Paard vastzetten aan de 'keelringen' of 'neusringen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Paard vastzetten aan de 'keelringen' of 'neusringen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 17:42

Hallo,

Op de poetsplaats zet ik mijn verzorgfries altijd vast aan de neusringen (zo dus:
Afbeelding)

Mijn verzorgshet zet ik altijd aan de keelringen vast omdat ie anders zijn hoofd over het touw doet en gaat lopen draaien. Hij is zo klein dat ik een extra touw nodig heb.
(Zo dus:
Afbeelding
)

Nou zie ik mijn stalgenoten altijd verschillende dingen doen. Ik vroeg me eigenlijk af: is de ene manier beter dan de ander?

Azmay

Re: Paard vastzetten aan de 'keelringen' of 'neusringen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:45

Ik zie wel eens dat paarden het halster uit krijgen als je de kaakringen gebruikt. Ik gebruikte ook altijd de ringen onderaan toen ik nog op pension stond.

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:46

ik zet de paarden altijd vast aan een hek dus dan heb ik maar 1 touw nodig, maar ik heb weleens gehoord dat je hem beter aan de keelringen kan vast zetten omdat je paard er anders aan gaat kauwen. maar als jouw verzorg fries daar geen probleem mee heeft maakt het volgens mij niet uit :) /3

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:48

Ik gebruik liever de onderste ring, waaraan je het paard ook meeneemt als je begrijpt wat ik bedoel. Wist niet dat die ringen ook namen hadden :=
Ben trouwens helemaal geen fan van het vastzetten op deze manier, heb het paard altijd aan de ring vastgezet die aan de muur hangt, dus gewoon 1 halstertouw.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 18:32

Aedema schreef:
Ik gebruik liever de onderste ring, waaraan je het paard ook meeneemt als je begrijpt wat ik bedoel. Wist niet dat die ringen ook namen hadden :=
Ben trouwens helemaal geen fan van het vastzetten op deze manier, heb het paard altijd aan de ring vastgezet die aan de muur hangt, dus gewoon 1 halstertouw.

Ik noem ze ook maar even zo :')

Ik zet ze ook liever aan 1 ring vast, maar in de gang staan ze dan eigenlijk in de weg (doe ik alleen als het niet anders kan). En als het regent ga ik niet buiten poetsen :P (Daar kan het wel aan 1 touw)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:41

Altijd aan 1 touw of los. Maar als ik het aan 2 touwen zou doen dan bij de "neus" ringen, bij de "hals" ringen vind ik er minder veilig uitzien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:47

Als ik aan twee touwen vastzet, doe ik het nog altijd aan de ring onder de kin... Zowel de
'neusringen' als de 'kaakringen' zijn imo niet bedoeld om aan vast te zetten. Dan hadden nl ze wel een vorm waar je een halstertouw makkelijk aan vast klikt... (wat vooral bij de neusringen niet het geval is)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:49

Als het inderdaad niet anders kan dan ben ik heus niet de moeilijkste om mijn paard zo vast te zetten, op mijn vorige manege deden ze het ook op deze manier. Ik denk dan altijd 'wat als ik met mijn hoofd zo werd vast gezet' :+ Nu weet ik dat een paard niet zo denkt, maar toch.. Vind het fijner om te weten dat het paard ook gewoon om zich heen kan kijken, mijn paard heeft het liefst zijn hoofd op mijn schouder als ik hem poets :+ Dus ja, dat zou ik dan ook missen denk ik :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:53

Ik stem voor de optie gewoon los laten staan :') en anders op de neus.

blotevoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:01

Ik zet ze zelf altijd vast aan de neusringen, tenzij ze inderdaad zó klein zijn haha

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:04

Ik gebruik de neusringen. Heb het gevoel dat ze 'kaakringen' niet zo fijn doordringen als het paard weg wilt open (vooruit).

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:05

Ik weet niet waarom maar ik heb ze altijd vast aan de ringen bovenaan. Zelfs bij mijn BWP'er van 1.73, en ook bij mijn shets. Ben van de vaste patronen dus zie ook niet graag dat ze m'n paard aan de onderkant vastzetten :p.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:09

Ik had er eentje die altijd liep te klooien met de touwen, dus die zetten ik aan de kaakringen vast. Zo kon ie er niet bij :P

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:13

aan de keelriemen ik ken een paard wat aan de neusringen vaststond en is toen aan een touw gaan kauwen schrok ergens van en moest ingeslapen worden omdat zijn kaak zo erg kapot was en nooit meer zou kunnen eten :(

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:18

Ik zette die van mij altijd aan de onderste ringen. Maar onze touwen hingen dan ook meer op die hoogte, niet zo hoog als bij jou op stal.
Zijn die touwen trouwens niet wat kort? Ze lijken bij allebei je paardjes zo strak te staan :o Bij ons hingen ze altijd in een boogje (niet op de grond uiteraard), zodat paard nog een beetje bewegingsvrijheid had.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:22

Ik zet mijn eigen altijd aan de kaakringen vast als hij tussen 2 touwen staan. Staat hij aan een touw dan aan de onderste ring. De shetlander bij ons op stal word ook vast gezet ala op foto 2 bij ts

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:24

Ibbel schreef:
Als ik aan twee touwen vastzet, doe ik het nog altijd aan de ring onder de kin... Zowel de
'neusringen' als de 'kaakringen' zijn imo niet bedoeld om aan vast te zetten. Dan hadden nl ze wel een vorm waar je een halstertouw makkelijk aan vast klikt... (wat vooral bij de neusringen niet het geval is)

Precies hier ook. Dat is de juiste manier van vastzetten.

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:41

Ik kreeg op de pension waar ik eerst stond commentaar dat ik mijn paard bij de keelringen had vast gemaakt in de spuitplaats. Anders klooit hij altijd met zijn tanden bij het touw. Het was gevaarlijk, maar waarom konden ze niet uitleggen.... Op pension waar ik nu sta krijg ik hem niet in de spuitplaats dus heb ik hem nooit aan twee kanten vas

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:46

Aan de neusringen.

Ik heb er een gehad die altijd in de touwen liep te bijten.
Die deed ik aan de keel ringen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:23

xSwanHeart schreef:
Ik zette die van mij altijd aan de onderste ringen. Maar onze touwen hingen dan ook meer op die hoogte, niet zo hoog als bij jou op stal.
Zijn die touwen trouwens niet wat kort? Ze lijken bij allebei je paardjes zo strak te staan :o Bij ons hingen ze altijd in een boogje (niet op de grond uiteraard), zodat paard nog een beetje bewegingsvrijheid had.

Valt mee, de fries was stond helemaal naar voren, normaal is het minder strak :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:25

Ik zet de mijne altijd onderaan vast, geen problemen mee :)

Toen ik de titel las stelde ik me gelijk een paard met een ring door zijn neus voor :')

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:26

Het liefst gewoon aan één touw aan de onderste ring. Anders aan de weerszijden van de neus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:27

Volgens mij is kiezen voor de manier die het beste bij je paard past altijd het beste. Mijn paard kan niet tegen vaststaan zonder los te komen. Ze heeft altijd onder alle omstandigheden waar dan ook haar paniek halster om als ze een halster om heeft. Ze kan dan altijd weg en dat geeft haar heel erg veel rust.
Dus ze staat of los of vast via paniek halster.
Hier hebben we één ring die we dan bevestigen via het halster touw onder de kin.
Beiden manieren die jij laat zien op je foto's lijken me goede manieren daar je anticipeert op je eigen paarden met hun specifieke eigenaardigheden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:09

Ik ben jaren terug mee geweest naar de manege van een vriendin van me, daar was een paard dat niet vast kon staan, dus die stond los en bleef ook braaf staan :D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:25

wij klikken 1 ketting aan de ring onder de kaak (waar je ze ook aan meeneemt zegmaar) en dan klikken we de andere ketting aan die ene vast. lekker makkelijk want als je dan even het hoofd 'los' wil hebben met hoofdstel omdoen of hulpteugels eraan hangen, hangen de kettingen nog voor de borst en kan t paard niet zo makkelijk weglopen.
Voordat ik dit leerde heb ik ook altijd neus ringen geleerd, maar weet eigenlijk niet waarom.