wond op schoft door deken voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

wond op schoft door deken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:23

Hallo,
Mijn pony heeft dit jaar voor de 2e keer een wond gekregen op zijn schoft door zijn winterdeken.
Hij heeft een smalle bouw en een hoge schoft. het deken past gewoon goed is niet te groot of te klein.
Nu staat hij zonder deken om de wond te laten genezen (is nu dicht, moet alleen nog haar op komen)
Nu wil ik hem eigenlijk nog een keer scheren maar dan moet hij uiteraard een deken op.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij geen wond meer krijgt. Zou een stukje zacht schuim bij de schoft van het deken kunnen naaien of een opgevouwen handdoek? Heeft er iemand een idee of ervaring?
Mvg, lelberse

Rena100

Re: wond op schoft door deken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:24

Als je deken goed past, kan deze geen wondjes veroorzaken. De deken past dus blijkbaar niet helemaal goed. Trekt/drukt de deken niet op de schoft wanneer je paard bijvoorbeeld hooi/gras eet van de grond. Dat is vaak het punt waarop een deken gaat drukken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:25

Dan past de deken niet.

Is t een deken van de welkoop? Hier krijgen alle paarden van 1 bepaalde deken ook schoftwonden. De deken is nu verbannen :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:26

Als de deken voor een drukplek zorgt, past ie niet goed. Je zult of een andere deken moeten gaan kopen die wel past en op een andere plek ligt of maar deels moeten gaan scheren zodat ie de warmte kwijt kan zonder deken.

Trust en ook de nieuwe Weatherbeta dekens hebben een soort verhoging rond de schouders/schoft, die zou je kunnen proberen.
Maar persoonlijk denk ik dat de deken gewoon niet past. Heb je een foto van die huidige deken op je paard?

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:27

Ik heb het precies hetzelfde gehad met mijn pony en de dekens. Vorig jaar ben ik er pas achter gekomen dat het dus daar door kwam (zat echt precies in z'n manen, dus dan is het ook slecht te zien (was meer korst en niet open)).
Je deken past dan idd niet. Ik heb nu andere dekens die wel passen, kan je eventueel wel een paar adviseren. Moet je me maar even een PB sturen ;)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:31

Dit is al het 3e deken waarbij hij een plek krijgt.. Dus ik heb de hoop een beetje opgegeven en het is een beetje duur om weer een nieuwe aan te schaffen daarom wil ik hem graag vermaken op een of andere manier. Deken is van epplejeck die andere 2 weet ik de naam niet van. fot heb ik op dit moment niet maar heb aan andere mensen gevraagd en iedereen zegt dat hij eigenlijk goed ligt en dat ik geen maat groter of kleiner had moeten hebben

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:34

Een borstbeschermer zit toch ook over de schoft? Is dat niet wat?
Edit: deze bedoel ik:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Yenni op 17-12-15 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:36

De maat zegt niet altijd of ie goed ligt. Dat je geen maat groter of kleiner moet hebben betekend dus niet dat ie goed past.

Soms wil een halve hals beter liggen op een paard met een hoge schoft. Dan druk de deken ook niet zo op dat punt.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:37

Ligt je deken niet met de rand op de schoft? Dat de halsopening te groot is? Dat veroorzaakt wel regelmatig wonden. Ik heb nooit problemen met de (toch wat) duurdere merken zoals Amigo, Rambo, etc.. Lamicell vind ik zelf ook fijne dekens. Evt een borstbeschermer kan helpen..

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:37

borstbeschermer heb ik ook geprobeerd, toen was het al wel een heel klein beetje begonnen op zijn schoft. Maar deze bleef ook niet goed zitten en is maar zo'n dun stofje dat ik ook niet het idee heb dat dat werkt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:40

Ik heb van borstbeschermers erg nare wonden op de schoft gezien, die zou ik dus niet gaan gebruiken.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:45

Wij hebben ook zo'n paard wat steeds problemen had op de schoft. Kijk eens voor een high nek model. Een halve hals zou ik niet adviseren. Die van ons had daarmee ook de schoft kapot. Drunens ruiterhuis eigen merk deken sluit ook hoger dus ook daar geen problemen mee.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:46

Afbeelding
Toch een foto van vorig jaar kunnen vinden van zijn deken, niet de allerbeste maar je kunt er wat op zien. Dus wat zeggen jullie?? ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:49

Is te krap op de hals. Zit zo al wat strak laat staan als hij gaat grazen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:52

Dus kan ik hem beter losser doen? Want mijn instructrice (heeft deken niet gezien) zei dat ik hem juist korter moest maken zodat hij verder naar voren gaat liggen en niet meer op de schoft.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:53

Op de foto zit hij dan ook op het kleinste gaatje

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:55

Ik heb bij de regendeken en winterdeken een dik washandje erop genaaid.Bij dat wollige gedeelte van de deken.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:55

Het ligt ook aan het bontje. Paarden met zo'n schoft icm een bontje wat nat wordt gaat niet goed.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:56

Ik zou hem idd losser doen maar vraag me af of he daarmee voldoende is opgelost. Ik neem aan dat er ook dekens zijn die speciaal zijn voor hogere schoften of een iets terug gesneden hals.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:02

Harrys horse is ook niet duur, highliner type worst wel gebruikt voor hoge schoften.
Anders niet scheren en eerst sparen voor een passende deken. Deken op de foto past gewoon niet.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:04

Ik heb het zelfde probleem ik koop nu alleen nog maar halve hals dekens
Daarmee is het probleem ook opgelost. Schoft beschermer heeft geen zin. Komt miss geen wond maar de druk blijft er wel de pijn dus ook

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:06

je pony heeft een deken nodig die hoger sluit. dan kan de deken niet naar achter zakken en op de schoft gaan schuren. zoiets heb je nodig:

Afbeelding

dit is alleen een staldeken, maar zoiets is ook wel te vinden als outdoordeken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:07

Die van mij kreeg ook van elke deken schuurplekken aan zijn schoft en borst. Alle mogelijke maten geprobeerd. Uiteindelijk een amigo deken gekocht en daar heeft hij nu al 2 jaar plezier van zonder een enkel wondje. We hebben de liners ervoor dus hij heeft gewoon 1 buitendeken en als het kouder wordt gaat er een extra laag onder.

De amigo (of horseware in algemeen) liggen wat meer over de schoft ipv dat ze stoppen op de schoft.

Losser doen werkt ook niet want dan schuift hij gewoon naar achter en maakt hij plekken aan de borst en eventueel achter de schoft. Soms zelfs op de kont.

Wij hebben nu ook een maatje kleiner dan normaal genomen en deze zit perfect. Zijn billen zijn een klein beetje bloot. Zo een 5a10cm vanaf de staart gezien, maar er zit wel gewoon een staartflap voor. Maar dan kan de deken vanvoor niet schuren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:24

anders kun je even kijken naar een deken met en halve hals, die liggen hoger en hebben veel minder druk bij de schoft

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:29

Toch raad ik je aan om een nieuw deken te kopen, want als je hem gaat verknippen of iets denk ik ook niet dat hij heel veel beter gaat liggen.
Ik heb op dit moment een Amigo deken op (400 gram). Ik heb van TopfitHorseshop een 100 grams deken gekocht (voor begin seizoen) met een halve hals, dit zijn echt aanraders.
Verder heb ik er nu ook een High Liner deken bij van Harry's Horse. Absoluut geen dure deken en met de kortingen bij EJ kan je hem waarschijnlijk voor een leuk prijsje scoren.
Ik heb precies hetzelfde probleem als bij jou en dit zijn eigenlijk de enigste dekens die echt goed liggen op m'n pony.