Paard naar de VS: doen of niet en ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himawari

Paard naar de VS: doen of niet en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:48

De kans bestaat dat ik over een jaar en half, twee jaar naar de VS verhuis. Ik had erg graag mijn paard meegenomen maar helaas hangt daar een enorm kostenplaatje (10.000 euro) aan.
Zijn hier mensen die er ervaring hebben met het meeverhuizen van een paard naar een verre bestemming?

Mijn paard is daarnaast ook niet gemakkelijk te laden en zweet zich telkens kapot op de trailer. Hij voelt zich dus helemaal niet op zijn gemak in een trailer. De reis naar de VS zelf duurt toch wel zo'n 14 uur denk ik...

Het is naar een staat waar de temperaturen in de zomer tot 45°C gaan, waarbij ik me afvraag of hij zich wel goed zal voelen in zo'n klimaat.

Ik twijfel dus erg of ik hem wel of niet zou meenemen, gezien de hoge kostprijs en in het belang van het paard zelf.

Qimm

Re: Paard naar de VS: doen of niet en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:49

Ik zou het niet doen...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:56

Ik zou het niet doen ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:02

Een vriendin van me heeft tig jaar geleden haar Arabier meegenomen naar de V.S. Ze moest hem daarvoor laten castreren omdat hengsten invoeren nog ingewikkelder en kostbaarder is.
Het enige dat ik weet is dat hij geen moeite had met de reis en aanpassing naar de ook hete staat (California) en dat ze spijt had dat ze niet als verzorger was meegegaan, want dan had ze geen ticket hoeven betalen...

Vraag is of je tijd en geld hebt voor een eigen paard daar, en hoeveel belang je hecht aan je eigen paard en hoelang je eigenlijk daar blijft. Je kunt gewoon eerst zonder paard heengaan. Als je het paard enorm mist, kun je hem alsnog over laten komen als je hem tijdelijk aan de zorgen van een ander overlaat. Zorg wel dat er dan goede afspraken op schrift staan, want zo ben ik mijn twee ponies kwijtgeraakt toen ik naar Portugal ging....

Aan de andere kant, een paard dat moeite heeft met reizen, kan erg lijden en de vraag is of dat nodig is. Een andere vriendin van me heeft bv een van haar paarden in Engeland achtergelaten toen ze naar Portugal ging verhuizen. Die kreeg koliek van de stress in de haven waar ze de ferry op zouden gaan en ze heeft haar zus hem op laten halen. Die heeft hem gehouden.

Als je puur aan het paard denkt, zou ik zo´n dier thuislaten.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:12

Als je definitief naar Amerika zou verhuizen was het het overwegen waard, maar voor 2 jaar (als ik je zin zo goed lees?) zou ik persoonlijk denk ik niet doen.. paard moet dan ook weer mee terug, zit je tegen nog is 10.000 aan te hikken.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:16

Nee, ik zou er over een jaar en half of twee jaar vertrekken naar de VS. Mijn vriend heeft daar namelijk werk. Stel dat ik daar ook werk vind dat ik graag doe (wat de bedoeling is) en we voelen ons daar goed dan kan het zijn dat we lang (aantal jaar) blijven, maar voorlopig is er nog niets zeker.

Bambolina heeft inderdaad een punt met voor de tweede maal de vervoerskosten te moeten betalen als we terugkeren...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:18

Stel dat je er maar 2 jaar zit, dan zou ik echt geen 10.000 euro gaan betalen om je paard mee te nemen, die de reis wrs één grote hel gaat vinden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:18

Als het zeker is dat je teruggaat zou ik hem hier laten en hem op een 'pensioen' all inclusive stal zetten en voor die 2 x 10.000 euro dolie het je zou gaan kosten hem om t halfjaar oid zelf opzoeken.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 13:53

Het paard is ook nog maar acht jaar oud, dus ik weet niet of een pensioenstalling al een goed idee is. Zal die zich niet gaan vervelen?

Ik weet wel dat ik hem enorm zal missen als ik hem achterlaat...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:58

Heb je niet iemand die de zorg voor 2 jaar van je over wil nemen?
Iemand die nu geen eigen paard kan veroorloven, of eerst wil uitproberen of het wel wat voor diegene is.
Kun jij gewoon de stalling ed betalen (kost bij elkaar wss minder dan 2 keer heen en weer vliegen) en blijft het dus jouw paard, en heb je hem nog/weer als je terug komt.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:09

TS zei dat ze over anderhalf jaar/2 jaar daarheen wilt, dus niet dat ze daar twee jaar gaat blijven.
Als je echt van plan ben langer daar te blijven bv de rest van je leven, zou ik het toch wel overwegen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:09

Ik zou hem hier laten totdat je helemaal gesetteld bent in Amerika, dus een (vaste) baan hebt en dergelijke. En dan kun je hem laten overvliegen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:16

Ik zou hem ook niet gelijk meenemen. Eerst hier laten, alle kosten op je nemen van een stalling en zorgen dat iemand hem in beweging houdt.
Geen familielid of goede vriendin die je daar in vertrouwd?
Daarnaast zou ik dit zelf notarieel laten vastleggen zodat er later geen gedonder komt mocht je toch het paard willen laten overkomen.

Mocht je daar gesetteld zijn en nog steeds je paard graag over laten komen dan is dat jouw keuze.
Ik zou een paard met zoveel stress van het reizen dat niet aan doen maar dat is niet aan ons om te bepalen.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 14:24

Bovenstaande lijkt me nog een goed plan. Ik zou hem sowieso geen twee keer willen laten vliegen, dat lijkt me ook zonde van het geld.

Eventueel kan ik een verzorger zoeken voor de tijd dat ik hem nog niet laat overvliegen.

Zijn er ook mensen met ervaring, die al een paard over een lange afstand per vliegtuig hebben laten transporteren?

Al blijft de twijfel wel door de stress tijdens het transport. Voor een ritje van tien minuten in de trailer is hij al volledig nat van het zweet. Voor de rest is hij wel rustig op transport, hij breekt de boel niet af of zo en blijft rustig staan eenmaal hij op de trailer staat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:26

Himawari schreef:
Bovenstaande lijkt me nog een goed plan. Ik zou hem sowieso geen twee keer willen laten vliegen, dat lijkt me ook zonde van het geld.

Eventueel kan ik een verzorger zoeken voor de tijd dat ik hem nog niet laat overvliegen.

Zijn er ook mensen met ervaring, die al een paard over een lange afstand per vliegtuig hebben laten transporteren?

Al blijft de twijfel wel door de stress tijdens het transport. Voor een ritje van tien minuten in de trailer is hij al volledig nat van het zweet. Voor de rest is hij wel rustig op transport, hij breekt de boel niet af of zo en blijft rustig staan eenmaal hij op de trailer staat.

Er zit echt wel een groot verschil tussen transport op een trailer of bijvoorbeeld op een vrachtwagen of vliegtuig.
Het is alleen niet te voorspellen hoe je paard er op reageert.

Ik weet bijvoorbeeld wel dat onze paarden veel meer ontspannen en minder vermoeid van de vrachtwagen af komen dan van een trailer.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:27

Het zou zomaar kunnen meevallen hoor.
Ik heb mijn merrie met de trailer uit duitsland gehaald, een ritje van 4 uur. Niks aan het handje, helemaal droog toen we thuiskwamen.
Maar als ik op bezoek ga bij een stal een klein kwartiertje rijden verderop is ze zeiknat...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:30

Ik heb zelf als groom een aantal paarden naar New York gebracht en naar Los Angeles. Heb zelf 2 paarden verkocht die naar Amerika verhuisd zijn.

Ik kan niet in jouw portomonee kijken en ik heb geen idee of je een bijzondere (onvervangbare) band met je paard hebt. Maar als het paard echt zo gestresst is op transport dan zou ik het paard de ellende besparen.

Transport gaat super hoor, bij mij is het nooit mis gegaan. Maar het is en blijft een stressvolle situatie voor de dieren. Je moet je afvragen of het paardwaardig is om hem dan 14u op een vliegtuig te zetten, en dan nog enkele uren op de veewagen daar. (neem aan dat je niet pal naast het vliegveld woont en de afstanden daar zijn toch anders dan hier) *edit* niet dat het transport dier onwaardig is voor die 10.000 euro maar ik vind het voor die 2 jaar niet in verhouding staan, plus dan de stress erbij voor het dier.

Voor 10.000 wil ik jou paard hier ook wel 2 jaar verzorgen vol pension als een prins met elke dag weidegang en het beste voer.
Laatst bijgewerkt door Abercrombie op 10-11-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:46

Ik lees even mee.
Wij zijn van plan om over een jaar of 5 te emigreren en dan moet pony ook mee. :)

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 14:50

Abercrombie schreef:
Ik heb zelf als groom een aantal paarden naar New York gebracht en naar Los Angeles. Heb zelf 2 paarden verkocht die naar Amerika verhuisd zijn.

Ik kan niet in jouw portomonee kijken en ik heb geen idee of je een bijzondere (onvervangbare) band met je paard hebt. Maar als het paard echt zo gestresst is op transport dan zou ik het paard de ellende besparen.

Transport gaat super hoor, bij mij is het nooit mis gegaan. Maar het is en blijft een stressvolle situatie voor de dieren. Je moet je afvragen of het paardwaardig is om hem dan 14u op een vliegtuig te zetten, en dan nog enkele uren op de veewagen daar. (neem aan dat je niet pal naast het vliegveld woont en de afstanden daar zijn toch anders dan hier)

Nee, ik heb eens een offerte gevraagd bij een bedrijf dat paarden transporteert. Het landen is in Los Angeles en dan komt er nog drie dagen quarantaine (die de prijs trouwens goed opdreef) bij en daarna nog een aantal uur op een vrachtwagen.

Puur rationeel gezien zou ik hem absoluut niet meenemen en verkopen. Maar ik denk dat ik het met verkoop erg moeilijk zou hebben. Hij is niet zo gemakkelijk te rijden, heeft geen speciale talenten, geen stamboom en al helemaal niet gemakkelijk op buitenrit. Ik zou niet graag willen dat hij steeds weer verkocht en verkocht wordt en uiteindelijk bij de handelaar terecht komt.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:52

Sorry ik had nog mijn post ge-edit tijdens het plaatsen van jouw post.

Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Nogmaals als je het allemaal met gemak kan betalen houd niemand je tegen. Waar heb jij de offerte opgevraagd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:53

Je paard zal tien zijn wanneer je gaat, of je het doet is aan jou. Dit soort zaken is vaak beter te beoordelen als je voor jezelf het kostenplaatje op een rij zet. Moet je paard daar op een pensionstal of hebben jullie dan zelf iets , waarschijnlijk niet. Je weet nu nog niet of je daar een baan krijgt, los van het feit of je vriend er een baan krijgt. Hoe zit het nu met de financien?? Enzenz.
Voor die twintigduizend euro kun je hem hier wel zo'n acht jaar op een luxe pensioen zetten.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:55

Heel begrijpelijk dat je het moeilijk zou hebben met de verkoop hoor. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik hem een fijne plek vinden voor een paar jaar waar ie lekker buiten kan in een kudde met vriendjes.
Dus ja, misschien een pensioenplek of plek die blessure paarden of opfok en dergelijke neemt.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:57

Pensionstalling is daar volgens mij heel erg duur

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:01

Hoi hoi, Ik heb nooit een dier vervoerd naar Amerika maar wel mijn kat. Zij had ontzettend veel moeite met de klimaatsverandering. Ik weet niet welk ras je paardje is, maar misschien wel iet som even mee te nemen in je overwegingen. Overigens een andere kat weer mee terug genomen (samen met de eerste) en die heeft nooit ergens last van gehad...

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 15:03

Elpharo schreef:
Hoi hoi, Ik heb nooit een dier vervoerd naar Amerika maar wel mijn kat. Zij had ontzettend veel moeite met de klimaatsverandering. Ik weet niet welk ras je paardje is, maar misschien wel iet som even mee te nemen in je overwegingen. Overigens een andere kat weer mee terug genomen (samen met de eerste) en die heeft nooit ergens last van gehad...

Hij heeft een vrij dikke vacht in de winter. Het is een kruising, ik weet niet welk ras precies. Ik denk iets met haf en arabier.

Abercrombie schreef:
Pensionstalling is daar volgens mij heel erg duur

Pensionstalling kost tussen de 250 en 350 dollar.