wie is verantwoordelijk voor medischeregistratie in paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

wie is verantwoordelijk voor medischeregistratie in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:05

Hallo,

Ik weet niet of dit hier goed staat. Maar wat ik mij afvraag wie is er verantwoordelijk voor het aftekenen van de medische registratie in het paardenpaspoort? En wanneer dit fout is gegaan wie wordt hier dan verantwoordelijk voor gehouden?

Bedankt voor uw informatie!
Laatst bijgewerkt door Blon_D op 19-01-16 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Re: wie is verantwoordelijk voor medischeregistratie in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:06

Je DA..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:07

En wanneer de DA dit heeft verzuimt?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:12

Blon_D schreef:
En wanneer de DA dit heeft verzuimt?

Ik weet dat dit gebeurt..Ik denk altijd maar zo als je je paard tot t einde houdt en kiest voor inslapen dan is er niks aan de hand.. laat je je paard ooit slachten en heeft t verboden middelen gehad dan komen deze middelen in de consumptie terecht.
Ik denk al met al dat je DA verantwoordelijk is..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:16

Hm ik vind het echt een hele kwalijke zaak. Ik ga uiteraard zsm naar een dierenarts om dit alsnog te regelen want ondanks dat ik zelf geen vlees eet vind ik de volksgezondheid wel van groot belang. Ik wilde alleen even weten dat ik hiervoor niet verantwoordelijk voor zou zijn geweest. Er valt nog een hoop te behalen in het controleren en naleven van dit soort situaties als je het mij vraagt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:31

Ik vraag me af of de dierenarts verantwoordelijk is hiervoor. Je bent hier denk ik zelf als eigenaar verantwoordelijk voor.

Welke medicijnen heeft je paard gehad dat je nu zo reageert?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:36

Staat in het paspoort al een verklaring dat het niet voor menselijke consumptie is?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:37

Utixo schreef:
Ik vraag me af of de dierenarts verantwoordelijk is hiervoor. Je bent hier denk ik zelf als eigenaar verantwoordelijk voor.

Welke medicijnen heeft je paard gehad dat je nu zo reageert?

Kan me dat bijna niet voorstellen?? De overheid gaat vast niet de verantwoording bij particulieren leggen als de voldgezondheid in gevaar zou kunnen zijn..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:39

Ik zou ook zeker zeggen je DA. Die moet, voor toediening van de medicatie, het formulier tekenen. Ga je niet akkoord, dan mag hij de medicatie niet geven. Tenminste, zo is mij geleerd.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:45

Destijds is mij niet medegedeeld dat dit moest gebeuren. Wat ik gewoon een grove fout vindt is dat dit 5 maanden geleden is gegeven en nu pas gemeld wordt. Naar mijn mening hoeven er maar 6 veeartsen zo om te springen met registratie van medicatie dan vormt dit al een risico voor de volksgezondheid.

Ik ga uiteraard donderdag direct aftekenen maar ik wil gewoon in dergelijke situaties weten wie hiervoor eindverantwoordelijke is. Ik ging uit van de korte informatie die mijn veearts mij gaf dat alles verder in orde was...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:46

Heb je het middel niet meegekregen? Ik kreeg de entflesjes mee zodat ik ze in mn pas kon noteren

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:46

_Natasja_ schreef:
Staat in het paspoort al een verklaring dat het niet voor menselijke consumptie is?

Nee deze heb ik jaren geleden los besteld bij het stamboek en zit netjes in het paspoort. Heb paspoort toen ik daar was ook gewoon afgegeven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:47

Wat voor registratie bedoel je precies, TS?

Heeft je paard medicatie gehad waarvoor die uitgesloten had moeten worden voor humane consumptie?
Of heeft je paard 'gewone' medicatie gehad?
In dat laatste geval hoeft er hoogstwaarschijnlijk niks in het paspoort te worden geregistreerd. Dan moet je dierenarts je wél informeren over welke medicatie en wat de wachttijd is tussen laatste keer toedienen en moment waarop het dier op zn vroegst geslacht mag worden.
En voor dat laatste ben je als houder dan weer zelf verantwoordelijk.
Als je nl je paard naar de slacht brengt, moet je een zgn VKI formulier naar waarheid invullen en ondertekenen en wanneer het dier binnen zoveel tijd voor de slachtdatum medicatie heeft gehad moet je die invullen.

Ik ben dus benieuwd wat je precies in je paspoort ingevuld zou willen hebben?

Uiteindelijk is overigens eigenlijk altijd de houder/eigenaar van het dier verantwoordelijk voor het kloppen van de juiste gegevens, maar een dierenarts zou dat wel behoren te faciliteren.
Edit:
Overigens kun je gewoon zelf het paspoort aftekenen, dat het dier niet meer geschikt is voor humane consumptie. Dat is niet meer of minder waard dan wanneer je dierenarts dit doet.
Eenmaal afgetekend is dit onomkeerbaar, ongeacht wie er getekend heeft.
Dus als je het dier wil uitsluiten voor de slacht heb je er geen dierenarts voor nodig.

Al hoort in geval van medicatie die alleen aan niet-consumptiedieren gegeven mag worden, de behandelend dierenarts dit wel te controleren en bespreken en behoort het paspoort afgetekend te zijn alvorens de behandeling gestart wordt.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-01-16 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:49

xSlvna schreef:
Heb je het middel niet meegekregen? Ik kreeg de entflesjes mee zodat ik ze in mn pas kon noteren

Het gaat om het permanent ongeschikt voor de slacht sinds moment van de medicatie. Het betreft tabletten. Overigens heb ik op google wel gevonden dat de DA dit dient te doen in combinatie met de eigenaar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:50

Als eenmaal "niet voor menselijke consumptie" in de pas staat, mag ie niet voor menselijke consumptie gebruikt worden. Dus wat er ook voor middeltjes wel/niet in zitten maakt voor de slachter niks uit. Paard komt hoe dan ook op de zelfde plek terecht.

Gewoon omdat jij erin hebt laten zetten dat ie niet voor MC is

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:55

xSlvna schreef:
Als eenmaal "niet voor menselijke consumptie" in de pas staat, mag ie niet voor menselijke consumptie gebruikt worden. Dus wat er ook voor middeltjes wel/niet in zitten maakt voor de slachter niks uit. Paard komt hoe dan ook op de zelfde plek terecht.

Gewoon omdat jij erin hebt laten zetten dat ie niet voor MC is

Dat is nu netbhet hele euvel dit stond er nog niet in. En 5 maanden geleden heeft mijn paard deze medicijnen gekregen. Zij is dus al 5 maanden ongeschikt en kreeg vandaag te horen tussen neus en lippen dat dit nog moest gebeuren. Dit regel ik natuurlijk zsm. Maar ik kon nergens op internet vinden wie hier nu echt verantwoordelijk voor had kunnen worden gehouden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:59

Aangezien de meeste paarden niet voor MC geregistreerd zijn is het handig om als eigenaar dan zelf te vermelden bij de DA dat dit wel het geval is.
De meeste eigenaren laten helemaal hun paspoort niet zien aan de DA namelijk.
In dit geval had je zelf ook moeten navragen.

De paardenhouder (jij dus) is de eindverantwoordelijke:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/p ... den/#extra

Maar het hele systeem is zo lek als een mandje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:03

Zie mijn edit hierboven:

Pak een pen, zet in het juiste vakje datum en plaats en naam en handtekening en het is iig geregeld.
Als eigenaar/houder heb je altijd eindverantwoording en kun je het ook gewoon ter plekke goed regelen, zonder naar een dierenarts te hoeven.
Echter, ik zou de betreffende dierenarts wel contacteren en vragen waarom hij/zij dit nagelaten heeft om te controleren.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:07

Sizzle schreef:
Aangezien de meeste paarden niet voor MC geregistreerd zijn is het handig om als eigenaar dan zelf te vermelden bij de DA dat dit wel het geval is.
De meeste eigenaren laten helemaal hun paspoort niet zien aan de DA namelijk.
In dit geval had je zelf ook moeten navragen.

De paardenhouder (jij dus) is de eindverantwoordelijke:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/p ... den/#extra

Maar het hele systeem is zo lek als een mandje.

Idd en wij ons maar druk maken over regeltjes terwijl via de achterdeur van europa ongecontroleerd paardenvlees zo binnen komt.

Trouwens veel DA hebben helemaal geen trek in deze registraties en begrijpelijk. Zij tekenen en zijn verantwoordelijk en iedereen kan het paard als nog iets toedienen waar je DA geen weet van heeft maar wel e verantwoording draagt. Systeem moet gewoon op de schop gaat nergens over en is alles behalve waterdicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:09

De DA had inderdaad wel even moeten waarschuwen en is dat zelfs verplicht dacht ik, maar aangezien maar weinig mensen hun paard voor slacht registreren (ivm boekhouding gedoe en bewijsplicht) kan ik me voorstellen dat je het als DA regelmatig vergeet te zeggen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 23:10

Marije_jiplover schreef:
Zie mijn edit hierboven:

Pak een pen, zet in het juiste vakje datum en plaats en naam en handtekening en het is iig geregeld.
Als eigenaar/houder heb je altijd eindverantwoording en kun je het ook gewoon ter plekke goed regelen, zonder naar een dierenarts te hoeven.
Echter, ik zou de betreffende dierenarts wel contacteren en vragen waarom hij/zij dit nagelaten heeft om te controleren.

O ik zie je edit! Nou dan zie ik het probleem niet, ga dit direct doen. Ik begreep namelijk van de DA dat zij dit perse zelf moest doen. Dank je!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:17

Enkel de dierenarts is gemachtigd om aantekeningen in het paspoort te maken, niet jij. Doe je dit wel dan is je paspoort niet meer geldig en moet je een nieuwe aanvragen.

Het is zo dat paarden die GEEN aantekening hebben alszjjnde niet voor de slacht, moet ieder middel wat het dier krijgt in het paspoort worden genoteerd door de DA of andere toegestane instantie. Wordt het dier naar de slacht afgevoerd dan gaat het paspoort mee, wordt ingescand engaat een kopie naar RVO.
Een paard wat WEL een aantekening in het paspoort heeft , alszjjnde niet voor de slacht, hoef je de middelen niet op te schrijven. Het dier gaat immers niet naar de slacht en komt daarmee (nooit) als gevaar voor de volksgezondheid. Deze aantekening is onomkeerbaar.

Een paard dat een middel heeft toegediend gekregen waardoor het niet meer geslacht mag worden, moet een aantekening in het paspoort krijgen alszjjnde niet voor de slacht. Deze aantekening is onomkeerbaar.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:18

Blon_D schreef:
Marije_jiplover schreef:
Zie mijn edit hierboven:

O ik zie je edit! Nou dan zie ik het probleem niet, ga dit direct doen. Ik begreep namelijk van de DA dat zij dit perse zelf moest doen. Dank je!

Dat klopt, zie mijn andere post.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:20

Nee dat klopt niet.