Hoe regelmatig liggend slapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hoe regelmatig liggend slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:13

Het weer is nu een aantal dagen flink omgeslagen, van heerlijk droog en rustig weer - ze hebben nog nooit zo lang op het land kunnen lopen! - naar nattigheid en wind die maar blijft aanhouden. Nu heeft dat uiteraard ook wel wat impact op de paarden. Ik zeg altijd; als ze niet meer gaat liggen komt ze naar binnen, maar vanwege de luchtwegen hebben we ze eigenlijk zo lang mogelijk buiten. En stiekem had ik gehoopt het tot december te kunnen uitstellen. Ze kan overigens wel droog staan, maar slapen doet ze dan weer niet op het droge betegelde gedeelte :+

Nu is het dus te nat dat mijn merrie al een paar dagen niet is gaan liggen, en dus geen REM slaap heeft gehad.

Mijn vraag eigenlijk na 'hoeveel tijd' dat eigenlijk een probleem zou kunnen zijn, of na hoeveel tijd jullie ze naar binnen zouden halen? Vandaag was het een stuk rustiger weer, maar omdat de paddock niet wilt drogen is ze toch niet gaan liggen. Super jammer, was een mooie gelegenheid geweest.

Ik merk qua gedrag er weinig 'anders' van, maar lijkt mij niet heel gezond als ze niet regelmatig lekker slapen. Zeker ook omdat haar weerstand niet altijd even best is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:58

Ik zou het voor die van mij wel een bezwaar vinden.
Die liggen normaal echt elke dag/nacht wel, dus als ze dat niet meer gaan doen zou ik dat willen oplossen.
De ene staat dus al een tijdje s nachts op stal, die heeft geen schuilmogelijkheid.
De ander heeft een schuilstal op zn weitje en daar moet ik dus altijd zorgen voor op tijd schoon vlas in als het buiten nat wordt, anders gaat hij idd ook niet liggen.

Hoeveel dagen ze zonder kunnen weet ik niet.
Maar aangezien bij die van mij de gewoonte is dat ze dagelijks liggen, vind ik het een duidelijk signaal als ze daar ineens mee ophouden.

Arabesk

Re: Hoe regelmatig liggend slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:42

Mijn paarden staan al jaren 24/7 buiten, in de winter slapen ze meer staand, maar dat is voor paarden geen probleem. In een stal zouden zij toch niet gaan liggen, daarvoor zijn ze veel te gestresst als ze opgesloten zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:54

Ik weet niet hoe lang een paard niet zonder REM-slaap kan, maar REM-slaap kan, zoals je zelf al aangeeft, alleen als het paard ligt.
Paarden die om wat voor reden dan ook niet gaan liggen en dus geen REM-slaap krijgen, krijgen hier wel last van. Symptomen bij kort slaaptekort, geen idee.
Tijdens een rondleiding bij een kliniek in de VS lieten ze een filmpje zien van een paard dat steeds om leek te vallen; stond een soort dronken rond te zwaaien en ving zichzelf op het laatste moment op. Dit paard bleek uiteindelijk een ernstige maagzweer te hebben, waardoor hij niet ging liggen (deed pijn) en dus ook nooit in REM-slaap kwam.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:02

een paard heeft maar 4 uur slaap per dag nodig, en dit nieteens aansluitend. Mij paard slaapt echt nooit liggend.

En als ze helemaal niet slaapt zal je dat wel gaan merkenn. Jaren terug is er een onderzoek met ratten gedaan als ze die niet lieten slapen. De eerste 2 weken geen problemen, daarna begonnen ze meer te eten en in de derde week te vermageren en ontwikkelde ze ontstekingen, de 4e week zonder slaap stierven de ratjes.

Ik zou dus zeggen gewoon je paard in het oog houden en zolang ze er oed uitzien buiten laten lopen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:03

Zoe_97 schreef:
Mij paard slaapt echt nooit liggend.

Of je ziet het niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:12

Hilary schreef:
Zoe_97 schreef:
Mij paard slaapt echt nooit liggend.

Of je ziet het niet.

hij is wit en op het moment overal in de weide dus wel ene beetje modder :p ik zou het zien :p

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:14

For horses only 15% (30 minutes per day) of total sleep is REM-stage. Usually, a horse will lie flat out on the ground, but he can also experience REM sleep while in sternal recumbency. If horses go into REM sleep while standing, they will have partial collapsing episodes due to relaxed muscular tone.

http://www.thehorse.com/articles/22991/ ... -aaep-2008

Volgens onderzoek kunnen ze ook REM slaap staand hebben....

Mijn pony ligt ook niet veel. Dat kan ik zien aan zijn deken. Hij ligt wel eens, maar zeker niet dagelijks

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:02

Zomers staan onze paarden 24/7 buiten, zodra het nat wordt gaan ze 's nachts naar binnen in individuele boxen. Onze paarden liggen iedere nacht.
Afgelopen weekend met 2 paarden op de Veluwe geweest en ook daar hebben ze ondanks de vreemde omgeving 's nachts gelegen.
Een paard hoort in mijn ogen een droge comfortabele plek te hebben om te kunnen liggen.
Als je paard niet op stal kan (om welke reden dan ook) dan zou je ook met een grote ronde baal hooi of een pak stro zo'n plek kunnen creëren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:18

In de zomer liggen ze vaker, lekker in het zonnetje in het zand. In de winter liggen ze idd sowieso minder, maar vind het toch een naar gevoel dat ze niet gewoon lekker gaat liggen. Ik heb de boel zojuist even wat anders ingericht zodat ze wat meer ruimte heeft op de droge matten (voerbak in een hoek geschoven) dan zou ze eventueel daar kunnen liggen. Al denk ik dat ze dat niet zo snel doet omdat ze liever voorin de paddock staat te slapen. Al stond ze vandaag dus wel op de matten te slapen, dus wie weet.

Interessant, ik wist niet dat ze ook in REM slaap konden komen al staand. Maar idd wel dus kans dat ze dan (bijna) omvallen begrijp ik?

Mijn merrie vind de stal ook niet geweldig maar voor zo'n nachtje geef ik een redelijke hoeveelheid 'omkoophooi' :+ en uit ervaring heb ik gemerkt dat ze wel gaat liggen in stal.

@ Gmekkes; ze zou theoretisch gezien dus makkelijk droog kunnen liggen. Achterin de paddock is het betegeld (met rubberen matten, dus ook niet te hard) en daar is het droog. Maar mevrouw staat meestal te slapen in de grootste plas en liggen doet ze vooraan... Ik was vandaag blij te zien dat ze op de matten stond te slapen. Nu eigenlijk nog gaan liggen daar... Stro daar neer leggen is geen doen, dat is zo zeikesnat geregend en een verschrikking als dat in het zand komt, het is al zo nattig en met teveel stro/ hooi in het zand ben ik bang dat het nog viezere bende gaat worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:30

Maar hoe zeker ben je dat ze echt niet ligt of slaapt?

Ik zie mijn merrie nooit liggen, anderen ook maar heel zelden.
Ik merk het wel aan de modder tot achter de oren en ze valt niet om op de poetsplaats od.

Als ze niet vermoeid lijkt zou ik me niet teveel zorgen maken.
Soms is een nachtje op stal wel handig om bij te komen of op te drogen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:08

Ik kon niet uit je openingspost opmaken dat het om rubberen tegels ging,daar zou je paard inderdaad prima op kunnen gaan liggen.
Beste lading hooi of stro neerleggen werkt wel, maar is inderdaad een verschrikking om op te ruimen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:14

Die van mij liggen minder met nat weer. Maar ze liggen zeker wel. Ik zou me er niet meteen druk over maken.

Die wind afgelopen dagen vonden ze vervelender. Gister avond en vanmorgen toen het rustiger was waren ze helemaal suf na dat het sinds vrijdag al hard gewaaid heeft hier (lekker op de open vlakte).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:22

Ik wil dat er voor mijn paarden altijd voldoende zachte droge bodem is om net zo veel te slapen als ze willen.
Ze gaan vast niet meteen dood van een beetje minder slaap, maar ik kan werkelijk geen goede reden bedenken waarom ik dat zou willen :n
Die paarden staan door ons toedoen opgesloten (je ook een wei is afgesloten) en dan wil ik in iedergeval dat het zo prettig mogenlijk is.

Het argument: hij kan niet liggen door de natte bodem maar hij staat tenminste wel lekker buiten slaat voor mij kant noch wal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:05

Vandaar mijn overwegingen Sizzle :) Er zijn zat mensen die niet eens beseffen of hun paard wel of niet ligt, of daarop letten. Ik hou er wel degelijk rekening mee, maar was benieuwd of er misschien ook een 'grens' of iets is, en wat anderen er van vinden.

Ze gaat iig komende nacht naar stal omdat het flink gaat stormen. Vind ik ook niet alles, om ze met storm op stal te hebben (altijd bang dat er iets gaat instorten :+) maar buiten ga ik ze echt geen plezier doen. En hopelijk gaat ze dan vannacht, ondanks het onstuimige weer, wel even lekker liggen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:22

Heel goed dat je daar rekening mee houdt, zouden meer mensen moeten doen. Het zal per paard verschllen maar die van mij viel na ongeveer 2 wkn zonder remslaap altijd letterlijk om.
Mezelf (weer) even gequote:

Mist schreef:
even mezelf gequote in een ander topic;

Mist schreef:
dit is iets wat heel erg onderschat wordt (en waar ik als ik dat opperde op bokt al diverse malen voor afgeschoten ben! want nee...het paard had zeker narcolepsie, wat iets heel anders is; een neurologisch probleem)

Een van mijn paarden kreeg chronisch slaaptekort door maagzweren- dat heeft even geduurd voordat ik daar achter was dat het daarvan kwam, met als gevolg dat ze uiteindelijk gewoon neerstortte, uiteindelijk soms op stal, waarbij ze dan vaak vastlag ( merrie van 1.84cm- na 2 keer heb ik een hijsbalk in de stal laten monteren)

2 jaar geleden rond deze tijd hadden we -10 een week lang en toen stond ze in het zonnetje smiddags, viel in slaap en gelijk in remslaap ( ik heb camera's overal die via interenet te bekijken zijn) mijn moeder belde op naar mijn werk maar ik had het al gezien en ben naar huis geraced, door 20 minuten op die ondergrond + het ijs wat er nog lag had ze nog een temp van 36graden, Heb voor de 2e keer een kraan moeten laten komen om haar omhoog te hijsen ;( was er inmiddels expert in, en geloof me, je eigen paard omhoog hijsen...gaat door merg en been, en met de hijsbalk was ik er inmiddels expert in geworden.

DA had haar eigenlijk al afgeschreven als "oud paard- kan niet in de benen komen" maar ik WIST dat dat niet het probleem was(mede ook door de koliek aanvallen die ze om de week had- spoot zelf ook buscopan want ik had DA rekeningen van 500euro per maand), uiteindelijk via Abler omeprazol besteld en na 1 week ging ze weer ZELF liggen om te slapen _/-\o_ in het begin veel te lang omdat ze compleet uitgeput was waardoor het soms lang duurde voordat ze op kon staan omdat haar ene kant letterlijk "in slaap was" net alsof je zelf te lang op je knieen zit en je been in slaap valt. Na een maand....en nu 2 jaar later geen problemen meer met slapen of opstaan, totaal niet! *\o/* en (klop af) sindsdien ook geen koliek meer!

Behalve het niet "durven" slapen omdat er niemand over waakt zijn er ook paarden die door lichamelijke ongemakken niet durven te gaan liggen; artrose, maagklachten, de lijst is lang...
Ik ben er samen met Joe Bertone uitgekomen, een amerikaanse DA die ik had benaderd ivm haar slaapprobleem, hij doet al 20 jaar onderzoek hierna; http://www.thehorse.com/articles/28927/ ... eprivation

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:35

Interessant, Mist. :)

Mijn paard staat 24/7 op de weide en heeft wel een droge plek om te liggen - de schuilstal, maar daar heb ik daar nog nooit in zien gaan. Is ook eigenlijk wat te klein naar mijn zin = 3x6 meter denk ik. Gewoon twee paardenboxen met de tussenwand eruit. Maar zolang mijn paard zich nog normaal gedraagt, maak ik me geen zorgen. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 20:24

Ah dat was jij Mist! Ik had je stukje idd al eens gelezen en mede jou berichten maken ook dat ik het beter in de gaten hou :)

Ze staan vannacht binnen om te drogen. Ze moest wel even wennen aan het binnen staan, maar 'omkoop hooi' doet wonderen :) Hoop dat het vlas dan ook echt in haar oren zit morgen ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:31

Die van mij liggen bijna altijd met slapen, zowel buiten als in de (inloop)stal, dan wurmen ze zich naast of op elkaar. :') Ook alle drie tegelijk dus waarbij de oudste meestal maar met een oog slaapt, maar hij schiet direct in de remslaap als nummer twee in de lijst wakker is, of als ik daar ben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:34

Ik heb een paard van 9 jaar wat nog altijd graag languit ligt.
In de zomer kan hij uren in de zon liggen bakken en ik vind het dan ook belangrijk dat hij swinters ten minste snachts ook lekker kan liggen.
Verder nog een jong dier en die liggen ook veel meer dus hier gaat alles snachts lekker op stal en dan maar wat meer poetswerk.

Voor mijn paarden vind ik het dus een must dat ze kunnen liggen voor een x aantal uren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:43

Hier een paardje dat niet in het nat gaat liggen buiten. Zelfs niet eens om ff lekker te rollen.
Als het zand droog is gaat ze er heerlijk in liggen snurken.
Als ze van de weide afkomen hier op stal zie je gelijk het grootse gedeelte van de paarden lekker liggen in het zand. Mooi om te zien dat er wel altijd eentje is die blijft staan.

Nu met de natte periode's staat ze met de nacht op stal (voorjaar/zomer en tot het weer het toelaat 24/7 buiten).
Ze is er blij mee en ligt ook zeker wel iedere avond/nacht echt lekker te slapen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:45

Het zit echt in onze hoofden als mensen dat een paard lekker warm droog in een stal gaat slapen. Paarden slapen het hele etmaal kleine beetjes, het liefst in bijzijn van anderen op de open vlakte.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:55

Het zit volgens jouw misschien wel in onze hoofden.

Maar ik zie een paard dat wanneer ze binnen staat al snel even lekker languit lekker gaat liggen snurken, en ja ze snurkt := Iets wat je haar buiten nu echt niet ziet doen. Niet zodra het zand nat is.
Zodra zij in het natte zand wel ligt is er wat aan de hand met d'r, 2x eerder geweest in de bijna 4 jaar dat ik haar nu heb.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:55

Mijn pony's liggen toch echt iedere dag/nacht een periode, Arabesk.
En zeker voor mijn oudje zie ik het als signaal wanneer hij een dag niet gelegen heeft.
Dat is nl afwijkend van zijn normale patroon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:04

Arabesk schreef:
Het zit echt in onze hoofden als mensen dat een paard lekker warm droog in een stal gaat slapen. Paarden slapen het hele etmaal kleine beetjes, het liefst in bijzijn van anderen op de open vlakte.

Misschien probeer jij gewoon een nat weiland goed te praten?

Mijn paarden liggen altijd uit vrije wil samen op stal. Ik zou ze dat nooit willen afnemen.