Verzekerd zijn met buitenrijden op andermans paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arizonagreen

Verzekerd zijn met buitenrijden op andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 09:51

Goedemorgen allemaal,
ik heb een vraag en hoop dat iemand hier mij verder kan helpen... Ik rij nu alweer 8/9jaar lang een merrie, maar wij zijn nog nooit naar buiten geweest omdat mocht er iets gebeuren, is de eigenaresse niet genoeg verzekerd. Nu hoorde ik dat je ook een aparte verzekering kan afsluiten, zodat zelfs al ben je met t paard van een ander buiten en er gebeurt iets, dat dus bij je eigen verzekering terecht komt ipv die van de eigenaar van t paard. Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Alvast enorm bedankt!

Anoeska

Re: Verzekerd zijn met buitenrijden op andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:55

Mijn advies: eigenaar en bijrijder allebei goede AVP (en paard even melden bij verzekeraar). Voor de zekerheid ook allebei een rechtsbijstandsverzekering (echt niet zo duur). Dan ben je in het grootste deel van de gevallen gewoon voldoende gedekt.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:02

Zelfs al zit er iemand anders op je paard, dan is de eigenaar nog aansprakelijk voor aangerichtte schade.
Zo heb ik tenminste begrepen dat het voor de wet werkt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:06

De eigenaar van het paard is te allen tijde aansprakelijk, tenzij kan worden aangetoond dat de berijder/gebruiker opzettelijk nalatig gedrag heeft vertoond. Ik raad je aan de eigenaresse te vragen of ze een fatsoenlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft en of ze het paard heeft aangemeld als zijnde haar huisdier. Als ze slim is, sluit ze ook een rechtsbijstandverzekering af. Zoals Anoeska ook al aangeeft is dat niet zo duur.

Voor jezelf is een aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandverzekering ook zeer aan te raden. Ik neem aan dat je de eerste al hebt, maar ik zou dus de tweede ook afsluiten.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:31

Van de normale regels ben ik op de hoogte! Daarom juist mijn vraag, hoe zit t met een verzekering van mijn kant, om alles gedekt te hebben als ik met dat paard buitenrij?
Eigenaresse heeft simpelweg het geld niet voor een verzekering erbij, hier wil ik verder ook geen discussie over.

Dit omdat een andere stalgenoot dat paard ook eens per week 'gebruikt' voor een rijles van dr man, en ik hoorde dat zij een aparte verzekering gong afsluiten zodat ze uiteindelijk samen konden buitenrijden... Ga het ook bij haar navragen, maar ik vroeg me af of jullie iets weten van zo'n verzekering? Dus echt enkel vanaf mij, eigenaresse kan niks extra's doen ervoor...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:34

bij hippozorg is ook een verzekering voor bijrijders maar das enkel voor blijvende invaliditeit of overlijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:35

die zullen niet vergoeden maar de schade gaan verhalen op de verzekering van de eigenaar als die dit niet heeft is het zelf betalen :=

De verzekering die de eigenaar nodig heeft is een AVP en kost wel €3 hele euro's per maand. Als dat er al niet af kan... Als het paard nu wat aanricht is ze gewoon aansprakelijk en kost het haar zelf geld.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:37

Yvank wat is dit dan voor verzekering? Bij welke maatschappij? Ik overweeg namelijk zelf ook zoiets af te gaan sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:40

Een avp , gewoon je aansprakelijkheids verzekering voor personen. Bij univé. Zou ieder verstandig mens moeten hebben :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:45

Ik ga er vanuit dat de eigenaresse wel gewoon een AVP heeft? Anders heeft ze sowieso een heel groot probleem als zij of haar paard per ongeluk iets duurs (of erger, iemand) sloopt.

Verder lees ik even mee, ik laat bijrijders ook niet buiten rijden met m'n paard maar dat is deels ook omdat ik me zo schuldig zou voelen als er iets zou gebeuren. Dat in combinatie met de vraag wie wat moet betalen als m'n paard zichzelf, de bijrijder of iemand anders verwond. Want er zijn vast uitzonderingssituaties waarbij mijn AVP niet vergoedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:48

Eigenlijk is het vrij simpel Yessy :D

De eigenaar is ten alle tijde overal aansprakelijk voor schade die zijn paard aanricht aan anderen of eigendommen van anderen. Dus ook schade aan je bijrijder. Tenzij bewezen kan worden dat de schuld volledig bij de bijrijder ligt dan zijn die kosten voor de avp van de bijrijder even als schade aan het paard. Maar als de bijrijder er niets aan kon dan is het de kosten van de eigenaar en schade aan paard vergoed dan alleen een ziektekostenverzekering voor je paard.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:49

met avp is eigenaresse toch nogsteeds aansprakelijk als er door t paard schade word aangericht? De merrie kan nog wel is vreemd uit de hoek komen, maar ik zie haar als eigen na zolang, en wil graag ook zelf alle verantwoording hebben voor evt kosten mocht er eens wat gebeuren

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:50

en ik zoek dus juist een verzekering die er voor zorgt dat dat niet zo is, en ik ten alle tijden aansprakelijk ben
Yvank_ schreef:

De eigenaar is ten alle tijde overal aansprakelijk voor schade die zijn paard aanricht aan anderen of eigendommen van anderen. Dus ook schade aan je bijrijder. Tenzij bewezen kan worden dat de schuld volledig bij de bijrijder ligt dan zijn die kosten voor de avp van de bijrijder even als schade aan het paard. Maar als de bijrijder er niets aan kon dan is het de kosten van de eigenaar en schade aan paard vergoed dan alleen een ziektekostenverzekering voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:52

Maar de eigenaar blijft ook aansprakelijk zolang die de eigenaar is.. Als jij wil betalen bij kosten prima maar dan moet dit uit eigen zak of er moet 100% aangetoond kunnen worden dat jij volledig schuld hebt.

Dan moet je dus denken aan onverantwoord gedrag als een hengst bij een merrie inzetten en hengst dekt merrie en richt schade toe. Maar dus geen zaken wat het paard zelf doet zoals er van door gaan en een auto raken etc etc.

Een verzekering die dat dekt voor jou bij het paard van een ander bestaat dus niet :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:55

De eigenaar is volgens de wet (risico)aansprakelijk voor z'n paard. Je kan je niet verzekeren voor iets waar je volgens de wet niet aansprakelijk voor bent.

Ik zou zeker geen extra 'bijrijders'verzekeringen gaan afsluiten. Over het algemeen zijn dit secundaire verzekeringen met een 'na u clausule' wat betekent dat ze alleen uitbetalen als alle andere verzekeringen dat niet doen. Wat in praktijk zal betekenen dat je 2 verzekeringen betaalt, terwijl er een eigenlijk nooit gaat uitkeren.

Met 2 goede AVP's zit je echt in de meeste gevallen veilig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:58

Een AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren, info, pagina consumentenbond) is in Nederland schijnbaar niet meer verplicht, zoals eerder genoemd wel aan te raden. Alle grotere verzekeraars bieden dat aan. Een huisdier is vaak gratis of tegen klein bedrag meeverzekerd. Paard moet vaak even aangemeld worden, dan is ook schade daardoor veroorzaakt meeverzekerd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:00

arizonagreen schreef:
en ik zoek dus juist een verzekering die er voor zorgt dat dat niet zo is, en ik ten alle tijden aansprakelijk ben
Yvank_ schreef:

Die is er dus niet. De eigenaar is degene die verantwoordelijk is, en jij als bijrijder kan daarvoor/daardoor dus nooit als eerste aangesproken worden op schade. Dat is altijd de eigenaar.

Als je echt wat wilt, ga samen met de eigenaar kijken voor een goede verzekering, en spreek met haar af dat jij de premie daarvoor aan haar betaald (mocht ze dat zelf niet kunnen of willen).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:00

arizonagreen schreef:
Yvank_ schreef:

Die is er niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:01

Rex_Rolfo schreef:
Een AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren, info, pagina consumentenbond) is in Nederland schijnbaar niet meer verplicht, zoals eerder genoemd wel aan te raden. Alle grotere verzekeraars bieden dat aan. Een huisdier is vaak gratis of tegen klein bedrag meeverzekerd. Paard moet vaak even aangemeld worden, dan is ook schade daardoor veroorzaakt meeverzekerd.

Een AVP is niet verplicht. Wat wel verplicht is is een WA verzekering voor motorvoertuigen (en uit mijn hoofd jagers en mensen die een kerncentrale hebben :)) )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:07

Wil je zelf volledig aansprakelijk zijn? Dan moet je op je eigen paard blijven zitten :)

Als de eigenaresse van je verzorgpaard een AVP heeft, dan is ze gewoon verzekerd als ji schade maakt met haar paard. Als ze een eigen risico heeft, kun je ook voorstellen dat jij dat uit eigen zak betaald als er wel schade is (gaat vaak om zo'n 100-150 euro).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:14

Anoeska schreef:
... jagers op mensen die een kerncentrale hebben

:+

Maar zonder gein, of je nu in de bak rijdt of een buitenrit maakt, als er wat gebeurt bestaat de mogelijkheid dat jouw (ziektekosten)verzekeraar bij de eigenaar aanklopt. Zal misschien niet zo heel snel gebeuren, maar het is altijd goed als de eigenaresse een AVP heeft die ook schade veroorzaakt door het paard omvat. Het dier kan namelijk ook een keer ontsnappen en schade aanrichten enz.

Een poos terug kwam ook ter sprake iets van "ik wil niet claimen want dat kost geld". Is niet zo, een AVP werkt heel anders dan een WA motorrijtuigen. Daar wordt veel met no-claim kortingen gewerkt, bij AVP's ken ik dat niet.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:19

Kun je de eigenaresse niet eens vragen of ze een aansprakelijkheidsverzekering heeft? Want in principe zijn volgens mij de evt kosten daar mee gedekt.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:24

Bedankt voor de berichten! Ik ga is uitzoeken of die aansprakelijkheids verzekering genoeg is...
En ja wil ik volledig aansprakelijk zijn moet k op mn eigen paard naar buiten gaan, maarja ik rij die merrie ook 3/4x per week, eigenaresse is er zelden, sus ik gun t paard ook af en toe een leuke afwisseling door een buitenritje :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:17

Yvank_ schreef:

Kijk dat is duidelijk, thanks! Dus als bijrijder besluit om een rondje snelweg te doen (of noem maar iets extreem doms) dan is zij (en/of haar AVP) aansprakelijk voor alles, trekt mijn paard spontaan een sprintje en ramt daarbij een fietser dan betaalt mijn AVP alles (schade aan bijrijder/fiets/fietser) maar niet schade aan mijn paard. Paard is zelf niet verzekerd dus de dierenartsrekening is mijn eigen probleem.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:28

Mijn AVP zei destijds dat ze niet verzekerde buiten het erf.. dus een auto op de parkeerplaats van stal is verzekerd bij schade.. maar de auto op n buitenrit niet.. weet iemand hoe dat dan zit? Want anders heeft de TS (en eigenaar) er nog niets aan