Paard wil niet meer naar de paddock toe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Paard wil niet meer naar de paddock toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 08:25

Beste bokkers,
Sinds een aantal dagen heeft zich bij mij een probleem ontwikkelt:
Mijn paard wil niet meer mee naar de paddock.
Als ik hem (samen met zijn twee vriendjes tegelijk) de stal uithaal blijft hij bij de inslag voor het pad naar de paddock stil staan.
Dit heeft zich binnen een paar dagen ontwikkelt van eerst twijfelen om te gaan tot het echt helemaal stilstaan.
Ik kan hem positief proberen mee te vragen, wat strenger zijn dat hij mee moet komen, eerst nog volte maken om hem vervolgens opnieuw er langs te laten lopen, maar niks werkt.
Ik kan mij niet voorstellen dat hij ergens daar van geschrokken is, waardoor hij daar niet meer langs durft want ik heb niks gemerkt en het sloop er ook in.
Zijn hoefjes zijn nu iets scheef, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat hij daardoor nu daar niet heen wil, hij wil namelijk wel de weg op ed. (morgen komt de hoefsmid weer :) )
Medisch zie ik zo niks, hij ziet er gezond uit en ontwormen, enten, tandarts etc wordt allemaal bijgehouden.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen valt?
Iedere ochtend driekwartier bezig zijn met een poging tot naar buiten zetten zit er voor mij niet in, en hij staat al jaren daar bij mij buiten en vind dit heerlijk. Het is geen stalpaardje.
Hij heeft de mogelijkheid in de paddock om droog te staan en te liggen en er is onbeperkt hooi aanwezig. Zijn vriendjes staan bij hem.. Ik snap dus niet goed waarom hij niet meer wilt. :(

future_vet

Re: Paard wil niet meer naar de paddock toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:34

Achteruit al eens geprobeerd?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:41

Dat is wel heel merkwaardig. Hij blijft dus liever alleen op stal dan bij zijn vriendjes in de paddock.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:42

Lekt er misschien stroom ergens op de route? Wat hij wel voelt op z'n blote voetjes, maar jij niet?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:52

RianneH schreef:
Lekt er misschien stroom ergens op de route? Wat hij wel voelt op z'n blote voetjes, maar jij niet?

Dat was ook waar ik aan dacht. Ergens onder de grond een lekje en met deze nattigheid geleidt dat wel goed.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 08:56

RianneH schreef:

Daar loopt hij nog op stenen en zit hij ook nog niet bij de stroomdraden.
Dat zit allemaal verderop dus die kans is echt wel nihil.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:57

Misschien vind hij het gewoon dodelijk saai in de paddock?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:00

Stroom is ook de enige logische reden die ik kan bedenken.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:00

Mijn paardje wil ook vaak niet meer de wei in als ik hem er een poosje uit heb gehaald. Volgens mij wil hij dan gewoon graag iets leuks gaan doen in plaats van zitten niksen in de wei .. Want na een lange wandeling heb ik dat probleem niet, als ik hem alleen even ophaal om te poetsen dan blijft hij voor de ingang staan en loop dan achteruit. Moet ik echt even kwaad worden wil hij er weer in ..

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:08

Is het alternatief veel leuker?? Gaat hij anders bijvoorbeeld overdag op de wei, maar nu door de regen/nattigheid op de paddock?? Dan kan ik me er zo maar iets bij voorstellen. Pony's worden er hier ook niet heel vrolijk van als ze in de bak moeten terwijl ze verwacht hadden naar de wei te gaan.

Anders heb ik ook geen idee, succes hopelijk komt er nog een gouden tip.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:10

WillBokkers schreef:
RianneH schreef:

Daar loopt hij nog op stenen en zit hij ook nog niet bij de stroomdraden.
Dat zit allemaal verderop dus die kans is echt wel nihil.

Door stenen kan ook lekken, zeker als de grond ook nog nat is. Regels eens in de ochtend dat de stroom er even helemaal af gaat en probeer dan opnieuw. Dan weet je zeker of het er wel of niet door komt.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:44

RianneH schreef:
Door stenen kan ook lekken, zeker als de grond ook nog nat is. Regels eens in de ochtend dat de stroom er even helemaal af gaat en probeer dan opnieuw. Dan weet je zeker of het er wel of niet door komt.

Maar het paard wil het pad helemaal niet op, en die zal niet weten of er vandaag dan wel of geen stroom op staat. Dat zal ze dan een paar dagen moeten proberen en er even extra tijd voor uit moeten trekken.

Is er verder iets verandert op stal of in de omgeving? Wij hebben wel eens gehad dat de paarden ook niet meer naar de wei wilden, er lag een dood beest in de sloot. Hebben zijn vriendjes ook wat minder zin om naar de paddock te gaan, of is het alleen jouw paard?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:48

Wij hadden het ook met een stroomlek.
Ligt ie verder wel lekker in de kudde?
Is er een schuilmogelijkheid? Kan het zijn dat hij het koud heeft? (lijkt me niet ws. met deze temp ;) )

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:56

De mijne heeft dat ook een tijdje gehad. Maar het heeft bij andere die haar buiten zette ook effect gehad want die zette haar terug op stal. Of aan de paal vast en dan kon ze gras eten.
Hierdoor werd het steeds erger als ze erin moest.

En er staat altijd een flinke bak hooi klaar, dus is niet zo dat ze niks hadden.

Ik ben het toen gewoon een tijdje zelf gaan buitenzetten. Niet vooruit? Dan er maar achteruit in.
Na een paar dagen was het probleem opgelost en liep er zo weer in.
Andere hebben het op mijn advies ook gedaan, en sindsdien loopt ze er zo weer in.

In ons geval was er dus geen sprake van lekstroom, maar gewoon dwars puber gedrag ;-)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 11:27

Achteruit kan ik idd gaan proberen.
Hij ligt lekker in de kudde.
Normaal staat hij in de wei, maar nu door de nattigheid niet, ik weet ook dat hij de paddock minder leuk vindt.

Ik kan eens proberen met hem iets leuk te doen en kijken of hij dan wil.
De overige paarden huppelen vrolijk de paddock in daar is niks aan te merken!

De stroom ga ik vanmiddag controleren.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:06

Wel heel bijzonder. Ligt er misschien een dood dier in de buurt ofzo? Lijkt ze bang?

In elk geval kan je een stakend paard verder helpen door rondjes te zwaaien met een leadrope richting zijn kont. Of gebruik een longeerzweep voor een drijvende beweging. Niet slaan, trekken, maar opdrijven! Soms kan je een tweede persoon gebruiken die de drijvende kracht achter het paard is, zeker als je zelf nog niet zo handig bent met drijven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:15

Jeetje, je kunt dingen ook overdenken hoor...

Al liggen er 5 dode dieren en is de paddock dodelijk saai, het komt er gewoon op neer dat je paard niet naar je luisterd :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:23

Heeft hij het wel leuk met zijn maatjes?

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:23

ruitje schreef:

Al liggen er 5 dode dieren en is de paddock dodelijk saai, het komt er gewoon op neer dat je paard niet naar je luisterd :+

Amen _/-\o_

Anders laat je het paard er achteruit inlopen, dit is gewoon dwars gedrag.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:24

ruitje schreef:

Paard staat er al jaren, dan lijkt toch eerst dingen uitsluiten wel zo fijn alvorens je het 'op het paard dat niet wil luisteren' gaat steken. Hoe ik dit lees, is er duidelijk wat, alleen moet je even vinden wat. Zelfs al wil hij niet uit verveling, dan is er nog steeds 'iets' wat op te lossen valt.
Je moet het inderdaad niet laten aanmodderen en echt wel je best doen om hem er toch in te krijgen, om te voorkomen dat dit aangeleerd gedrag wordt. Maar dan nog moet je wel het probleem proberen te vinden.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:37

Zolang dat paard niks mankeert moet hij gewoon luisteren en mee die paddock inlopen, ook al is er wat anders als "normaal"

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:42

Mijn merrie heeft het ook even gedaan. Daar hielp het gewoon als er even iemand met een bezem haar een klein zetje gaf. Na een paar keer in de gaten hebben dat het niet werkte en ze hoe dan ook de bak in moest, was het klaar. Soms heb je even wat hulp nodig.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:56

WillBokkers schreef:
Achteruit kan ik idd gaan proberen.
Hij ligt lekker in de kudde.
Normaal staat hij in de wei, maar nu door de nattigheid niet, ik weet ook dat hij de paddock minder leuk vindt.

Ik kan eens proberen met hem iets leuk te doen en kijken of hij dan wil.
De overige paarden huppelen vrolijk de paddock in daar is niks aan te merken!

De stroom ga ik vanmiddag controleren.

Hoe is zijn uitdrukking als hij stopt? Angstig, of eerder dwars? Ik ben het wel eens met Ruitje dat hij in principe gewoon netjes mee moet lopen, of er nu een dood beest in de sloot ligt of wat dan ook. Maar kijken waar het probleem vandaan komt kan geen kwaad. Goed om de stroom er een keer af te halen om dat uit te sluiten. Maakte dat verschil?

Daarnaast ben ik heel benieuwd wat er gebeurt als je inderdaad eerst iets leuks met hem gaat doen. Ik heb een 2,5 jarige, die heel graag op avontuur gaat. Sinds een paar weken is hij er ook niet altijd van gediend als ik hem na het voeren direct weer in de wei wil zetten. Overigens heeft hij het super naar zijn zin in het land, hij staat 24/7 buiten in een kudde van 10 paarden en heeft onbeperkt ruwvoer. Dus dat is echt het probleem niet. Maar toch laat hij regelmatig even heel demonstratief merken dat het toch echt de bedoeling is dat we eerst de grote boze buitenwereld in trekken voor hij weer terug naar zijn vrienden gaat. De eerste twee keer ging hij ook vol in de staak, nu blijft het bij een seconde stilstaan en dan loopt hij gewoon braaf mee. Als ik eerst een eind gelopen heb met hem is er überhaupt nooit een probleem.

Kortom, ik zou wel op zoek gaan naar waar het vandaan komt. Maar uiteindelijk moet hij toch echt gewoon mee naar de paddock, inderdaad om te voorkomen dat het aangeleerd gedrag wordt en het straks van kwaad tot erger gaat.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 20:07

Mensen die denken dat hij niet luistert mogen dit even voor zich houden :+
Paard luistert naar alles en is totaal geen moeilijk dier, mocht dit een kwestie van niet luisteren zijn en een zetje nodig zijn had ik dit topic niet geopend.
Dit is al geprobeerd voordat ik dit topic opende.
Ik ken mijn paard en weet wanneer hij echt geen zin heeft en wanneer er iets is wat zijn gedrag veroorzaakt.

Achteruit heb ik geprobeerd dit deed hij.
Op het moment dat er leuke dingen gedaan worden wil hij wel liever mee.
Inmiddels heb ik ook wat speelgoed in de paddock gelegd, heb ik het stroom wat aangepast en wat 'enge' dingen verplaatst, sloten gecheckt en wil meneer weer mee.
Vooral met zijn bal was hij erg blij.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:16

Dan laat je hem toch een paar dagen binnen staan. Misschien dat hij er met een paar dagen wel weer zin in heeft. Neem aan dat hij in de paddock gaat voor zijn plezier.