Advies sporen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponycrosserr

Advies sporen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:22

Ik denk erover om met springen sporen te gaan gebruiken bij mijn paard. Mijn paard weigert binnen namelijk vrij snel, buiten doet ze dat niet. Buiten trekt ze juist aan op de hindernis terwijl ik haar er binnen meestal juist echt over heen moet halen. Als ze dan even niet helemaal lekker uitkomt weigert ze snel. Daarom laat ik haar vaak wat harder gaan want dan weigert ze niet zo gauw, maar ze komt er dan wel eerder te dicht onder. Het zou veel fijner zijn als ze ook binnen gewoon op de hindernis aantrekt zodat ik haar gewoon wat tegen kan houden. Overgangen doet ze verder super en dan reageert ze ook heel goed, maar ik denk dat ze bij het springen door de spoor misschien net wat meer aanmoediging krijgt om er ook echt over te gaan. Want ze kan het makkelijk. Andere suggesties om dat te bereiken mogen ook zeker gegeven worden!

Voor mij en mijn paard is het de eerste keer met sporen. Hoewel ik eigenlijk nooit met mijn hakken naar binnen zit, ben ik toch wel een beetje bang om mijn paard boven de hindernis per ongeluk te prikken. Wat raden jullie aan?

Ik weet dat er op Bokt veel mensen zitten met het idee van hoe scherper het bit/spoor, hoe scherper je ook steeds nodig hebt. Dat idee deel ik ook wel, maar voor mij gaat het nu gewoon puur om bij het springen net wat meer steun te kunnen geven om over de hindernis te gaan.

Ik wil natuurlijk geen scherpe spoor, wat voor spoor raden jullie aan?

Pliennxx

Re: Advies sporen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:28

Ik zou in springen les voor nemen, aangezien ze het buiten wel gewoon doet,
zoek een goede instructeur die je daarin kan begeleiden.

Wil je echt naar sporen gaan overstappen zou ik als ik jou was korte minder scherpe sporen aanraden. Vooral omdat het voor beide de eerste keer is.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:30

Les heb ik, zo vriendelijk mogelijke sporen was inderdaad mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:30

Doe het onder begeleiding van je instructeur. Die kan ter plekke zien of het goed gaat of niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:32

Ik zou je Impulssporen aanraden. Deze hebben horizontale gladde wieltjes, waardoor je niet per ongelijk door spoort (of klemt als het eens mis gaat).

Ik zou ze eerst even met dressuur rijden om doen voor je gaat springen, dan heb je een beetje gevoel hoe en wat voordat je ook nog richting/over de sprong heen moet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:34

Geen sporen maar les. Paard heeft niet genoeg vertrouwen binnen en dat ga je met sporen niet oplossen.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:41

Ik wou het sowieso inderdaad eerst onder leiding van mijn instructeur doen en dan eerst wel even dressuurmatig ja.

maximuss, we hebben les. Het ligt denk ik niet aan het vertrouwen, ze doet het namelijk ook bij 80cm en ze kan het makkelijk. Ze neemt me ook wel een beetje in de maling, als ze 1 keer geweigerd heeft doet ze dat snel nog een keer. Gister heb ik nog gesprongen, het eerste rondje ging redelijk, het tweede rondje weigerde ze steeds, en toen ik haar tussendoor even goed aangepakt had, sprong ze daarna het derde rondje super.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:44

Dus je wil sporen om haar eens goed tussen de ribben te porren zodat ze toch springt...
Doet ze dit alleen bij jou of bij anderen ook (vraag je instructeur eens om er een rondje mee te springen)?

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:56

maximuss schreef:
Dus je wil sporen om haar eens goed tussen de ribben te porren zodat ze toch springt...
Doet ze dit alleen bij jou of bij anderen ook (vraag je instructeur eens om er een rondje mee te springen)?

Denk niet dat ze dit helemaal bedoelt. Geef haar beter advies ipv zo sarcastisch te doen, daar heeft ze niks aan.

Terug bij je vraag, ik zou eerst eens met je instructeur hier over praten. Daarna kan je eens een paar x proberen of het verschil maakt.
Wel onder begeleiding en eerst met dressuur om eerst het gevoel te krijgen.

Sporen zijn er voor om je hulp te verfijnen, het zou dus nou net dat beetje wat je mist kunnen geven. Zolang je ze op een goede en correcte manier gebruikt. maar Lees dat je het samen met je instructeur wilt gaan doen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:01

Ik zou zelf met kleine knopspoortjes beginnen. Is er niet iemand in jouw omgeving waar je deze een keer van kan lenen? Dan kan je uitproberen hoe je paard hierop reageert.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:02

@ hierboven: op het moment dat je sporen wil gaan gebruiken om een paard dat minder springt vlotter over de hindernis te krijgen is er geen sprake van verfijning.

Dit is een rijkunstig probleem en dat ga je dus best niet oplossen met hulpmiddelen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:09

Jongens jongens jongens, we hebben het niet over electrische shockers aan dr laarzen! Paard van TS kan het begrijp ik uit haar post, alleen is binnen wat terughoudender en heeft wat extra overtuiging nodig. Een spoortje is dan (mijn inziens) vele malen makkelijker als een zweepje. Sterker, ik denk dat in dit geval je zelfs de veiligheid kunt vergroten door een spoortje te gebruiken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:12

Sporen dienen om hulpen te verfijnen bij bijvoorbeeld zijgangen. Niet om dwang op te lagen op de manier "als jij niet doet wat ik wil por ik je zodat je de pijn goed voelt". Als met deze instructeur het probleem blijft zou ik een andere zoeken

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:14

Zoe_97 schreef:
Sporen dienen om hulpen te verfijnen bij bijvoorbeeld zijgangen. Niet om dwang op te lagen op de manier "als jij niet doet wat ik wil por ik je zodat je de pijn goed voelt". Als met deze instructeur het probleem blijft zou ik een andere zoeken

Dus geen enkele springruiter hoeft met sporen te rijden? Paard hoeft tenslotte enkel rechtdoor over de hindernis, hij hoeft geen zijgang uit te voeren..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:18

En ipv direct naar hulpmiddelen te grijpen mss eerst eens de oorzaak te zoeken? Mss ziet Ts der paard minder goed binnen en heeft ze daardoor minder zin om te springen en is ze voorlichter. Ook het feit dat Ts zegt dat de afstanden moeilijker gaan binnen kan hierop wijzen. Als dit het onderliggend probleem is zou Ts moeten leren om meer ondersteuning te geven bij het rijden (oa qua afstand) en dat doe je niet met sporen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:20

@ princesj: sporen kunnen helpen in het parcours als het om kleine, vlugge aanwijzingen/ hulpen gaat maar niet om een paard over de hindernis te duwen.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:22

Princesj schreef:
Zoe_97 schreef:

Dus geen enkele springruiter hoeft met sporen te rijden? Paard hoeft tenslotte enkel rechtdoor over de hindernis, hij hoeft geen zijgang uit te voeren..

dacht exact het zelfde :j Maar we porren natuurlijk niet met een spoortje bij zij gangen....

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:28

Ik zou eerst met kleine spoortjes beginnen en als dat geen resultaat opleverd kan je altijd iets langeren gaan proberen

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:31

Je zegt dat wanneer ze niet goed uitkomt ze gaat weigeren, dan lijkt het me dat het ligt aan de voorbereiding die jij treft voor de hindernis waardoor ze niet goed uitkomt.
Start gewoon weer eens bij het begin, kleine sprongetjes, in- uitjes en ga oefenen op de afstanden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:35

Princesj schreef:
Jongens jongens jongens, we hebben het niet over electrische shockers aan dr laarzen! Paard van TS kan het begrijp ik uit haar post, alleen is binnen wat terughoudender en heeft wat extra overtuiging nodig. Een spoortje is dan (mijn inziens) vele malen makkelijker als een zweepje. Sterker, ik denk dat in dit geval je zelfs de veiligheid kunt vergroten door een spoortje te gebruiken.

Zowel zweep als spoor vind ik niet geschikt hiervoor. Je wil een paard dat graag springt en meedenkt, niet 1 die springt omdat hij bang is voor de gevolgen, banger voor zweep/spoor is als voor de hindernis.

Zeker aangezien dit paard het buiten wel goed doet, er dus handvatten genoeg zijn om dit binnen ook zo te krijgen. Soms is er gewoon geen snelle oplossing als je het goed wil doen, maar is het puzzelen en nadenken om dan tot iets moois te komen.

Voor de TS, heb niet zo'n haast, ga goed kijken naar de reden dat je paard het binnen anders doet. Het is geen onwil, ze denkt dat ze het niet kan. Aan jou om haar te laten zien dat ze het binnen net zo goed kan als buiten.
Een paard die niet springt als ze niet goed uitkomt is niet slecht, dat is jouw fout, die moet je niet bij haar leggen. Wees blij met een paard die dat aangeeft door niet te springen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:37

Princesj schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik eg bijvoorbeeld. Een fatsoenlijke ruiter gebruikt sporen om hulpen te verfijnen (bij springen dus bij snelle wendingen ofzo) en niet om een eigen rijtechnisch probleem (wat niet goed uitkomen is) 'op te lossen' (lees: paard pijn bezorgen zodat die toch zou springen ondanks wat de ruiter doet)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:45

Princesj schreef:
Zoe_97 schreef:

Niet om het paard over de hindernis te krijgen...
Degene die dat wel doen nemen een short cut ten koste van het paard. Of je dat moet willen is de grote vraag.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 17:11

Het is niet mijn bedoeling om haar eens flink in de ribben te porren nee, daarom vraag ik ook om een vriendelijke spoor.

Het is niet zo dat het met de afstanden echt niet uit komt, ze kan prima wat groter springen of van wat dichter erop. Juist als ik probeer goed uit te komen en dus wat vaart minder weigert ze. De afstanden gaan verder goed, ik zie ze wel. Als ik haar juist wat bijdruk om goed uit te komen springt ze wel, maar als ik wat terug moet nemen weigert ze snel. Ze heeft nu een beetje door dat het dus makkelijker is om gewoon te stoppen als het wat lastig wordt, en daarom wil ik het graag eens met spoortje proberen om te kijken of dat haar net wat meer motiveert. Ik ga echt niet op haar in zitten rammen ofzo.

Het liefst zou ik natuurlijk willen dat ze binnen ook gewoon op de hindernissen aantrekt en er over wil ipv dat ik haar er over moet halen, maar daarvoor moet ze eerst leren dat ze niet zomaar stopt als ze het iets lastiger krijgt. Dan krijgt ze ook juist vertrouwen dat het dus eigenlijk toch niet zo lastig was als ze dacht en het prima kan. Dat vertrouwen krijgt ze ook niet van steeds weigeren, want dan maakt ze soms ook zo'n sliding dat ze de hele hindernis omgooit.

Het is trouwens lang niet altijd zo dat ze weigert, het is gewoon soms als ze haar dag niet heeft. En nu wil ik niet zeggen dat het allemaal aan haar ligt, ik weet zeker dat het deels ook aan mij ligt en ik doe echt wel mijn best om te verbeteren. Maar ik wil graag een spoortje gebruiken om haar net wat extra te overtuigen om over de hindernis te gaan.

Bovendien ben ik vaak één van de weinige op wedstrijd die niet met sporen rijd en dat maakt me helemaal niet uit, maar jullie hoeven naar mijn mening niet te doen of het vreselijk is om met sporen te rijden, het is soms gewoon een handig hulpmiddel. En daarom vraag ik nu ook om een vriendelijke spoor, die mij net wat kan helpen. Ik had overigens wel verwacht dat dit topic zo zou uitlopen.

Mijn paard vind het binnen gewoon wat spannender met al het geluid, licht op de grond, smallere bak enz. Dan sluit ze zich wat af en reageert ze iets minder op de hulpen, dit doet ze thuis in de binnenbak niet, misschien kan ik met het spoortje haar net even er aan herinneren dat ik er ook nog ben en ze er dus niet alleen voor staat, zonder haar daarvoor hele grove hulpen te hoeven geven.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:23

Ik ben echt niet tegen sporen hoor, rij er zelf bijna altijd mee.

Zoals je het nu uitlegt, kun je het ook oplossen door zoveel mogelijk op vreemde locaties (binnenbakken) te gaan oefenen en schrik-/ lawaai training in je eigen binnenbak te doen. Op lange termijn ga je hier veel meer aan hebben dan aan de gemakkelijkere oplossing (sporen). Voer ook je springtraining in je eigen binnenbakken op door heel creatieve hindernissen te maken.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 17:29

Dat doe ik wel, ik ga naar veel verschillende oefenparcoursen. Thuis in de bak maken we ook vaak veel verschillende hindernissen, met pionnen, tonnen enzovoort.