Zonder waarschuwing van reserve-naar startlijst. Betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Zonder waarschuwing van reserve-naar startlijst. Betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:00

Hoi bokkers,

Ik zit met een probleem, namelijk dat ik al weken op de wachtlijst stond voor een wedstrijd, en op het moment dat ik me wilde afmelden (omdat ik inmiddels al een andere optie had gevonden) stond ik tot mijn stomme verbazing ineens op de startlijst. Ik heb daar geen mailtje of belletje over gehad, wat ik wel gewend ben van alle andere verenigingen (Hoi, we hebben een plekje vrij, dus als je wil kan je nog starten)
Het lijkt mij vrij logisch dat je, wanneer je op een wachtlijst staat en de kans dus vrij groot is dat je niet kunt starten, op zoek gaat naar andere oplossingen. Wanneer je die hebt gevonden is het wel heel zuur dat zij jou in de tussentijd zonder waarschuwing op de startlijst zetten. Ik wilde net gaan afmelden toen de startlijst er een half uurtje op stond. Nu willen ze inschrijfgeld hebben.
(en het zure is ook nog dat ik kort geleden nog vrijwillig van 9 tot 14 uur bij ze heb zitten schrijven bij de subtop, nou alsjeblieft hoor.. fijn dat jullie net zo aardig voor mij zijn als ik voor jullie -:(- )
Wat vindt bokt hiervan? Kan dit?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:06

Ik heb onlangs een keer gemaild met de KNHS omdat ik een soort gelijk probleem had. Hieronder het antwoord :D

Dit was mijn mail:
Ik heb mij maandag ingeschreven voor concours voor vandaag (27-8 vrijdag). Ik heb daarna niks meer gehoord en ik stond woensdagochtend nog niet op de startlijst. Donderdagochtend heb ik mails ontvangen dat ik op de reservelijst stond (deze las ik pas s middags) Eind van de middag (woensdag 26-8) heb ik nog een mail ontvangen dat ik toch kon starten. Ik had vooraf aangegeven dat ik me alleen wilde inschrijven als ik na 7 uur s avonds kan starten. Nu sta ik voor 7 uur op de startlijst. Ik heb daarop weer een mail gestuurd dat ik dit niet kon redden ivm mijn werk, incl mijn telefoonnummer zodat ze mij kunnen bellen. Er staat namelijk geen nummer bij de startlijsten van de vereniging. Ik heb tot op heden ( donderdag 15.00 uur) nog geen reactie gehad en heb de vereniging nog een mail gestuurd dat ik niet kom. Ik kan onmogelijk nu nog van alles gaan regelen met vervoer door derden en invlechten door derden om er op tijd te kunnen zijn. Laat staan als er file is. Hoe sta ik in mijn recht wat betreft betalen startgeld?

Dit was het antwoord van de KNHS:
Zodra de organisatie meldt dat iemand op de wachtlijst staat dan kan men deze deelnemer niet verplichten tot het betalen van startgeld als er 2 dagen voor de wedstrijd toch een plaats vrijkomt. Deze deelnemer kan immers al andere plannen hebben gemaakt. Bovendien heeft deze mevrouw al aangegeven dat ze ivm werk pas na 19 uur kan starten. Dan zal het duidelijk zijn voor de organisatie dat ze niet starten kan als ze haar voor 7 uur inplannen.
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 23-11-15 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:07

Heb je al contact met ze gehad?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:09

Oke maar dat gaat om 2 dagen vóór de wedstrijd. Bij mij gaat het om 6 dagen voor de wedstrijd.
Plus dat jij sowieso al de voorwaarde had gesteld dat je alleen na 19 uur wilde starten. Dat laatste alleen al maakt dat jij niet hoeft te betalen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:10

_Nelleke_ schreef:
Heb je al contact met ze gehad?

Ja maar de dame van het secretariaat staat nou niet bepaald bekend als meegaand, klantvriendelijk en oplossingsgericht. Heb dus een mail gehad dat ik me dan maar had moeten afmelden (wat ik dus net wilde gaan doen, in de veronderstelling dat ik nog op de reservelijst stond, wat dus net was aangepast naar startlijst zonder waarschuwing)

Rena100

Re: Zonder waarschuwing van reserve-naar startlijst. Betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:14

Misschien kan je zelf naar de KNHS mailen? Zij hebben hier de meeste kennis over dit onderwerp, dus kunnen je dan aangeven of je wel/niet moet betalen.

Lijkt mij sterk trouwens dat je moet betalen, zonder aankondiging dat je op de startlijst staat. Rare manier van handelen. Maar goed, weet het niet zeker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:15

ik zou ook even naar de KNHS mailen of bellen. Het is gewoon te gemakkelijk dat ze je zo even op de lijst plaatsen zonder overleg. Ik vind daarbij 6 dagen ook nog aardig kort dag.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:16

Even de knhs bellen. Als je dan toch moet betalen zou ik een mailtje sturen in de trant van dat je kiet staat omdat je daar een halve dag hebt geschreven :D als ze daar niet mee akkoord gaat voorstellen de helft te betalen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:19

6 dagen voor de wedstrijd is denk ik toch een tijd dat je vast zit aan betalen.
Overigens vindt ik het vreemd dat er niet gebeld is.
Ik zelf accepteer mensen nog tot ongeveer een week voor de wedstrijd.
Daarna ga ik bellen of mailen.
Gewoon om zeker te zijn dat je ook kan en komt starten.
Ik heb liever iemand waar ik zeker van weet dat hij komt starten dan iemand die ik misschien wel kan laten betalen maar waardoor ik een gat in het programma heb.

Overigens zeggen ze bij de KNHS wel dat je zelf in de gaten moet houden of je inschrijving is geaccepteerd op mijn KNHS

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:20

Amiigo schreef:
Even de knhs bellen. Als je dan toch moet betalen zou ik een mailtje sturen in de trant van dat je kiet staat omdat je daar een halve dag hebt geschreven :D als ze daar niet mee akkoord gaat voorstellen de helft te betalen?

Kiet staan in verband met vrijwilligers werk?
Zo werkt dat natuurlijk niet.

Wat het overigens niet zo maakt dat ik het eens ben met de gang van zaken zoals de vereniging handelt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:23

Ik verbaas me vooral dat TS geen bevestiging heeft gekregen.. wat nu als ze niet op de startlijst had gekeken?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:25

ponyparadijs schreef:
Overigens zeggen ze bij de KNHS wel dat je zelf in de gaten moet houden of je inschrijving is geaccepteerd op mijn KNHS

Ja klopt maar ik stond ook nog reserve. Ik wilde precies gaan afmelden toen de startlijst (waar ik onverwacht op stond) er net een half uurtje op stond

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:26

MarjanB schreef:
Ik verbaas me vooral dat TS geen bevestiging heeft gekregen.. wat nu als ze niet op de startlijst had gekeken?

Gelukkig heb ik al mijn wedstrijden keurig op een rijtje staan in een Word-bestandje, dus ik controleer het altijd wel even. Maar ik vind het echt misselijkmakend dat je op zo'n sluwe manier makkelijk geld voor de vereniging afhandig wilt maken van de deelnemers

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:27

ponyparadijs schreef:
Ik heb liever iemand waar ik zeker van weet dat hij komt starten dan iemand die ik misschien wel kan laten betalen maar waardoor ik een gat in het programma heb.

Zij hebben liever dubbel geld. 1x van mij, en 1x van degene die in mijn plaats start

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:30

Je kan lijkt me tot 7 dagen van te voren kostenloos afmelden? Dan lijkt het me logisch dat de vereniging je ook voor die 7 dagen had moeten informeren dat je kunt starten. Zou er een mail naar de knhs aan wagen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:36

xVerax schreef:
Je kan lijkt me tot 7 dagen van te voren kostenloos afmelden? Dan lijkt het me logisch dat de vereniging je ook voor die 7 dagen had moeten informeren dat je kunt starten. Zou er een mail naar de knhs aan wagen.

Ja ze hebben me dus helemaal niet geïnformeerd, en de informatie die ik zelf door middel van actief zoeken tot mijn beschikking kon krijgen, kwam pas 6 dagen van tevoren online. Ik heb inderdaad een mail naar de knhs gestuurd. Maar ik dacht misschien zijn er meer bokkers met deze ervaring... ik dacht namelijk dat ik gek aan het worden was, aangezien zij dit een doodnormale manier van handelen vinden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:38

Aan de ene kant wat zuur dat je zou moeten betalen, maar aan de andere kant, je hebt je opgegeven, staat nu op de lijst dat is wat je eigenlijk wilde. Anders had je je meteen wel afgemeld?

Het is maar net wat de vereniging gewend is denk ik, hier staat er vaak bij; combinaties wachtlijst worden automatisch geplaatst bij uitvallers.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:41

Nibbit schreef:
Aan de ene kant wat zuur dat je zou moeten betalen, maar aan de andere kant, je hebt je opgegeven, staat nu op de lijst dat is wat je eigenlijk wilde. Anders had je je meteen wel afgemeld?

Het is maar net wat de vereniging gewend is denk ik, hier staat er vaak bij; combinaties wachtlijst worden automatisch geplaatst bij uitvallers.

Ja alleen ik ben dus naar een plan B gaan zoeken omdat er een grote kans was dat ik niet van die wachtlijst af zou komen. Toen dat plan gelukt was wilde ik me gaan afmelden maar toen kreeg ik dus dit gedoe
Dat laatste wat je zegt is prima, want jullie zetten het erbij. Als zij dat er ook bij hadden gezet, had ik me al eerder afgemeld omdat de kans dat een plan B lukte, mij groter leek dan de kans dat ik nog kon starten...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:49

Verenigingen maken zich er zo wel makkelijk vanaf, wij sturen altijd een mail of ze nog kunnen starten en lukt het niet, dan zoeken we verder.

Iemand klakkeloos zonder waarschuwing op de startlijst zetten die je net na sluitingsdatum publiceerd en dan nog geld vragen vind ik niet netjes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:54

Bovendien werk je zo ook niet-afmelders in de hand. Ik weet namelijk dat er genoeg mensen zijn die, wanneer hen zo'n streek geleverd wordt, gewoon zeggen dat ze dan wel komen starten, en dan niet komen opdagen. Puur om te voorkomen dat de vereniging dubbele kosten kan innen.
En eerlijk gezegd snap ik dat wel... Zij naaien jou, jij naait hen

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:03

Ik persoonlijk vind dat er wel duidelijkere regels over mogen komen inderdaad want ik zou het onterecht vinden dat je startgeld zou moeten betalen.

Heb zelf een andere situatie gehad. Had mij nog niet aangemeld bij een vereniging of een startkaart aangevraagd maar had wel al aangemeld voor een wedstrijd via startlijsten.nl. Vervolgens kreeg ik een mail van de vereniging dat ik niet was ingeschreven en ik dit via mijnknhs moest doen. Dat heb ik vervolgens nooit gedaan omdat we er toch niet klaar voor waren. Voor de wedstrijd had ik wel al mijn startkaart rond en mij ingeschreven bij dezelfde vereniging. Vervolgens kom ik op stal zegt er iemand wat leuk dat je gaat starten! Uhh wat? Hadden ze mij dus toch op de lijst gezet terwijl ze zeiden dat als ik mij wilde inschrijven dit via mijnknhs moest doen. Vervolgens over gemaild en toen kreeg ik terug dat ik lid was en ik dus gewoon op de startlijst werd geplaatst. Dat was een voordeel als lid zijnde. Bullshit want dat ik mij inschreef was ik nog niet lid... Had toen ook KNHS gemaild maar kreeg nogal een vaag bericht terug met het bericht dat ik toch moest betalen.. 8)7 Uiteindelijk hemel en aarde bewogen om er voor te kunnen zorgen dat ik toch kon starten maar echt netjes vond ik het niet....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:05

lovey_ou schreef:
Ik persoonlijk vind dat er wel duidelijkere regels over mogen komen inderdaad want ik zou het onterecht vinden dat je startgeld zou moeten betalen.

Heb zelf een andere situatie gehad. Had mij nog niet aangemeld bij een vereniging of een startkaart aangevraagd maar had wel al aangemeld voor een wedstrijd via startlijsten.nl. Vervolgens kreeg ik een mail van de vereniging dat ik niet was ingeschreven en ik dit via mijnknhs moest doen. Dat heb ik vervolgens nooit gedaan omdat we er toch niet klaar voor waren. Voor de wedstrijd had ik wel al mijn startkaart rond en mij ingeschreven bij dezelfde vereniging. Vervolgens kom ik op stal zegt er iemand wat leuk dat je gaat starten! Uhh wat? Hadden ze mij dus toch op de lijst gezet terwijl ze zeiden dat als ik mij wilde inschrijven dit via mijnknhs moest doen. Vervolgens over gemaild en toen kreeg ik terug dat ik lid was en ik dus gewoon op de startlijst werd geplaatst. Dat was een voordeel als lid zijnde. Bullshit want dat ik mij inschreef was ik nog niet lid... Had toen ook KNHS gemaild maar kreeg nogal een vaag bericht terug met het bericht dat ik toch moest betalen.. 8)7 Uiteindelijk hemel en aarde bewogen om er voor te kunnen zorgen dat ik toch kon starten maar echt netjes vond ik het niet....

De KNHS speelt zelf ook vuile spelletjes met zijn leden (met hun zogenaamd goedkopere 2016 ahum ahum) dus ik verwacht eigenlijk als reactie van de KNHS dat ik gewoon moet betalen. Zij hebben er alleen maar baat bij dat wij makke lammetjes worden die alles maar gewoon stomweg betalen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:28

xVerax schreef:

Je kan je kosteloos afmelden tot en met de sluitingsdatum
Of dat 7 dagen is of 5 of 10 weet ik niet.
Het zou raar zijn als wij als vereniging alleen voor die sluitingsdatum een afmelder kunnen opvullen want daar lijkt het nu op.

Het is niet netjes wat de vereniging doet.
En dat zou ik zeker aankaarten bij de KNHS.
Het feit dat ts eerder op de startlijst staat dan dat haar inschrijving is geaccepteerd is vreemd.
Maar soms gebeurd het wel eens.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:32

ponyparadijs schreef:
xVerax schreef:

Het zou raar zijn als wij als vereniging alleen voor die sluitingsdatum een afmelder kunnen opvullen want daar lijkt het nu op.

Het is niet netjes wat de vereniging doet.
En dat zou ik zeker aankaarten bij de KNHS.
Het feit dat ts eerder op de startlijst staat dan dat haar inschrijving is geaccepteerd is vreemd.
Maar soms gebeurd het wel eens.

Oh oke, dan ben ik daar niet helemaal correct van op de hoogte, maar dat veranderd het principe dan nog niet.

Een vereniging mag van mij best na sluitingsdatum iemand anders op de plek van een afmelder zetten, maar dan zou het wel zo netjes zijn om eerst even contact op te nemen met diegene.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:33

ponyparadijs schreef:
xVerax schreef:

Nee ik snap dat als je op definitief staat en je laat de sluitingsdatum passeren, dat je dan moet betalen en dat ze het gat opvullen met een nieuwe kandidaat. Echter stond ik op de sluitingsdatum nog op de wachtlijst, en hebben ze pas NA de sluitingsdatum mijn status veranderd naar definitief. Zonder dit met mij te overleggen en toevallig precies op het moment dat ik me van de reservelijst wilde halen