Zou dat nou bestaan: Autisme bij paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Zou dat nou bestaan: Autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:07

Wij hebben een paard wat wel autistisch lijkt. Alles moet altijd hetzelfde anders raakt hij in paniek. Bij een nieuw tuig ging hij op zijn tenen staan en kromp als een geslagen hond in elkaar. Terwijl hij toch overbekend was met het tuig. Hij is ook niet eenvoudig om contact mee te krijgen, maar het is ook niet zo dat hij een soort van "weg" is. Hij is een aparte en het is een heel intelligent beest. Als hij op bekend terrein is kun je er alles mee. Op wedstrijd is hij niet in te spannen door paniek en onrust. Staat hij eenmaal voor de wagen dan loopt hij de sterren van de hemel.
Het is zo raar, hij is goed, lief, in de weide niet benaderbaar, slim, een kei goed wedstrijdpaard, verrassend en helaas ook onberekenbaar.
Iemand zei hij lijkt wel autistisch. Zou dat kunnen. Iemand hier verhalen over?
Laatst bijgewerkt door mrie op 29-12-15 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_S_S

Re: Zou dat nou bestaan: Autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:18

Ik denk dat iets in die term wel bij paarden bestaat. Mijn haflinger verdachtte ik hier op het begin ook op. Opzadelen etc moest op een vaste volgorde, anders was ze helemaal van de kaart en snapte ze niet wat we nou gingen doen. Ook moesten we dezelfde route van de bak naar huis rijden, anders wou ze steeds omdraaien. Ik ging juist alles verkeerd doen en andere routes etc. En nu kan ze het allemaal wel aan. Hoe oud is je paard? Want naar mate mijne ouder werd, hoe minder dit werd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:21

Hij is zeven... Hij is vorige week aan de kletter gegaan, dat betekent dat hij ofwel omhoog en voor het meerspan verkocht gaat worden, ofwel naar de slager gaat.
Maar los daarvan vraag ik het me gewoon af.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:22

Ja er is er een op bokt. Of je het echt autisme kan noemen weet ik niet maar zoals de eigenaar het beschrijft wel de eigenschappen er van. Zoek maar eens op gouden hengst Frummel als ik het goed heb. Is een heel volg topic van.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:23

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:26

Paardje ik begrijp je link niet. Dat is een topic van 62 pagina's..... Wil je dat ik dat helemaal lees?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:27

Ik denk niet dat het bestaat eigenlijk, paarden zijn uiteraard gewoontedieren en leren op een andere manier dan mensen maar echte autisme komt denk ik niet voor.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:29

Nee maar misschien vind je gelijkenissen of kun je de TS van dat topic een berichtje sturen voor informatie. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:29

De wijze waarop paarden leren is hier nogal bekend, gewoontedieren... Mwah ben ik niet helemaal met je eens maar geen autisme....ok. Maar waar baseer je dat dan op?

Dank voor de tip Paardjuh

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:32

Als het bestaat, heeft de mijne het zeker. Altijd al heeeeel gevoelig geweest voor prikkels. Hoe meer routine, hoe meer sleur, hoe gelukkiger hij is. Hij kan al bang worden van een kruiwagen die op een andere plek staat.
Wat ik bij hem wel heel fijn vind, is dat als hij eenmaal iets kent, hij dat altijd braaf doet. Het komt gewoon niet in hem op om uit te testen of te klieren. Ik vraag iets, dus doet hij dat.
Maar die weg daar naartoe...pffff wat vermoeiend... Hij is niet al te slim en het kost dus veel moeite om hem iets te leren. Moet ook met babystapjes, je gaat erg snel te ver voor hem. Iets nieuws leren, hoe klein en simpel ook, kost hem een paar dagen om te verwerken. Toen hij 3 was, konden we niet meer dan 5 min achter elkaar met hem grondwerken, dat kon zn koppie gewoon echt niet aan.

Als je teveel van hem vraagt, sluit hij zich wel heel erg af. Dat zie je ook echt aan zn ogen, die worden heel dof en hij staart in de verte. Ga je dan nog verder, dan ontploft ie.

Paarden zijn idd gewoontedieren, maar het wisselt sterk in hoeverre dat naar voren komt. De mijne maak je echt niet blij met meer uitdaging, het kan hem echt niet saai en stil genoeg zijn. Nou moet ik wel erbij zeggen dat ik nog niet eerder eentje ben tegengekomen die hier zo extreem in is.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:33

Zoekt het paard verder wel gwn contact met je? Hoe is het verder in de omgang met rijden/mennen?

Hoe gedraagt die zich buiten in de wei/paddock?

Hoe lang heb je het paard al? Waar gebruik je het paard voor?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:35

Heeft daar in Bit niet een heel artikel over in gestaan, autisme bij paarden? En dat heeft te maken geloof ik met zuurstof tekort bij geboorte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:44

Autistisch ja t zou kunnen. Maar of je het zou kunnen diagnosticeren dan wel psychisch behandelen betwijfel ik. Het staat vast dat paarden afhankelijk van hun opfok (sociaal of niet sociaal) afwijkend gedrag kunnen gaan vertonen (omgevingsfactoren). Ik kan me ook best voorstellen dat een zuurstofgebrekje bij de geboorte van een paard een hersenbeschadiging kan geven dat autisme tot gevolg heeft. Dat zou je met een hersenscan moeten kunnen onderzoeken. Maar dan zou je nog moeten kunnen aantonen dat het sociaal afwijkend gedrag een gevolg is van hersenschade. Er is weinig tot geen onderzoek naar vrees ik. Maar ja, waarom zou het niet kunnen.
Er zijn ook paarden die ik verdenk van ADHD. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:51

Autisme is niet 1 afwijking dat is een verzameling van aandoeningen binnen het autistisch spectrum.
Waarschijnlijk zullen dieren dat ook best in meer of mindere mate vertonen net als ieder mens een of meerdere autische kenmerken vertoond.
Maar niet met veranderingen kunnen omgaan is niet perse autistisch. Wellicht is je paard ook gewoon niet heel intelligent of focussed op details ipv op een breder geheel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:55

dresjoepie schreef:
Zoekt het paard verder wel gwn contact met je? Hoe is het verder in de omgang met rijden/mennen?

Hoe gedraagt die zich buiten in de wei/paddock?

Hoe lang heb je het paard al? Waar gebruik je het paard voor?

Nogal wat van je vragen had je uit de voorgaande posts op kunnen maken. Maar ik ben de beroerdste niet dus nog maar een keer:
Als je hem eenmaal uit de wei gekregen hebt dan gedraagt hij zich meestal wat dociel tot normaal. Hij is onzeker en daar houden we rekening mee.
We hebben hem nu zo'n 2,5 jaar in die tijd is hij opnieuw opgeleid tot marathonpaard met behulp van Wil Smits een prof in de mensport.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:58

Het paard van een vriendin hebben wij het wel eens genoemd.
Die had een ingebouwde klok.
Kwartier later eten of naar buiten en hij raakte helemaal gestresst.
Dan ging hij weven maar raakte daarbij in een soort van trance.
Daar kwam hij niet uit met geluid alleen maar met aanraking.

Vreemde mensen op het erf kon ook niet hoor.
Waren ze vaker geweest was het prima. Hij onthield iedereen.
Rijden deed hij dan weer zonder problemen.

Ook met andere paarden kon hij vreemd zijn. Hij herkende geen kleine paarden signalen. Grote wel.
En die hem dan bijna verrot hadden geschopt bleef hij respect voor houden.
Andere bleef hij achteraan jagen.
Niet als gemeen bedoelt. Hij zag dat als spel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:59

@ sizzle Het probleem is eerder dat hij heel intelligent is.
Je hebt gelijk dat er een heleboel "symptomen"binnen het autistisch spectrum vallen. Geen idee wanneer iets nou autisme heet en wanneer niet. Het doet er ook niet toe

Bruintje, herkenbaar. Hij is ook alleen maar ergen uit te halen met aanraking. Dan ga ik van de koets, ren naar voren meld dat ik bij hem ben en als ik dan mijn hand op zijn schouder leg dan zie ik de spanning wegvloeien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:05

Leert hij enkel snel of is hij intelligent.
De tweede groep gaat doorgaans juist graag op onderzoek uit en probeert ook dingen uit.
Het is voor een vluchtdier van levensbelang om kleine veranderingen op te merken. Dat zit dus in ieder paard. De een wat sterker dan de ander.

Als een paard echt afwijkend autistisch zou zijn dan gedraagt het zich niet volgens de gemiddelde gedragcode en zullen andere paarden hem ook niet makkelijk accepteren.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-12-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:06

Wij zeiden van mijn paard ook altijd dat ze een autist was.Die is eens helemaal over de zeik gegaan van een asbak die op de tuintafel stond en er anders niet stond.Of het wei hek geschilderd en dan de wei niet meer opdurven.Of buiten gaan rijden dan stonden er vuilcontainers buiten,dat kon haar breintje nog wel aan,maar niet als ik terug kwam en de vuilnisman geweest was want dan stond de container anders,dikke paniek dan.Ook met eten was dat zo,verandere niet van merk want ze at dan niet of iedere keer als er een andere baal voordroog was moest ze 2 dagen wennen aan het hooi,blijkbaar smaakte iedere baal anders

Aan de andere kant kon ik haar zo een feestterrein oprijden waar tenten stonden de fanfare speelde er ballonnen hingen en kinderen gilde,dan gaf ze geen krimp.Vuilniswagens gillende ambulance's,asfalteerwagens allemaal geen probleem.

Het werd met ouder worden wel minder maar helemaal over is het nooit geweest.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:18

Strikt genomen lijkt het me niet mogelijk, omdat autisme voornamelijk gedefinieerd wordt als een gebrek aan/minder hebben van theory of mind. Iets dat dieren sowieso niet hebben.

https://youtu.be/tkLRR2waiRw

Ik grap ook wel eens over mijn oudste paard dat hij autistisch is, bij hem moet ook alles precies hetzelfde gaan en is van streek als kleine dingen anders gaan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:26

Als je autisme ziet als een persoonlijkheidstype, (want is het wel een stoornis?) net als een sombere inslag hebben of juist heel onderzoekend en ondernemend bestaat het vast! Uit steeds meer onderzoek (o,a. Frans de Waal) blijkt dat mensen en andere niet menselijke zoogdieren in aanleg veel meer op elkaar lijken dan verschillen. Dus dezelfde emoties komen voor, de verschillende persoonlijkheden kun je herkennen enz. Hoe meer ontwikkelde hersenen, hoe meer herkenning in gedrag. Vroeger heette autisme ook nog geen autisme maar een gereserveerde of eenkennige persoonlijkheid. En ja, dan herken ik dat ook wel bij sommige paarden. Kijk maar eens welke paardentypen Erik Laarakkers of Klaus Ferdinant Hempfling trouwens beschrijven. Dus... het zou zo maar kunnen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 18:39

Sorry Josien, maar dat van die paarden typen dat vind ik zo'n mumbo jumbo. Tis net astrologie en ik ben bang dat ik daar een tikje te nuchter voor ben.
De pech die wij hebben is dat hij het maanden best goed doet (een gebruiksaanwijzing hebben we allemaal) maar dat hij nu dus bij wijze van spreken van de asbak van Beatje compleet aan de kletter gegaan is. En geen klein beetje, koets kapot, tuig kapot, paard kapot, menner kapot, omheining kapot en de rest is zich de beroerte geschrokken.

Dan de vraag hoe hij leert. Toen hj bijvoorbeeld door had dat in het tuig veilig en ok was ging hij zelf op zoek naar uitdaging, om zich heen kijken, op het pad van het pad, door het water of er langs, verkeer, niets was hem te veel. Maar dat in het tuig zetten Brrrrr

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:43

Zwerte schreef:
Als het bestaat, heeft de mijne het zeker. Altijd al heeeeel gevoelig geweest voor prikkels. Hoe meer routine, hoe meer sleur, hoe gelukkiger hij is. Hij kan al bang worden van een kruiwagen die op een andere plek staat.
Wat ik bij hem wel heel fijn vind, is dat als hij eenmaal iets kent, hij dat altijd braaf doet. Het komt gewoon niet in hem op om uit te testen of te klieren. Ik vraag iets, dus doet hij dat.
Maar die weg daar naartoe...pffff wat vermoeiend... Hij is niet al te slim en het kost dus veel moeite om hem iets te leren. Moet ook met babystapjes, je gaat erg snel te ver voor hem. Iets nieuws leren, hoe klein en simpel ook, kost hem een paar dagen om te verwerken. Toen hij 3 was, konden we niet meer dan 5 min achter elkaar met hem grondwerken, dat kon zn koppie gewoon echt niet aan.

Als je teveel van hem vraagt, sluit hij zich wel heel erg af. Dat zie je ook echt aan zn ogen, die worden heel dof en hij staart in de verte. Ga je dan nog verder, dan ontploft ie.

Paarden zijn idd gewoontedieren, maar het wisselt sterk in hoeverre dat naar voren komt. De mijne maak je echt niet blij met meer uitdaging, het kan hem echt niet saai en stil genoeg zijn. Nou moet ik wel erbij zeggen dat ik nog niet eerder eentje ben tegengekomen die hier zo extreem in is.

Alsof ik een beschrijving van de mijne lees. Ik noem hem ook regelmatig autist.
Het liefst moet alles hetzelfde. Die van mij is wel heel erg slim. Maar iets nieuws ziet hij nirt als uitdaging. Juist als iets spannends, iets moeilijks, reden om in zichzelf te keren. Maar geef ik hem 3 dagen om er over na te denken en vraag ik het dan nog eens, doet hij alsof hij het jaren doet :?

Ik ben vorige week verhuisd van stal en ik verbaas me erover hoe makkelijk het nu gaat. Hij keert wel vaker in zichzelf dan anders, maar hij blijft er rustig onder ipv blinde paniek of van de wereld zijn.

Vandaag een buitenritje gemaakt, nieuwe gebieden gezien, met een vreemd paard (waar het overigens zeer goed mee klikte). Hij was heel braaf, maar eenmaal terug thuis was hij zo moe in zijn hoofd en zo overprikkeld dat hij niet eens wilde eten :(:)
Zo sneu, want soms zit hij zo zichzelf in de weg :(:)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:54

paardje87 schreef:
Ja er is er een op bokt. Of je het echt autisme kan noemen weet ik niet maar zoals de eigenaar het beschrijft wel de eigenschappen er van. Zoek maar eens op gouden hengst Frummel als ik het goed heb. Is een heel volg topic van.

Die is ATACTISCH , niet AUTISTISCH :+

Ataxie betekent dat het evenwicht en bewegingscoordinatie verstoord zijn; is meer een lichamelijk probleem met een neurologische oorzaak en iets heel anders als Autisme...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:59

Ik ben momenteel een oud paardenboekje uit jaren 50 aan het lezen waar de "de kolder in de kop" onderscheid wordt gemaakt tussen luide kolder en stille kolder. Luid is dan wild, steigeren, bokken losrukken, schoppen etc. De stille kolder wordt een beetje omschreven als wat ts bij haar paard benoemd...