1,5 paards trailer, pony en sulky. Hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

1,5 paards trailer, pony en sulky. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 11:21

Ik ben benieuwd hoe bokkers hun pony plus sulky in een 1,5 paards trailer vervoeren.

Mijn probleem is dat ik geen eigen trailer heb waar ik allemaal aanpassingen aan kan maken.
Maar wil graag wel op pad met sulky en pony.
Bij de laatste verhuizing heb ik de sulky helemaal uit elkaar geschroefd maar dat vind ik geen goede optie voor een ritje buiten de deur.

Eigenlijk zoek ik dus ideeën hoe ik dit simpel, niet te duur,kan oplossen

Eirikur

Re: 1,5 paards trailer, pony en sulky. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:27

Kun je 'm niet rechtopstaand op de dissel vastbinden met de wielen naar achteren gericht, of die er desnoods afhalen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:34

Sulky voor in, goed vastzetten, shet achterstevoren aan de achterstang met zijn hooinetje.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:05

Lante schreef:
Sulky voor in, goed vastzetten, shet achterstevoren aan de achterstang met zijn hooinetje.

Helaas.dit past dus niet. De sulky kan niet rechtop in de trailer

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:06

Eirikur schreef:
Kun je 'm niet rechtopstaand op de dissel vastbinden met de wielen naar achteren gericht, of die er desnoods afhalen?

Ik zoek een oplossing zonder alles los te moeten halen anders kan ik ook de lamoenen eraf schroeven. Maar dan is een ritje maken zometeen een dagtaak :=

CharlottevdHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:10

Je kunt ook je pony voorin zetten en dan je sulky achterin met de lamoenen uit de achterklep zeg maar. Nadeel hiervan vindt ik dat je de pony in een noodsituatie minder snel uit de trailer kan halen omdat je sulky natuurlijk tegen de achterklep staat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:13

Bij mij past dat wel. Nou ja, dan wordt het lastig denk ik om het veilig te doen zonder aanpassingen aan de trailer.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:23

Waarom past je sulky er niet helemaal in? Ik heb een pony trailer en daar past alles nog in :). Sulky zet ik helemaal voorin, schuin omhoog en dan vast. Daarachter staat de pony.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 21:50

Patty14 schreef:
Waarom past je sulky er niet helemaal in? Ik heb een pony trailer en daar past alles nog in :). Sulky zet ik helemaal voorin, schuin omhoog en dan vast. Daarachter staat de pony.

dak is niet hoog genoeg -O-

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:17

Kun je hem niet schuin erin zetten en dan vast maken. Zo heb ik het ook.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:45

Patty14 schreef:
Kun je hem niet schuin erin zetten en dan vast maken. Zo heb ik het ook.

nog niet geprobeerd, ga ik eens passen

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:49

Is de trailer wel van jezelf?
Wij hadden vroeger zelf een schot + lagere borststang gemaakt die de 1.5 paards trailer in 2en verdeelde. Op die manier konden we een kleine haflinger en shet tegelijkertijd vervoeren.
Als ik dan met de sulky weg wilde, hoefde ik alleen maar het bankje los te schroeven (stuk of 4 schroeven geloof ik) en kon de sulky op zijn zijkant in het stuk van de haflinger. Bankje ging dan in de auto of ook bij het haflinger stuk erbij gepropt.

Dit schot was er trouwens met enkele pinnen uit te halen voor als de trailer "normaal" gebruikt moest worden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:55

Elise_K schreef:
Is de trailer wel van jezelf?
Wij hadden vroeger zelf een schot + lagere borststang gemaakt die de 1.5 paards trailer in 2en verdeelde. Op die manier konden we een kleine haflinger en shet tegelijkertijd vervoeren.
Als ik dan met de sulky weg wilde, hoefde ik alleen maar het bankje los te schroeven (stuk of 4 schroeven geloof ik) en kon de sulky op zijn zijkant in het stuk van de haflinger. Bankje ging dan in de auto of ook bij het haflinger stuk erbij gepropt.

Dit schot was er trouwens met enkele pinnen uit te halen voor als de trailer "normaal" gebruikt moest worden.

Nope helaas, anders was de situatie een stuk makkelijker :j

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:15

Wat voor sulky heb je? Mijn HCA sulky met 19" wielen en shet x welsh van 1.06 passen prima in mijn 1,5 paards trailer. Sulky staat met de achterkant van mijn stoeltje richting de punt en dan omhoog, dus de bomen 'steunen' tegen het dak. Spoorbreedte is 1.10 en ik kan hem zo precies vast zetten in de punt, met een extra spanbandje. Voorheen deed ik er een stang voor maar dit paste niet meer doordat ik aan de bomen had lopen klooien :P

Oude foto aangezien ik nu een stoeltje heb op mijn sulky en mijn trailer inmiddels van binnen ook gedeeltelijk is aangepast, stang is er nu dus ook uit.
Afbeelding Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:24

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 01:40

het gaat om een cavaletti, de trailer is een oud model atec
tnx melanie, ik ga het even doornemen

Helaas is het geen eigen trailer dus kan er niet aan verbouwen. Voor echte dagjes weg in de zomer vind ik uit elkaar schroeven wel ok, maar voor zo ff een ritje naar recreatie gebied niet

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:35

Ik heb het precies zoals Ayla heeft!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:21

ja mijn bankje past dus niet in die voorste punt, maar ik ga vanmiddag nog eens stoeien, en zal indien eens foto's maken

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:33

Hij hoeft ook niet per see helemaal in de punt, meestal blijft er voldoende ruimte over om je pony er achter te zetten als je de sulky wat meer in de trailer zelf zet zeg maar. Het gaat er om dat je 'm goed en veilig vast kunt zetten en dat je pony er goed en veilig voor kan staan. Er passen ook 2 HCA sulky's (waarvan een 16" wielen en en een panzitting) + 2 pony's in mijn trailer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 19:11

Nou bezig geweest met wat pas en meetwerk

maar conclusie zoals ik het wil kan het niet. Ik ga nu maar vleugelmoeren op het bankje zetten als ik die eraf haal dan past ie veilig aan de achterste zijde van de trailer. Als ik m nu daar zet, en hij staat lichtelijk schuin ivm de lange lamoenen dan is het gevaarlijk omdat ze met haar achterbenen in het bankje kan raken dan.
Ze is niet hoog (1,01m) maar heeft wel lengte (dekenmaat 145cm) en als ik de sulky voorin schuin zet blijft er niet genoeg ruimte voor haar over. Ze is echt super mak in de trailer maar neem liever geen domme risico's

ik dacht trouwens een atec maar tis een hotra :P

komt niet verder naar voren dan dit:
Afbeelding

en komt dan te kort in ruimte ook al oogt het op de foto niet zo
Afbeelding

dan is dit de beste optie maar dan omgekeerd en dan zonder bank, voorstang eruit en haar voorin aan die ene stang waar t hooi aan hangt

Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:04

Ik zou juist de pony voor de sulky zetten ipv erachter, zodat je gelijk bij de pony kan mocht er iets gebeuren. Ik vind 'm op de eerste foto nog niet zo slecht staan.. als je je pony dan met de neus naar het voetenrekje zet dan kan er weinig mis gaan lijkt mij. Mijn pony is ook 1.06 en ik denk dat twee HCA sulky's wel even veel ruimte innemen als een cavalettie.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 02:10

Ayla schreef:
Ik zou juist de pony voor de sulky zetten ipv erachter, zodat je gelijk bij de pony kan mocht er iets gebeuren. Ik vind 'm op de eerste foto nog niet zo slecht staan.. als je je pony dan met de neus naar het voetenrekje zet dan kan er weinig mis gaan lijkt mij. Mijn pony is ook 1.06 en ik denk dat twee HCA sulky's wel even veel ruimte innemen als een cavalettie.

bekeken idd kwa ruimte omdat ik precies dezelfde gedachte had, maar de lamoenen zijn lang en daardoor moet de sulky nog schuiner en hou ik minder ruimte over, als ik m achter plaats dan kunnen de lamoenen uitsteken aan de achterzijde over de klep heen, waardoor die rechterop kan en minder ruimte in beslag neemt
ze heeft misschien geen hoge schofhoogte maar lengte en breedte heeft ze wel

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 03:37

Als ik het zo zie kan er toch nog makkelijk een pony achter?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:35

Patty14 schreef:
Als ik het zo zie kan er toch nog makkelijk een pony achter?

als ie voorin staat niet. De foto vertekend erg, maar als ik er zelf in sta dan zie ik al meteen , oh nee dit gaat niet lukken :n
Ik wil ook niet dat ze kop/kont ingebouwd staat want ze accepteert veel,is makkelijk met vanalles, maar wel sensibel en zou van te krap over de zeik kunnen raken

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:40

Kun je de bomen makkelijk inschuiven/verstellen? Anders zou je ze korter kunnen maken als je met de trailer weg gaat, zodat de sulky minder schuin staat en de pony meer ruimte heeft. Mijn pony heeft ook dekenmaat 135/140, staat altijd recht en heeft voldoende ruimte. Als het moet zou ze zelf altijd nog schuin kunnen gaan staan, al snap ik dat je liever geen bomen naast haar hoofd hebt.