mag haar benen niet aanraken maar wel met borstels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

croyslover

mag haar benen niet aanraken maar wel met borstels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:07

heey mensen

ik heb sinds iets van een maandje of 2 een merrie (drachtig , uitgerekend rond april)
eerst een stukje verleden!
mijn merrie is vroeger toen ze jong was (jaarling) anthousiast aan het rennen, zij is hierbij gevallen.
haar knieen schaafde over de grond heen en is daarbij gewond geraakt, dus hoppa knieen gehecht.
maar niemand maar dan ook echt NIEMAND mag aan haar benen zitten met zijn/haar handen, wel met borstels, redenen weet ik niet...
wel mag je knuffelen , kusjes geven , aan haar kont zitten en staart uitkammen, maar zodra ze merkt dat je iets met haar hoeven wilt doen, trapt ze .
geloof mij, ze trapt heel snel.
tot nu toe heeft ze niemand geraakt en dat wil ik ook zo houden.
mijn moeder wilde laatst het veulen voelen en toen ze haar buik aanraakte trapte ze in een flits beweging (niet richting mijn moeder).
mijn paard is een superlief paard met een top karakter en ik wil zeker alles voor haar doen.
maar,ik heb voor haar een hengst gehad ik was een keer bezig met die hengst zijn hoeven en toen heeft die hengst (waar ik geen klik mee had en grote mond had) superhard in mijn bovenbeen gebeten (hij beet met zn mond zo wijd mogelijk dus mijn gehele spier zat tussen zijn scherpe tanden!(vorige eigenaren doen niet aan de tandarts) hij is gelijk terug gegaan naar de vorige eigenaar (niemand mocht hem , tenslotte heb ik nog twee paarden, ruinen)
zij is een paard dat maar een eigenaar kan hebben, ze merkt nu dat ik dat ben.
ik heb nu sinds ze hier is een stuk of vier keer haar voorhoeven uit gekrabt en meerdere keren geprobeerd.dit ging er goed, wel probeert ze haar been uit je handen te trekken , een keer niet opletten en ze doet het .
ze is hier een keer naar de hoefmid geweest, ze is vastgezet aan meerdere touwen en vatgebonden met twee vriendelijke verdovingen (touw in de mond en rustig laten knabbelen zodat ze ontspant, en haar lip vastpakken en draaien, beide helpen niet goed maar doen wel iets)
de hoefsmid is altijd met zijn tweeen eentje haar vastbinden, vastzetten en de andere haar hoeven proberen te doen, ze is zeer agressief en toch ook weer bang als je aan haar achterbenen zit.
hebben haar achterbenen te maken met het ongeluk , of met het veulen?
heeft iemand tips?
ik heb trouwens een ruin (mijn eerte paard want ja ik ben bijna 16 , 3 februari) hij trapte ook zodra je zijn achterbenen aanraakte, hij heeft de hoefsmid in zijn ehm ...
Spoiler:
ballen
getrapt...
ik heb hem van zijn probleem af geholpen en hij tilt nu zelf zijn been op voordat ik het ook nog maar kan vragen, ik heb zijn probleem verholpen met een peesbeschermer, ik heb iedere keer bij het poetsen een aantal keer de peesbeschermer tegen zijn achterbeen aan getikt, net zolang tot hij niet meer trapte , dit hielp bij hem maar bij mijn merrie mag ik haar alleen niet met mijn handen aanraken, zwepen , borstels,touwen ,peesbeschermers , geen probleem .
heeft iemand tips ?
trucs?
sorry dat het zo'n lang bericht is geworden ik kan het eigenlijk nooit kort houden omdat ik snel wordt afgeleid en niet zoveel schrijf...
respect als je dit hebt gelezen en heel veel dank als je een oplossing/tip of trucje voor me hebt!

Narcissa

Re: mag haar benen niet aanraken maar wel met borstels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:22

Het trucje? Leer je paard manieren.

Als je dit zo te lezen met meerdere paarden al hebt voorgehad, zit er toch iets mis in de opvoeding die je je paarden geeft.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:34

xLes schreef:

Als je dit zo te lezen met meerdere paarden al hebt voorgehad, zit er toch iets mis in de opvoeding die je je paarden geeft.

geloof me mijn eerste paard was verwaarloosd geweest had bloedwormen zat op het randje van dood!
hij was toen 7 en nog amper in handen geweest ik heb hem opgevoed !
hij is nu zo mak als een lammetje
de hengst die ik had had toonde gewoon geen enkele emotie!
de hengst die ik kreeg , die werd geslagen door de vorige eigenaren , toen ik erbij stond heeft hij de hengst in elkaar staan rossen! TOEN DE HENGST AL VAN MIJ WAS!
de vorige eigenaren zijn zeer agressief naar dier en mens....
en bij mijn merrie denk ik dat het angst is!
ik heb nog een pony en daar is niks mis mee!

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:38

xLes schreef:

ik ga hier in mee, als pijn is uitgesloten ligt het toch bij de eigenaar, een paard zal namelijk nooit expres trappen. voorzichtig beginnen, goed gedrag belonen en vooral naar jezelf kijken in wat er fout gaat :)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:40

Aidenn schreef:
xLes schreef:

ik ga hier in mee, als pijn is uitgesloten ligt het toch bij de eigenaar, een paard zal namelijk nooit expres trappen. voorzichtig beginnen, goed gedrag belonen en vooral naar jezelf kijken in wat er fout gaat :)

geloof me ik heb niks verkeerd gedaan niet geslagen en al ! toen ik haar kocht zeiden ze dat nog nooit iemand haar benen mocht optillen!!

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:43

@croyslover trainen trainen en nog eens trainen, rome is niet in een dag gebouwd , het zal waarschijnlijk nog vele malen mis gaan voordat het goed gaat. mijn tip: zoek goede begeleiding want ik denk niet dat je dit alleen kan oplossen, vooral met zijn ''verleden'' , je wil het paard niet verder ''verpesten'' . grondwerk wil ook nog wel eens lukken zodat hij meer vertrouwen in jouw krijgt

HorseEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:43

Misschien heeft ze een soort van trauma opgelopen bij de DA, toen het gehecht werd?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:46

Mooi dat het wel met de borstel mag. Dat kan je helpen.
Zorg ervoor dat je zó staat dat ze je niet of slecht kan raken. Borstel haar lekker, en ga naar 1 been en borstel dat net als anders, en strijk 1 keer in plaats van de borstel met je hand over haar been. Reageert ze niet, beloon haar.
Borstel de volgende dag weer. Weer met je hand 1 streek tussen de borstelstreken door. Gaat het goed, dan nog een keer, maar nu een ander been. Belonen.
Doe hetzelfde met het de andere benen. Let op haar reactie, ze voelt echt wel dat het je hand is. Biedt ze weerstand, ook al is het een klein stukje met haar hoofd omhoog dan bij hetzelfde been blijven tot ze die na een paar dagen accepteert.
Accepteert ze die ene streek met je hand, maak er dan 2 van. Dus borstel, borstel, hand, borstel hand, borstel. Houd haar reactie in de gaten. Zo bouw je het verder uit. Reageert ze negatief, dan even terug tot waar het goed ging. Niet te lang achter elkaar, liever elke dag even kort oefenen dan 1 dag lang. Het gaat immers niet om het schoonmaken ;)
Niet te snel willen, een paard wordt makkelijk 20 jaar en het mag best tijd kosten.
Succes.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:59

Floortz schreef:
Mooi dat het wel met de borstel mag. Dat kan je helpen.
Zorg ervoor dat je zó staat dat ze je niet of slecht kan raken. Borstel haar lekker, en ga naar 1 been en borstel dat net als anders, en strijk 1 keer in plaats van de borstel met je hand over haar been. Reageert ze niet, beloon haar.
Borstel de volgende dag weer. Weer met je hand 1 streek tussen de borstelstreken door. Gaat het goed, dan nog een keer, maar nu een ander been. Belonen.
Doe hetzelfde met het de andere benen. Let op haar reactie, ze voelt echt wel dat het je hand is. Biedt ze weerstand, ook al is het een klein stukje met haar hoofd omhoog dan bij hetzelfde been blijven tot ze die na een paar dagen accepteert.
Accepteert ze die ene streek met je hand, maak er dan 2 van. Dus borstel, borstel, hand, borstel hand, borstel. Houd haar reactie in de gaten. Zo bouw je het verder uit. Reageert ze negatief, dan even terug tot waar het goed ging. Niet te lang achter elkaar, liever elke dag even kort oefenen dan 1 dag lang. Het gaat immers niet om het schoonmaken ;)
Niet te snel willen, een paard wordt makkelijk 20 jaar en het mag best tijd kosten.
Succes.

dankjewel, dit is zon tip die ik zocht!
ik ga het zeker proberen!
ik ga morgen meteen beginnen!
ik laat je weten of het werkt

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:00

HorseEline schreef:
Misschien heeft ze een soort van trauma opgelopen bij de DA, toen het gehecht werd?

ik denk het verderrest valt ze in slaap bij een aai over haar hoofd
ik heb het net nog even gedaan en eerst heel gestresst en daarna op gegeven moment als ze doorheeft dat we niet meer op haar benen gefocust zijn valt ze bijna in slaap!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:01

Aidenn schreef:
@croyslover trainen trainen en nog eens trainen, rome is niet in een dag gebouwd , het zal waarschijnlijk nog vele malen mis gaan voordat het goed gaat. mijn tip: zoek goede begeleiding want ik denk niet dat je dit alleen kan oplossen, vooral met zijn ''verleden'' , je wil het paard niet verder ''verpesten'' . grondwerk wil ook nog wel eens lukken zodat hij meer vertrouwen in jouw krijgt

dankjewel voor de tip, wat grondwerk kan ik wel gaan proberen, helaas kan er geen begeleiding bij, ik ben naar hongarije geemigreert en ze staan bij mij aan huis, ik spreek geen hongaars dusja...

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:03

Ga ook eens op youtube kijken, er staan heel veel filmpjes op hoe je paarden van alles kunt leren.
Heel duidelijk en leerzaam :j

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:05

ellepel schreef:
Ga ook eens op youtube kijken, er staan heel veel filmpjes op hoe je paarden van alles kunt leren.
Heel duidelijk en leerzaam :j

zal ik zeker gaan doen!
dat ik daar niet over nadacht joh :')

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:14

Ik denk dat ze inderdaad als veulen met hechten vast is houden en gebonden om het te kunnen repareren... en dan zijn handen nodig. Borstels is een ander gevoel, dat associeert ze blijkbaar niet met handen aan haar benen.
Ik denk dat je wel een paar weken (maanden klinkt zo negatief, ik weet niet hoe snel ze leert) nodig hebt voordat ze het helemaal vertrouwd. Zelfde met hoeven, die kun je ook op dezelfde manier oefenen. Liever elke dag kort, dan heel vaak achter elkaar. Paarden zijn gewoontedieren, en als het bij de dagelijkse verzorging hoort wennen ze er aan. En vergeet niet te belonen (desnoods met een lekker hapje) want ze leren sneller als er een positieve associatie aan geconditioneerd wordt. ;)
Je kunt het zelfs gaan clickeren. Daar is ook wel een topic over. Leren ze supersnel van.

lauravanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:17

hee! het komt zoals eerder inderdaad al is genoemd nogal over alsof je je paarden slecht of verkeerd opvoed!
nu ik de rest van de reacties heb gelezen en jouw reacties daarop heb gezien, merk ik dat dat zeker niet het geval is!
ik geloof serieus dat je goed voor je paarden zorgt! de tip die is gegeven van die borstel afgewisseld met aaien met je hand is erg goed!

ik denk dat je verder niet te veel moet pushen! laat haar vertrouwen opbouwen dat je niets met haar benen van plan bent, dat je haar geen pijn wilt doen en dergelijke!
vertrouwen is een van de belangrijkste dingen tussen paard en mens, het kan zijn dat ze je op heel veel gebieden vertrouwt alleen nog niet met haar benen. het klinkt alsof het een groot trauma voor haar is dus ik denk dat je gewoon voorzichtig moet opbouwen.

haar laten wennen en steeds belonen als ze iets goed doet!
heb ook vertrouwen in jezelf, dit klinkt misschien een beetje gek maar als je overkomt bij haar alsof je weet wat je aan het doen bent en dat je een doel voor ogen hebt zal zij sneller zichzelf aan jou 'overgeven'.
omdat ze aan jou ziet en voelt dat jij er voor haar wilt zijn, haar geen pijn wil doen en haar alleen maar wilt helpen zal ze je sneller vertrouwen met haar benen.

ik ben geen expert, ik geef dus alleen tips en probeer je te helpen!

xxx
ik hoop heel erg voor je dat het snel goed gaat en dat jullie een goede band kunnen opbouwen en onderhouden!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:19

Floortz schreef:
Ik denk dat ze inderdaad als veulen met hechten vast is houden en gebonden om het te kunnen repareren... en dan zijn handen nodig. Borstels is een ander gevoel, dat associeert ze blijkbaar niet met handen aan haar benen.
Ik denk dat je wel een paar weken (maanden klinkt zo negatief, ik weet niet hoe snel ze leert) nodig hebt voordat ze het helemaal vertrouwd. Zelfde met hoeven, die kun je ook op dezelfde manier oefenen. Liever elke dag kort, dan heel vaak achter elkaar. Paarden zijn gewoontedieren, en als het bij de dagelijkse verzorging hoort wennen ze er aan. En vergeet niet te belonen (desnoods met een lekker hapje) want ze leren sneller als er een positieve associatie aan geconditioneerd wordt. ;)
Je kunt het zelfs gaan clickeren. Daar is ook wel een topic over. Leren ze supersnel van.

wat een slim idee!
aangezien ze drachtig is eet ze heel moeilijk alleen appels en brok , ik ga haar dan appels geven, ze leert supersnel, ik heb haar gekocht en ze moet nog ingereden worden ik heb haar twee keer gelongeert met zadel en ze wist binnen twee minuten wat ze moest doen bij het longeren en wat het zadel is!
ik ga het proberen iedere dag te doen en als het kan in dezelfde volgorde, nu laat ik haar wel met rust qua beweging ivm de dracht , dank u wel voor de tip!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:23

1: Geen excuses zoeken in het verleden. Heeft geen nut, je bouwt er niets positiefs mee op en je paard leeft in het heden.
2: Niet zelf gaan klooien als je niet precies weet hoe je iets aan moet pakken, maar goede hulp.zoeken van een ervaren trainer.
3: Oefenen met wat de trainer je leert. Een goede trainer traint de eigenaar/ruiter om zijn paard te trainen.
Trainen houdt alles in. Van grondwerk en desensibiliseren tot en met rijden over de weg.
Een goede trainer die ook met moeilijk gedrag goed uit de voeten kan, is John Erb.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:25

lauravanbeek schreef:
hee! het komt zoals eerder inderdaad al is genoemd nogal over alsof je je paarden slecht of verkeerd opvoed!
nu ik de rest van de reacties heb gelezen en jouw reacties daarop heb gezien, merk ik dat dat zeker niet het geval is!
ik geloof serieus dat je goed voor je paarden zorgt! de tip die is gegeven van die borstel afgewisseld met aaien met je hand is erg goed!

ik denk dat je verder niet te veel moet pushen! laat haar vertrouwen opbouwen dat je niets met haar benen van plan bent, dat je haar geen pijn wilt doen en dergelijke!
vertrouwen is een van de belangrijkste dingen tussen paard en mens, het kan zijn dat ze je op heel veel gebieden vertrouwt alleen nog niet met haar benen. het klinkt alsof het een groot trauma voor haar is dus ik denk dat je gewoon voorzichtig moet opbouwen.

haar laten wennen en steeds belonen als ze iets goed doet!
heb ook vertrouwen in jezelf, dit klinkt misschien een beetje gek maar als je overkomt bij haar alsof je weet wat je aan het doen bent en dat je een doel voor ogen hebt zal zij sneller zichzelf aan jou 'overgeven'.
omdat ze aan jou ziet en voelt dat jij er voor haar wilt zijn, haar geen pijn wil doen en haar alleen maar wilt helpen zal ze je sneller vertrouwen met haar benen.

ik ben geen expert, ik geef dus alleen tips en probeer je te helpen!

xxx
ik hoop heel erg voor je dat het snel goed gaat en dat jullie een goede band kunnen opbouwen en onderhouden!

wow dankjewel, ik ben superblij dat je me geloofd! ik heb alles voor mijn paarden over en probeer ze zo goed mogelijk op te voeden ik heb al 3 paarden die niet van mij waren opgevoed en van hun angsten af geholpen ook heb ik paarden ingereden en verkeersmak gemaakt!
ik zal proberen haar vertrouwen te krijgen en een betere band te krijgen!
ik zal het proberen en niet te pushen dat is zeker belangrijk!
het is voor haar een groot trauma en tot nu toe hebben degene die haar met de hoefsmid hebben gezien tegen mij gezegd dat de voorbenen misschien zullen lukken maar de achterbenen niet!
onzin als ik het wil blijf ik oefenen!
dankjewel voor je vertrouwen en de tips ik ga er zeker wat mee doen!
ik ga eerst oefenen met haar voorbenen en als dit vloeiend gaat langzamerhand haar achterbenen!
ze heeft al wel door dat ik haar geen pijn wil doen ik knuffel vaak en zorg dat ze er netjes bij loopt ik knuffel ook altijd even met de paardjes voor het slapen gaan :)
dankjewel voor het geloven , vertrouwen en de tips xx

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:27

@Jetta...ik denk dat de reiskosten naar Hongarije de pan uitrijzen... ;)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:28

Jetta schreef:
1: Geen excuses zoeken in het verleden. Heeft geen nut, je bouwt er niets positiefs mee op en je paard leeft in het heden.
2: Niet zelf gaan klooien als je niet precies weet hoe je iets aan moet pakken, maar goede hulp.zoeken van een ervaren trainer.
3: Oefenen met wat de trainer je leert. Een goede trainer traint de eigenaar/ruiter om zijn paard te trainen.
Trainen houdt alles in. Van grondwerk en desensibiliseren tot en met rijden over de weg.
Een goede trainer die ook met moeilijk gedrag goed uit de voeten kan, is John Erb.

ik zou wel iemand zijn hulp erbij willen halen maar ik sta in hongarije met de paarden ik woon hier sinds 7 juli 2015 en spreek ook geen hongaars ik kan een paard woordjes thats it , dankjewel voor de tip en ik zoek het niet in het verleden , ik wil precies weten wat de beste oplossing kan zijn we zijn nu in het heden en wat is gebeurt is gebeurt!
ik zoek hier tips/ ervaringen omdat ik dus helaas genoeg niemand hier om hulp kan vragen!
dankjewel voor de tijd en moeite om te reageren. :)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:29

Floortz schreef:
@Jetta...ik denk dat de reiskosten naar Hongarije de pan uitrijzen... ;)

ja haha wordt een beetje onbetaalbaar :j :') :P :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:32

Het klinkt alsof jouw pony erg goed is in het opvoeden van mensen. Ze vond het misschien altijd erg eng om haar benen aan te laten raken, maar inmiddels heeft ze geleerd dat als ze maar boos genoeg doet mensen haar wel met rust laten. Zodra je probeert haar benen aan te raken, trapt ze, waardoor je schrikt, loslaat en opzij stapt. Logisch ook, want je wil zelf niet geraakt worden. Je pony is door het loslaten en weglopen dus beloond voor haar gedrag. Het is nu aan jou om haar te leren dat het niet werkt om boos te doen.

Houd bij de onderstaande oefening altijd je eigen veiligheid heel goed in de gaten. Vertrouw je het niet, doe het dan ook niet!

Het handigst is om met z'n tweeën te werken, of te zorgen dat ze veilig vast staat (ook voor jou veilig, je moet bijv. niet klem kunnen worden gezet tegen een hek of muurtje). Een persoon houdt de pony vast, de andere gaat aan het werk. Raak de pony over haar hele lijf aan; begin bijvoorbeeld op het stukje hals bij haar schouder. Gebruik lange, aaiende bewegingen (geen korte klopjes). Aai steeds iets meer naar het voorbeen toe, totdat je op de grens komt van wat ze nog net goed vindt. Dan ga je een heel klein stukje verder. Waarschijnlijk gaat ze nu boos doen. Hou je hand op die plek, totdat ze ontspant. Dit kan een heel kort momentje zijn, bijvoorbeeld dat ze even twee seconden haar voet aan de grond houdt. Op dat moment laat je direct los en beloon je haar door bijv. op haar schoft te krabben (of op haar hoofd als ze dat een hele fijne plek vindt). Zo blijf je doorgaan, net zolang totdat je haar benen helemaal kunt aanraken.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:36

Misschien is dit antwoord al gegeven, maar heb niet het hele topic doorgelezen.

Mijn verzorgshet had dit in het begin ook héél erg. Ik ben dit gaan oefenen d.m.v. 7 games van parelli (weet niet precies meer welk nummer), op internet valt heel veel te lezen hierover.

Nu laat hij het heel goed toe, ik weet niet of dit bij ieder paard goed gaat werken maar het valt misschien te proberen :D.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:37

Hilary schreef:
Het klinkt alsof jouw pony erg goed is in het opvoeden van mensen. Ze vond het misschien altijd erg eng om haar benen aan te laten raken, maar inmiddels heeft ze geleerd dat als ze maar boos genoeg doet mensen haar wel met rust laten. Zodra je probeert haar benen aan te raken, trapt ze, waardoor je schrikt, loslaat en opzij stapt. Logisch ook, want je wil zelf niet geraakt worden. Je pony is door het loslaten en weglopen dus beloond voor haar gedrag. Het is nu aan jou om haar te leren dat het niet werkt om boos te doen.

Houd bij de onderstaande oefening altijd je eigen veiligheid heel goed in de gaten. Vertrouw je het niet, doe het dan ook niet!

Het handigst is om met z'n tweeën te werken, of te zorgen dat ze veilig vast staat (ook voor jou veilig, je moet bijv. niet klem kunnen worden gezet tegen een hek of muurtje). Een persoon houdt de pony vast, de andere gaat aan het werk. Raak de pony over haar hele lijf aan; begin bijvoorbeeld op het stukje hals bij haar schouder. Gebruik lange, aaiende bewegingen (geen korte klopjes). Aai steeds iets meer naar het voorbeen toe, totdat je op de grens komt van wat ze nog net goed vindt. Dan ga je een heel klein stukje verder. Waarschijnlijk gaat ze nu boos doen. Hou je hand op die plek, totdat ze ontspant. Dit kan een heel kort momentje zijn, bijvoorbeeld dat ze even twee seconden haar voet aan de grond houdt. Op dat moment laat je direct los en beloon je haar door bijv. op haar schoft te krabben (of op haar hoofd als ze dat een hele fijne plek vindt). Zo blijf je doorgaan, net zolang totdat je haar benen helemaal kunt aanraken.

dankjewel voor de tips hier heb ik zeker wat aan!
zodra ik met haar hoeven en benen aan de slag ga laat ik mijn vriendje haar vasthouden zodat er geen ongelukken gebeuren ook zorg ik dat ik veilig sta *D , als ze het goed doet beloon ik haar door haar te aaien over haar hoofd, hierdoor valt ze bijna in slaap :') ik ga het zeker proberen , dankjewel voor de tips! ik denk trouwens inderdaad dat ze denkt dat zij de baas is

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:39

Dreamy_x schreef:
Misschien is dit antwoord al gegeven, maar heb niet het hele topic doorgelezen.

Mijn verzorgshet had dit in het begin ook héél erg. Ik ben dit gaan oefenen d.m.v. 7 games van parelli (weet niet precies meer welk nummer), op internet valt heel veel te lezen hierover.

Nu laat hij het heel goed toe, ik weet niet of dit bij ieder paard goed gaat werken maar het valt misschien te proberen :D.

ik zal eens opzoeken wat dat precies is, bedankt voor de tip (mijn paard is trouwens 165 ietsje groter haha :P )