Stal Geld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Stal Geld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 01:38

Ik heb een paard in vol pension staan op bij een kleinschalige manege. Ik mag daar dus 7 dagen in de week gebruik maken van alle faciliteiten. Nu heeft de pensionhouder er een regel bij bedacht en die gaat als volgt.

Ik wil een bijrijder voor mijn paard erbij zoeken, gedeeltelijk voor de kosten maar meer omdat ik minder tijd heb. Nu wil zij dus dat als ik mijn paard verhuur aan iemand, dat zij dus dat iedere keer als mijn bijrijder rijdt dit is dus 2 keer in de week 5 euro hebben van mij voor de bakhuur van de bijrijder. Dit is dan 10 euro per week en dus 30 in de maand.

Zij heeft zelf ook paarden in de verhuur en de uitzondering op de regel is dus dat als bijrijder mijn paard huurt en een paard van haar dan hoef ik geen extra vijf euro per keer te betalen. Tot mijn bijrijder de huur bij haar zou stopzetten en dus alleen bij mij verder wil dan moet ik opnieuw vijf euro betalen.

Dit gaat puur om faciliteiten huur dus de bak.
Maar wat dan wel weer mag is dat als ik er iemand op laat rijden gratis dat ik dan ook niet hoef te betalen.
Weet niet of jullie het nog kunnen volgen maar heb dit even snel uitgetikt.

Mijn vraag dus is dit normaal, dit staat ook niet in het contract.

mingming

Re: Stal Geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:40

Dat is apart.

Jij hoeft toch ook niet te betalen als jij de bak gebruikt? In principe zou jij anders op die dagen de bak gebruiken.

Nu is het wel een manege, dus lopen zij waarschijnlijk inkomsten mis, omdat je bijrijdster anders bij hen zou lessen?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:43

mingming schreef:
Dat is apart.

Jij hoeft toch ook niet te betalen als jij de bak gebruikt? In principe zou jij anders op die dagen de bak gebruiken.

Nu is het wel een manege, dus lopen zij waarschijnlijk inkomsten mis, omdat je bijrijdster anders bij hen zou lessen?

Dan nog raar dat als de bijrijder gratis rijdt, dan ook de bakhuur vervalt. Wat jij met je bijrijder regelt, gaat haar toch verder niks aan. Of zie ik dat verkeerd?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:45

ik vind het best vreemd.

jij betaald voor je paard en facaliteiten. of je nu zelf 7x per week rijdt of jij 2x en je bijrijder 2x, zou geen verschil moeten maken.

en als je het gratis doet, dan hoeft het niet, maar als je een bijrijder laat betalen wel. erg vreemd

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:46

martine0503 schreef:
mingming schreef:
Dat is apart.

Dan nog raar dat als de bijrijder gratis rijdt, dan ook de bakhuur vervalt. Wat jij met je bijrijder regelt, gaat haar toch verder niks aan. Of zie ik dat verkeerd?

Ja ik vind het dus ook apart. Maar ik probeerde even vanuit de manege te redeneren.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 01:46

Ik hoef zelf inderdaad nooit bij te betalen al rijd ik bijwijze van 4 keer per dag.

Ze loopt inderdaad inkomsten mis omdat een van haar huurklanten over wil op een van de pensionpaarden.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:47

Ik vind het ook raar. Het is jouw paard, jij mag bepalen wat je er mee doet en wie er op rijd. Ik vind niet dat zij daar extra geld voor moet vragen. Als er gewoon een vriendin af en toe met je mee gaat en gaat rijden wanneer jij er bij bent, hoef zij toch ook geen extra geld te betalen lijkt me? Of als je gewoon vraagt of iemand op je paard wilt rijden. Jij betaald per paard per maand pension, niet per persoon toch? (Zo vat ik het haast op)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:48

Joltsje schreef:
ik vind het best vreemd.

jij betaald voor je paard en facaliteiten. of je nu zelf 7x per week rijdt of jij 2x en je bijrijder 2x, zou geen verschil moeten maken.

en als je het gratis doet, dan hoeft het niet, maar als je een bijrijder laat betalen wel. erg vreemd

eigenlijk is het niet zo vreemd. Het zijn voor de stalhouder gederfde inkomsten omdat zij har paard niet kan verhuren, en daarnaast gebruikt diegene alsnog hun bak.
Je ziet het hier in de randstad veel op maneges. Mensen gaan minder les/paarden afnemen dus dan betaal je extra voor de bijrijder.

Dat wel/niet betalen klinkt wel raar imo, maar het is dan ook laat :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:49

Is een manier om toch aan extra inkomsten te komen die ze zou (kunnen) mislopen.
Tja of het normaal is weet ik niet. Kan me er wel wat bij voorstellen dat ze het zo doet. Zeker omdat ze dus zelf paarden verhuurt. Daar sta je als eigenaar verder gewoon buiten.
Alleen jammer dat dit blijkbaar nooit vooraf is door geven hoe het werkt.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:49

Altijd lastig als je geen contract hebt (ik ook niet). Ik snap de manege wel want zij lopen inkomsten mis.
Bij ons is het zo dat bijrijders gewoon gratis mogen rijden. Of de bijrijder mij wel of niet betaald daar heeft de manege niks mee te maken. Als de bijrijder lessen wil volgen op mijn paard dan wordt het manegepaard tarief berekend en dus niet het pensionpaard tarief.

Het zou wel netjes zijn van jouw manege om dit bijvoorbeeld 2 maanden van tevoren aan te geven zodat jij de kans hebt om een andere stalling te zoeken als je dat zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:50

Het is inderdaad een beetje chaotisch, maar als ik het goed begrijp wil de stalhoudster dat als jij een bijrijdster laat betalen, die bijrijder ook € 5 bakhuur aan haar betaalt elke keer dat ze rijdt.
Als de bijrijdster daarnaast ook een pony van de stalhoudster huurt mag ze zonder bakhuur op de jouwe rijden, en als jij haar zelf gratis laat rijden dan mag ze ook gratis de bak in.
Zoiets?

Ik vind het een aparte regel, maar vanuit de stalhoudster gezien snap ik ook wel weer dat als jij 'winst' probeert te maken met een betalende bijrijder met behulp van de faciliteiten van de stal (terwijl die bijrijdster daarvoor anders een paard van de stalhoudster had moeten huren), dat de stalhoudster ook wel een graantje mee wil pikken. Heel veel stallen hebben de regel dat een betalende bijrijder ook iets aan bakhuur extra moet betalen, aangezien het paard toch ook vaker in de bak gezien zal worden met een extra ruiter. Bij jou is het (als ik het goed heb) alleen nogal specifiek/apart omdat het niet geldt in die andere situaties. Misschien moet je het zo bekijken dat je daarmee gewoon geluk hebt: er zijn ook stallen waar zelfs een niet betalende bijrijder moet betalen aan de staleigenaar voor bakgebruik.
Maar het is vooral apart, ja.

Ik zou vooral even naar je stalcontract kijken: staat daar iets in over bijrijders, en over hoe regels veranderd/aangevuld mogen worden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-16 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluckjezor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:50

Ik heb ooit ook op z'n stal gestaan , ik reed het paard van de eigenaar van stal en mijn eigen paard stond er notabenen op stal maar als ik zijn paard reed moest ik 5 euro per x voor de bak betalen omdat ik maar met 1 paar lid was van de 'vereniging' , ik vind het nog steeds raar

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 01:51

Heb wel een contract alleen wordt het nog niet in vermeld.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:55

Mijn mening,heeeel apart... Jij betaald dan toch al stal geld voor 7 dagen in de week Incl alle faciliteiten? Wat maakt het in theorie dan uit of jij op je paard zit of iemand anders ? En als ze dan die regel al zouden toevoegen is het onzin dat deze wel geld wanneer jij een betalende bijrijder hebt en niet wanneer je deze persoon bij wijze van elke x gratis laat rijden..
Wat zeggen de andere mensen op stal hiervan ? Dit kost je namelijk gewoon 520 euro per jaar...

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:55

Ik heb hier zelfs ook de discussie over mijn zusje. Officieel is het mijn paard, maar zij doet hem ook 3 dagen per week. Is ze een bijrijder of niet?
De manege eigenaar vind/vond van wel, maar ik vind van niet. We hebben dat paard gewoon samen wat mij betreft en dat ik hem betaald heb is niet relevant.
De manege eigenaar ging beginnen over "het gezin" maar vond dat mijn zusje niet tot mijn gezin behoorde (omdat ze niet meer thuis woont? of omdat ze zelf een gezin heeft?). Er zijn bij ons veel pensionpaarden die meerdere "eigenaren" hebben. Moeder en dochter, vader en dochter of zussen... wat is het verschil?

In jouw geval zou ik zeggen. Of wel betalen of niet betalen, maar ze heeft er niks mee te maken of de bijrijder jou betaald.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 02:10

Ik verplaats dit topic van VSW naar TAO omdat het om afspraken op stal gaat.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 02:25

Die stalhouder hoeft toch niet te weten dat die bijrijder jou betaald?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 02:47

agerbscheid schreef:
Die stalhouder hoeft toch niet te weten dat die bijrijder jou betaald?

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat gaat de stalhouder toch niks aan? Gewoon een bijrijder nemen en dus zeggen dat die gratis rijdt omdat jij minder tijd hebt.

Vind het maar een rare regel eigenlijk, dus gratis dan hoef je geen bijdrage te betalen maar als je bijrijder mee betaald dan wel een bijdrage betalen.

Stalhouder loopt toch niks mis aan inkomsten? Die bijrijder zou toch sowieso niet bij hem/haar gaan rijden? Die komt voor jou en niet voor zijn/haar paarden, dan moet hij/zij maar zelf bijrijders gaan zoeken als ze geld wilt verdienen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 08:31

Wat ik tussen de regels doorlees is dat diegene die jou bijrijdster wil worden op dit moment een paard huurt bij de stalhouder?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:03

pfff, wat een gedoe... 'Stal Geld' vind ik een treffende naam voor zo'n pensionstal!
:+

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:13

Ik zie ook niet in waarom jij zou moeten melden dat jouw bijrijder betaald om te mogen rijden. Gaat de staleigenaar helemaal niets aan..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:30

jij betaald toch stallingskosten voor jouw paard, dan lijkt mij dat de kosten hetzelfde moeten zijn of jij van de faciliteiten gebruik maakt of een bijrijder.
Het zou anders zijn als jouw bijrijder met een paard van een andere locatie zou rijden bij jullie dan lijkt het mij heel normaal dat er geld gevraagd wordt.
En waarom zou jij dat dan moeten betalen??

na denkertje voor jouw stalhouder:
De lijn kan ook doorgetrokken worden, krijg jij geld terug als jij bv een dag niet in de rijbak zou rijden of je paard mee hebt op meerdaagse rit?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:31

Ik heb jaren terug op een manege gestaan met mijn toen nog veulen. Betaalde de volle pond en mocht gebruik maken van alles. Deed ik niet want ik kon nog niet rijden. Er stond destijds iemand anders met haar paard en die zocht iemand voor 1 a 2 keer per week om haar paard te rijden en ik werd gevraagd. Ook zei betaalde de volle pond. Vreemd genoeg moest ik elke keer dat ik wou rijden 5 euro betalen voor gebruik bak. Ik heb toen gezegd van sorry maar ik betaal volle pond voor mijn veulen en maak geen gebruik van de bak en dergelijke waarom moet ik dan bakhuur betalen? Heel simpel ik reed op een ander paard en daar moest ik voor betalen. Het paard stond op de zelfde stal in vol pension. Ik heb gezegd dat ik het niet deed en heb het paard dus ook nooit gereden. Ik vind het een vreemde regel want of jij of de bijrijder op het paard zit beide keren rij je in de bak.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:41

Ik begrijp dat deze regel in het leven is geroepen omdat je nu " broodroof" pleegt door haar huurder " weg te kapen".

bij onze pensionstalling is de verplichting dat de huurder 1 keer in de week lest bij de staleigenaar. Op deze manier verdient de staleigenaar toch aan de huurders.
Mogelijk deze optie ook bij jullie voorstellen?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:47

Kan je niet overeenkomen met je bijrijdster dat ze 1 maal per week les neemt bij je stal? Misschien kan je het zo compenseren en heeft zij de juiste begeleiding met jou paard...

Jou paard wordt gereden en de pensionhouder heeft (of behoud) haar lesklant