Wanneer beslis je dat pony&ruiter niet matchen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JayJillz

Wanneer beslis je dat pony&ruiter niet matchen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:28

Ik schets kort even de situatie:

Voor mijn 4 jarige dochter heb ik een B pony gekocht. Met opzet wat groter zodat ze niet een band opbouwt en de pony dan weer weg moet omdat ze er te groot voor is.

Nu hebben we in augustus een hele lieve, maar toch nog jonge pony gekocht. De pony is een welshxhackney en heeft redelijk wat pit in zich zitten.

Mijn dochter reed hiervoor een shetje (verzorgpony) waar ze alles mee kon. Stap, draf, galop, los rijden, mee het bos in, zonder zadel etc. Met de pony die ze nu heeft kan dat niet. De pony verschiet soms en mijn dochter kan haar dan niet die steun bieden om haar rustig terug te pakken (logisch ook). Nu is ze er een aantal keren afgevallen en hoewel ze eerst geen angst kon, is ze nu bang en in tranen als ze op haar eigen pony moet rijden. Op andermans (brave, rustige) pony's stapt ze zo op en rijdt ze weg.

Afgelopen weekend is ze heel hard gevallen, ontzettend geschrokken (ik ook). En nu wil ze er helemaal niet meer op.

Nu ving ze een gesprek op dat ik had met een andere moeder over mogelijk toch deze pony verkopennen voor een rustigere pony kijken. Toen gaf mijn dochter aan dat ze dat liever wilde.

De pony wordt al bijgereden door een ervaren ruitertje. Voordat mijn dochter erop klimt wordt ze 20 minuten gelongeerd, daarna nog 15 tot 20 minuten aan de longe met mijn dochter en daarna loop ik er naast en mag ze de laatste 5 tot 10 minuten slalommen en over balkjes stappen (dat is wat ze ook leuk vindt, longeren vindt ze eigenlijk vrij weinig meer aan).

De pony is verder ontzettend lief, geen gemene fratsen en werkt graag voor je. Zou het ook ontzettend goed doen in de sport, alleen zit mijn dochter de komende 2 a 3 jaar echt nog niet op dat niveau. De pony is leuk voor een kind vanaf een jaar of 7 die een beetje ervaring heeft en wedstrijden wil doen.

Nu wil ik de pony ook niet meteen afschrijven en de tijd geven om goed te wennen en zich aan te passen maar aan de andere kant zou ik het zo ontzettend zonde vinden om mijn dochter op deze manier haar plezier in paardrijden weg te nemen. Ik wil haar ook niet nog 10x eraf laten vallen, ik wil gewoon dat ze plezier heeft in het rijden en de dingetjes kan doen die ze wil, zoals ze op die pony van het andere kindje kan.

Over 1,5 week verhuizen we de pony naar een manege, waar ook een binnenbak aanwezig is (dat is op de huidige stal niet). Ik wil kijken of de pony daar rustiger wordt en of mijn dochter het vertrouwen in haar pony terug kan krijgen. Gebeurd dit niet wil ik toch op zoek naar een leuk, ander huisje voor de pony waar een kindje haar kan rijden naar haar niveau en mijn dochter een makkere/luiere pony te kopen waar ze haar ding mee kan doen.

Hoe lang zouden jullie het aankijken? Hoe lang geven jullie pony en kind nog de tijd om elkaar te vertrouwen?

Ik zit een beetje in tweestrijd, ik wil niet dat mijn dochter zo bang wordt dat ze het hele paardrijden niet meer leuk vindt, maar ik wil de pony ook een 'kans' geven.

Bedankt voor het lezen van mijn hele verhaal!

(Liever geen opmerkingen over dat t geen slimme zet was om deze pony te kopen, als ik dit geweten had, had ik een rustigere pony gekocht. Bovendien wist ik dit niet toen de pony voorgereden werd en mijn dochter er voor t eerst op reed(voor de koop). Ik heb mij verkeken en een verkeerde keus gemaakt qua combinatie maar de pony is er nu eenmaal, het is een schat van een dier, en ik zou graag jullie mening willen m.b.t. een oplossing)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:33

Een kind geeft zelf heel goed aan of er een klik is of niet. Wat ik begrijp uit jouw bericht is de klik er niet tussen jouw dochter en deze pony. Wellicht kan ze nog een paar jaar voor de Shetlander zorgen tot ze zelf kan meebeslissen over een andere pony?

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:35

Shenavallie schreef:
Een kind geeft zelf heel goed aan of er een klik is of niet. Wat ik begrijp uit jouw bericht is de klik er niet tussen jouw dochter en deze pony. Wellicht kan ze nog een paar jaar voor de Shetlander zorgen tot ze zelf kan meebeslissen over een andere pony?

Oh sorry, vergeten erin te vermelden. De shetlander is toen verkocht naar t buitenland. Omdat ze paardrijden en verzorgen zo leuk vond hebben we besloten om een eigen pony voor haar te kopen.

prugelpiet

Re: Wanneer beslis je dat pony&ruiter niet matchen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:39

Als kind zelf aangeeft liever niet meer te willen, en bang is voor haar eigen pony, denk ik dat het verstandig is om een nieuw huisje te zoeken voor deze pony en een rustiger, ouder pony'tje te kopen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:40

Ik denk eerlijk gezegd dat de klik er ook niet is, maar dat je dochter ook nog wat jong is om al zo bezig te zijn met een pony.

Ze is 4 jaar, laat haar lekker nog een jaar of 2/3 met een shetlander rondhobbelen en knuffelen. Eerst maar eens dat vertrouwen en plezier weer terugkrijgen met de shetlander, laat haar groeien, niet alleen qua leeftijd, maar ook qua denken en doen, en in het omgaan met grotere pony's dan de shetlander.

Je kan er voor kiezen om je huidige pony aan te houden en voorlopig door een bijrijder te laten rijden. Als je dochter dan ouder is maakt ze misschien wel makkelijker de overstap naar de Bpony :j
Of misschien voor de wagen beleren? Dan kan jij er ook nog mee mennen en de pony wat beweging geven.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:40

Je dochter geeft volgens mij duidelijk aan dat ze met deze pony geen klik heeft/niet leuk vind.
Mijn advies zou zijn, verkoop de pony en ga op zoek naar een pony waar ze wel wat mee kan. Paardrijden en met paarden bezig zijn is voor je plezier en zeker op die leeftijd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:41

Je dochter heeft zelf ook aangegeven dat ze liever heeft dat de pony verkocht word.
Ik zou daar naar luisteren,de klik is er blijkbaar niet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:43

Wel ontzettend lief van je dat je je dochtertje een eigen pony gunt maar inderdaad, je hebt daarin een foute keuze gemaakt. Het heeft in mijn ogen geen zin om de pony nog een "kans" te geven want het vertrouwen van je dochtertje in de pony is weg. En, ze is toch nog zooo jong. Ik zou voor deze pony een ervaren ruitertje zoeken, maw verkopen, en voor jouw dochtertje een doodbrave kinderpony. Ook al is de pony nog zo lief, of mooi of ... dit schiet zijn doel voorbij. Bovendien vind ik ook het risico voor je dochtertje te groot. Ze is tenslotte toch al een paar keer flink gevallen!

Heel veel succes verder!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:44

JayJillz schreef:
Nu is ze er een aantal keren afgevallen en hoewel ze eerst geen angst kon, is ze nu bang en in tranen als ze op haar eigen pony moet rijden. Op andermans (brave, rustige) pony's stapt ze zo op en rijdt ze weg.

Afgelopen weekend is ze heel hard gevallen, ontzettend geschrokken (ik ook). En nu wil ze er helemaal niet meer op.

JayJillz schreef:
Nu ving ze een gesprek op dat ik had met een andere moeder over mogelijk toch deze pony verkopennen voor een rustigere pony kijken. Toen gaf mijn dochter aan dat ze dat liever wilde.

Heel eerlijk? De bovenstaande quotes zeggen voor mij genoeg. Ik zou kijken voor een bravere pony waar je dochtertje wel fijn mee kan rijden. Verder ga ik mee met wat Anoli zegt :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:45

Soms is de klik er gewoon niet, poep gebeurd. Dan liever op zoek naar een ouwetje (16 plus) die het klappen van de zweep al kent en nergens meer van opkijkt. Zoiets hebben wij ook, ze is werkelijk fantastisch, onverschrokken en braaf.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:46

Pfoe ja, een Hackney x Welsh en dan ook nog eens heel jong, geen wonder dat er veel pit in zit.
Ik zou ook naar je dochter luisteren en de pony verkopen. Als de klik er niet is, kun je dat toch niet forceren.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:48

Vanillia schreef:
JayJillz schreef:
Nu is ze er een aantal keren afgevallen en hoewel ze eerst geen angst kon, is ze nu bang en in tranen als ze op haar eigen pony moet rijden. Op andermans (brave, rustige) pony's stapt ze zo op en rijdt ze weg.

JayJillz schreef:

Heel eerlijk? De bovenstaande quotes zeggen voor mij genoeg. Ik zou kijken voor een bravere pony waar je dochtertje wel fijn mee kan rijden. Verder ga ik mee met wat Anoli zegt :)

Ik ben het natuurlijk meer dan eens met jullie! De veiligheid en ook wel het plezier (dat is waarom we een pony kochten) staat op nummer 1.

Ik voel me alleen ook schuldig tegenover de pony, we hebben haar nog maar zo kort en dan moet ze weer weg. Vandaar ook mijn vraag, wellicht hadden jullie een andere kijk of oplossing waar ik nog niet aan gedacht had. Maar ik denk ook dat dit de beste oplossing is voor mijn dochter. Het zou zo zonde zijn als hierdoor haar plezier en vertrouwen in paarden en paardrijden veranderd in angst..

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:49

Ik zou de pony ook verkopen. Je dochter is 4, dat vind ik persoonlijk te jong om echt te rijden, laat staan met zo'n pittige pony. Op deze manier gaat ze er helemaal geen plezier in houden.

Ik zou op die leeftijd nog wachten met de aankoop van een nieuwe pony. Ik zou op zoek gaan naar een verzorgpony, of een manege waar ze fijne ponylessen geven. Als ze wat ouder is, en nog steeds zo gebeten is door paarden en pony's , dan kan je op zoek gaan naar een pony die echt bij haar past. Als je toch nu voor een nieuwe pony zou gaan, ga dan voor een wat oudere pony die zich al bewezen heeft als gouden kinderpony.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:50

Als het een leuke gezonde pony is, vind die vast wel weer een ander. Een wat ouder ruitertje met meer ervaring misschien, die die pit op wedstrijd wel kan gebruiken. Voor de pony ook fijner. :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:52

Lukasje schreef:
Wel ontzettend lief van je dat je je dochtertje een eigen pony gunt maar inderdaad, je hebt daarin een foute keuze gemaakt. Het heeft in mijn ogen geen zin om de pony nog een "kans" te geven want het vertrouwen van je dochtertje in de pony is weg. En, ze is toch nog zooo jong. Ik zou voor deze pony een ervaren ruitertje zoeken, maw verkopen, en voor jouw dochtertje een doodbrave kinderpony. Ook al is de pony nog zo lief, of mooi of ... dit schiet zijn doel voorbij. Bovendien vind ik ook het risico voor je dochtertje te groot. Ze is tenslotte toch al een paar keer flink gevallen!

Heel veel succes verder!

Dit met daarbij de kanttekening dat naar mijn mening 4 jaar te jong is voor een eigen pony om daarmee ook al los te stappen/draven/galopperen enz.

Ik zou dus deze pony verkopen en je dochter lekker de komende tijd met een shetlander van een ander laten knuffelen enz. Het rijden kan ze nog zat weer oppakken als ze wat ouder is en lichamelijk en geestelijk wat meer ontwikkeld.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:53

Ik ga mee met mijn voorgangers. Je dochter geeft (gelukkig) goed aan dat ze niet verder wil met deze pony, dus ik zou hem verkopen.

Wat betreft je schuldgevoelens, ga op zoek naar een goed plekje dan hoef je je niet schuldig te voelen dat je hem nu verkoopt.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:55

Ik vind vier jaar persoonlijk ook erg jong :o
Maar dat is niet de vraag in dit topic

Als ik het zo lees, dan is wat betreft ervaring geen match en al helemaal niet als de pony looplust heeft.
Als je echt aan de pony gehecht bent, dan zou een bijrijder uitkomst bieden of beleren voor de kar.
Anders zou ik echt een pony zoeken die meer bij je dochter past wat betreft niveau, tempo

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:58

Voel je nooit schuldig tegenover de pony....vooral niet als je weet dat het beter voor de pony is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:04

Het is naar, je hebt een fout gemaakt, maar het beste voor iedereen inc de pony is dat de pony ergens anders heen gaat.
Je hebt een pony gekocht op dromen en niet op de realiteit. Snap ik heel goed, je bent echt niet de enige die die fout maakt, maar het levert hele nare situatie's op.

Als je een andere pony zoekt zoek er dan 1 die past bij het niveau van je kind nu. Als het dan geen oeroud beestje is zit daar nog groei zat in voor beiden. Alhoewel een fijn oudje ronduit ideaal kan zijn voor zo'n uk, zo'n heerlijk betrouwbaar paard die zijn gewicht in goud waard is en waar het kind heel erg veel lol mee kan hebben.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:10

Tja, en wat is oud voor een pony hé?
Mijn man kocht destijds een doodbrave en zeer ervaren 19-jarige C-pony voor zijn dochtertje van toen ongeveer 10 jaar en nu, 12 jaar later, loopt de pony nog steeds fris en monter rond :)

Anoniem

Mag ik vragen waarom u een kindje van zo'n jonge leeftijd een pony geeft? :=

Majabeestje

Verkopen. Snap je schuldgevoel volledig, zou ik ook hebben. Maar is geen reden om er mee door te modderen.
En een superbrave pony er voor terugkopen. Een B maat heb je ook wel in een brave (wat oudere) variant.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:11

XxFyrstaxX schreef:
Mag ik vragen waarom u een kindje van zo'n jonge leeftijd een pony geeft? :=

Waarom niet? Kind vindt het leuk, moeder vindt het leuk. Als ik de mogelijkheid had gehad, hadden mijn kinderen ook allang een pony gehad.. :+

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:13

Lijkt mij een duidelijke zaak, een jonge pony met een heeeél jong kindje is geen match. Dat kan simpelweg niet goed gaan.
Heel jammer van een verder zo lieve pony maar ik zou zoeken naar een geschikter huisje met een geschikte ruiter. Dat is voor beide partijen beter.

Voor jouw dochter zou ik net als anderen al aangaven zoeken naar een über brave kleine pony (een Atje), waarmee ze lekker spelenderwijs het paardrijden kan leren.
Belangrijkste is veiligheid, vertrouwen en plezier, serieus rijden komt met een paar jaar wel. Zoals je zelf ook al zegt het zou jammer zijn als ze hierdoor haar plezier in paardensport verliest.

Als je gaat kijken naar een andere pony (wat ik net als anderen erg vroeg vind op 4jarige leeftijd) zou ik je bijrijdertje meenemen, laat die eerst op een vreemde pony stappen en een beetje gek doen dan kun je zien of de pony echt braaf is. En probeer een pony eerst een week of twee op proef te krijgen, dat voorkomt dit soort situaties in ieder geval deels.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:15

Je geeft zelf eigenlijk al aan, ze is bang en vindt het niet meer leuk. Ik snap dat het vanuit jou vervelend is voor de pony, maar ik denk dat het plezier van jouw dochtertje belangrijker is. Kijk naar een lieve oude pony of toch een leuke shet. Ze is 4 jaar oud (naar mijn mening veel te jong om al echt te rijden, maar dat is een andere discussie), laat haar genieten.