Rijden langs de weg... Ben ik een zeikerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Rijden langs de weg... Ben ik een zeikerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 12:57

Sinds een jaar sta ik op een superplek!
Op alle fronten super :-)

Er is 1 maar: het is 3 km over de weg heen, en 3 km over de weg terug.
Het is hier ERG druk. Het is continue laveren tussen auto, vrachtwagens, fietsers, scooters, bladblazers, busjes met aanhangers... Zeurende mensen die ht nit leuk vinden dat er een paard door de straat komt. Verkeer is vaak ongeduldig en ondanks dat ik de berm in kruip (klein bermpje met daarnaast water) rijden ze je van de sokken.
Draven gaat bijna niet, daar is het te druk voor... gevaarlijk.
Het kost me dus 30 min om bij het bos te komen, en 30 min terug.
Dan nog in het bos rijden, dus je bent iig 2 uur onderweg.

Van de zomer ging het wel. Dan ging ik rond etenstijd, dan was het rustig.
Nu is het weer vroeg donker, dus mogelijkheden zijn minder.

Ik en ik de paarden zijn niet zo rijbakkerig.... Bosklossen is het ultieme :-)

Nu merk ik dat ik gefrustreerd ben. Maar hey, er is tenminste een bos... Dat hebben sommige mensen niet eens.
Dus ben ik nou gewoon een zeikerd?
Misschien heb ik gewoon even een realitycheck nodig ;-)

Seventeen

Re: Rijden langs de weg... Ben ik een zeikerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:59

Kun je dan niet gewoon de trailer pakken? :)
Ik vind dat niet zo raar hoor, dat je je hier toch aan frustreert.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 13:01

Ik heb helaas geen trailer. Ook geen E rijbewijs.
Maar momenteel ook nog eens geen geschikte auto.
Die zaken kun je natuurlijk veranderen, en dat overweeg ik. Maar dat kost toch wel even een flinke duit :-/

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:02

Is dat de enigste route die je kan rijden? Als ik naar het bos wil moet ik ook een heel stuk langs de weg. Hier zijn wel overal fietspaden en rij ik daar over maar uit jou verhaal begrijp ik dat die er niet zijn?

Als ik ga rijden zijn het voornamelijk zandpaden langs wijlanden en akkers.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:05

Vind ik persoonlijk de investering wel waard, stel dat er wat gebeurd en je moet met je paard naar de kliniek, kun je in dat geval direct zelf actie ondernemen ipv te moeten wachten op een ander.

Is je paard braaf langs de weg? Want dan kun je imo gewoon rustig draven. Of iemand mee op de fiets? Die afstand creëert tussen jou en het overige verkeer?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:06

Ik heb een tijd lang alleen maar langs de weg gereden. De ene bestuurder hield meer rekening dan de anderen.

Denk dat het makkelijk kan, als je paard er ook maar rustig onder blijft. Zodat je veilig bent op je paard.

Voor de rest voor dit tijd van het jaar zou je zoveel mogelijk reflecterende kleding kunnen dragen en lampjes en dergelijke.

Mocht je paard mesten op de straat, zou je bijvoorbeeld op de terug weg het kunnen opruimen of in de goot vegen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:08

Ik herken het. Mede daarom ben ik verhuist. Eerst 40 min stappen over de weg en nu maar 10 min. Idiaal!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:18

er zitten van die ongeduldige idioten tussen die niet weten dat je met paard ook een bestuurder bent en gaan gewoon lopen toeteren. wat ik dan doe is als ze ongeduldig zijn ga ik extra op de rem en nog langzamer rijden :+ voor ik aan de kant ga dan hebben ze gauw door dat het geen nut heeft om te pushen.
hier heb je wel een heel braaf paard voor nodig om dit te kunnen.
wat ook een goede tip voor je zou zijn is een reflectie vest aan doen dan val je wat beter op en letten ze ook beter op en rijden ze ook wat langzamer.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:43

Ik zou gewoon op fietspad gaan rijden. Jij bent immers ook een verkeers deelnemer en hebt net zoveel recht als elk ander !

Ik heb dezelfde situatie als jou. En mijn paarden zijn braaf. Ik kijk wel uit. Maar eenmaal op fietspad passen mensen maar op. Half Nederland lijkt wel gehaast. Nou ik niet :p

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:45

Ik weet niet of het een nuttige tip is maar als ik zelf buiten rij en ik draag een refelecterend hesje, remmen auto's meer af heb ik het idee.

Dus misschien kan je er iets mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:52

Ik als bakklosser vind je geen zeikerd... Beslist niet...

Je hebt duidelijk een doel voor ogen met je paard, je wilt graag relaxed buitenrijden met je paard... En nu is het helemaal niet wat je voor ogen had... Toch vet niet leuk?

Ik heb geen bos in de buurt, af en toe gaan we buitenrijden. Dan moeten we eerst 2 kilometer langs een breed kanaal waar auto's gewoon 80 rijden. Vrachtauto's natuurlijk, trekkers en soms hele kuddes wielrenners die langssuizen. Mijn dressuurpaard leert er heel erg veel van :D
En dan kunnen we twee kilometer uitrazen langs het kanaal, lekker over de zachte grond knallen. Geweldig!

Ik neem het voor lief, het is goed voor mijn paard, we zijn er eventjes uit. En ons doel ligt toch gewoon in de bak en op wedstrijd.

Dus nee, je hebt geen reality check nodig... Je moet je in mijn ogen afvragen of je hier gelukkig van wordt. Kan je er mee leven? Dan moet je het voor lief nemen. En is het toch een frustratie? Dan moet je verder gaan kijken helaas. Misschien wat minder bos, maar een rustigere weg en lange (kale?) zand/ruiterpaden...

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:08

Het vaste verkeer moet ook aan de aanwezigheid van jouw wennen, klinkt stom maar als er weinig tot gaan ruiters daar langs gaan weten ze niet wat ze ermee moeten.
Je moet als ware je plek op eisen, die krappe berm lijkt veilig, maar meestal als ze zien dat jij uitwijkt, knallen ze erlangs.
Zelf rij ik soms ook bijna midden op de weg, ik ben er ook nog. De loonwerkers hier op de buurt weten nu dat ik als het veilig is ze de ruimte geef om door te gaan, anders geef ik aan dat ze even rustiger moeten doen, door aan de kant te gaan of oor de benen te rijden. Soms draaf ik even tot er ruimte is om te passeren, door mezelf welwillend te tonen heb ik veel begrip en meedenkendheid gekregen. Ook als het een keer niet zo goed gaat(ander paard of grotere machines).
En zorg dat je goed zichtbaar bent.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:18

Ik zou inderdaad ook niet in de berm kruipen, maar gewoon "legitiem" gebruik maken van de rijbaan. Dan kan je misschien ook een drafje wagen (als paardlief rustig genoeg is), en moet je niet zo lang over de drukke weg?
En ook zorgen dat je goed zichtbaar bent :j Fluohesje, fluo dingen rond de benen van het paard, fluo band rond je arm, ...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:18

Ik ben daarom ook van stal verhuist. Zit nu recht aan het bos, heerlijk!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:30

RT-V --> BRT

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:41

Herkenbaar, hier hetzelfde inclusief groot landbouwverkeer die al de hele weg nodig hebben. Gelukkig is het voor ons maar 1km en zijn onze paarden eraan gewend. Maar het rijd gewoon niet prettig, het leuke van de rit begint eigenlijk pas als ik op het zandpad zit en nergens op hoef te letten.
Het idee dat dit traject 3 keer zo lang zou zijn, zou voor mij het buitenrijden een stuk minder leuk maken, sowieso al in tijd.

Ik vind je dus geen zeikerd, maar de vraag is heb je een beter alternatief? Of moet je dan weer inleveren op andere dingen?

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:45

Je hebt dan wel 'n super plek om je paard te stallen en in de bak te rijden, maar tegelijk is de ligging totaal ongeschikt voor jouw eigenlijke doel: Het bosklossen.
Dat traject naar het bos zal je steeds meer gaan tegen steken en dat is héél begrijpelijk. Uiteindelijk is het onplezierig, gevaarlijk en zonde van de tijd die je eraan besteed.

Ga toch op zoek naar een stal direct aan het bos, of een die er heel dichtbij ligt, zodat je je hobby kunt beoefenen zoals je dat het liefst wilt.
Optimaal genieten van en met je paard in de natuur.

Er zijn echt veel meer super plekken om je paard te stallen, die dan ook nog eens de voor jou ideale ligging hebben.

.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:54

Ik heb eigenlijk hetzelfde gehad, alleen was mijn weg rustiger. Maar wat een drama. Alleen al omdat het zolang duurde voordat je er was. Verder was alles naar mijn wens daar, dus ik ging uiteindelijk vaak naar een mini bosje aan de andere kant van de weg. Ik heb er echt wel flink van gebaald toen, dus ik snap je helemaal. Heb je goede andere opties in de buurt?

Inmiddels zijn we naar de andere kant van het land verhuisd en nu is alles ideaal :D

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:00

Ben het eens met wat hierboven wordt gezegd, dat de andere weggebruikers jou ook een plek op de weg moeten gunnen, ook al zijn zij geen paarden gewend. Maar, niet ten koste van alles. Als jij je er niet prettig of veilig bij voelt (wat ik me goed kan voorstellen), is dat m.i. reden om toch een andere plek te zoeken. Want als ruiter ben je wel een kwetsbare verkeersdeelnemer.

Als je zoveel plezier beleeft aan buitenritten, dan is dit misschien toch niet de stal voor jou. Hoe doen de andere ruiters dat, trouwens? Je zult op die stal toch niet de enige zijn die niet alleen in de bak wil rijden?

Is het een idee om met een groepje te gaan? Dan ben je een grotere aanwezigheid op de weg, en dus minder kwetsbaar en minder een uitzondering. Maar dat brengt wel een heleboel geregel met zich mee, en je moet er maar net zin in hebben...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:05

Plezier is het belangrijkste, ik zou desnoods op de stoep gaan rijden, of in de berm. ik begrijp echter vooral dat de 30 minuten heen en terug al lang zijn. Ik deed altijd al 20 minuten instappen voordat ik wat deed en ook uitstappen zeker als je een pittig ritje hebt gemaakt is dat wel lekker juist, dus dat probleem zie ik niet zo. De veiligheid daarintegen wel. Maar stappen kun je ook op de stoep ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:25

Ik vind het ondoenlijk om in die omstandigheden een buitenrit te maken, als je langs zo´n weg moet. Dus je bent geen zeikerd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:37

Als je paard verkeersmak is en je zelf een beetje kunt rijden zou je gewoon deel moeten kunnen nemen. Kom uit Den Haag en om daar naar het bos te komen was het ook niet anders. Inclusief tunnels waar je onder rijd net als de vrachtwagens die je daar voorbij sjeezden. Als je daar angst voor hebt hoor je m.i niet op de weg met je paard ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:44

waxmeltsenzo schreef:
Plezier is het belangrijkste, ik zou desnoods op de stoep gaan rijden, of in de berm. ik begrijp echter vooral dat de 30 minuten heen en terug al lang zijn. Ik deed altijd al 20 minuten instappen voordat ik wat deed en ook uitstappen zeker als je een pittig ritje hebt gemaakt is dat wel lekker juist, dus dat probleem zie ik niet zo. De veiligheid daarintegen wel. Maar stappen kun je ook op de stoep ;)

Het probleem van TS is niet de lange weg naar het bos toe. Het probleem is dat het in de winter zo vroeg donker is en ze dus steeds vroeger van huis moet om haar ritje te voltooien. ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:46

Wij wonen ook in een erg druk dorp. Elk leuk zandpad is de laatste jaren verhard (oa door Rock Werchter, daar wonen we dus). Het bos het meest dichtbij zit op 5 km. Soms hou ik ook mijn hart vast met mijn bomproof maar bodemschuw paard. Hij zou om aan een putdeksel te ontkomen zo onder een vrachtwagen springen.

Ik begrijp je gevoel dus wel, zit er nooit helemaal relaxed op, moet altijd en eeuwig alert rijden met been eraan. Ik ben nu zo gewend, maar af en toe doen we een weekendje bij een vriendin die heerlijk tussen de bossen en de velden woont. Dan merk je wel wat je mist met enkel asfalt en drukte om je heen. Wij huren nu nog en overwegen om een koophuis is een hele rustige buurt te zoeken, zodat het buiten rijden aangenamer wordt.

Een oplossing heb ik nog niet gevonden, als ik een rustig ritje wil pak ik mijn mega makke oudje :') de drukte en asfalt ontkomen we niet aan helaas..

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:49

Ik vindt je ook geen zeikerd, ben ook niet zo'n fan van over/langs drukke wegen rijden met paard als dat, pak weg, een half uur moet duren.
Zou ook eens om me heen kijken of er niet een geschikt plekje is, dichterbij het bos of iig rustige omgeving waar je lekker kunt genieten met rijden.