In 1 week van braaf naar schrikken van alles

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emmm1

In 1 week van braaf naar schrikken van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 11:09

Hallo,

Het paard wat ik rij was altijd een erg koel en ontspannen paard, liever lui dan moe zeg maar. Nu ging ik na het rijden vorige week nog even een rondje met hem lopen om de stallen wat ik erg vaak doe en merkte ik ineens dat hij zichzelf erg aan het opfokken was en van van alles schrok en aan het dribbelen was wat hij nooit eerder deed. Dit werd de afgelopen week alleen maar erger. Zelfs op de poets plaats waar hij normaal gesproken eerder bijna stond te slapen kon ik hem nu bijna niet eens meer opzadelen omdat hij steeds alle kanten op sprong.
In de bak was het alleen maar erger ik kon geen normaal figuur meer rijden hij was zo gespannen ik herken hem bijna niet meer terug. Wel was hij altijd snel afgeleid met rijden maar dat merkte je alleen maar aan de stand van zijn oren hij deed verder niks en met een beetje been letten hij dan meteen weer op.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat ik hieraan zou kunnen doen?

Anoniem

Re: In 1 week van braaf naar schrikken van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:37

Het kan meerder dingen zijn, verhoging van het voer kan voor drukkere paarden zorgen. Een maatje die is weggegaan kan zorgen voor veel spanning. Een paard wat eerst veel buiten stond en nu veel binnen geeft veel energie. Maar een paard kan ook last van de ogen hebben en door slecht zicht eerder gespannen zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:54

Heb je zonder zadel in de buurt hier ook last van?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:02

Verandringen in de omgeving meer paarden die zo doen ? (Denk aan hoge geluiden windmolen)

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:04

Misschien een keer los longeren. De mijne kan soms ook van die dagen hebben. Dan longeer ik haar een keer los zodat ze haar ei kwijt kan en dan gaat het weer een tijdje goed ;)

Emmm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 14:07

jensvl schreef:
Heb je zonder zadel in de buurt hier ook last van?

Ja zonder zadel in de buurt doet hij dit ook

Emmm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 14:07

snorkel1986 schreef:
Verandringen in de omgeving meer paarden die zo doen ? (Denk aan hoge geluiden windmolen)

Hij staat al zijn hele leven (11 jaar) op dezelfde stal en er is niks veranderd. Andere paarden hebben nergens last van

Emmm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 14:12

Joolien schreef:
Het kan meerder dingen zijn, verhoging van het voer kan voor drukkere paarden zorgen. Een maatje die is weggegaan kan zorgen voor veel spanning. Een paard wat eerst veel buiten stond en nu veel binnen geeft veel energie. Maar een paard kan ook last van de ogen hebben en door slecht zicht eerder gespannen zijn.

Ja dat is dus het vreemde, er is niks veranderd. Hij staat nog steeds buiten overdag met z'n maatje, krijgt hetzelfde voer en aan zijn ogen was niks te zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:23

Het kan zijn dat hij ergens op anticipeert. Dat hij dus verwacht dat er wat gaat gebeuren. Je ziet dit bij paarden die onrechtmatig geslagen zijn bv.
Zo merkte ik eens aan mijn paard dat hij stiekem door een ander bereden was. Ik kon ook zien door wie, nl iemand die nooit de sperriem losmaakte bij het afdoen van het hoofdstel (in een tijd dat ik die nog gebruikte, ik ben gelukkig wijzer geworden.)

Dus naast de normale dingen als problemen met de ogen, storm op komst, lichamlijke ongemakken, zou ik zeker ook er achter proberen te komen of hij niet door een ander is "aangepakt" bij het rijden...
Bv op z´n donder gehad omdat hij even afgeleid was en hij niet wist waar het vandaan kwam (dus waarom hij op z´n donder kreeg) en dus denkt dat elke ruiter zomaar kan gaan beginnen te slaan.

Emmm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 09:37

Lusitana schreef:
Het kan zijn dat hij ergens op anticipeert. Dat hij dus verwacht dat er wat gaat gebeuren. Je ziet dit bij paarden die onrechtmatig geslagen zijn bv.
Zo merkte ik eens aan mijn paard dat hij stiekem door een ander bereden was. Ik kon ook zien door wie, nl iemand die nooit de sperriem losmaakte bij het afdoen van het hoofdstel (in een tijd dat ik die nog gebruikte, ik ben gelukkig wijzer geworden.)

Dus naast de normale dingen als problemen met de ogen, storm op komst, lichamlijke ongemakken, zou ik zeker ook er achter proberen te komen of hij niet door een ander is "aangepakt" bij het rijden...
Bv op z´n donder gehad omdat hij even afgeleid was en hij niet wist waar het vandaan kwam (dus waarom hij op z´n donder kreeg) en dus denkt dat elke ruiter zomaar kan gaan beginnen te slaan.

Dit klinkt inderdaad ook wel logisch maar zou hij dan niet eerder schrik moeten hebben van mij? Want hij focust zich op andere dingen ik de verte en springt er dan voor weg.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:43

magnesium te kort ?

of misschien van de harde wind die de laatste tijd kunnen ze fris van worden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:05

Emmm1 schreef:
Want hij focust zich op andere dingen ik de verte en springt er dan voor weg.

Op het moment dat een ruiter vertrouwd wordt, is een omgeving niet eng meer. Op het moment dat een ruiter niet vertrouwd wordt, wordt er veel meer overdreven gereageerd op dingen.

Paard kan anticiperen op een samenkomst van elementen. Dat hij slaag kreeg toen hij schrok van iets dat hij nu weer vreest tegen te komen en ergens denkt te zien.

Maar het was maar een gedachte naast oogproblemen, wat het eerste is waar je aan denkt bij dergelijk gedrag. Of dat ze wat horen of ruiken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:44

Misschien eens bloed laten nemen? Kan misschien wat tekorten hebben? Was bij mijn paard het geval. Na een kuurtje was hij weer gezellig de oude

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:49

Hoe lang rijd je hem al?

Emmm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:01

biggirl schreef:
magnesium te kort ?

Wat kun je doen aan magnesium te kort? Kan ik dan iets bijvoeren of hoe gaat dat?

Emmm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:01

Babootje schreef:
Hoe lang rijd je hem al?

Ongeveer een jaar of 2 nu

Emmm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:02

The_Cat schreef:
Misschien eens bloed laten nemen? Kan misschien wat tekorten hebben? Was bij mijn paard het geval. Na een kuurtje was hij weer gezellig de oude

Dat kan ik idd wel proberen, bedankt!

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:19

Emmm1 schreef:
biggirl schreef:
magnesium te kort ?

Wat kun je doen aan magnesium te kort? Kan ik dan iets bijvoeren of hoe gaat dat?

je kan magnesium bij voeren dat is poeder wat je door het voer kan doen . oa te koop bij de welkoop

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:21

Ik heb het andersom (gelukkig).. Mijne was enorm schrikkerig en is nu ineens de rust zelve. Ben er heel blij mee daar niet van maar vind het wel bijzonder. Lees dus even mee! Misschien dat z'n gekke periode weer komt opspelen. :D

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:25

Energie te veel? Meestal hebben ze wel door dat er storm aan komt en sommige paarden hebben dan meer energie. Even lekker loslaten in de bak, of longeren. Dat hij fris is en te veel energie heeft kan ook gewoon betekenen dat hij goed in zn vel zit!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:37

Heeft ie niet gewoon last van de weersomslag?

JagerM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:40

Misschien drukte door de winter, sommige paarden beginnen heel gespannen te worden van de weersverandering....

Is dit nog nooit eerder voorgekomen?

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:51

Gebit al naar gekeken, had mijn merrie nl van de zomer, pijn in haar mond, en daardoor vreselijk druk, dribbelen en knoertvervelend.Tandarts geweest, bleek ze heel veel last van d,r tanden te hebben.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:31

krijgt ie nu niet life4care van pavo? daar gaan sommige ook van flippen alsof ze veels te veel energie hebben

Emmm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 12:51

JagerM schreef:
Misschien drukte door de winter, sommige paarden beginnen heel gespannen te worden van de weersverandering....

Is dit nog nooit eerder voorgekomen?

Nee hij is nooit zo schrikkerig geweest in de winter, het was ook echt van de een op de andere dag en toen was het weer niet veranderd