"lastige" jonge hengst... Help!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucksinlover

"lastige" jonge hengst... Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 12:42

Hallo allemaal,

Mij is gevraagd om een jonge hengst (Fell-pony veulen van mei 2015) mee aan de slag te gaan.
Hij heeft echter de hele zomer in de wei gelopen, kent niks en weet niks. Alleen een beetje interactie en beetje borstelen wil hij wel, maar tot zo ver en verder niet want dan heeft hij geen zin meer.

Er is éénmaal een halster gewisseld en dat was al dikke drama. Er is ook één keer geprobeerd om hem aan halstertouw naast zijn moeder mee te nemen, vastgebonden aan een mentuig. Na vier stappen knapte het halster al, zo hard trok hij er aan.
Als er iets gebeurd wat hij niet kent of niet wil, is het drama geblazen, alhoewel hij direct wel weer naar je toe komt of er niks gebeurd is als je dan stopt.

Nu is het punt dat zijn baasje gaat verhuizen en de paarden worden lopend verhuist (volgende week al!). Dat zal denk ik een kilometer acht verderop zijn als ik het goed heb.
Dat gaat dan wel langs de openbare weg, maar het dier is alleen gewend om los naast mammie mee te dartelen. Dat gaat natuurlijk niet langs de openbare weg.
Hij is voor mij veel te sterk, wie heeft er suggesties hoe ik hem zover krijg dat hij gewillig meeloopt aan halstertouw??

Ikzelf zat te denken, om hem weer aan zijn moeder te binden, maar dan het touw niet vastbinden maar gewoon erdoor halen desnoods met een omslag, en dan wel zelf aan het andere eind van het touw vasthouden. Dan is er net even wat meer controle. Dit uiteraard te oefenen voordat we de weg op gaan!!

Suggesties en tips zeer welkom!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:45

8 kilometer lopen met een veulen op deze manie lijkt me niet heel veilig.

Kan er geen 2 paardstrailer gebruikt worden? Dan zal hij moeder toch wel volgen en staat hij in ieder geval veilig.

Anoniem

Re: "lastige" jonge hengst... Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:46

Ik zou zeker niet met zo'n dier over de weg gaan wandelen, dat is vragen om ongelukken. Aan zijn moeder vastbinden gaat ook zorgen voor ongelukken.
Enige optie lijkt me trailer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:47

vind dit erg onverantwoord... Dat veulen moet alles rustig leren, niet nu onder dwang...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:47

Ik denk dat je er iemand bij moet halen die er verstand van heeft als je binnen een week een veulen wil leren aan een halster braaf mee te laten lopen.
Het is een korte tijd en jullie hebben geen ervaring dat is wel een grote gok natuurlijk.
Ik zou sowieso met meerdere mensen begeleiden want het touw aan de merrie vast maken en dus 2 paarden tegelijk vasthouden is niet veilig.
En hem naast zijn moeder laten lopen en aan een slap touwtje begeleiden?
Je zal nu dagelijks moeten oefenen, niet te lang want hij zal moeten wennen.
Hoe druk is de weg?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:49

en daarbij is 8 kilometer toch veel te veel in een keer voor zo'n jong ding dat niets gewoon is. 8km is meer dan een uur wandelen..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:51

Mijn tip is: brand er je vingers niet aan. 8 Km langs de openbare weg gaan lopen met een veulen dat amper halstermak is, laat staan verkeersmak, is vragen om ongelukken. En dan heb jij 't 'm straks natuurlijk niet goed geleerd.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:53

Dat veulen is imo sowieso veelste jong om zulke dingen te moeten doen. Die moet eerst een paar jaar niks "moeten". Hij snapt er toch ook niks van volgens mij. Ik zou het meelopen opgeven en een trailer regelen. Over de weg ermee is onverantwoord.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:56

ik zou mijn vingers er niet aan branden..

die verhuizing komt niet zomaar uit de lucht vallen.

de eigenaar had dit gewoon kunnen voorbereiden met het veulen,
of goed vervoer regelen..

maar blijkbaar heeft de eigenaar daar geen zin in/kunde voor en moet een ander het maar oplossen
met alle risico's van dien langs 8 km openbare weg.

veulen lekker veulen laten zijn en de eigenaar zelf het transport laten regelen.. straks gebeurd (langs de weg of tijdens het transport) er wat en dan zul jij het gedaan hebben.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:58

Ten eerste: veulen+mam in een trailer vervoeren naar hun nieuwe plek. Langs de openbare weg lopen is niet verantwoord.

Ten tweede: Zorg voor een lang halstertouw (bijv. zo'n grondwerklijn). Maak deze aan het halstertje vast, laat het touw dan voorzichtig over de rug tot net achter de billen glijden en pak het uiteinde weer onder bij het halster vast. Nu samen met mama voorzichtig een paar pasjes lopen. Gaat hij in de achteruit dan voelt hij druk van achteren door het touw wat daar loopt waardoor hij (als het goed is maar je hebt af en toe van die eigenwijsies ertussen ;) ) weer naar voren zal lopen. Zodra hij nageeft zelf ook de druk weer loslaten. Let op, voor het nageven op druk hoeft hij niet persé al een stap naar voren te maken! Hij moet leren dat hij moet wijken voor druk.
Ga je eens verdiepen in het grondwerk. Daar kun je heel veel basisdingen van leren die van nut zijn in het dagelijkse werk met paarden.

Jammer dat het veulen de eerste weken niet voldoende ingeprent is. Veulens leer je het beste meelopen aan een halstertouw en een halster omdoen als ze nog erg jong zijn.
Mijn 1e veulen heb ik de eerste weken iedere dag halster om en af gedaan en vanaf 6 weken met moeder aan het touw mee laten lopen. Nog nooit zo'n mak paard gehad (de mensen in de opfok waren erg blij met haar). Het 2e veulen heb ik de eerste 6 weken weinig mee kunnen doen omdat mijn paard en ik met 1 dag tussenruimte bevielen. En dat was te merken. Gelukkig was hij verder wel heel braaf en gemakkelijk en heb ik hem nog netjes kunnen afleveren toen hij verkocht was.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:01

Trailer regelen heb ik uiteraard al als eerst geopperd bij de eigenaar maar het lijkt er op dat hij per se lopend heen wil.
De moeder van het veulen is ook een verhaal apart... Hij heeft haar bij een handelaar gekocht die zei dat ze beleerd is en al, maar na de aankoop bleek daar dus niks van waar te zijn. In tegendeel... Het arme dier heeft een kronkel!
Mijn gevoel is dat ze ergens eens flink door iemand mishandeld is.
Het gevoel van de eigenaar is dat er "gewoon een zinnige kop op zit"..... Alles wat ik met haar bereikt heb, verprutst hij in een seconde.... :( puur uit ongeduld.

Ik heb inderdaad iemand ingeschakeld die een ook een paar ideeën heeft en die ook wel uit wil voeren, maar ook zijn eerste idee is: trailer en auto regelen.
En zo moeilijk is dat niet weet ik, ik ken wel iemand die dat heeft hier in de buurt, maar ja... Wat een boer niet kent....

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:03

Langs de weg is echt geen goed idee. En als de eigenaar het toch wil zou ik het hem lekker zelf laten doen. Dit is vragen om problemen. Zoals gezegde trailer huren en op de nieuwe locatie hard gaan oefenen met het mak makken op een rustige en veilige manier.
Tuurlijk kun je een paard gaan verdoven met sedalin ofzo (hebben wij een keer uit nood moeten doen) maar daar schiet je niets mee op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:03

Helemaal eens met de rest. 8km lopen met een mak veulen is al erg gevaarlijk (voor jullie, voor het dier zelf en voor de mensen /dieren die jullie onderweg tegen komen) laat staan met een onopgevoede hengst die zijn krachten kent, vooral dat laatste is echt link! Ik zou aanraden om een trailer te regelen, hengst eventueel iets te sederen en naast mamma in de trailer te zetten. Veel veiliger!

Edit, als hij zo eigenwijs is en geen trailer wil dan zou ik het hem ook lekker zelf laten doen, dan zet hij maar lekker zijn eigen gezondheid op het spel en niet de jouwe!

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:05

flettie schreef:
Ten eerste: veulen+mam in een trailer vervoeren naar hun nieuwe plek. Langs de openbare weg lopen is niet verantwoord.

Ten tweede: Zorg voor een lang halstertouw (bijv. zo'n grondwerklijn). Maak deze aan het halstertje vast, laat het touw dan voorzichtig over de rug tot net achter de billen glijden en pak het uiteinde weer onder bij het halster vast. Nu samen met mama voorzichtig een paar pasjes lopen. Gaat hij in de achteruit dan voelt hij druk van achteren door het touw wat daar loopt waardoor hij (als het goed is maar je hebt af en toe van die eigenwijsies ertussen ;) ) weer naar voren zal lopen. Zodra hij nageeft zelf ook de druk weer loslaten. Let op, voor het nageven op druk hoeft hij niet persé al een stap naar voren te maken! Hij moet leren dat hij moet wijken voor druk.
Ga je eens verdiepen in het grondwerk. Daar kun je heel veel basisdingen van leren die van nut zijn in het dagelijkse werk met paarden.

Jammer dat het veulen de eerste weken niet voldoende ingeprent is. Veulens leer je het beste meelopen aan een halstertouw en een halster omdoen als ze nog erg jong zijn.
Mijn 1e veulen heb ik de eerste weken iedere dag halster om en af gedaan en vanaf 6 weken met moeder aan het touw mee laten lopen. Nog nooit zo'n mak paard gehad (de mensen in de opfok waren erg blij met haar). Het 2e veulen heb ik de eerste 6 weken weinig mee kunnen doen omdat mijn paard en ik met 1 dag tussenruimte bevielen. En dat was te merken. Gelukkig was hij verder wel heel braaf en gemakkelijk en heb ik hem nog netjes kunnen afleveren toen hij verkocht was.

Dank voor de goede tips! Ik leg het voor aan de hulp die ik ingeschakeld heb. Ik heb zelf ook een veulen van afgelopen zomer, daar ben ik vanaf dag 1 al mee aan het prutsen en daar kun je dus gewoon alles mee doen. Doet wel moeilijk als je hem bij mama weg wilt halen, maar met een beetje zachte dwang doet hij gewoon wat je wilt!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:05

En uh... (Nou kom ik misschien onaardig over maar) is het niet lekker het probleem van de eigenaar hoe het paard van de ene locatie naar de andere gaat. Hij wil het, hij wil geen trailer en maakt er jou probleem van. Tja, dat klopt niet helemaal toch

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:05

Bucksinlover schreef:
Trailer regelen heb ik uiteraard al als eerst geopperd bij de eigenaar maar het lijkt er op dat hij per se lopend heen wil.
De moeder van het veulen is ook een verhaal apart... Hij heeft haar bij een handelaar gekocht die zei dat ze beleerd is en al, maar na de aankoop bleek daar dus niks van waar te zijn. In tegendeel... Het arme dier heeft een kronkel!
Het gevoel van de eigenaar is dat er "gewoon een zinnige kop op zit"..... Alles wat ik met haar bereikt heb, verprutst hij in een seconde.... :( puur uit ongeduld.

Ik heb inderdaad iemand ingeschakeld die een ook een paar ideeën heeft en die ook wel uit wil voeren, maar ook zijn eerste idee is: trailer en auto regelen.
En zo moeilijk is dat niet weet ik, ik ken wel iemand die dat heeft hier in de buurt, maar ja... Wat een boer niet kent....

Dan zou ik zeggen of een trailer regelen of je zoekt het maar uit dan loop je maar in je eentje met die 2 langs de weg.
Je zelf een beetje in een gevaarlijke situatie laten brengen omdat hij zijn zin door wil drijven, zou er niet aan beginnen.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:08

troi schreef:
Helemaal eens met de rest. 8km lopen met een mak veulen is al erg gevaarlijk (voor jullie, voor het dier zelf en voor de mensen /dieren die jullie onderweg tegen komen) laat staan met een onopgevoede hengst die zijn krachten kent, vooral dat laatste is echt link! Ik zou aanraden om een trailer te regelen, hengst eventueel iets te sederen en naast mamma in de trailer te zetten. Veel veiliger!

Edit, als hij zo eigenwijs is en geen trailer wil dan zou ik het hem ook lekker zelf laten doen, dan zet hij maar lekker zijn eigen gezondheid op het spel en niet de jouwe!

Ja daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in... Ik denk daar zelf vaak echter niet aan... Ik ben altijd zo, als iemand mijn hulp vraagt, dan kan ik altijd moeilijk nee zeggen... :o

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:10

Gillbo schreef:
Bucksinlover schreef:

Zie mijn post hierboven... :o
Dan zou ik zeggen of een trailer regelen of je zoekt het maar uit dan loop je maar in je eentje met die 2 langs de weg.
Je zelf een beetje in een gevaarlijke situatie laten brengen omdat hij zijn zin door wil drijven, zou er niet aan beginnen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:23

In mijn ogen is het onverantwoord om beide dieren zo naar het nieuwe huis te brengen. Als zo'n boer dan zo eigenwijs is als je hier zegt dan is er voor mij maar 1 oplossing: "Zoek het lekker zelf uit" :evaw:

Met andere woorden, ga hier je vingers niet aan branden meid, die boer maakt nu van zijn probleem jouw probleem. Drie keer raden wie er de schuld krijgt als het mis gaat tijdens die 8 km?

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:59

Anoli schreef:
In mijn ogen is het onverantwoord om beide dieren zo naar het nieuwe huis te brengen. Als zo'n boer dan zo eigenwijs is als je hier zegt dan is er voor mij maar 1 oplossing: "Zoek het lekker zelf uit" :evaw:

Met andere woorden, ga hier je vingers niet aan branden meid, die boer maakt nu van zijn probleem jouw probleem. Drie keer raden wie er de schuld krijgt als het mis gaat tijdens die 8 km?

Ja.... Idd....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:04

Niet aan beginnen, als hij ineens voor een auto springt heb jij het straks nog gedaan ook |o

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:07

Inderdaad niet aan beginnen, denk ook aan je eigen veiligheid.
Zou vragen of er immers de mogelijkheid is tot het vervoeren met een trailer (eventueel kan de eigenaar trailer huren, als hij deze niet tot zijn beschikking heeft).

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 14:10

Ik zal er nog harder bij hem op aandringen een trailer met auto te regelen......

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:22

Bucksinlover schreef:
Ik zal er nog harder bij hem op aandringen een trailer met auto te regelen......

En probeer dit dan ook te argumenteren waarom hij dat moet doen :j

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 14:25

NaomiJouke schreef:
Bucksinlover schreef:

En probeer dit dan ook te argumenteren waarom hij dat moet doen :j

Ja dat kan ik inderdaad maar beter doen..... Het is een beetje een eigenzinnigerd hoor... Als ik iets zeg/voorstel, dan wil meneer er niks van weten en dan een dag of wat later komt hij er zelf mee... of niet. Beetje vinger rechtop in de kont wat mij betreft