verkoop paard; eerst zelf laten keuren zinvol?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

verkoop paard; eerst zelf laten keuren zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:35

Met heel veel pijn in mijn hart heb ik besloten om mijn eigen gefokte ruin te verkopen. Nu heb ik al wat informatie ingewonnen over hoe dit aan te pakken maar over een ding hoor ik hele verschillende dingen: keuren. De ene partij zegt keuren om al bij voorbaat aan te geven dat het qua gezondheid goed zit. Andere partijen zeggen jij weet dat het goed zit dus laat de kopende partij keuren en kosten voor eigen risico.

Hoe staan bokkers hier in, een pre als op voorhand al gekeurd is of laten jullie je eigen dierenarts liever zelf een keuring uitvoeren?

Het gaat overigens om een 5 jarige licht ingereden kwpn ruin met best wat talent op dressuur gebied maar ook wel een all rounder (dus niet puur recreatie). Beetje middenklasse prijs.

Memere

Re: verkoop paard; eerst zelf laten keuren zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:37

Is altijd zinvol, maar hangt ook af van in welke prijsklasse je zit.
Klinisch zou ik toch al zelf doen en mocht het paard voor +4500 verkocht worden ook röntgenologisch.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:41

Ik zou de kopende partij de keuring late doen, mochten zij dit willen.
Misschien komen er wel kopers die keuring niet noodzakelijk vinden.
Of duurt het maanden voor dat er geinteresseerden zijn, dan is de keuring die jij hebt laten doen in mijn ogen al verouderd.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:48

Ik zou je paard laten keuren. Willen eventuele kopers een eigen keuring dan kan dat op hun kosten.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:51

Ik zou het wel voor mezelf al doen. Dan weet je zelf Hoe het er voor staat. Stel je voor Er is wel een( al dan niet kleine) bemerking dan weet je dat van te voren en kun je dat aangeven en hoeven mensen die dat absoluut niet willen al niet eens te komen kijken. Dat scheelt een boel gedoe.

En als ze hem dan zelf nog een keer Door een eigen dierenarts willen laten keuren dan kosten koper.

Zelf vind ik het erg prettig om vooraf te weten hoe het er voor staat. Dan kon je ook niet voor nare verrassingen te staan op het moment dat mensen al een paar keer zijn komen proberen, je misschien andere mensen al af gezegd hebt, het eensbent over het geld en dan blijkt er bijvoorbeeld toch ergens een chip te zitten en je kunt weer opnieuw beginnen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:52

Niet keuren want kopers willen vaak zelf bij de keuring aanwezig zijn.
Bovendien zijn buigproeven ook niet heel goed voor een paard dus hoe minder hoe beter.

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:54

Schuur_ schreef:
Ik zou je paard laten keuren. Willen eventuele kopers een eigen keuring dan kan dat op hun kosten.

sluit me hierbij aan.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:57

Mij is altijd als koper op het hart gedrukt om ALTIJD bij de keuring te zijn.
Dus ik zou het keuren lekker voor de koper laten. Dan kan hij/zij ook een da kiezen enzo.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:58

LauLauu schreef:
Is altijd zinvol, maar hangt ook af van in welke prijsklasse je zit.
Klinisch zou ik toch al zelf doen en mocht het paard voor +4500 verkocht worden ook röntgenologisch.

Ja, hier kan ik me vinden. Voordeel is dat je op dát moment weet hoe het is met je paard. Nadeel is dat hij een dag later een glijer kan maken in t land oid en dan kan het er van binnen heel anders uit zien.

Tevens wordt al genoemd dat het zinvol is om te weten of hij al rontgenologische bemerkingen heeft. Enerzijds goed, zoals ook benoemd. Anderzijds schrik je ook erg af. Als er een bemerking is die niet in de weg zit voor recreatief gebruik en de klik met het paard is er, dat is mooi. Maar voor t zelfde geldt komt die kijker bij voorbaat niet omdat er een bemerking is. Snap je t nog? 8-)

Conclusie: bij mij zou het met name afhankelijk van de verkoopprijs die je zelf voor ogen hebt. Daarna kan keuren als kosten koper als ze nog een keer willen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:00

Ligt een beetje aan het paard.
Bij een leuk sportpaard kan de prijs wel omhoog als je weet dat hij röntgen goed is.
Voor een recreatiepaard zou ik het niet doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:00

Ik zou het in overleg doen in een onderhandeling met potentiele kopers..

Immers je weet uberhaupt niet wat de koper wil zien in een keuring, zeker niet als het rontgonologisch is.

En stel je laat m nu klinisch keuren.. dan zegt dat over twee weken helemaal niets meer.. meer nog dan rontgonologisch is klinisch echt een moment opname..

ik heb die als koper op het moment van aflevering laten doen.. op voorwaarde: goedkeur, pony van mij.. afkeur mag je m mee terugnemen.. in beide gevallen zou ik de keuring betalen, als zij de pony kwamen brengen.

voor het zelfde geldt gaat een pony tussen moment van keuren en moment van kopen volledig in een split in de wei bij wijze van spreken.. heb je een 'goekgekeurde' pony, die misschien nooit meer onder het zadel kan lopen, maar wat niet geheel duidelijk zichtbaar is..

ikzelf zou geen pony of paard kopen met dat klinisch gekeurd is zonder dat ik erbij was..

Rontgonologisch keuren heeft in mijn ogen alleen zin voor de verkoper als de prijs van het dier er ook naar is..

Je moet dat immers wel bij je vraagprijs optellen om het bedrag dat je schoon over wilt houden te bereiken..

als jij graag 2500 euro over wilt houden aan de verkoop.. en je betaalt 500 aan de keuring, moet je dus 3000 euro beuren.. Dan moet je ten rade gaan, kan jouw paard zich vergelijken met de paarden die zonder keuring voor 3000 euro staan aangeboden.. want ik als klant voor een recreatiepaard, wil geen rontgonologische keuring laten doen, dus heb ook weinig trek om er in de koopprijs voor te betalen..

klinisch keuren kun je overwegen voor je eigen gemoedsrust.. dat je naar eer en geweten kunt zeggen dat je hem klinisch op orde had ten tijde van het plaatsen van de advertentie. Maar meer dan voor je eigen gemoedsrust zal dat niet zijn.. Want ik als koper heb jouw dierenarts natuurlijk niet gekozen, en in de tijd die er tussen zit kan er van alles veranderd zijn. Voor de kosten hoef je het echter niet te laten, die staan niet echt in verhouding tot wat je voor je paard vangt..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:26

Tja, blijft lastig. Het is zo'n paard dat bij een handige ruiter binnen twee jaar in het z zit en ook wel potentie heeft voor meer. Al gaat hij de olimpics niet redden :D Ik heb prijsklasses gevraagd aan professionals en handelaren en daar kwam 5000- 7500 uit. Maar ik wil ook dat hij paard kan zijn dus meer een hobby ruiter. En dat zijn nu precies twee verschillende gegadigden, meestal dan. Bij mij heeft hij echt nog nooit problemen gehad maar anderzijds is hij nooit zwaar belast geweest omdat ik hem rustig heb opgepakt... En dat maakt het lastig.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:30

Ik als koper zou zelf en keuring laten doen bij een eigen dierenarts, goedgekeurd zijn de kosten voor de koper afgekeurd vind ik dat de kosten voor de verkoper zijn mocht de koper het paard niet willen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:33

Ik heb laatst ook eerst laten keuren. Ben blij dat ik dat heb gedaan :D scheelt toch verrassingen en tegenvallers.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:38

Klinische keuring heeft weinig zin, daar willen kopers zelf bij zijn (meeste althans). röntgenologisch kan wel, kopers kunnen foto's op eigen kosten bij eigen dierenarts laten keuren. Maar dat kost genoeg natuurlijk.

Kosten afkeuring kosten verkoper, kosten goedkeuring koper, ongeacht of ze hem kopen of niet.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:43

Hoi, ik zou hem wel laten keuren op fotoos, ben zelf op zoek naar een paard en ga niet eens kijken als ze niet al goed gekeurd zijn..helemaal geen zin in gedoe met wel of niet goed en wie betaald wat en wanneer wel of niet goed..en je weet meteen of hij goed is en of hij dan indd het geld waard is wat je er voor vraagt. Succes groetjes deess

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:47

Als ik een paard koop in de prijsklasse 4000+ dan koop ik hem alleen als hij bij een dierenarts naar mijn keus gekeurd word, ook op de foto. En bij goedkeuring de kosten voor mij als koper. Bij afkeuring kosten voor verkoper. Soms heeft een paard een kleine bemerking, dan zou je nog een andere prijs overeen komen. (Ligt natuurlijk helemaal aan de ernst van de bemerking)
Mijn ervaring is dat veel mensen het op deze manier doen, en dat vaak een koop niet doorgaat als mensen hier niet uitkomen.

En als je vooraf laat keuren ben je ook de kosten kwijt. En de kans is natuurlijk relatief groot, gezien de leeftijd en het werk wat je paard heeft gedaan dat het gewoon word goedgekeurd. Dus het is voor jou als verkoper een klein risico.
En bijkomend voordeel, mensen zien direct dat je betrouwbaar bent, krijgen een goed gevoel bij je, en mocht de keuring niet goedgaan, dan zal je niet kwaad aangekeken worden. Mensen hebben dan geen reden zich belazerd te voelen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:56

Ik zelf als verkoper zorg er altijd voor dat ik weet wat ik verkoop. Dus paard word volledig gekeurd voor de verkoop.
Willen mensen dan door eigen da overkeuren geen probleem kk.

Het lijkt me niets om met een dier te gaan reizen volledig onwetend ook niet als koper. Heb enkele jaren geleden 3 achter elkaar afgekeurd zien worden. Waren allen nog nooit gekeurd en dat maakt dat ik liever zowel als koper als verkoper alvast een idee heb wat er te verwachten is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:59

Even offtopic: Wat ik toch opvallend vind, iedereen hier is het er wel over eens dat als je bij aankoop gaat keuren, het bedrag bij afkeuren voor de verkoper is.
Toch zie ik dit in de omgeving nauwelijks meer gebeuren. Met name bij paarden onder de 5000 euro. Ook bij afkeuren moeten de kosten tegenwoordig vaak maar voor de 'koper' zijn.

Dus ts: hoe zit jij hierin qua eventueel 2x die kosten dragen? De eerste keer voor jezelf, de tweede keer van een koper (even uitgaande van t doemscenario dat je paard afgekeurd wordt).

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:26

Jotoma schreef:
Even offtopic: Wat ik toch opvallend vind, iedereen hier is het er wel over eens dat als je bij aankoop gaat keuren, het bedrag bij afkeuren voor de verkoper is.
Toch zie ik dit in de omgeving nauwelijks meer gebeuren. Met name bij paarden onder de 5000 euro. Ook bij afkeuren moeten de kosten tegenwoordig vaak maar voor de 'koper' zijn.

Dus ts: hoe zit jij hierin qua eventueel 2x die kosten dragen? De eerste keer voor jezelf, de tweede keer van een koper (even uitgaande van t doemscenario dat je paard afgekeurd wordt).

Daarom zou ik vooraf niet gaan keuren

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:35

Nee paard is gekeurd over keuren is kosten koper. Foto's kunnen eenvoudig door koper naar eigen da gestuurd en beoordeeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:53

Klinisch door de koper want dat is de vorm van de dag. Ik zou ook geen moeite hebben om bij afkeuring zelf de kosten te dragen.

Rontgenologisch zou ik zelf willen weten, ook als ze rad zijn geweest kan er toch wat in zitten, overkeuren is dan wel kk.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:33

Je kan wel gaan keuren maar wie zegt dat je het paard binnen een half jaar verkocht hebt? Dan zijn de foto's al weer "oud". Mijn paard is bijvoorbeeld in 3 jaar tijd enorm achteruit gegaan, en niet op het geen waarop hij eerder was afgekeurd maar op artrose. Persoonlijk hecht ik geen waarde aan Röntgens die ouder zijn dan een half jaar voor een sportpaard. Recreatie vind ik iets anders.
Kopers die een paard kopen in deze prijsklassen zullen toch graag een keuring willen (ga ik van uit) en daar zelf bij aanwezig willen zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:06

Een goed paard is binnen de half jaar wel verkocht.
Of je moet een niet kloppende prijs hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:32

No_No schreef:
Je kan wel gaan keuren maar wie zegt dat je het paard binnen een half jaar verkocht hebt? Dan zijn de foto's al weer "oud". Mijn paard is bijvoorbeeld in 3 jaar tijd enorm achteruit gegaan, en niet op het geen waarop hij eerder was afgekeurd maar op artrose. Persoonlijk hecht ik geen waarde aan Röntgens die ouder zijn dan een half jaar voor een sportpaard. Recreatie vind ik iets anders.
Kopers die een paard kopen in deze prijsklassen zullen toch graag een keuring willen (ga ik van uit) en daar zelf bij aanwezig willen zijn.

Allemaal prima, op eigen kosten dan.