Schoensmeer op leren rijlaarzen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schoensmeer op leren rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:23

Hallo bokkers, ik zit even met een probleempje. Mijn zwarte leren rijlaarzen zijn aan de binnenkant gesleten en wittig geworden. Ik heb ze altijd met blanke laarzenwas behandeld omdat er bruine randjes aan de laarzen zitten (Dit zijn mijn laarzen) dus om die randjes niet zwart te maken moest ik volgens de verkoopster blanke laarzenwas nemen.

Afijn, elke maand netjes mijn laarzen ingevet, soms zat er langer tussen aangezien ik niet zo strikt met tijd ben. Na het invetten zien ze er wel wat netter uit maar echt zwart worden ze niet meer. Ik heb de ritsen laten repareren bij de schoenmaker en toen kwamen ze prachtig zwart en glimmend terug. Het idee om ze met schoensmeer te behandelen kwam in me op en mijn moeder zei ook dat dit wel een oplossing kon zijn. Bij de Big Bazar heb ik schoensmeer gekocht, maar na wat rondkijken op internet kom ik toch zeer verschillende adviezen tegen wat betreft schoensmeer op laarzen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan informeren over wat ik moet doen? Wil zeer zeker niet mijn laarzen verpesten namelijk.

Alvast bedankt. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:25

Laarzen zijn gewoon schoenen.
Schoensmeer is juist veel beter dan vetten aangezien je laarzen daar veel te hard van slijten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:26

Ik denk niet dat je je laarzen met schoensmeer verpest, maar je gaat waarschijnlijk wel zwart afgeven aan je paard of aan dekjes. Is dat ook echt wat je wilt? Ik heb dezelfde laarzen, de binnenkant ziet niemand als je rijdt.

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Schoensmeer op leren rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:29

Anders eventjes de desbetreffende schoenmaker bellen en vragen wat hij op laarzen smeert? :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:30

Als je goed glanzend poetst geeft het niet echt af, maar aan de binnenkant piept het tegen je zadel.
Aan de binnenkant zou ik dus ook niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:34

Vanzelfsprekend wil ik niet mijn paard en het dek/zadel bevuilen met schoensmeer. Echter is de binnenkant hetgeen mij zo enorm stoort en waarom ik ze dus wil 'schoensmeren', omdat het er zo onverzorgd en lelijk uitziet. Dit is dus een slecht idee? Al zou de buitenkant ook wel een tintje donkerder mogen.

Ik rijd op een Wintec zadel, kunststof dus. Draagt dit ook bij aan het snelle(re?) slijten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:37

Ja, leer en kunststof doen het niet goed samen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:42

Gewoon goed uitpoetsen, dan geef je echt niet af hoor. Ik doe niet anders dan mijn (en die van mijn man) laarzen behandelen met zwarte kiwi schoenpoets (het blikje) en heb nog geen wit paard zwart gemaakt of dekje verprutst.

NB. ik poets onze laarzen alleen niet elke maand, 2 keer per jaar is het eerder. Vier keer zou waarschijnlijk beter zijn. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:45

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:46

Sizzle schreef:
Ja, leer en kunststof doen het niet goed samen.

Mee eens, maak je niet druk om de binnenkant, dat ziet niemand als je op je paard zit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:46

Wat voor schoensmeer heb je? Vruger gebruikte ik altijd die van kiwi die harde. Die stak je dan aan liet je heel even branden en dan was hij zacht. Die smeerde je er snel op voor hij afkoelde en dan uitpoetsen met een oude panty.
Helaas kun je die schoensmeer (in zo'n plat blikke doosje) bijna niet meer krijgen. Mijn laarzen blonken dan als nieuw.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:48

Mrie, die hebben ze nog wel hoor, volgens mij heb ik de laatste blikjes gewoon bij de AH gekocht. Doe namelijk altijd precies wat jij nu ook zegt. :)

aanvulling: en zo te zien heeft TO die ook gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:49

Deze heb ik. Geen idee of het een harde is, zal wel niet. Heb hem nog niet opengemaakt.Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-15 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:50

Wat er gebeurt is dat het bovenste kleurlaagje vervaagt doordat het tegen je zadel wrijft. Is niet veel aan te doen, je kan naar de schoenmaker gaan en vragen of hij ze even wil bijkleuren maar het zal weer terugkomen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:50

ik heb die laarzen ook gehad. iets minder an 2 jaar gehad prima laarzen! altijd met zwarte schoensmeer gepoetst maar na een tijd kwamen de scheuren er al in en kon je vetten wat je wilde maar alles barsten open... voor wedstrijd zou het misschien wel kunnen maar niet vaker! dat is mijn ervaring :) nu helemaal happy met mijn Artiats en een boots care set van petrie

zie net het potje hierboven die heb ik ook gebruikt

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:51

Je kan ook kiefer lederverf gebruiken. Geeft ook niet af en worden ze weer mooi zwart van. Heb het destijds bij de divoza gekocht.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:53

1 keer per maand is dramatisch weinig, minimaal 3 keer per week en dan kiwi schoensmeer, warm maken, in smeren, in laten trekken en uitwrijven met een panty.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:55

Drie keer per week?! Heb jij tijd teveel? ;) En daarbij is mij altijd verteld dat te vaak vetten ook niet goed is voor het leer. Schoonmaken na het rijden en droog opbergen was vooral van belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:01

Oef drie keer per week vind ik echt teveel van het goede. :wow: Weet niet of je laarzen dat wel aankunnen... Is er eigenlijk een verschil tussen blanke en zwarte laarzenwas? Misschien dat ze met de zwarte laarzenwas donkerder gebleven waren, maar dat is natuurlijk gissen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:15

Dreamybol schreef:
Drie keer per week?! Heb jij tijd teveel? ;) En daarbij is mij altijd verteld dat te vaak vetten ook niet goed is voor het leer. Schoonmaken na het rijden en droog opbergen was vooral van belang.

Uhmm drie keer is minimaal, ik doe het dagelijks, naast zadel en hoofstel dagelijks met zadelzeep schoonmaken. Dat is gewoon het behoud van je tuig. En al die drie dingen doe ik binnen een kwartier tezamen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:27

Petje af voor jou dan. Sinds ik leren laarzen heb doe ik het zoals ik het doe en zelfs mijn oude paar ziet er (op de afgesleten zolen na) nog prima uit. :)

Edit: 2 keer per jaar is te weinig, dat is er in geslopen sinds mijn gezondheid beroerder werd. Maar 3 keer per week ga ik nooit halen.

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:31

Je kan schoenpoets prima gebruiken, worden ze weer van als nieuw! Maar aangezien het uitdroogt zou ik ze voor de normale schoonmaak er niet mee behandelen. Zelf doe ik dan ik ze dan schoonmaken met gewone zadelzeep (voor de echte vuilplekken) en haal over de laars eerst een vochtige doek en dan een droge. Om het leer soepel te houden gebruik ik van petrie zo'n laarsdressing, weet niet precies hoe het heet.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:35

Nee als normale schoonmaak wil ik ze niet gebruiken, enkel om ze weer wat zwarter te maken. Het leer is nog heerlijk soepel en zacht. Schoonmaken doe ik iedere keer als ik gereden heb. Nu alleen nog even het dilemma of ik ze ook aan de binnenkant ga schoenpoetsen.

Bedankt, Marie111! Die colourcreme had ik ook gezien inderdaad. :j Fijn dat je daar goede ervaringen mee hebt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 07:23

Ik vet juist nooit mn laarzen aan de binnenzijde..ooit gedaan..Daarna altijd een zeer piepend geluid gehad Door t vet en minder feeling..waren laarzen van honderden euro's heb ze nooit meer aangehad. De binnenkant doe ik alleen met een vochtig sponsje schoonmaken..
Als de binnenkant van je laarzen ernstige slijtage vertoond is het kwalitatief matig leer..Tijd voor nieuwe..