paard leasen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yana_maas

paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:23

heey iedereen,

geen idee of dit hier hoort of ergens anders, maar het leek me hier wel oké ;)
nu mijn vraag:
ik heb iemand gevonden die haar paard voor 2 jaar aan iemand anders wil toevertrouwen. Mij lijkt het wel wat, aangezien ik geen eigen paard mag... Dit is dan geen volledig paardenleven, maar wel ene tijdje en zo kan je ook al veel leren etc... Natuurlijk zijn alle kosten dan voor mij.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Meningen? :)

Ineke2

Re: paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:26

Wat zijn de voorwaarden en kosten die eigenaar van je verlangd?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:26

belangrijk is goed op papier te zetten wie waarvoor verantwoordelijk is. :) ookal voelt het allemaal zo vertrouwt, zwart op wit wil dit soort dingen hebben.

veel plezier

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:30

Ineke2 schreef:
Wat zijn de voorwaarden en kosten die eigenaar van je verlangd?

de precieze kosten weten we nog niet precies, ik wilde namelijk eerst nog wat info verzamelen voor ik ermee echt naar mn ouders ga ;)
Maar dan betalen wij alles, dus voedsel, stalling, etc etc en ze moet er ook zeker van zijn dat hij een goede plaats heeft enzo. Stel dat hij plots ernstig ziek wordt met serieuze kosten, is dat wel voor haar.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:30

Ik denk dat het heel verstandig is om zo te beginnen aan een paard. Je kunt zo kijken of het bij je past.

Je zult afspraken moeten maken over wat er na die twee jaar gebeurd met het paard. Stel dat je erg gehecht raakt en het paard wilt overkopen?

Daarnaast ook op papier zetten wat jullie doen wanneer het paard kreupel raakt, ziek wordt. Voor wie welke kosten, risico's, etc. zijn. Hoe concreter hoe beter. Wat is bijvoorbeeld ernstig ziek?

En kun je er ook onderuit na bijvoorbeeld een maand proberen? Of zit je er meteen voor twee jaar aan vast?

En als alles voor jouw gevoel goed is: veel plezier gewenst!
Laatst bijgewerkt door ChevalNoir op 02-01-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:30

Mijn eerste vraag is dan: Waarom mag je geen eigen paard? Want als dit juist om de reden is dat het te veel geld kost, zit je met een leasepaard voor 2 jaar ook met de kosten ;)

Ik zou er in ieder geval goed over nadenken, want het moet natuurlijk niet zo zijn dat je na een half jaar denkt: Nou, nu heb ik geen zin meer/geen geld meer. (er even vanuit gaande dat de eigenaar het paard pas na de twee jaar terug kan nemen)

Als dit allemaal geen probleem is, is het natuurlijk een hele gafe ervaring, waarin je veel kunt leren voor een eventueel eigen paard :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:35

Ik zou het niet doen, zeker niet als je er 2 jaar aan vastzit en je investeert in andermans dier. Dan kun je net zo goed zelf een eigen paard aanschaffen, in mijn ogen dan he.

Wat ik in jouw geval wel zou doen is dat je een paard least waarmee je op elk moment kan gaan stoppen met 1 maand tijd opzegging, want je weet maar nooit! Je leert er een hoop van en kun je zien of het voor jou echt leuk is om een eigen paard te hebben en of het wel uitkomt qua geld en tijd.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-01-16 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:35

papa vindt dat school enzo voorgaat, en dan denkt hij telkens dat ik er niet raak met school én een paard... daarnaast denkt hij ook aan de kosten idd, maar vooral aan de kosten als het paard echt ziek wordt (aangezien die kosten snel hoog kunnen oplopen) en dat begrijp ik wel, maar toch... XD en de eigenares moet nog 2 jaar studeren, normaal zorgde haar mama dan voor haar paard maar het gaat de laatste tijd veel slechter met haar.. dus dat gaat niet meer.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:41

yana_maas schreef:
papa vindt dat school enzo voorgaat, en dan denkt hij telkens dat ik er niet raak met school én een paard... daarnaast denkt hij ook aan de kosten idd, maar vooral aan de kosten als het paard echt ziek wordt (aangezien die kosten snel hoog kunnen oplopen) en dat begrijp ik wel, maar toch... XD en de eigenares moet nog 2 jaar studeren, normaal zorgde haar mama dan voor haar paard maar het gaat de laatste tijd veel slechter met haar.. dus dat gaat niet meer.

het is best zwaar om een paard te combineren met school, dus misschien heeft je papa wel gelijk! Het is ook maar de vraag of de eigenaresse akkoord gaat met dat onverwachtse ziekenkosten voor haar zullen vallen..

Het is niet alleen geld, het is ook veel tijd wat er in gaat zitten.

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:45

ja da's wel waar, het kost veel tijd... maar ik denk wel dat, als je goed plant en combineert, het wel moet lukken... er zijn er zoveel die dat op mijn leeftijd doen.

Als het op papier staat, moet ze er wel mee akkoord gaan denk ik :p

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:52

yana_maas schreef:
ja da's wel waar, het kost veel tijd... maar ik denk wel dat, als je goed plant en combineert, het wel moet lukken... er zijn er zoveel die dat op mijn leeftijd doen.

Als het op papier staat, moet ze er wel mee akkoord gaan denk ik :p

ieder mens is verschillend. in welke klas zit je nu? hoeveel jaar moet je nog? examenjaren zijn bijvoorbeeld heel druk en zwaar.

is een bijrijdpaard voor enkel dagen per week geen betere optie? 7 dagen per week verantwoordelijk zijn betekent dat je er iedere dag heen moet.

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:55

ik ga wel in Belgie naar school :p ik zit nu in het derde (ASO, da's havo ofzoiets denk ik in NL), en moet dus nog 3 jaar doen.. ja daar heb je wel gelijk in denk ik, miss dat ik beter daar eens voor kijk dan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:02

Ik denk vooral dat er een heleboel juridisch afgetimmerd moet worden, zoals hierboven staat.
En niet door zelf een contractje op te stellen maar ism een advocaat, zodat er echt geen mazen in zitten en alles voorzien is. Iets waarmee je eventueel naar de rechtbank kunt.

Want het probleem is: je weet het nooit. Twee jaar is lang!
Wat als het paard bij jou koliek krijgt en sterft en ze stelt jou (of liever gezegd je ouders gezien je leeftijd) aansprakelijk?
Wat als het paard terugkomt bij haar met een chronisch probleem?
Wat als zij na een jaar besluit dat ze hem wil verkopen?
Wat bij het tegenovergestelde, er is na twee jaar ineens niemand meer om het paard aan te retourneren?
Wat als jij het paard in die twee jaar naar een hoog niveau rijdt en zij verkoopt hem voor het tienvoudige, krijg jij dan een percentage?
Wat als jij hem graag na twee jaar koopt en zij gaat akkoord, hoe ziet de prijs er dan uit?
Wat als jij het nodig vindt dat het paard een bepaalde dure medische behandeling krijgt maar zij wil dat niet betalen? Mag jij beslissen het toch te doen op eigen kosten of heb jij wellicht een jaar lang niks aan een paard waar je wel voor betaald?
Wat als hij een peesblessure krijgt bijvoorbeeld, en je kunt er heel lang niet mee rijden, kan hij dan terug, krijg je een deel van je geld terug?

Er zitten een heleboel haken en ogen aan dus als je voor deze gecompliceerde optie kiest: zorg dat alle eventualiteiten op papier staan.

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:04

Zoals meerdere al aangeven is het verstandig om heel goed na te denken.
Nu lijkt het allemaal heel leuk en te doen, maar is dat nogsteeds zo als het daadwerkelijk zo ver is.
Heb je dan nog genoeg tijd om bijvoorbeeld vrienden/vriendinnen te zien.

Als het allemaal kan is het natuurlijk ontzettend leuk! Maar denk er goed over na :)

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 16:14

zo heb ik er idd helemaal nog niet over gedacht, Urielle... nee dan ga ik idd beter voor een verzorgpaard ofzo, want er kan heel veel mislopen...
en idd, mijn vrienden wil ik ook nog steeds kunnen zien enzo, dus combineren kan echt moeilijk worden soms XD maar jullie hebben wel gelijk ja.. :)

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:21

Verstandig!
Als je een verzorgpaard zoekt, is er ook meer af te spreken met de eigenaar en heb je minder verantwoordelijkheden.
En dat terwijl het wel hartstikke leuk is!

Ik heb nu ook een verzorg haflinger waar ik heen mag wanneer ik wil.

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 16:30

idd ene verzorgpaard is miss beter om mee te starten dan... achja xD zal daar maar eens een ander topic over starten ;) toch bedankt iedereen! :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:32

ach, je komt er liever nu achter dan later ;) succes met de zoektocht naar een verzorgpony!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:34

Verstandig dat je voor een verzorgpaard gaat, je kan een advertentie op de Markt plaatsen zodat je er wellicht eentje bij je in de buurt kan vinden: http://www.bokt.nl/markt/

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 16:42

bedankt, ga daar straks ook eens kijken :) nu is alleen de vraag of k er wel een vind XD velen hebben liever geen extra verzorger ofzo, dusja..

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:46

Just try!
Advertentie op marktplaats zetten kan ook nog wel eens helpen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:08

yana_maas schreef:
bedankt, ga daar straks ook eens kijken :) nu is alleen de vraag of k er wel een vind XD velen hebben liever geen extra verzorger ofzo, dusja..

Jawel hoor, goed zoeken en geduldig zijn

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:16

Ik heb voordat ik mn eigen paardje kreeg een paard van een ander geleased voor een jaar (zij ging studeren in het buitenland). Beviel mij prima! Wij betaalde de hoefsmid etc, en tot een bepaald bedrag moesten wij eventuele blessures betalen. Als het hoger werd nam de eigenaresse de kosten op zich, we hebben gelukkig niks ernstigs gehad! Echt een aanrader!

Veel mensen zeggen hier dat het moeilijk te combineren is met school, uit eigen ervaring zeg ik dat het prima mogelijk is hoor! (Ik zit nu in 6vwo :) )

Edit: wij hadden inderdaad zoals anderen ook al zeggen wel een contract opgesteld zodat er geen misverstanden zouden ontstaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:27

Leasen geeft meer wederzijdse vrijheid dan kopen. Er zitten voor-en nadelen aan. Ik heb het wel gedaan en zou het ook wel weer doen als mijn eigen paard zou komen te overlijden. Ligt helemaal aan de situatie.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:55

Wij (ik en mijn vriend) hebben net een paar maanden een paard zonder contract geleased en ik lease er nu eentje volledig met een contractje.

Voelde me bij dat leasen zonder contract niet op mijn gemak, kwamen steeds achter dingetjes (niet per se met de stal hoor, ook met de andere leaser) waar 'k zoiets van had 'goh, had erg leuk geweest was dit van te voren gecommuniceerd'. Paardje lag mij ook niet, mijn vriend wel beter, maar die kon owv werk niet altijd opbrengen om te gaan als hij geen les had (deden 2 dagen in de week, waarvan 1 van de 2 privéles).

De pony die ik nu doe is van hele nuchtere mensen, die denk ik ook wel door hebben hoe ik er in sta en dat komt denk ik best goed overeen. Ben zelf heel erg van het lol met knol, rustig an komen we er ook en dingen als ijzers of dekens enkel als medische noodzaak oid. Stoorde mij bv bij het andere paard dat hij op ijzers stond omdat de andere leaser dat 'mooi' vond of onterecht zomaar een zwaar bit er in gooien. Nu als volledig leaser kan ik dat lekker zelf beslissen, hoewel ik vaak bij een biertje in de kantine wel ff check bij de eigenaars wat zij van iets vinden. Vind het stiekum wel erg fijn dat zij met hun andere paard er naast staan, aangezien het voor mij toch de stap is voor het kopen van een eigen. Dit is een probeersel of het mij financieel en tijdstechnisch lukt, of dat ook leuk blijft en of ik zelf intelligente beslissingen kan nemen mbt het welzijn van een grote verantwoordelijkheid. Moest het echt niet lukken is er altijd de optie achter de hand dat ze terug de wei op kan (ook fijn =) ). Ik kom niet echt uit een paardenfamilie, de eigenaars wel en zij weten vaak toch net hoe je iets heel stom en simpel oplost, terwijl ik daar al een keer mijn nootje op gekraakt heb XD Hopelijk vinden ze dat niet te storend, maar veronderstel dat ze oud en wijs genoeg zijn om mij er op te wijzen als k met te veel Pennyproblemen aankom XD

Vind het een leuk concept =) Wil me niet eens inbeelden wat het zou inhouden als ik achter al deze dingen zou moeten komen terwijl het paard al van mij was.