Paard hoest in de winter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Paard hoest in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 09:08

Dag Bokkers.

Nu de 'winter' begonnen is, is mijn paard terug beginnen hoesten. Dit is niet extreem, ze hoest sporadisch in de stal eens maar voornamelijk tijdens het rijden (draf/galop).
Dit doet ze nu al drie winters. Uiteraard is de dierenarts al geweest , ze krijgt dat een poedertje waar het deels mee opgelost is. Als de poeders op zijn begint het gewoon opnieuw. We hebben zowat alles geprobeerd, hooi in het water steken, voordroog geven , stof beperken... Het blijf gewoon. De dierenarts zegt het zelf ook niet echt meer te weten, ze hoest namelijk vooral bij inspanningen. Als ik bij het rijden 1 druppel zweet zie leg ik al een fleeceje op.
Ze staat in de winter op een paddock met inloopstal, die snachts toe gaat zodat ze wel nog met haar hoofd naar buiten kan kijken. Bij goed weer staat de deur wel open. Ze staat samen met mijn andere merrie. Qua huisvesting zie ik geen problemen. Bij heeeel goed weer mag ze de weide op. Ze wordt ong 4-5 x bereden maar staat niet geschoren. Nu mijn vraag; zou het hoesten verhelpen onder een lekker warm dekentje ? Zodat ze zeker geen last heeft van de wind of dergelijke? Voor de rest staat ze mooi op gewicht en glanst ze enorm. Mijn andere merrie heeft hier geen last van.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:29

Wat voor strooisel word er in de stal gebruikt?
Als een paard echt allergisch voor stof of schimmelsporen is dan moet het toch echt die stal uit en naar buiten toe.
En het hooi moet nat of voordroog geven.
Doe je dat niet dan blijven de klchten terug komen en word het steeds erger.

Zou dus goed kijken dat je paard echt stof en schimmel vrij kan staan :j

HiFive5

Re: Paard hoest in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:07

In de stal wordt er stro gebruikt. Maar dit ligt er ook in in de winter. De stallen worden gestrooid als zij er niet in staat. Pas een uur of 2 later gaat de deur open zodat ze er eventueel in kan.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:18

Geloof me, bij een allergisch paard maakt dat niet uit.
De schimmelsen stof uit het stro zijn er toch.

Mijn pony heeft copd, prednison er in, vlas in de stal, nat hooi.
Maakte allemaal niet uit, in een stal is altijd meer stof dan buiten.
Toen toch maar 24/7 buiten gezet, en dat in februari en hij was al 20!!
en na een aantal weken was het probleem verholpen.
Nu heeft hij alleen nog wat benauwd in een droge zomer door zandstof.

Kijk of ander stalstrooisel helpt,misschien overstappen op vlas, dat kan nog helpen.
Maar vaak is toch het beste om ze naar buiten te doen :j

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:26

Ze kan zelf kiezen of ze naar buiten kan, meestal staat ze ook buiten. Maar mij gaat het vooral om het feit dat ze in de zomer helemaal niet hoest. Dit begint rond november - maart/april (wanneer het weer warmer wordt)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:31

Heeft je paard een deken op? Het kan best zijn dat je paard kou vat in de winter en daardoor gaat hoesten.

Edit; erover heen gelezen dat ze geen deken op heeft. Zou dit wel gaan doen.

Iemand had mijn pony geschoren en geen deken opgelegd in de tussentijd, hij had kou gevat en heeft 2 weken aan de poedertjes gestaan voordat het hoesten stoptte.

En met een deken is niks mis! Dus gewoon doen en wie weet helpt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:34

Lastig om te omschrijven misschien, maar HOE hoest 'ie? Zit het voorin, bij de voorste luchtwegen? Of is het zo'n diepe hoest die echt van binnenin z'n lijf komt?
Hoe vaak en lang hoest 'ie? Briest hij daarna? En zo ja, komt daar bv snot bij mee?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:34

Denk niet dat het met de temperatuur te maken heeft, ook in de zomer kan het 's nachts knap fris zijn, maar wel met het feit dat ze dag en nacht in de paddock staat en alleen hooi krijgt en meer in de schuilstal staat.

Kun je haar niet toch dagelijks (desnoods met een regendeken) op het land zetten?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:41

@ Change, ik sta er voor open om dit te proberen. Maar wat voor een deken dat ? dan wellicht een ander dan dat ze buiten zou staan. Nu staat ze snachts met de deur toe op stal, overdag is die deur open. Dus dan dient ze overdag een waterdicht deken te dragen?

@ Sonja het is een droge hoest. Ze doet haar mond echt zo wijd open en doet haar hoofd horizontaal met haar lijf. Het is een lange hoest. Te vergelijken met een droge rokershoest. Er komt geen snot bij. Briesen erna doet ze niet. Hoe kan je zien of het een diepe hoest is ?

@ Shirley, een regendeken kan toch niet veel bijdragen aan de warmte ? of kies ik fleece gevoerde ?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:44

Ik zou zeker een waterdichte deken op doen. Hoeveel gram je op wilt doen is een keuze die je zelf moet maken. :j

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:46

en op welke zaken baseer ik die keuze?

Gaat mijn andere merrie dat deken niet slopen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:48

Zeker een gevulde, 150 gram is een lekkere dikte.
Een ongevoerde drukt alleen de haren plat, dan bereik je het tegenovergestelde -O-

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:49

Ze heeft nog nooit een deken opgehad en is dus een lekkere teddy nu . Is dat wel een goed idee om er nu nog , in het midden vd winter zeg maar, mee te beginnen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:50

HiFive5 schreef:
en op welke zaken baseer ik die keuze?

Gaat mijn andere merrie dat deken niet slopen?

Hier heb ik er ook twee met dekens lopen, de rest bloot en die talen er niet naar.

Althans, als ze gedragen geworden....een deken alleen is niet veilig >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:50

HiFive5 schreef:
@ Sonja het is een droge hoest. Ze doet haar mond echt zo wijd open en doet haar hoofd horizontaal met haar lijf. Het is een lange hoest. Te vergelijken met een droge rokershoest. Er komt geen snot bij. Briesen erna doet ze niet. Hoe kan je zien of het een diepe hoest is ?

Klinkt als een hoest 'van binnen uit'. Zo'n hoest waarbij ze je uit het zadel sleuren zeg maar.
Als het van zo diep komt, en ook geen bries er achteraan, dan zou je toch denken richting een irritatie aan de diepere luchtwegen en/of longen.
Heeft de VA niet voorgesteld om toch eens een kuurtje Sputolysin te proberen, om te zien of er slijm loskomt? Ze stoppen door dat spul niet met hoesten, het maakt echt alleen slijm los wat vanbinnen zit en irriteert. Als je paard na een paar dagen Sputolysin na het hoesten wel gaat proesten en wat snot op gaat geven, weet je in ieder geval waar je het probleem moet zoeken.

Ik denk dat ik gewoon eens wat zou gaan experimenteren als ik jou was, als de veearts er ook niet echt de vinger op kan leggen en jij zeker weet dat het niet aan hooi/stro/hoeveelheid buitenstaan ligt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:52

Lastig heb je al eens een endoscopie overwogen?

Dekens kunnen een optie zijn maar let dan wel op dat het paard zichzelf niet meer kan isoleren en je dus moet gaan wisselen als het warmer of kouder word anders heeft het geen zin en kun je t paard beter zonder laten staan

Je kunt prima nu met dekens beginnen zolang je maar de temperatuur in de gaten houd
Als je andere merrie m sloopt n smerig goedje d'r op spuiten anti bijt bv
Dan is het normaal gezien zo afgelopen of je moet echt een hardnekkige merrie hebben
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 15-12-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:53

Sonja schreef:
HiFive5 schreef:

Klinkt als een hoest 'van binnen uit'. Zo'n hoest waarbij ze je uit het zadel sleuren zeg maar.
Als het van zo diep komt, en ook geen bries er achteraan, dan zou je toch denken richting een irritatie aan de diepere luchtwegen en/of longen.
Heeft de VA niet voorgesteld om toch eens een kuurtje Sputolysin te proberen, om te zien of er slijm loskomt? Ze stoppen door dat spul niet met hoesten, het maakt echt alleen slijm los wat vanbinnen zit en irriteert. Als je paard na een paar dagen Sputolysin na het hoesten wel gaat proesten en wat snot op gaat geven, weet je in ieder geval waar je het probleem moet zoeken.

Ik denk dat ik gewoon eens wat zou gaan experimenteren als ik jou was, als de veearts er ook niet echt de vinger op kan leggen en jij zeker weet dat het niet aan hooi/stro/hoeveelheid buitenstaan ligt.

Toch wel ja. Zeker bij het rijden heeft ze er last van, anders niet zo erg. Misschien dat ik er nog een dekentje opgooi, werkt dit niet, dan zoek ik verder.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:53

Ik had met mijn vorige paard hetzelfde probleem. Toen ik stopte met dekens (ook geen uitrijdekens, zweetdekens etc) was het over, nooit meer gehoest. Zeg zeker niet dat het voor jou paard precies zo zal werken hoor. Maar voor mij was het de oplossing, ik had ook al van alles geprobeerd zoals jij hier boven beschrijft.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 15-12-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:54

Gentlegiant schreef:
Lastig heb je al eens een endoscopie overwogen?

Dekens kunnen een optie zijn maar let dan wel op dat het paard zichzelf niet meer kan isoleren en je dus moet gaan wisselen als het warmer of kouder word anders heeft het geen zin en kun je t paard beter zonder laten staan

Je kunt prima nu met dekens beginnen zolang je maar de temperatuur in de gaten houd
Als je andere merrie m sloopt n smerig goedje d'r op spuiten anti bijt bv
Dan is het normaal gezien zo afgelopen of je moet echt een hardnekkige merrie hebben

Neen nog niet. Ik ben zelf niet zo zot van dekens . Ze hebben tenslotte hun 'eigen' dekentje op. Wat ligt er bij jullie op? ongeschoren uiteraard.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:55

Ir111 schreef:
Ik had met mijn vorige paard hetzelfde probleem. Toen ik stopte met dekens (ook geen uitrijdekens, zweetdekens etc) was het over, nooit meer gehoest. Zeg zeker niet dat het voor jou paard precies zo al werken hoor. Maar voor mij was het de oplossing, ik had ook al van alles geprobeerd zoals jij hier boven beschrijft.

oei, en ik denk net aan wél dekens te beginnen :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:57

Ja, sorry. :+ Je heb waarschijnlijk niet zoveel aan mijn bijdrage. Maar ik was zelf erg verrast door het resultaat, juist omdat je eerder naar een deken grijpt bij hoesten. Voor mijn paard gold; hoe bloter hoe beter. Soms best lastig om hem nog klam terug te zetten in de wei bij regen...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:57

Ik heb alle paarden geschoren staan...
Maar dat maakt ip niets uit
Je moet wel weten wat je doet als je denkt de winter door te komen met 200 grams dan moet je er niet aan beginnen dan maak je het waarschijnlijk alleen maar erger

Ik ben met 6 paarden continu in de weer met wisselen van dekens voor de dag en voor de nacht
Je bent tenslotte zelf ook niet buiten in dezelfde kleren als het 10 graden is of 0 graden of zelfs -10 graden

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:58

Ir111 schreef:
Ja, sorry. :+ Je heb waarschijnlijk niet zoveel aan mijn bijdrage. Maar ik was zelf erg verrast door het resultaat, juist omdat je eerder naar een deken grijpt bij hoesten. Voor mijn paard gold; hoe bloter hoe beter. Soms best lastig om hem nog klam terug te zetten in de wei bij regen...

Had hij erna geen last van ?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:01

Nee, vier jaar lang elke winter gedoe. Toen alle dekens eruit gegooid en het probleem was opgelost. Hij kreeg echt een dik pak haar, ik noemde hem vaak ontplofte egel. Ik stapte goed uit en zorgde dat de ondervacht droog was maar dan ging hij toch echt met een nat pakje de wei in. Voor mij een experiment dat goed uitpakte.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat alle paarden zonder deken moeten en dat je paarden allemaal maar zeiknat in de wei moet zetten. :D Ik deel alleen mijn eigen ervaring. :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:03

Ik denk dat het ook een stukje weerstand is
Ik ben heel eerlijk die van mij staan geschoren maar zou ze zo volgende winter alleen in hun eigen jas buiten zetten

Maar dat is in mijn situatie geen doen met de trainingen en wedstrijden dus het is puur "gemak" wat ik doe