Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Nu kunnen we alles met haar. mimeil schreef:Ir111, het rare is dat als ik haar alleen srreng toespreek ze blijft draaien en niet mee wil werken... als ik dan rechtop, en haar een tik geef tegen dr schouder en streng toesoreek tild ze ineens dr hoef wel op... dus dacht oke dan moeten we wat strenger worden misschien...
misschien is het inderdaad verstandig om er goede hulp bij te halen... ik hoop zo dat dit weer goed komt.. jammer dat dit zo verwaarloosd is..
Ibbel schreef:Vandaar mijn advies: neem een lange dressuurzweep, bindt aan het uiteinde een spons zodat het uiteinde een 'knop' vormt, ga bij de schouder staan, en toucheren maar. Pas stoppen op het moment dat zo ophoudt met zeiken. Slaat ze? Mee gaan in de beweging (voor zover mogelijk) en gewoon doorgaan met toucheren. Jij moet de langste adem hebben, maar zodra ze stil staat de druk weghalen (niet meer aanraken) en de hemel in prijzen.
Zoek eens op youtube naar filmpjes van Annemarie vd Toorn op Horse Event - daar heeft ze deze techniek wel eens gedemonstreerd.
Ir111 schreef:mimeil schreef:Ir111, het rare is dat als ik haar alleen srreng toespreek ze blijft draaien en niet mee wil werken... als ik dan rechtop, en haar een tik geef tegen dr schouder en streng toesoreek tild ze ineens dr hoef wel op... dus dacht oke dan moeten we wat strenger worden misschien...
misschien is het inderdaad verstandig om er goede hulp bij te halen... ik hoop zo dat dit weer goed komt.. jammer dat dit zo verwaarloosd is..
Strenger worden mag zeker wel maar de clou is dat je uit de emotie blijft. Je kunt prima heel duidelijk zijn zonder je stem te verheffen, zorg dat je eigen energie laag blijft. Dat haalt voor je paard de spanning eraf en maakt alles duidelijker.
Je zou San op bokt eens kunnen contacten. Zij kan je hier zeker mee helpen.
https://www.facebook.com/paardenmensen/?fref=ts
Louise74 schreef:Heel herkenbaar, je bent al een eind op de goede weg. Ik ken veel geïmporteerde tinkers die dit doen, waaronder de onze. Krijg idd eerst een vertrouwensband en behandel haar zoals je voetjes leert geven bij een veulen. Hou het kort en niet te hoog. Langzaamaan steeds iets langer. Het komt vanzelf goed. Die van ons ging hangen zodra we bij haar achterhand kwamen, heeft wat halsters en touwtjes gekostNu kunnen we alles met haar.
en daarna al zingend iets naar beneden bij de voorhoeven borstelen, en ja hoor! dit lukte ook, ze bleef rusten! daarna de billen en steeds verder met de borstel.. en warempel! ik kon beide achterbenen borstelen! tot aan de sokjes! nou dat is niet niks.

Als je haar teveel pusht kan ze uiteindelijk alleen maar meer moeilijk gaan doen. Probeer eerst een paar dagen rustig of ze het toelaat, prijs haar daarna en laat het erbij. Na een paar dagen kan je dan rustig proberen haar haar voetje omhoog te laten doen. En dan misschien eerst zoals eerst beschreven dus niet te hoog en dan weer terug en steeds wat uitbouwen