hoefjes drama

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimeil

hoefjes drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 10:07

Ik hoop dat ik het onderwerp goed plaats, ik ben nog niet zo lang op bokt....

sinds een maand zijn we in het bezit van een tinker. Ze is geimporteerd uit Wales en is een braaf dier, maar ze is wel een echte merrie die duidelijk laat merken wat ze wel en vooral wat ze niet wil.

ze heeft een groot probleem met dr benen/hoeven. Wanneer ik haar poets hoort daar ook de hoefverzorging bij. En dit is iets wat ze pertinent niet wil. Ze draait, is gespannen, wil weglopen, en als ik dan doorzet, komt ze omhoog, en gaat ze gericht slaan. Ik geef dr een ram als e zo doet en spreek haar streng toe. Nu ben ik zover dat ik dr voorhoeven na heel wat inspanning kan uitkrabben (hoera!!!) Maar dr achterbenen is een drama. Ik wil het niet in 1 keer doen van hoppaaa want dan heb ik zeker een mep te pakken. Met beleid wat ik dus al een maand doe ben ik nog niet veel verder, behalve dat ik dr benen kan borstelen, en met mn hand tot over dr billen kan aaien. Verder kom ik niet.

De hoefsmid is geweest maar heeft meteen een rechtsomkeerd gemaakt toen hij zag hoe ze was. Ze was heel zenuwachtig, draaide, maaide met dr benen, kwam omhoog en ging slaan. Volgems de hoefsmid kent ze dit totaal niet. En volgens de hoefsmid is ze al zeker een jaar niet bekapt.

De hoefsmid adviseerde om een paar maand aan de vertrouwensband te werken en daarna de smid erbij te laten komen.
wanneer ze dus goed gewend is aan haar nieuwe thuis, haar nieuwe baasjes en aan de hoefverzorging.

wat kan ik doen om een brave rustige tinker te krijgen die het prima vind dat dr hoefjes gedaan worden, die het prima vind dat de smid komt en die niet meer zo gespannen is als een veer.

Ik hoop dat jullie me adviezen en tips kunnen geven.

Ibbel

Re: hoefjes drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:14

Minimaal met twee mensen zijn - één die het gedraai kan opvangen bij het hoofd, en één die met de benen bezig is. En verder is het een kwestie van timing: pas loslaten als ze níet draait/slaat/terugtrekt. Nu laat je waarschijnlijk los zodra ze gaat sputteren, dús wordt ze beloont voor het gesputter.

Wat kan helpen met het 'niet loslaten bij protest' is een halstertouw om de kootholte doen en het been daar aan optillen. Je kunt dan zelf buiten schot blijven, en hebt meer houvast omdat je rechtop kunt blijven staan ipv gebukt moet gaat tillen.

Om haar sowieso minder rillerig te maken kun je ook eerst beginnen met toucheren met een lang zweepje (liefst met iets als een spons of een bal aan het uiteinde, voor meer 'raakvlak'). Blijven toucheren tot ze ophoudt met draaien, en zodra ze ophoudt, stoppen met toucheren en belonen.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:16

Achterbene kun je eventueel met een touw oppakken. Heel veel geduld hebben en rustig blijven. Tot ze ontspant.
Werk inderdaad vanuit vertrouwen en stop als je merkt dat je gefrustreert raakt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:19

Heeft ze niet stiekem mok? Kan zo zeer doen dat ze ook zo vervelend worden..

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:20

Ik heb in het begin de benen met water afgespoten, dan loop je zelf geen gevaar maar ervaren ze wel dat je er "aan" zit. Dit heeft bij mijn ponytje toen heel erg veel geholpen. Misschien helpt het ook bij jouw tinker.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:24

Heel veel geduld hebben en veel oefenen. Probeer eerst te oefenen dat je haar kan aanraken overal zonder dat de voetjes alle kanten op gaan. Dus begin met aaien op een plek die ze goed vind, daarna ga je steeds een stukje verder richting de benen maar let op steeds als ze haar voet ook maar op tilt (geef je haar een waarschuwing met je stem) ga je terug naar het vertrouwde plekje. En bij ieder stukje dat je verder komt heel goed belonen.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 10:26

Bedankt voor jullie reacties super!

Nou het punt is dat ik haar nieteens kaan aaien bij dr achterbenen... dan slaat ze al op tild..
bij de voorbenen was dit ook zo, maar na een maand kan ik nu dus hetzij met veel tijd dr hoeven uitkrabben...

Als ik dr borstel en stiekem steeds iets verder naar beneden ga met de borstel gaan de oren in de nek maar het lukt... maar vooral niet te lang anders gaat ze dreigen, en nog iets langer heb ik een geraakte trap te pakken...
maar als ik met een halstertouw aan zou komen lopen gaat ze denk ik al super vervelend doen.. denk dat ik die nieteens om dr been krijg hihi, kan zelf nieteens bij dr benen komen..

bij de voorbenen kon ze zo gek doen als ze wilde maar die hoeven wilde ik schoon hebben, dat is nu dus gelukt en ben er super gelukkig mee. Maar die achterbenen pfff...

mok geen idee... ik zie geen korstjes, wondjes of iets dergelijks... en kan heel voorzichtig met de borstel eroverheen...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:28

Mijn advies is gelijk aan dat van Ibbel.

Je moet wel weten waar je mee bezig bent, dus op het juiste moment vasthouden en op het juiste moment loslaten. Als je twijfelt of je dit zelf goed kunt roep dan hulp in de eerste keren, anders maak je het alleen maar erger.

Verder schrijf je dat je haar een ram geeft en streng toespreekt. Ik weet niet hoe je dat precies doet maar blijf uit de emotie. Je mag natuurlijk prima je ruimte opeisen maar zorg dat je daarbij kalm blijft, streng toespreken helpt daarbij naar mijn mening niets.

Ik ken meerdere paarden met dit probleem, met rust en geduld is het meestal prima op te lossen. Blijf kalm en heb vertrouwen. Succes!

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 10:28

Tjessa, dat probeer ik nu dus ook, maar ben na een maand nog steeds bij alleen dr billen.. iets lager en het is alweer mis.. maar we blijven geduldig oefenen hihi

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 10:31

Ir111, het rare is dat als ik haar alleen srreng toespreek ze blijft draaien en niet mee wil werken... als ik dan rechtop, en haar een tik geef tegen dr schouder en streng toesoreek tild ze ineens dr hoef wel op... dus dacht oke dan moeten we wat strenger worden misschien...

misschien is het inderdaad verstandig om er goede hulp bij te halen... ik hoop zo dat dit weer goed komt.. jammer dat dit zo verwaarloosd is..

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:32

Heel herkenbaar, je bent al een eind op de goede weg. Ik ken veel geïmporteerde tinkers die dit doen, waaronder de onze. Krijg idd eerst een vertrouwensband en behandel haar zoals je voetjes leert geven bij een veulen. Hou het kort en niet te hoog. Langzaamaan steeds iets langer. Het komt vanzelf goed. Die van ons ging hangen zodra we bij haar achterhand kwamen, heeft wat halsters en touwtjes gekost ;) Nu kunnen we alles met haar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:36

Vandaar mijn advies: neem een lange dressuurzweep, bindt aan het uiteinde een spons zodat het uiteinde een 'knop' vormt, ga bij de schouder staan, en toucheren maar. Pas stoppen op het moment dat zo ophoudt met zeiken. Slaat ze? Mee gaan in de beweging (voor zover mogelijk) en gewoon doorgaan met toucheren. Jij moet de langste adem hebben, maar zodra ze stil staat de druk weghalen (niet meer aanraken) en de hemel in prijzen.

Zoek eens op youtube naar filmpjes van Annemarie vd Toorn op Horse Event - daar heeft ze deze techniek wel eens gedemonstreerd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:04

mimeil schreef:
Ir111, het rare is dat als ik haar alleen srreng toespreek ze blijft draaien en niet mee wil werken... als ik dan rechtop, en haar een tik geef tegen dr schouder en streng toesoreek tild ze ineens dr hoef wel op... dus dacht oke dan moeten we wat strenger worden misschien...

misschien is het inderdaad verstandig om er goede hulp bij te halen... ik hoop zo dat dit weer goed komt.. jammer dat dit zo verwaarloosd is..

Strenger worden mag zeker wel maar de clou is dat je uit de emotie blijft. Je kunt prima heel duidelijk zijn zonder je stem te verheffen, zorg dat je eigen energie laag blijft. Dat haalt voor je paard de spanning eraf en maakt alles duidelijker.

Je zou San op bokt eens kunnen contacten. Zij kan je hier zeker mee helpen.
https://www.facebook.com/paardenmensen/?fref=ts

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:27

Ibbel schreef:
Vandaar mijn advies: neem een lange dressuurzweep, bindt aan het uiteinde een spons zodat het uiteinde een 'knop' vormt, ga bij de schouder staan, en toucheren maar. Pas stoppen op het moment dat zo ophoudt met zeiken. Slaat ze? Mee gaan in de beweging (voor zover mogelijk) en gewoon doorgaan met toucheren. Jij moet de langste adem hebben, maar zodra ze stil staat de druk weghalen (niet meer aanraken) en de hemel in prijzen.

Zoek eens op youtube naar filmpjes van Annemarie vd Toorn op Horse Event - daar heeft ze deze techniek wel eens gedemonstreerd.

Hee dat is een goede tip! Ik ga dit eens proberen eens zien wat er daan gebeurt dank je!!

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:29

Ir111 schreef:
mimeil schreef:

Strenger worden mag zeker wel maar de clou is dat je uit de emotie blijft. Je kunt prima heel duidelijk zijn zonder je stem te verheffen, zorg dat je eigen energie laag blijft. Dat haalt voor je paard de spanning eraf en maakt alles duidelijker.

Je zou San op bokt eens kunnen contacten. Zij kan je hier zeker mee helpen.
https://www.facebook.com/paardenmensen/?fref=ts

Bedankt voor ds tip! Ik zal san eens opzoeken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:33

De tip met koud water afspuiten helpt over het algemeen heel goed als paarden angstmeppers zijn. Stoicijns en zonder voorzichtig te zijn domweg de straal water erop zetten totdat het paard het rustig toelaat. Eventueel zelf een regenpak aantrekken :+
Als de onderliggende oorzaak pijn of slechte ervaring is moeilijker en vereist ervaring en handigheid plus natuurlijk vertrouwen.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:34

Louise74 schreef:
Heel herkenbaar, je bent al een eind op de goede weg. Ik ken veel geïmporteerde tinkers die dit doen, waaronder de onze. Krijg idd eerst een vertrouwensband en behandel haar zoals je voetjes leert geven bij een veulen. Hou het kort en niet te hoog. Langzaamaan steeds iets langer. Het komt vanzelf goed. Die van ons ging hangen zodra we bij haar achterhand kwamen, heeft wat halsters en touwtjes gekost ;) Nu kunnen we alles met haar.

Ja ik hoorde idd ook dat dit vaker voorkomt... wat fijn dat het helemaal goed gekomen is bij jullie. Bedankt voor de tip

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:36

doe een handschoen aan een lange stok en ga daarmee oefenen om de benen aan te raken. mocht hij slaan , kan hij nooit bij je.
pas als dat goed gaat kun je voorzichtig zelf proberen de benen aan te raken en voeten op te tillen.
je oefent met de handschoen net zo lang per keer tot hij rustig is en niet ronddraait of slaat. op zo'n moment dat de rust er is meteen stoppen. dat is belangrijk.
en dat opbouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:40

En als je vind dat haar hoeven echt verzorgt moeten worden en goed bekapt(ze kan ook wel rotstraal hebben) dan ga je toch in overleg met je da en smid om haar de eerste keer onder verdoving te bekappen. En kun je ook meteen het gebit doen ben je voor de eerste tijd klaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:41

Nog een veiligheidstip:

Leer het paard eerst dat het nooit in jouw richting mag duwen. Dus al slaat hij nog zo hard, hij mag nooit zijn lijf daarbij inzetten want dat is levensgevaarlijk.
Dat is hetzelfde dat een paard moet weten dat het heus wel mag schrikken maar daarbij nooit in jouw richting mag springen.
Eerst dus goed het wijken voor druk door en door bevestigen. Op de kleinste aanwijzing moet hij al keurig voor je opzij gaan.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:42

Een maand is nog niet zo heel lang hoor.
Onze tinker heeft er langer over gedaan om te settelen dan 4 weken. En die was gewoon in nederland gefokt. Dit paard heeft een veel grotere overgang achter de rug.

De tip met de zweep is een hele goede. Niet te lang doorgaan, als het goed gaat stoppen. En wat je al doet met de borstel, steeds wat lager.
Met kleine stapjes kom je er ook, niet te snel willen.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:25

bedankt allemaal voor de tips echt super!

Gisteren geprobeerd met een dressuurzweep met sponsje eraan.. maar dit was (nog) geen succes hihi. Ze wilde hier helemaal niets van weten, dus dit even weggelegd. Daarna weer rustig aan borstelen. Dit ging goed, en ben gaan zingen (heb gehoord dat dit ontspannend werkt voor een paard) en dit hielp echt super! Ze werd relaxter en ging zelfs rusten op 1 been! Zat ik daar... op en grote paddestoel rood met witte stippen :+ en daarna al zingend iets naar beneden bij de voorhoeven borstelen, en ja hoor! dit lukte ook, ze bleef rusten! daarna de billen en steeds verder met de borstel.. en warempel! ik kon beide achterbenen borstelen! tot aan de sokjes! nou dat is niet niks. _/-\o_

Daarna de hoevenkrabber er maar voorzichtig bij gepakt.. helaas was dat teveel want mevrouw was klaarwakker en had absoluut geen zin om de hoeven te laten doen. Ik kon 1 hoef doen, hetzij met veel moeite want ze kwam omhoog. maar goed, het lijkt erop dat we een heel klein stukje verder zijn in de goede richting ;)

bedankt allemaal, ik ga alle tips proberen dan komt het vast goed *\o/*

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:20

Misschien dan eerst een paar dagen gewoon alleen borstelen en niet meteen door willen naar hoeven uitkrabben ;) Als je haar teveel pusht kan ze uiteindelijk alleen maar meer moeilijk gaan doen. Probeer eerst een paar dagen rustig of ze het toelaat, prijs haar daarna en laat het erbij. Na een paar dagen kan je dan rustig proberen haar haar voetje omhoog te laten doen. En dan misschien eerst zoals eerst beschreven dus niet te hoog en dan weer terug en steeds wat uitbouwen ;)

Vind het heel fijn dat je al zover komt maar ga niet te snel, luister goed naar je paard en dan komt het wel goed ;)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:33

Je bent al goed bezig!

Vergeet niet om kleine stapjes te zetten. Je had beter gestopt toen ze rustig was en de aanraking accepteerde. Eventueel 15min later herhalen en 15min erna nog eens herhalen. De eerste stap moet eerst 200% ok voor haar zijn.

Mijn 5jarige had het eerst moeilijk zijn evenwicht te vinden en dus liet hij zich vallen als ik voetje vroeg. Ondertussen het balansprobleem opgelost maar wanneer ik zijn voetje vroeg (begin januari) dan sloeg hij zijn been horizontaal naar voren. Of hij liet zich vallen, als ik vasthield, ging hij steigeren. Allemaal gevaarlijk! En ook bij vaststaan, deed hij dit. Hij panikeerde want hij begreep me niet. Ik ben me gaan verdiepen in clickertraining ivm heel precies belonen. Zo begreep hij zeer snel 'als ik voet op til/stil sta, komt er beloning. Ok dus dit moet ik doen.' Eerst 1sec of 1 cm van de grond, werd hij beloond. 100x 1cm van grond, tot hij me begreep 'ze wil dat ik voet ophef'. Later werd enkel hoger of langer optillen, beloond. Kleine stapjes. En nu, 1 maand later kan ik de hoefjes uitkrabben :)

Volgens mij komt je paard zijn gedrag uit onwetendheid en angst. Dus eerst desensibiliseren (zoals je doet met de zweep) en dan Klein stapjes nemen waarbij je paard snapt wat je vraagt maar ook vertrouwen heeft.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:38

Vreemde tip misschien maar een stalgenoot had ook ooit zo'n probleem met achterhoeven. Zij plakte een stuk ducttape op de neus van het paard (niet stevig aandrukken) en probleem over! Na verloop van een half jaar kon ze de tape achterwege laten. Nooit geweten waar het aan lag...