Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blon_D schreef:En wanneer de DA dit heeft verzuimt?
Utixo schreef:Ik vraag me af of de dierenarts verantwoordelijk is hiervoor. Je bent hier denk ik zelf als eigenaar verantwoordelijk voor.
Welke medicijnen heeft je paard gehad dat je nu zo reageert?
xSlvna schreef:Heb je het middel niet meegekregen? Ik kreeg de entflesjes mee zodat ik ze in mn pas kon noteren
xSlvna schreef:Als eenmaal "niet voor menselijke consumptie" in de pas staat, mag ie niet voor menselijke consumptie gebruikt worden. Dus wat er ook voor middeltjes wel/niet in zitten maakt voor de slachter niks uit. Paard komt hoe dan ook op de zelfde plek terecht.
Gewoon omdat jij erin hebt laten zetten dat ie niet voor MC is
Sizzle schreef:Aangezien de meeste paarden niet voor MC geregistreerd zijn is het handig om als eigenaar dan zelf te vermelden bij de DA dat dit wel het geval is.
De meeste eigenaren laten helemaal hun paspoort niet zien aan de DA namelijk.
In dit geval had je zelf ook moeten navragen.
De paardenhouder (jij dus) is de eindverantwoordelijke:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/p ... den/#extra
Maar het hele systeem is zo lek als een mandje.
Marije_jiplover schreef:Zie mijn edit hierboven:
Pak een pen, zet in het juiste vakje datum en plaats en naam en handtekening en het is iig geregeld.
Als eigenaar/houder heb je altijd eindverantwoording en kun je het ook gewoon ter plekke goed regelen, zonder naar een dierenarts te hoeven.
Echter, ik zou de betreffende dierenarts wel contacteren en vragen waarom hij/zij dit nagelaten heeft om te controleren.
Blon_D schreef:Marije_jiplover schreef:Zie mijn edit hierboven:
Pak een pen, zet in het juiste vakje datum en plaats en naam en handtekening en het is iig geregeld.
Als eigenaar/houder heb je altijd eindverantwoording en kun je het ook gewoon ter plekke goed regelen, zonder naar een dierenarts te hoeven.
Echter, ik zou de betreffende dierenarts wel contacteren en vragen waarom hij/zij dit nagelaten heeft om te controleren.
O ik zie je edit! Nou dan zie ik het probleem niet, ga dit direct doen. Ik begreep namelijk van de DA dat zij dit perse zelf moest doen. Dank je!
NenaC schreef:Enkel de dierenarts is gemachtigd om aantekeningen in het paspoort te maken, niet jij. Doe je dit wel dan is je paspoort niet meer geldig en moet je een nieuwe aanvragen.
Het is zo dat paarden die GEEN aantekening hebben alszjjnde niet voor de slacht, moet ieder middel wat het dier krijgt in het paspoort worden genoteerd door de DA of andere toegestane instantie. Wordt het dier naar de slacht afgevoerd dan gaat het paspoort mee, wordt ingescand engaat een kopie naar RVO.
Een paard wat WEL een aantekening in het paspoort heeft , alszjjnde niet voor de slacht, hoef je de middelen niet op te schrijven. Het dier gaat immers niet naar de slacht en komt daarmee (nooit) als gevaar voor de volksgezondheid. Deze aantekening is onomkeerbaar.
Een paard dat een middel heeft toegediend gekregen waardoor het niet meer geslacht mag worden, moet een aantekening in het paspoort krijgen alszjjnde niet voor de slacht. Deze aantekening is onomkeerbaar.