Hoe rijconditie (spieren) trainen zonder paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Hoe rijconditie (spieren) trainen zonder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:35

Na ruim 10 jaar niet echt te hebben paardgereden, wil ik dit voorjaar een paardrijvakantie plannen in Duitsland. Deze is speciaal voor herintreders, vandaar ook mijn keuze.

Maar toch wil ik mijn spieren alvast een beetje trainen.
Ben toch ook al de 40 dik gepasseerd en dan worden de spieren nu eenmaal wat minder soepeltjes :+.

Probleem is dus, ik heb geen paard tot mijn beschikking waar ik op kan gaan zitten (heb zelf 2 shetlanders; gaat het niet worden hahaha).

Zijn er ergens oefening te vinden die de spieren die je bij paardrijden gebruikt trainen?

Alle tips welkom om niet na 1 dag al stijf te staan van de spierpijn straks :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:44

Een paar maand vantevoren beginnen met een hoepel: eerst 2x5 minuten, dan 2x10 minuten. Even vaak linksom met rechtsom en met een hoepel die niet al te zwaar is (niet waarder dan 2 kilo ivm rugklachten). Als je dat doet dan merk je al na twee weken dat je buik-, rug- en beenspieren krijgt en dat zijn precies de core spieren die je nodig hebt om je ontspannen maar in balans in het zadel te laten zitten.

Ik begon deze zomer weer met rijden na 10 jaar grondwerk, dus ik ken het probleem. 8-) Bovendien ben ik ook nogal slap gebouwd, dus ik had het idee dat ik toch echt iets moest doen als voorbereiding om niet als een pudding van het paard te storten bij de eerste drafpas... Ik had geen zin in fitnesscholen en had niet veel tijd (een veel last van luiheid 8-) ), dus ben ik twee maanden vantevoren met een hoepel begonnen (had er twee, een lichte en eentje van 1,9 kilo). Toen ik uiteindelijk mijn eerste les had, kon de instructrice zich niet geloven dat ik echt al lange tijd niet gereden had. Alleen de balans in galop was nog even zoeken, maar voor de rest kon ik gewoon merken dat ik steviger in het zadel zat en met een lager zwaartepunt, en dat zat heel stevig en uitgebalanceerd - ook toen het paard twee ritten erna ervandoor ging. :)

Nu rij ik alweer een half jaar niet, maar als we in de zomer weer beginnen, dan pak ik eerst de hoepel erbij!

Isapaardje

Re: Hoe rijconditie (spieren) trainen zonder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:11

Goede tip.
Ben ook bang dat ik zonder oefeningen als een zak aardappelen op het paard zit, als ik er al op kom hahaha. En dat wil ik zowel mezelf, als het paard niet aandoen.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:40

Melissamundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:41

Ik vond skeeleren heel fijn om mijn conditie op pijl te krijgen haha. :p

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:44

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:48

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar hoor vaak dat pilates ook goed helpt.
En ik heb ooit een verhaal gehoord dat je beter gaat rijden als je veel achteruit loopt, maar weet niet of je dat moet willen doen :')
Ik ga dit topic wel volgen voor eventuele (betere :+ ) adviezen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 08:52

Dit fitnessbal lijkt me ook wel een goede. Heb ik hier eentje liggen (doe er nu zelf niets mee, want had hem gekocht als voetbal voor mijn pony's hahaha).
Skeeleren wordt het niet, want rolschaatsen en schaatsen vond ik vreselijk vroeger :+

Vakantie gaat eind mei worden, dus heb nog even de tijd, maar wil wel nu alvast gaan beginnen, want ken mezelf, het duurt ook even voordat ik het echt vol ga houden ;)

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:10

Ja met een fitnessbal kan je heel goed je rompspieren en stabiliteit trainen.

Bijvoorbeeld touwtjespringen kan je doen om je conditie te verbeteren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:14

Op e-quine staan ook een hoop oefeningen die je zonder je paard kunt doen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:51

Ik zou zeggen naar de sportschool(2x per week) en volg daar een algemeen programma die je hele lichaam pakt en daarnaast conditie training (fietsen, crosstrainer etc etc)

Ik sport al jaren vanwege mijn rug en vanwege die rug rijd ik ook nog maar zelden paard.
Maar als ik dan ga is het ook opstappen en wegrijden, kan alle bewegingen goed volgen en ben niet moe na het rijden en spierpijn heb ik al helemaal niet.
Ik ben geen hobbezak op het paard en heb nog wel eens complimenten gekregen dat ik zo netjes rechtop zat :D Conditioneel gezien zou ik zo weer een trektocht van een week kunnen maken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:14

Je zou ook eens kunnen kijken naar de trainingsprogramma's van Jillian Michaels. Dat zijn dagelijke trainingen van 20 tot 30 minuten waar bij je veel aan core en conditie werkt. Je hebt dan alleen youtube, yogamat en lichte gewichtjes (kan ook flesje water zijn) nodig.
Om mee te beginnen is 30 day shred een goeie. Toen ik die af had ging ik hem combineren met six week, six pack. Die is helemaal goed voor je core.

Wanaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:44

Jotoma schreef:
Je zou ook eens kunnen kijken naar de trainingsprogramma's van Jillian Michaels. Dat zijn dagelijke trainingen van 20 tot 30 minuten waar bij je veel aan core en conditie werkt. Je hebt dan alleen youtube, yogamat en lichte gewichtjes (kan ook flesje water zijn) nodig.
Om mee te beginnen is 30 day shred een goeie. Toen ik die af had ging ik hem combineren met six week, six pack. Die is helemaal goed voor je core.

Lijkt mij ook inderdaad! Algehele fitheid/core. En goed te doen, half uurtje per dag.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:02

Verkijk je er niet op, het is met een reden maar zo kort ;)

Wanaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:08

I know, ervaringsdeskundige. :)) Man, de eerste paar dagen, die spierpijn!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:22

Haha sorry, had even niet door dat jij 'm ook hebt gedaan!
En bij elk level weer opnieuw de eerste drie dagen spierpijn :Y)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 15:08

Beter nu spierpijn thuis, als straks na de eerste dag van de vakantie en dan niet meer op kunnen stappen :)
Ga er eens naar kijken.

Sportschool is niet zo mijn ding.
Daarbij fiets en wandel ik regelmatig; het is niet zo dat ik totaal geen conditie heb.
Nou ja niet helemaal waar. Reden dat we dit jaar geen wandelvakantie willen plannen, maar te paard willen, is een probleem met mijn achillespees; dus weet ook niet hoe die zich houdt met rijden hoor.

Maar dank tot op heden voor de leuke tips.

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:01

vooral blijven fietsen en wandelen zou ik dan zeggen, probeer misschien naar aanleiding van je vakantie de tochtjes langer te maken voor je conditie :-)
voor je spieren kan ik een fitness bal aanbevelen, goed voor van die 'core' oefeningen op te doen, maar je kan ook je bureaustoel vervangen door zo een bal, helpt je romp stabiel te blijven en traint zo een beetje je spieren/stevigheid terwijl je voor de pc zit. dit helpt ook al om je houding wat goed te krijgen :-)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:18

Ja die fitnessbal ben ik mee begonnen en vandaag ook zo'n balanskussen gehaald.
Dat is op zich wel een goede al om die spieren te trainen.
Fietsen is ook goed tegen zadelpijn hahahaha.

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:09

oh goed bezig! wanneer vertrek je?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:09

Isapaardje schreef:
Beter nu spierpijn thuis, als straks na de eerste dag van de vakantie en dan niet meer op kunnen stappen :)
Ga er eens naar kijken.

Sportschool is niet zo mijn ding.
Daarbij fiets en wandel ik regelmatig; het is niet zo dat ik totaal geen conditie heb.
Nou ja niet helemaal waar. Reden dat we dit jaar geen wandelvakantie willen plannen, maar te paard willen, is een probleem met mijn achillespees; dus weet ook niet hoe die zich houdt met rijden hoor.

Maar dank tot op heden voor de leuke tips.

Neem stijgbeugels mee met een breed voetbed :)*
Bij Barefoot heb je en setje voor 20 euro.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:14

Cowgirl schreef:
Neem stijgbeugels mee met een breed voetbed :)*
Bij Barefoot heb je en setje voor 20 euro.

We gaan westernrijden.
Ergens eind mei of juni, moeten we nog even definitief maken, maar dat is de planning.

Dit is de ranch:
http://www.stormy-horse-ranch.de/

Veel vrijheid in rijtijden; we willen (opbouwend) 2 tot 4 uur per dag gaan proberen :+

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:07

Dat zijn echt leuke vooruitzichten! ziet er echt leuk uit! western zadel is ook al een voordeel denk ik

RemcoC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:53

Veel plezier,, gewoon doen ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 15:44

Al weer 2 maanden verder, en met het hoepelen en de balansbal schiet het eigenlijk niet zo op.
Net zo min als andere oefeningen.
Begon fanatiek, maar het is afgezwakt en ik vraag me ook af of ik er wel echt de paardrijspieren mee train. En omdat ik straks toch niet na 1 rit al uitgeschakeld wil zijn door mijn eigen spieren, ben ik nu aan het rondkijken of ik niet toch ergens een paar paardrijlessen kan volgen.