Geld betalen voor hooi van eigen land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Geld betalen voor hooi van eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:47

Ik heb 2 paarden of nou ja, eigenlijk mijn oma. Ze staan ook aan huis en we (mijn opa en oma) hebben een redelijk groot land. De helft van het land gebruiken we zelf en de andere helft staat vooral leeg of een paardenfokker uit de buurt zet daar een paar zijn paarden in. Hij mag het weiland gebruiken zolang hij er maar voor zorgt dat het draad voor zijn paarden in orde is en er geen stroom verloren gaat door bosjes die tegen het draad aan hangen. Dat laatste zijn we uit eindelijk zelf toch wel 1 a 2x per jaar zelf mee bezig om alles te snoeien omdat er bij ons ook gewoon stroom verloren gaat daar door. Verder hooit hij dat stuk land ook en iedere winter halen we enkele balen bij hem op voor onze paarden. Nu vind hij dat hij er een kleine bijdrage voor kan vragen omdat hij er al het werk van heeft. Tja zelf weet ik niet zo heel goed wat ik hier van moet denken. Ik vind het logisch dat hij er wat voor vraagt als hij hooit. Maar er staat ook tegen over dat hij zijn paarden in het weiland mat zetten en dat land mag gebruiken wanneer hij maar wil.

Ik hoef geen advies hoe hier mee om gegaan kan worden want het land is van mijn oma, die man is een vriend van hun en ik weet nu al dat ze er vrijwel niets mee willen doen. Maar ik wil wel graag weten wat jullie er nou van vinden, stel het is jullie eigen land, wat vind je er nou van? En hoeveel zou je dan rieeel om te vragen per baal (van die middel/grote ronde of rechthoeken)? Hoeveel kost zo'n baal elders? Wat zullen de kosten zijn om zelf te hooien of te laten hooien? Want aan dat laatste zit ik zelf een beetje te denken. Is het dan niet slimmer om het zelf te doen en wat we over hebben zelf te gaan verkopen?

Anoniem

Re: Geld betalen voor hooi van eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:49

Hoe groot is het land en hoeveel komt er af?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:51

Ik zou hem er niks voor betalen hij mag zich al in de handjes klappen dat hij het land mag gebruiken en daar mag best wat tegenover staan vind ik (tenzij hij betaald voor het land maar ik krijg het idee dat hij er gratis gebruik van mag maken)..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:51

De oprol- en inpakkosten van een kleine ronde baal (=90kg) komen op ongeveer 15 euro. Dat is dus ex maaien en schudden (en ex de inhoud). Idem voor een groot vierkant pak (=400kg) zijn de maakkosten tegen de 40 euro. Grote ronde balen (=350kg) ook. Dus dat die boer ze niet gratis geeft aan iemand waar hij geen zakelijke relatie mee heeft (jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken) lijkt me vrij logisch.
In de handel kost een kleine baal meestal 25 euro en de grote vierkante en ronde 50-60 euro.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-11-15 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:52

Betaalt hij voor het gebruik van het land? Dan kan ik mij voorstellen dat hij wat vraagt als onkostenvergoeding, maar als hij niets betaald voor het gebruik van het land vind ik ook niet dat hij dan wat voor de balen hoeft te vragen.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:52

Betaalt hij voor het land?

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:54

Wat wordt er betaald voor de huur of voor het gebruik van de grond?
Als die man jullie stuk gratis mag gebruiken vind ik het wel raar dat hij geld vraagt voor een paar baaltjes hooi. Moet hij wel geld betalen voor dat stuk, dan vind ik dat het ook normaal is dat je voor die baaltjes wat betaald.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:57

Hij mag inderdaad gratis gebruik maken van het land :)

Ik ben echt heel slecht in schatten van oppervlaktes enzo. Volgens de website van kilometerafstanden.nl is het stuk land wat hij ongeveer tot zijn beschikking heeft: 7185 meters2.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:57

Ik vind persoonlijk dat die beste man wel lef heeft om jullie geld te vragen voor hooi wat van het eigen land komt. Ik hoop dat hij in overleg met je oma tot de overeenkomst is gekomen dat hij uberhaupt mag hooien daar? Want hij verdiend basically geld met haar land. Ja het kost hem geld om te kunnen hooien en dit te laten verpakken etc. Maar als hij dat land niet kon/mocht gebruiken had hij de winst van het hooi helemaal niet.
Betaald hij een bijdrage voor het gebruik van het land? Dat vind ik persoonlijk niet meer dan logisch! Ik wou dat ik iemand kon vinden hier in de buurt waar ik de weide van mag gebruiken voor een kleine opfok waar ik zelf voor zorg en ook het beheer van de weide onder mij valt want ik zou er wel voor zorgen dat alles in orde is en ik zou er niet eens over nadenken om een bijdrage te vragen voor hooi dat ik haal van een land dat niet van mij is.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:58

Ibbel schreef:
De oprol- en inpakkosten van een kleine ronde baal (=90kg) komen op ongeveer 15 euro. Dat is dus ex maaien en schudden. Idem voor een groot vierkant pak (=400kg) zijn de maakkosten tegen de 40 euro. Grote ronde balen (=350kg) ook. Dus dat die boer ze niet gratis geeft aan iemand waar hij geen zakelijke relatie mee heeft (jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken) lijkt me vrij logisch.

40 euro om een groot pak te maken?! Dat lijkt me sterk.. Of rijden de trekkers in nederland tegenwoordig op goud?

Maar on topic als ik het zou maaien zou ik ook de productiekosten terug willen hebben. Als jij het zelf in balen gaat stoppen kost het ook geld. Maar dat ligt er wel een beetje aan om hoeveel balen het gaat. Koop jij alles wat er vanaf komt of maar een klein percentage? Als het een klein gedeelte is zou ik als ik die man was het gewoon geven voor het gebruik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:00

Vooruit, 32,50. Persen en wikkelen. Persen kost 17,50, en het wikkelplastic is onbetaalbaar en kost 15 euro per pak. Oppervlakte van het land maakt niet uit, kosten worden per pak gerekend.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:04

De vraag is ook of het gewoon hooi is (dat is niet eens in plastiek gewikkeld en scheelt dus wel in prijs) of dat het voordroog is? Maar zelfs dan nog mag de man gratis gebruik maken van het land, het lijkt mij eerlijker om te kijken wat normaal gezien de huurprijs voor het land zou zijn en daarnaast eens kijken wat zo'n baal hooi of voordroog normaal kost. Veel kans dat hij eerder aan jullie moet bijbetalen als je het op die manier doet dan dat jullie hem moeten betalen. Ik ga ervan uit dat hij nog steeds zelf de overgrote meerderheid van het hooi gebruikt?
Laatst bijgewerkt door Izzy19 op 30-11-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:05

Ibbel schreef:
De oprol- en inpakkosten van een kleine ronde baal (=90kg) komen op ongeveer 15 euro. Dat is dus ex maaien en schudden. Idem voor een groot vierkant pak (=400kg) zijn de maakkosten tegen de 40 euro. Grote ronde balen (=350kg) ook. Dus dat die boer ze niet gratis geeft aan iemand waar hij geen zakelijke relatie mee heeft (jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken) lijkt me vrij logisch.

Oké duidelijk :)
Alleen dat laatste is met niet helemaal duidelijk. Denk dat het aan mijn manier van lezen ligt maar heb het al een paar keer over gelezen maar snap het nog niet helemaal. Vooral dat tussen haakjes "jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken" Mijn oma is namelijk de gene waarvan hij dat land mag gebruiken en hij maakt alle afspraken met haar. Maar natuurlijk krijg ik hier ook het een en ander over mee omdat ik ook over de paarden ga. Wat mijn oma met het land doet moet ze zelf weten. Ik snap verder niet wat er met die laatste zin bedoeld word ;)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:07

Als hij het gratis mag gebruiken vind ik het niet erg netjes dat hij jullie wat vraagt voor hooi.
Ik zou niets geven of land aan hem verhuren

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:07

Ibbel schreef:
Vooruit, 32,50. Persen en wikkelen. Persen kost 17,50, en het wikkelplastic is onbetaalbaar en kost 15 euro per pak. Oppervlakte van het land maakt niet uit, kosten worden per pak gerekend.

Pff ik zit inderdaad te kijken op google. Wat een prijzen zeg!! Hie zitten wij op productiekosten van ronde balen omgerekent op zo'n 10 euro. Dan zijn de prijzen wel idioot omhoog gegaan de laatste jaren in nl. Wat ik alleen niet begrijp is dat de productiekosten nu zo hoog zijn. Dat er minder aanbod is en dat daardoor de prijs van balen zelf omhoog gaat ok dat gebeurt hier ook maar de kosten van het maken zelf?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:08

40€ klopt wel hoor, het wordt gemaaid, wordt meerdere malen geschud, dan geharkt, geperst, moet nog van het land gereden worden. Daarvoor is er waarschijnlijk nog kunstmest oid opgereden.
Laatst bijgewerkt door Oehlala op 30-11-15 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:09

Het gaat om een landje van 70 x 100 meter dus? Daar kan hij toch nooit veel hooi af halen, als hij het ook nog laat begrazen? Die heeft relatief hartstikke hoge kosten, dus ik snap wel dat hij het niet gratis wegdoet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:09

Ik heb ook gewoon de perskosten betaald van mijn eigen land aan degene die maaide/schudde ed.
Opbrengst was 50/50 verdeeld zo ook de perskosten.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:11

NenaC schreef:
40€ klopt wel hoor, wordt meerdere malen geschud, dan geharkt, geperst, moet nog van het land gereden worden.

Ik had het al gevonden ;) Ik woon sinds 5 jaar in Canada en sindsdien zijn de prijzen nogal omhoog gegaan merk ik..

Maar met meerdere malen schudden etc kom je niet aan 40 euro per baal hoor ;) Dat moet dan ergens anders in zitten bijv. het plastic en laten wikkelen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:13

Klopt met plastic omwikkelen kom je op €40-€45 per baal.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:19

__Elizabeth schreef:
Ibbel schreef:

40 euro om een groot pak te maken?! Dat lijkt me sterk.. Of rijden de trekkers in nederland tegenwoordig op goud?

Maar on topic als ik het zou maaien zou ik ook de productiekosten terug willen hebben. Als jij het zelf in balen gaat stoppen kost het ook geld. Maar dat ligt er wel een beetje aan om hoeveel balen het gaat. Koop jij alles wat er vanaf komt of maar een klein percentage? Als het een klein gedeelte is zou ik als ik die man was het gewoon geven voor het gebruik.

Ligt er maar net aan, de grote ronde balen zijn vaak duurder dan de vierkante pakken. Er worden andere persers voor gebruikt.

1. De loonwerker moet betaald worden
2. De gasolie moet betaald worden
3. De machines moeten onderhouden worden (hark, perser, wikkelaar, schudder, maaier, trekker etc)
4. Het plastic wat bij de wikkelaar hoort moet betaald worden

Al die dingen maakt dat je al snel op zo'n bedrag als 40 euro uit komt.
Toevallig werkt mijn vriend zelf bij een loonbedrijf en daar komen ze ook op die prijzen uit. Heb je een goede loonwerker dan word het verwerkt op het juiste moment van de dag en heb je dus kwalitatief GOED paardenvoer. (dat is de reden waarom loonwerkers later op de dag beginnen, omdat je 's morgens de dauw erin hebt).

Het beste koop je gras op het laatste moment van de oogst, de eerste snee zou ik niet voeren aan een paard. Ik denk 25 euro in goedkope tijden en 35/40 euro als er meer vraag is naar hooi.
Als je van het landje zelf al weet dat het geen goed landje is om te hooien (wij noemen dat vogeltjes land) dan zou ik het überhaupt niet kopen van hem. Ik voer liever hooi wat paarden de hele winter door lekker kunnen eten zonder dat ze daar klachten van krijgen.

Ja hij zou eigenlijk wel over de sloot moeten komen met dat jullie wat hooi gratis mogen krijgen van hem in ruil voor het gebruik van het land... Maar goed, wat zegt je oma daar zelf van?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:23

Gerritt schreef:
__Elizabeth schreef:

Ligt er maar net aan, de grote ronde balen zijn vaak duurder dan de vierkante pakken. Er worden andere persers voor gebruikt.

1. De loonwerker moet betaald worden
2. De gasolie moet betaald worden
3. De machines moeten onderhouden worden (hark, perser, wikkelaar, schudder, maaier, trekker etc)
4. Het plastic wat bij de wikkelaar hoort moet betaald worden

Al die dingen maakt dat je al snel op zo'n bedrag als 40 euro uit komt.
Toevallig werkt mijn vriend zelf bij een loonbedrijf en daar komen ze ook op die prijzen uit. Heb je een goede loonwerker dan word het verwerkt op het juiste moment van de dag en heb je dus kwalitatief GOED paardenvoer. (dat is de reden waarom loonwerkers later op de dag beginnen, omdat je 's morgens de dauw erin hebt).

Het beste koop je gras op het laatste moment van de oogst, de eerste snee zou ik niet voeren aan een paard. Ik denk 25 euro in goedkope tijden en 35/40 euro als er meer vraag is naar hooi.
Als je van het landje zelf al weet dat het geen goed landje is om te hooien (wij noemen dat vogeltjes land) dan zou ik het überhaupt niet kopen van hem. Ik voer liever hooi wat paarden de hele winter door lekker kunnen eten zonder dat ze daar klachten van krijgen.

Ja hij zou eigenlijk wel over de sloot moeten komen met dat jullie wat hooi gratis mogen krijgen van hem in ruil voor het gebruik van het land... Maar goed, wat zegt je oma daar zelf van?

Wij maken zelf hooi dus ik weet wat er bij komt kijken ;) Maar ik zit in een ander land dus vandaar dat ik het bijna niet kan geloven. Zoals ik al zei zitten we hier aan 10euro productiekosten..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:27

Bedankt voor het overzicht van de kosten :) Wat als je het niet inwikkelen in plastic. Wat is daar het grote verschil tussen? (ik heb echt geen verstand van hooi)

Mijn oma baalt wel een beetje maar geeft geen zin in gedoe en betaald hem dus gewoon het bedrag wat hij er voor vraagt. Wat het nu precies is is me nog een beetje onduidelijk. Maar ik ben nu vooral een beetje aan het kijken of oma niet stiekem te veel zou betalen en of het misschien uit kan om zelf te hooien voor volgend jaar. Het hooi is best goed. De ene keer zitten er betere stukken tussen dan een andere keer. We hebben vorig jaar al eens een pak gehad dat voor de helft beschimmeld was maar we hebben ook wel pakken gehad die er super uit zagen, roken en voelden :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:27

gewoon even vragen aan een boer bij jou in de buurt die zelf ook maait en hooit, als hij het doet tegelijk met zijn eigen weides, vallen de prijzen best wel mee want hij is toch op pad voor zichzelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:28

Zijn het grote pakken of kleine baaltjes?