Ik weet het even niet meer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 01:39

Ik zal even bij het begin beginnen.

Eind februari heb ik Sally een jaar, ze is nu 9 jaar. Een d pony die van manege naar handelaar naar vorige baasje is gegaan.
Ik wist dat ze niet de makkelijkste is en dat ze weinig vertrouwen in mensen heeft. Ze heeft eerst een paar maanden de tijd gehad om te wennen, toen heb ik veel grondwerk met haar gedaan. Vanaf mei ben ik haar onder het zadel gaan rijden, met regelmatig les. Dit ging heel redelijk, al kon ze vrijwel niets en was ze onzeker.
Zo rond die tijd is er ook een verzorgster gekomen voor 2 dagen in de week, dit klikt ook goed met Sally, ook met rijden en zij lest ook.

In september heb ik Sally verhuist naar een andere stal, hier heeft ze het moeilijk mee gehad. In die eerste maand daar zijn zowel verzorgster als ik er voor het eerst afgevallen.
Maar ook op de nieuwe stal ging het steeds beter met Sally en mij. Ik kon fanatieker rijden en lessen door de betere bak.
Tussen verzorgster en Sally waren er toen wat meer strubbelingen, onder het zadel er vandoor gaan. Ook met longeren probeerde Sally haar enorm uit. Verzorgster heeft toen les genomen in grondwerk en dat ging steeds beter. Helaas moest ze stoppen met rijden wegens een knie blessure.

Ik kwam er rond die tijd achter dat ik onverwachts zwanger was. En ik ben erg ziek geweest, waardoor ik niet naar stal kon.
Mijn man nam de verzorging van Sally op zich, maar hij kan haar geen beweging geven. Sally werd steeds vervelender doordat ze te weinig beweging kreeg (ondanks dat ze hele dagen buiten staat ).
Gelukkig hebben we vrij snel een verzorgster erbij gevonden die haar 5 dagen in de week kon doen.
Het leek goed te klikken samen.

Deze nieuwe verzorgster is op haar gaan rijden terwijl Sally een paar dagen stil had gestaan en ook al een aantal weken niet gereden was. Achteraf geen hele slimme actie. Sally schrok, ging ervandoor en verzorgster 2 verloor haar evenwicht (niet goed aangesingeld? ), het zadel ging schuiven Sally ging bokken en verzorgster 2 lag op de grond met een gekneusde heup.

Na een week kon ze weer lopen en ging ze verder met Sally. Sally werd weer steeds braver. En verzorgster 1 ziet het weer zitten om te gaan rijden, we hebben besloten om te wachten tot na oud en nieuw en morgen wil ze weer voor het eerst gaan rijden.

Tussendoor ben ik ook op stal geweest, ik ga dan meestal vrijheids dressuur doen voor de afwisseling. De laatste tijd is Sally braaf met longeren en grondwerk, al blijft het een merrie met een eigen mening.
Maar nu kreeg ik vandaag een appje van verzorgster 2 dat Sally haar heeft proberen aan te vallen met longeren, verschillende keren. Ze is nu helemaal het vertrouwen kwijt en ze stopt per direct met verzorgen.
Dit is niet hoe ik Sally ken, maar ik ben er natuurlijk niet bij geweest.

Ik weet nu echt even niet wat ik met Sally aan moet. Ik ben pas 14 weken zwanger en ik heb nu alweer enorme bekken klachten, dus ik kan de verzorging niet aan.
Een nieuwe verzorgster is niet zo makkelijk om te vinden. En Sally reageert nogal heftig op veranderingen. Haar ergens inscharen durf ik eigenlijk niet aan omdat ze heel erge zomer eczeem heeft en ze is bijna niet te vervoeren.

Wie heeft de gouden tip om het leven voor Sally leuk te houden tot na de zomer?

KarmaChansy

Re: Ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:45

lastig hoor! sneu dat je tweede verzorger het vertrouwen kwijt is.

Is pijn uitgesloten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 02:55

Ik denk dat je het probleem zelf al in de laatste alinea aangeeft: je pony kan niet goed tegen veranderingen. Voor ons mensen is een nieuwe verzorger gewoon een verandering, maar voor een pony betekent een nieuwe verzorger iemand met andere eisen, een andere manier van reageren qua belonen en straffen, en aangezien 90% van de trainingssystemen bestaat uit druk (ongemak/pijn) toevoegen als een pony het volgens de nieuwe verzorger 'fout' doet en het weghalen van die druk als ze gehoorzaamt, dan kun je je voorstellen dat het leren omgaan met zo'n nieuw persoon behoorlijk stressvolle en negatieve periode is voor een pony, in elk geval tot de twee op elkaar in zijn gespeeld, pony precies weet wat de verzorger verwacht en de verzorger hem dus minder hoeft te corrigeren/onder druk te zetten.

Als ik de eigenaar van deze pony was, zou ik er dus alles aan doen om de pony stabiliteit te geven. Is de pony gemeen met longeren/grondwerk tegen verzorgster 2? Dan geef je haar elke week verplicht een week grondwerkles op jouw kosten cadeau, net zolang tot pony en verzorgster weer op een lijn zitten. Met rijden precies hetzelfde; gaat dat moeizaam of met veel conflicten? Dan zorg je ervoor dat er elke week een goede instructeur langskomt die verzorgster en pony lesgeeft.
Wil verzorgster nummer 1 het weer eens proberen? Perfect, dan krijgt zij ook grondwerk- en rijles, al dan niet gedeeld met nummer 2.

Dat klinkt misschien tegenstrijdig, betalen voor de les van een ander, maar je doet het niet voor de verzorgster (nou ja, wel om te zorgen dat ze er lol in blijft houden en blijft komen naar een moeilijke pony), maar vooral voor je pony.
Als je een moeilijk paard hebt en je bent aangewezen op de hulp van anderen, dan ben je als eigenaar het aan je paard verplicht dat verzorger en paard samen door een deur kunnen. Jouw geval is wat extreem en dus zal de oplossing ook wat meer tijd en geld kosten, maar wachten tot verzorgster nummer 3 aanbelt is hier volgens mij ook niet de oplossing, stomweg omdat juist veranderingen van 'personeel' ;) voor de pony het probleem zijn. En dat kan heel goed veranderen en verbeteren, maar dan moet je haar wel eerst langere tijd stabiliteit geven, en dat kost tijd en toegewijde verzorgers die allemaal exact hetzelfde doen zodat de pony haar mensen (en mensen in het algemeen) weer kan vertrouwen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 05:42

Wat krijgt ze per dag te eten? Kan ze te hoog in het voer staan?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 06:36

Komt de pony nu buiten? Is er de mogelijkheid tot bijvoorbeeld een stapmolen?

Als er toch meerdere keren wat met de pony gedaan zou worden per week en voldoende buiten zou staan zou het gedrag niet zó extreem hoeven te zijn.

Daarnaast; kijk eens in de toekomst? Wat ga jij na je zwangerschap doen? Heb je weer tijd om volop aan de slag te gaan of gaat dit een probleem blijven? Is het reeel om dit paard bijvoorbeeld nog zelf te houden en daar nu je stress van te hebben? Het klinkt makkelijk, maar ik verwacht straks nog veel meer problemen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:21

Eerst uitsluiten of deze pony pijn kan hebben op welk vlak dan ook..Dan verder kijken..
Suc6!!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 08:29

Ze krijgt nu gewoon hooi en vitamine korrel. En ze staat gemiddeld van 8 tot 7 buiten in een paddock. Maar hierin is ze niet heel actief, ze eet en staat wat te dutten. En af en toe even een sprintje trekken met haar vriendje.
Verder hebben we geen stap molen. We hebben 2 rijbakken en een longeerbak. In 1 van de rijbakken mogen ze ook los. Dit vindt ze fijn om lekker te rennen en te bokken.

Ik combineer Sally al bijna een jaar met 2 jonge kinderen, dit komt er op neer dat ik vaak 's avonds op stal ben. Mijn man is dan thuis voor de kinderen. Het moet niet uitmaken of er 2 of 3 kinderen zijn.
Dus in principe kan ik het gewoon weer oppakken als ik lichamelijk weer opgeknapt ben.

Ik heb er wel over nagedacht of het misschien beter is om haar te verkopen. Maar mede door haar eczeem is ze tamelijk onverkoopbaar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:20

Tja t lijkt mij als dit paard dit voorheen nooit deed ondanks dat ze niet de makkelijkste is dat er toch meer moet spelen..
Ik liet deze pony eerst binnenstebuiten keren..

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:30

Ja inderdaad. Ik zou even goed kijken naar haar voer, wat ze nodig heeft en anders kijken of de verzorgster niet NH oefeningen met haar wil gaan doen. Rijden hoeft niet per se, zolang ze maar wel bezig gehouden wordt. Zijn genoeg spelletjes. Wel vervelend! Waar woon je als ik vragen mag?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:46

Heeft deze pony nergens last van. Het lijkt dat telkens als ze even aan het werk is, de problemen beginnen. Ik zou medische problemen uitsluiten. Dierenarts erbij, osteopaat erbij (zeker omdat ze van een manege komt),... lijkt me sterk dat ze dit alleen doet door veranderingen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:49

Cemlys schreef:
Heeft deze pony nergens last van. Het lijkt dat telkens als ze even aan het werk is, de problemen beginnen. Ik zou medische problemen uitsluiten. Dierenarts erbij, osteopaat erbij (zeker omdat ze van een manege komt),... lijkt me sterk dat ze dit alleen doet door veranderingen.

Nou mij dus ook..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:06

Hormonen misschien?Ik snap dat dit gedrag verre van leuk is voor jullie, zeker nu jij ook nog zwanger bent. Met dit weer zijn paarden wel vaker lastiger, dat wordt dan in de zomer beter, maar dit is wel extreem, dat ze probeert aan te vallen .Misschien mankeert ze inderdaad iets, als ze het eerst niet deed.Sterkte ermee. :( /3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:11

Even er van uitgaande dat de pony geen medische problemen heeft.

Maar hoe is VZ2? Hoe is zij in haar lichaamstaal en bewegingen tav het paard?

Ik heb dit nl met mijn paard ook aan de hand gehad. Ook zij is een paard die vastigheid nodig heeft. Ze is onzeker maar heeft wel duidelijke leiding nodig.
Ook zij had les in grondwerk, maar in de les deed ze het prima, maar gewoon met oefenen ging het fout. Was ze aan het oefenen als ik erbij was ging het prima.
Maar door haar werk en mijn gezinsleven waren we er niet altijd tegelijk.
Opeens kwam het verhaal dat Bo naar haar had gesteigerd. Voor mij een heel apart iets, want dat had ze nog nooit gedaan.
Die keer zat er 2 weken tussen de lessen in bij haar.
Bij de betreffende les was ik ook aanwezig.
Ze was zo tegenstrijdig in haar lichaamstaal, uitstraling etc. En dat lokte Bo haar reactie uit. Niet goed te praten maar wel begrijpelijk vanuit het paard.
De verhouding was ook zo verandert. Bo was van werkwillig paard naar een paard wat bij haar vol in dominatie zat en zij was van haar zelf naar angstig gegaan. Als Bo omdraaide deed zij al een stap naar achteren.
Nu weet ik ook dat ik geen makkelijk paard daarin heb, is een merrie met karakter. Je hebt er een toppaard aan als je samenwerkt maar niet van haar eist. En aan de andere kant moet je haar wel aanpakken want neemt anders een loopje met je (maakt gebruik van de mogelijkheden die je haar bied).
Plus dat ze het vroeger niet altijd even leuk heeft gehad. Al is dat al redelijk verandert, vertrouwd mensen nu wat sneller/beter.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:29

Deze pony is door een manege aan een handelaar verkocht.Waarschijnlijk was ze daar dus ook al moeilijk, althans niet geschikt voor beginnelingen.Neem anders eens contact op met de vorige eigenaren,misschien kunnen die iets over haar vertellen waar je verder mee komt.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:42

Ik zou me verdiepen in wat xyzut2 schrijft. Wij hebben ook een tinkermerrie. Het is niet zo dat ze niet de gemakkelijkste zijn maar waar veel mensen zich in vergissen is in de (over)gevoeligheid van deze zogenaamde koudbloeden. Onze Kwiny ging staken, zette mijn dochter tegen de bakrand etc. maar naar wat achteraf bleek is dat Kwiny mijn dochter enorm spiegelt. Zit zij niet lekker in haar vel hoeft ze er niet al te veel van te vragen want dat geeft alleen maar frustratie. Na haar mindset om te hebben gegooid kunnen ze weer enorm goed samen. Ook wij hebben de fout gemaakt haar na haar verhuizing vrij snel op te pakken. Onwetendheid dat Kwin dusdanig gevoelig was dat ze het daar erg moeilijk mee had. Dit heeft in het begin voor enorm veel problemen gezorgt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:56

Bedankt voor alle reacties.

Sally is begin november helemaal nagekeken, omdat ze niet helemaal lekker liep. Ze was niet echt kreupel, maar begon steeds erg stijf, hier liep ze na een minuut of 10 doorheen. We hebben toen ook uitgebreid bloed onderzoek gedaan ivm spieren. Hier kwam toen niets uit.
Uiteindelijk bleek ze een hoge hoefzweertje te hebben. De osteopaat is toen ook geweest, omdat ze flink scheef is. Ik wil die binnenkort weer laten komen.

Haar zadel is voor de kerst aangepast, omdat ze veel meer spieren heeft gekregen.
En in de zomer is de tandarts geweest, ze is onder verdoving elektrisch geveild. En haar gebit was verder niets mis mee. Dus in principe zou dat allemaal goed moeten zijn.

Ze krijgt meerdere keren per dag hooi. 's Morgens vroeg krijgt ze 1 kilo. Als ze om 8 uur naar buiten gaat hangt er een hooinet met 2 kilo. Om 12 uur krijgt ze 1 kilo. Om 5 uur krijgt ze 1 kilo. Als ze 's avonds rond 7 uur naar stal gaat hangt er een net met 1 kilo. En om 10 uur 's avonds krijgt ze 2 kilo.
Dus 8 kilo op een dag. Ze weegt ongeveer 400 kilo.
Verder krijgt ze vitamine korrel van marstall, met wat lijnzaad olie. Dit krijgt ze 1x per dag als ze wat gedaan heeft.

Vorige week was ik op stal terwijl vz2 aan het longeren was, dit zag er toen goed uit. Ik heb haar aangeboden om voorlopig samen te gaan, zodat ik haar kan helpen of tips kan geven. Maar dit wil ze niet, ze is het vertrouwen helemaal kwijt.
Ik heb zelf niet gezien wat er gebeurt is en tot nu toe zelf niet deze problemen gehad bij haar, dus dat is ook weer extra lastig met beoordelen.
Ze is erg gevoelig voor veranderingen.

Bij de manege is ze weg gegaan omdat ze er veel vandoor ging en veel bokte. En bij haar vorige eigenaren is ze om dezelfde reden weg gegaan, hier heeft ze maar 2 maanden gestaan. Deze mensen waren te onervaren voor haar.

Het zou alleen nog kunnen dat ze zich met oud en nieuw heeft bezeerd, omdat ze heeft staan springen in haar stal.

Ik zit er nu toch over te denken om haar in april /mei op het land te zetten. Maar ik vind dat best een risico omdat ze snel dik wordt en met haar eczeem.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:21

@de ts, je stelt in bovenstaand bericht dat je paard erg scheef is..
Scheefheid kan enorm staak gedrag ( steiger/bok) opleveren..Zeker als t paard in zijn scheefheid wordt doorgereden..elk paard is scheef en de 1 heeft daar meer last van dan de ander!
Zoek een goeie rechtrichtinstructeur en kijk wat die voor je kan doen..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 11:44

biscaya schreef:
@de ts, je stelt in bovenstaand bericht dat je paard erg scheef is..
Scheefheid kan enorm staak gedrag ( steiger/bok) opleveren..Zeker als t paard in zijn scheefheid wordt doorgereden..elk paard is scheef en de 1 heeft daar meer last van dan de ander!
Zoek een goeie rechtrichtinstructeur en kijk wat die voor je kan doen..

Daar heb je helemaal gelijk in. We zijn ook bezig met rechtrichten.
Ook met instructrice.
Maar zou haar gedrag daar zo van kunnen veranderen, van het een op het andere moment?

Mijn eerste verzorgster heeft haar gisteren even gereden. Ze was erg gespannen, maar heeft niet gebokt.
Ze merkte wel na het rijden dat Sally hengstig is. Normaal merk ik daar niet zoveel van bij haar. Zou het kunnen dat daar nu ineens een gedragsverandering van komt?

Vanmiddag ga ik zelf, dus ik ben benieuwd hoe ze dan is.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:53

Kwiny werd ook erg hengstig toen ze verhuisd was naar nieuwe stal. Zou ook zomaar kunnen dat ook daar weer stukje vandaan komt =) Tis net een puzzel iedere keer een stukje...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:00

Als je werkelijk om deze pony geeft heb je eigenlijk maar 2 oplossingen.

Deze pony heeft moeite met veranderingen .
Heeft enorme moeite met vertrouwen.
Heeft duidelijk een fysiek probleem wat betreft gereden worden en heeft ook een behoorlijke history hierin.
Heeft zomer exceem.

Of je vind iemand die gek op haar is en haar aan huis kan houden in een stabiele groep paarden waar ze tot rust kan komen .
Waar haar zomer exceem niet te erg wordt dus ook nog een omgeving liefst aan zee.
Iemand die de tijd heeft om met haar bezig te zijn en dat ook nog jaren kan zodat ze eindelijk een vertrouwens band kan opbouwen en waarbij het geen probleem is dat ze misschien nooit echt bereden kan worden.

Of je brengt haar richting DA en laat haar inslapen.

Dit is geen pony voor verzorgsters en een stalling .
Het is gewoon vragen om nog meer ongelukken en zelf heb je ook niet de tijd om veel met haar te doen en dat wordt nog minder met kind nr 3 erbij.

Het is misschien hard maar niet iedere pony is geschikt voor wat jij graag zou willen .
Dus zoek voor haar een thuis waar ze wel gelukkig is en als die werkelijk niet te vinden is, dan is het voor haar diervriendelijker om haar te laten gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:18

TinkerTreas schreef:
Ze krijgt nu gewoon hooi en vitamine korrel. En ze staat gemiddeld van 8 tot 7 buiten in een paddock. Maar hierin is ze niet heel actief, ze eet en staat wat te dutten. En af en toe even een sprintje trekken met haar vriendje.
Verder hebben we geen stap molen. We hebben 2 rijbakken en een longeerbak. In 1 van de rijbakken mogen ze ook los. Dit vindt ze fijn om lekker te rennen en te bokken.

Ik combineer Sally al bijna een jaar met 2 jonge kinderen, dit komt er op neer dat ik vaak 's avonds op stal ben. Mijn man is dan thuis voor de kinderen. Het moet niet uitmaken of er 2 of 3 kinderen zijn.
Dus in principe kan ik het gewoon weer oppakken als ik lichamelijk weer opgeknapt ben.

Ik heb er wel over nagedacht of het misschien beter is om haar te verkopen. Maar mede door haar eczeem is ze tamelijk onverkoopbaar.

Is het ook een idee om het even te laten voor wat het is en haar zelf weer op te pakken na de bevalling?
Dus voor nu alleen verzorgen, niet rijden en eventueel wat loswerken.
Ik vind het wel een typisch iets voor sommige tinkers dat ze een vertrouwens probleem hebben met sommige mensen.
Op zich kun je een paard prima weer op pakken als het een aantal maanden stil heeft gestaan, zou ze bijvoorbeeld een blessure hebben waardoor je een aantal maanden niks kunt dat zou dat ook zo gaan :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 12:39

@spatter : Ik wil haar niet weg doen, ik ben nu verantwoordelijk voor haar dus als ik haar niet kan bieden wat ze verdient dan wordt ze ingeslapen.

Ik heb tot nu toe weinig problemen met haar gehad, het is echt puur door mijn lichamelijke klachten dat ik nu de zorg niet aan kan.
Ik ben het helemaal met je eens dat dit geen paard is voor verzorgsters, al gaat het met vz1 wel vrij goed.

Als ik haar niet meer zou kunnen rijden, is dat geen probleem voor mij. Ik vind het ook prima om lekker grondwerk te doen en verder poetsen enzo. Met die instelling heb ik haar ook gekocht.

Ik wil haar het liefste dag en nacht buiten hebben met een schuilstal, het lastige is dat de plekken hier in de omgeving waar ze zo kan staan erg schaars zijn en dat daar voordroog gevoerd wordt.
Hier kan ze niet tegen, dan wordt haar eczeem erger en ze krijgt diarree.

Dichter bij de kust dan ze nu staat, kan bijna niet. Maar helaas heeft ze toch erge eczeem.
En ik heb wel voldoende tijd voor haar. Ik doe haar normaal 5X per week, als mijn man thuis is. Dit blijf ik na de bevalling gewoon doen, dit heb ik ook nodig voor mezelf. Dat vindt mijn man ook.
Of hij nou met 2 kinderen thuis is of met 3, dat maakt ook niet veel uit.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 12:47

@ellepel : hier denk ik ook over. Maar met alleen los staan in de paddock lijkt ze niet heel gelukkig te zijn.
Dus dan zou ik haar het liefste ergens inscharen.
Wij hebben zelf geen weiland bij de stal, alleen paddocks. Nu heeft de stal eigenaar wel weiland gekocht, maar ik hoorde dat hij daar kleine gras paddocks van wil maken, waar ze alleen of met z'n 2 en een paar uur op kunnen. Dus dat schiet voor Sally niet heel veel op helaas.
Het is trouwens geen tinker, maar een rijpony zonder papier. Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:00

Ik zou haar ook zeker niet op gras zetten , met haar zomer exceem probleem, dat is vragen om nog meer ellende.

Heb je al eens geprobeerd om de schuurplekken in te smeren met zalf, 100 gr vasaline met daarin 40 druppels teatree.
Ik heb zelf een welsh cob merrie die extreem exceem heeft en met deze zalf, maak potjes van 250 gr per keer, hoef ik haar in de zomer geen deken op te doen.
Ze schuurt wel maar niet kaal of wondjes.
Smeer wel lekker dik langs beide kanten van haar manenkam en rond de staartwortel en dat iedere dag en maak me niet druk om de vieze vacht.
Je kunt ook uierzalf gebruiken maar dat wordt helemaal een smeerboel.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 14:23

Dat zal ik idd eens proberen.
Tot nu toe heb ik alleen gesmeerd met derfen en tussendoor vette crème om haar huid soepel te houden.
Ze schuurt haar hele hoofd en oren ook kapot en die maskers krijgt ze de meeste van af.