.

Nu is vereniging A er achter gekomen dat ik voor vereniging B uitkom op wedstrijden.

Vereniging A heeft mij nu geschorst voor de lessen.
Als ik niet mijn startkaart omzet naar vereniging A, dan kan ik geen lid meer blijven van vereniging A.

Zijn er meer verenigingen die eisen dat je ALLEEN voor hun vereniging uit mag komen op wedstrijden?

Ilja000

Re: Verplichting om namens je rijvereniging te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:11

VOlgens mij kun je dat soort dingen nakijken in de algemene voorwaarden en/of huishoudelijke reglementen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:12

Hier in ieder geval niet. Het is hier in de omgeving vrij normaal om bij meerdere verenigingen lessen te volgen (dressuur bij de ene... cross bij de ander... ) ik vind het een heel raar beleid :n

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 15:14

Ilja000 schreef:
VOlgens mij kun je dat soort dingen nakijken in de algemene voorwaarden en/of huishoudelijke reglementen.

Dat had ik gedaan.
Er stond bij vereniging A niet duidelijk in het Reglement dat je alleen via vereniging A mocht starten.

NU staat het wel in het Reglement. Dit is de afgelopen dagen op hun website aangepast.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:19

Ik denk dat vereniging A zich flink gepasseerd voelt en naar aanleiding van deze gebeurtenis de reglementen heeft aangepast.

Mijn vereniging heeft dit niet volgens mij. Maar ik les particulier en kom gewoon uit voor de vereniging dus zit niet in hetzelfde schuitje.

Je had het eventueel kunnen vragen van tevoren maargoed, Dat is achteraf..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:22

Phoeh ik zou gelijk helemaal klaar zijn met vereniging A. Zijn ze nou helemaal.. jij bepaalt toch zeker zelf voor wie je uitkomt op wedstrijden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:11

Ze mogen reglementen niet aanpassen zonder dit te overleggen met de leden.
En je moet ze op kunnen vragen, staat in de model statuten, https://www.knhs.nl/media/1106/model-al ... niging.pdf, artikel 2 punt 5. Zou zelf daar dus wel achteloos iets van zeggen, van "en als ik de reglementen opvraag bij de KNHS, staat het er dan ook in?"
Ik zou zelf ook niet meer met deze vereniging verder gaan.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:19

Net als hierboven gezegd is vind ik het nogal raar dat ze het zomaar veranderd hebben. Knhs moet de reglementen hebben die zullen op te vragen zijn en niet zo snel veranderd. Maar als ze het hebben veranderd op een toch klein beetje oneerlijke wijze zou je dan nog willen rijden bij de vereniging?

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 11:24

Neonlight schreef:
En je moet ze op kunnen vragen, staat in de model statuten, https://www.knhs.nl/media/1106/model-al ... niging.pdf, artikel 2 punt 5. Zou zelf daar dus wel achteloos iets van zeggen, van "en als ik de reglementen opvraag bij de KNHS, staat het er dan ook in?"

De Model Statuten en Reglementen waarnaar je verwijst zijn alleen maar een "Voorbeeld" voor een vereniging om te gebruiken wanneer ze een Reglement gaan maken.

De Opmerking in Artikel 2, lid 5, heeft betrekking op de Statuten en Reglementen van de Kring en de Regio.
De Statuten van Verenigingen zijn bij de KvK op te vragen.
De Reglementen hoeven niet gedeponeerd te worden. Niet bij de KNHS en niet bij de KvK.

Het heeft er alle schijn van dat het Reglement van Vereniging A in strijd is met hun eigen Statuten.
Daar gaan we dus ook mee aan de slag.

Ik ben vooral benieuwd of er meerdere verenigingen zijn die verplicht stellen dat je UITSLUITEND via hun uitkomt op wedstrijden. Of is vereniging A hierin uniek?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:40

Ik heb er zelf in ieder geval nog nooit van gehoord dat een vereniging dit eiste van zijn leden.
Lijkt mij ook best bizar, hier in de omgeving hebben we zat mensen die bij de ene vereniging bv lessen, en bij een ander lid zijn vanwege de faciliteiten en dichter bij huis. Zou leuk zijn als al die verenigingen het startkaartschap bij zichzelf wilden houden...

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:43

Bij club het laar moet je zelfs verplicht met een dekje rijden van hun logo op wedstrijd.
Dat vind ik ook niet kunnen je moet immers zelf weten met wat voor soort dekje je rijdt,mijn nichtje reed daar bij die club ik ben er geen lid en ga het ook niet doen.

En ook inderdaad voor die club uit komen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:45

Ik ben wel benieuwd welke RV aangezien het kort om de hoek is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:46

De vraag is of je nog lid wil blijven van vereniging A??
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-01-16 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:47

Ze mogen reglementen niet zomaar veranderen. Je kan ze opvragen bij de knhs ( daar zijn ze ook ingediend ter goedkeuring) en als het niet klopt ze er op wijzen. Aan de andere kant als ze zo moeilijk doen en je hebt het leuk bij vereniging B zou ik lekker weg blijven bij A voor hun een betalend lid minder

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:47

Wil je eigenlijk nog wel lid blijven bij vereniging A? Ik vind geschorst worden omdat ze je zo willen dwingen namelijk erg ver gaan en het plezier van naar die vereniging gaan, lijkt me dan behoorlijk afnemen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:53

Hengelo schreef:
Ik ben vooral benieuwd of er meerdere verenigingen zijn die verplicht stellen dat je UITSLUITEND via hun uitkomt op wedstrijden. Of is vereniging A hierin uniek?

Ik denk dat hier nu 2 dingen door elkaar lopen.

Als antwoord op bovenstaande vraag. Ik denk dat dit een regel is van de KNHS. Zou toch te leuk zijn dat je bij vereniging 1 paard start in de klasse B en bij vereniging 2 in de klasse L. Hoe moet de KNHS dan nog controleren wie waar in welke klasse hoort.
Dus imo is dat een regel van de KNHS dat je maar voor 1 vereniging mag starten. En dat vereniging 1 in het geval van de TS dus wil voorkomen dat er voor 2 verenigingen gestart gaat worden.

Kon op de site van de KNHS zelf niet zo snel iets vinden. Maar vond wel dit oudere bokt topic waar ook die vraag gesteld werd.
[WD-V] lid van meerdere verenigingen, 2 startkaarten???

Wat de lessen ed aangaat, tja dat is aan de vereniging. De meeste zullen er niet zon moeite mee hebben dat je lid bent van meerdere verenigingen, maar een startkaart zal dus maar via 1 kunnen. En ik denk dat vereniging 1 jou als lid heeft aangemeld bij de knhs, en daarom nu dus dit gaan eisen.
Laatst bijgewerkt door rina op 26-01-16 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:55

Bij ons ben je ook verplicht om uit te komen voor de vereniging als je lid bent. Ik moest destijds ook halverwege het jaar mijn startkaarten omzetten, was van plan om het jaar bij A uit te rijden en dan per 1 januari de startkaarten over te zetten. Maar dat mocht niet, stond ook duidelijk in de reglementen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:06

netjes is het niet van vereniging A,

maar ergens kan ik het mij ook wel voorstellen..

Vele sporten hanteren dat je een keuze moet maken voor een vereniging als het erop aan komt voor wie je uit wilt gaan komen..

immers trainers/instructeurs verdelen hun tijd over alle lesklanten/pupillen. je zou dus lestijd/capiciteit verbruiken en vervolgens tegen je medelessers uitkomen, dat is natuurlijk een tegen een ook wel het geval als je bij dezelfde club zit, maar je klassering 'telt' mee voor of de resultaten van de vereniging of voor het 'visitekaartje'.

ze mogen je dus wel trainen, maar een andere vereniging krijgt 'de eer' van de resultaten..
in vele sporten gaat dat niet op, of wordt het bij de clubs niet op prijs gesteld..

Daarnaast is het ook waarschijnlijk zo dat het vanuit de bond ook niet mag, althans niet in dezelfde discipline..

dat mag in geen enkele sport, als je voor vereniging A uitkomt, kun je niet ook voor vereniging b uitkomen. Zou toch best leuk zijn, trainen bij Ajax en Feijenoord en ook voor beiden uitkomen.
Bij de meeste sporten mag je zelfs een X periode helemaal geen wedstrijden bedrijven als je midden in een seizoen bijvoorbeeld overstapt.

En het zou je dan natuurlijk in uitzonderingsgevallen ook recht geven om 2x te starten in 1 rubriek.. Eenmaal namens vereniging A, eenmaal namens vereniging B.. dat lijkt mij ook niet correct?

------

maar dat gaat dus alleen voor schorsen voor wedstrijden..

niet voor de lessen..

maar ik denk dat een vereniging dan dus besluit hun lestijden te besteden aan diegene die ook voor hun uit kunnen of willen komen, of helemaal niet starten.. Niet aan de 'concurrent'.

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:11

rina schreef:
Hengelo schreef:

Ik denk dat hier nu 2 dingen door elkaar lopen.

Als antwoord op bovenstaande vraag. Ik denk dat dit een regel is van de KNHS. Zou toch te leuk zijn dat je bij vereniging 1 paard start in de klasse B en bij vereniging 2 in de klasse L. Hoe moet de KNHS dan nog controleren wie waar in welke klasse hoort.
Dus imo is dat een regel van de KNHS dat je maar voor 1 vereniging mag starten. En dat vereniging 1 in het geval van de TS dus wil voorkomen dat er voor 2 verenigingen gestart gaat worden.

Kon op de site van de KNHS zelf niet zo snel iets vinden. Maar vond wel dit oudere bokt topic waar ook die vraag gesteld werd.
[WD-V] lid van meerdere verenigingen, 2 startkaarten???

Wat de lessen ed aangaat, tja dat is aan de vereniging. De meeste zullen er niet zon moeite mee hebben dat je lid bent van meerdere verenigingen, maar een startkaart zal dus maar via 1 kunnen. En ik denk dat vereniging 1 jou als lid heeft aangemeld bij de knhs, en daarom nu dus dit gaan eisen.

Oeps, ik denk dat er nu juist een paar dingen door elkaar gaan lopen.

Je mag zelfs wel van 10 verenigingen lid zijn.
Maar je mag maar namens 1 vereniging uitkomen op wedstrijden.
Dat is duidelijk. Daar is geen discussie over mogelijk.
En dit is ook heel begrijpelijk.

Dat het (aangepaste) Reglement van vereniging A niet correct is, is ook helemaal duidelijk.
Het is immers niet goedgekeurd door de Algemene Ledenvergadering.

Wat ik me hier afvroeg was of er meerdere verenigingen zijn die de verplicht stellen dat je uitsluitend via DIE vereniging mag starten.

Tot nu toe heb ik 1 reactie gelezen van een andere vereniging die ook deze verplichting heeft.
(ik begrijp dat dit daar ook duidelijk in het Reglement staat en duidelijk bekend is bij de leden)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:26

Hengelo schreef:
Neonlight schreef:

De Model Statuten en Reglementen waarnaar je verwijst zijn alleen maar een "Voorbeeld" voor een vereniging om te gebruiken wanneer ze een Reglement gaan maken.

De Opmerking in Artikel 2, lid 5, heeft betrekking op de Statuten en Reglementen van de Kring en de Regio.
De Statuten van Verenigingen zijn bij de KvK op te vragen.
De Reglementen hoeven niet gedeponeerd te worden. Niet bij de KNHS en niet bij de KvK.

Het heeft er alle schijn van dat het Reglement van Vereniging A in strijd is met hun eigen Statuten.
Daar gaan we dus ook mee aan de slag.

Alle verenigingen dienen statuten te hebben volgens dit voorbeeld. Dit weet ik omdat ook onze vereniging (hackneyrijders) dit moest wijzigen. En de Vereniging Hackneyrijders Nederland en de Vereniging het Friese Tuigpaard zijn de enige verenigingen onder de KNHS die niet akkoord hiermee gingen. Wij hebben hiervoor al heel wat uren op het KNHS centrum gezeten, en wij weten ook van de KNHS dat wij de enige 2 verenigingen zijn die er niet akkoord mee zijn.

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:41

@ Neonlight

De STATUTEN van een vereniging moeten inderdaad volgens het voorgeschreven model van de KNHS zijn. (en blijkbaar zijn de twee verenigingen die je noemt daar dus een uitzondering op).

Het REGLEMENT mag door een vereniging zelf ingevuld worden. Het Model dat de KNHS aanbiedt is alleen een voorbeeld dat de vereniging zou kunnen gebruiken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:42

Wij hebben dit recent ook ingevoerd (wel netjes via de Algemene Leden Vergadering). Bij ons kan je gratis lessen, de kosten zijn voor de vereniging. In het winterseizoen kan je binnen lessen (1x per week). Wat wij wilden voorkomen, en wat in een enkel geval leek voor te komen, was dat mensen van andere verenigingen zich bij ons aanmeldden, € 20 contributie betaalden, en de hele winter 1x per week binnen konden rijden (kost normaal € 5 per keer) inclusief instructie. Dit mag nu dus nog steeds, maar dan moet je wel ook voor ons uitkomen, met de gedachte dat we dan toch in ieder geval meer binding met zo'n lid krijgen en minder het gevoel dat er wordt geprofiteerd.

Neon, ik lees het ook zoals Hengelo zegt, de reglementen van een gewone vereniging kan je niet opvragen bij de KNHS. Neemt niet weg dat een aanpassing van de reglementen uiteraard wel via de Algemene Leden Vergadering moet lopen.

Edit: wij hebben het wel gedaan onder vermelding naar de verplichting van de KNHS om leden als KNHS-lid aan te melden:
Citaat:
Lidverenigingen zijn verplicht nieuwe verenigingsleden binnen één maand als lid van de KNHS aan te melden. Daarnaast zijn lidverenigingen verplicht jaarlijks uiterlijk op dertig november op de door het KNHS-bestuur bepaalde wijze opgave te doen van al hun verenigingsleden per éénendertig december van datzelfde jaar. Het KNHS-bestuur is bevoegd het opgegeven aantal op zijn juistheid te controleren. Indien een lidvereniging niet al zijn verenigingsleden heeft opgegeven, is de lidvereniging voor ieder niet opgegeven verenigingslid een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd, waarvan de hoogte door de Ledenraad wordt bepaald. Het KNHS-bestuur doet hiervan schriftelijk mededeling aan de lidvereniging met opgave van de datum waarvoor de boete op de bankrekening van de KNHS moet zijn bijgeschreven. Indien de opgelegde boete niet tijdig is voldaan, kan het KNHS-bestuur de desbetreffende lidvereniging het recht op deelname aan activiteiten van de KNHS ontzeggen, totdat de boete geheel is voldaan.

Leden die ook voor de KNHS willen starten, dienen dat via onze vereniging te doen. Voor recreanten/oud-leden etcetera geldt dit uiteraard niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:56

In artikel 2 punt 5 lees ik het volgende:

Citaat:
De leden ontvangen na hun toelating een exemplaar van de statuten en reglementen van de vereniging. De statuten en reglementen van de onder lid 2 vermelde verenigingen kunnen op verzoek van de betrokkene tegen betaling bij de KNHS worden verkregen

Dus ook de reglementen van de vereniging zijn bij de KNHS opvraagbaar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:57

Nee, dat ziet alleen op die van de kring en de regio. Het is een aanvulling op de zin over de statuten en reglementen van de betreffende lidvereniging. Bovendien staat dit in een model reglement, dat niet door alle verenigingen wordt gehanteerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:30

Ah wacht, nu zie ik het, jullie hebben gelijk. Ik dacht dat regiovereniging de vereniging was, maar dat is niet zo. Ken die term ook helemaal niet, kringvereniging wel, maar is regiovereniging dan waar de kring weer onder valt, bijvoorbeeld brabant?