Buitenrit met galop, angst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Buitenrit met galop, angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 15:46

Mijn vorig paard nam op buitenrit steeds zin bit vast en vertrok in volle galop. Waardoor ik geen rem meer had en dus meerdere keren met enorme schrik uiteindelijk toch tot stil stand kwam. Dit resulteerde dat ik met hem niet meer buiten galopeerde.

Nu heb ik een nieuw paard, 4 jarige ruin. Geweldig dier, heel dapper. Gisteren onze 2de wandeling. Nu zijn blijkbaar al mijn stalgenote van mening om alle remmen eens los te laten en hun paarden in volle galop te laten gaan.

Gisteren was de 3 de galop in een versnelling hoger waardoor paard begon te trekken. Ik liet teugels iets losser en hierop volgde enkele bokkensprongen. Heel raar, maar er kwam ineens een soort van angst over me heen.

Hoe kan ik hier best mee omgaan? Is het nu raar dat ik liever een rustigere gecontroleerde galop heb? Hoe voorkom ik dat mijn paard hetzelfde gaat doen (op bit hangen, bit vastnemen)? Dat ik niet dezelfde angstige situatie meemaak?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:48

Gewoon niet doen tot jij je veilig voelt.

Leer je nieuwe paard eerst maar eens goed kunnen.
Galopperen op een buitenrit is geen verplichting ;)

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:49

Blijf bij het tempo dat jij fijn vind en niet de andere van stal, desnoods galoppeer jij alvast rustig door en dan wacht je ergens en dan kunnen zij galopperen zonder dat jou paard mee klettert

tones

Re: Buitenrit met galop, angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:51

Iemand meenemen die zich aan jou aanpast zodat je je vanzelf wat zekerder gaat voelen.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:53

van te voor duidelijke afspraken maken en vooral niets doen wat je niet durft. Dan komt het echt wel goed.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 16:02

Het is inderdaad wel zo dat de persoon waarmee ik ben mee gegaan, slechts 3 maand paardrijdt. Hij kent totaal nog geen angst. Hij ziet niet in wanneer iets gevaarlijk is of kan zijn.

Ik zou wel enkele keren alleen kunnengaan maar mijn 4 jarige is soms niet zo dapper. Dan moet ik ofwel afstappen ofwel heeft hij vriendje nodig die hem mee trekt :D

Houden jullie altijd (teugels) contact bij het galoperen buiten?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:06

Je kan best samen met iemand gaan, maar dan wel duidelijk afspraken maken van te voren.

En anders probeer je eerst steeds maar een paar passen? Net zo lang tot jij zeker voelt dat je de controle houdt.

Ik houd altijd teugel contact ja.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:11

Ik hou niet altijd teugel contact als ik echt hard wil gaan dan gooi ik mn handen naar voren en ga goed naar voren zitten zodat mn paard echt vrijheid heeft om te gaan. Als ik een rustig galopje wil dan meestal wel gewoon normaal contact maar niet de rem erop , het paard waarmee ik eerst naar buiten ging had meerdere versnellingen in galop buiten maar hij ging niet harder als ik geen contact hield maar alleen als ik klikte of mn been eraan legde, het is maar net wat je paard doet en wat jij fijn vind.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:14

Ben zelf ooit met een manege mee geweest op buitenrit, waarop alle paarden met z'n allen op hol sloegen en er vandoor gingen. Ben blijven zitten, maar het was de meeste enge ervaring uit mijn leven.
Ik ben zelf ook heel bang met buitenrijden en durf niet goed te versnellen.
Rustig aan opbouwen lijkt me goed totdat jij je veilig en vertrouwd voelt, met rustige stapritjes buiten kan je hem vast ook wel een plezier doen! :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:15

ik ben ook geen held hoor..
door een paar mindere ervaringen in het verleden..

heb mijn eerste paardje sinds februari van het afgelopen jaar..
en pas afgelopen week heb ik hem meer vrijheid durven geven en de snelheid iets op laten lopen in galop..

verder rijd ik m gewoon met bijna helemaal losse teugels buiten.. in draf en galop als hij mag gaan, dan neem ik de teugels iets op, zodat ik de controle sneller kan pakken als het nodig is (niet op maat, maar wat je normaal 'los contact' zou kunnen noemen.. ik gok ongeveer evenlang als iemand die de teugels verlengd als die zijn paard laat gaan).. galop sowieso altijd nog op los contact, draf inmiddels gewoon met een los teugeltje

inmiddels vertrouw ik hem door en door, maar hij heeft nog wel eens de gewoonte om de bostoerist uit te hangen en ineens van zijn lijn af te wijken.. van midden tussen je benen zit hij dan ineens tegen je linker of rechterbeen aan (smal paardje).. als ik in de verlichte zit rijd (in de draf om hem echt de ruimte te geven om te strekken.. ofin de galop om hem meer ruimte te geven in de rug) dan merk je dat natuurlijk direct als hij 'opzij' springt.. en ik heb daar het lef nog niet voor om dat in een volle gestrekte galop te doen..

Nu mag hij lopen en in principe ook versnellen, tot het moment dat hij gaat zigzaggen, dan neem ik hem terug, of laat ik hem opnieuw aanspringen..

in de draf is dat nu redelijk duidelijk, hij loopt vrijwel kaarsrecht uit en als hij zo nodig moet wijken voor iets voor zijn gevoel gebruikt hij daar meerdere passen voor in plaats van in een halve pas een ruime meter naar links of rechts te gaan.. vandaar dat hij draf nu ook volledig uit mag strekken van mij.

in galop komen we daar ook vast wel, maar hij weet nu wel dat hij pas mag, als ik het aangeef..

---------

gewoon toegeven voor jezelf en je omgeving dat je geen held bent buiten.. er is daar meer begrip voor dan mensen vaak denken.. Gewoon lekker in eigen tempo en kleine stukjes oefenen met dat wat je wilt verbeteren.. Komt vanzelf wel in orde.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:19

Ik galoppeer nooit hard buiten! Ben bang dat ze struikelen, schrikken etc. en ik ernaast lig. Ik ga gewoon niet harder als middengalop in verlichte zit, wat ik in de rijbak ook zou doen! En de rest heeft zich maar aan te passen en anders ga ik niet mee.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:28

Pas laten gaan als het wederzijds vertrouwen er 100% inzit. Allereerst natuurlijk omdat jij plezier moet belven aan het rijden en jezelf niet verplicht moet voelen om dingen te doen die enig risico met zich mee brengen en waarbij jij je nog niet zeker voelt, En zeker niet onbelangrijkt: omdat het zo'n jonkie is zou ik echt nog even ruim de tijd nemen om die handgalop te bevestigen en als het goed gaat kleine stukjes versnellen, maar zou zeker nog niet met andere paarden erbij vol gassen. Dit met name om geen verwachtingspatroon bij je paard op te bouwen waardoor je straks in een handgalopje al streng moet worden omdat hij graag harder wil.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 16:39

Fijn te horen dat mijn gevoel toch terrecht is :) En ik niet de enige ben dit bokken en sprintjes niet altijd even leuk vinden :D

Ik ga, denk ik, een paar buitenritjes alleen maken. De eerste 2 wou ik met iemand, omdat ik niet wist hoe hij zou reageren. Maar hij reageert heel fijn dus dat kan best alleen. Ik ga het ook nog eens met lesgeefster bespreken. Ze had me de eerste buitenrit ook gezegd om constant contact te houden. Net omdat dit bij een jong paard een hulp is voor hem. Het houden van contact zorgt voor de steun, zekerheid van ruiter die ze soms zelf nog niet hebben.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:55

Zelf ben ik echt niet bang, maar met buitenrijden hebben we wel een paar regels: nooit ongevraagd inhalen, altijd aangeven of we kunnen versnellen en als iemand STOP roept gaan we ALLEMAAL zo snel als lukt terug naar stap.
Anders is het gewoon gevaarlijk, voor mens en dier, en ik vind het dus heel normaal dat jij bang wordt als je niet op je mede ruiters kan vertrouwen, zou ik ook worden!

Ik spreek dit ook van te voren af, als iemand er anders over denkt dan ga ik niet, houdt iemand zich er niet aan, dan was dat ook de laatste keer om af te spreken.
En als iedereen zich er goed bij voelt is het vaak super gaaf om even een sprintje te trekken, maar wel vanuit een rustige galop langzaam versnellen waarbij een ieder kan bepalen of hij het hard genoeg vindt, een jong paard zou ik nooit een ongecontroleerde galop in jagen, daar leren ze niks goeds van..

Ik houd ook wel contact, maar vaak wel heel licht.
Voor een buitenstaander zal het misschien lijken of mijn teugels net in boogjes hangen, maar ook dan blijf ik altijd met mijn hand de mond volgen, vooral een jong paard weet niet altijd wat de bedoeling is als je de verantwoording bij hem legt, dat moet hij eerst leren.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:26

Ik ben een bangerik en galop buiten staat niet hoog op mijn favorietenlijstje :D Mijn vorige verzorgpony vertrouwde ik op het laatst wel enorm en die durfde ik soms ook wel wat te versnellen in galop. Wat bij mij helpt is om in de galop af en toe te blijven checken of het paard nog terug komt op mijn hulp. Dus als ik het gevoel heb dat het wel erg hard gaat, hou ik wat in. Komt het paard meteen mooi terug, geeft dat me een veilig gevoel en geef ik ook weer wat gas. Op deze manier schakel je wat, leert het paard met zijn aandacht bij jou te blijven en hou jij het gevoel van controle. Succes en veel pleZier!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:30

Oefenen. Oefenen tot je paard en jij perfect kunnen stoppen vanuit de galop. Dan maakt het niet meer uit. Die bokkensprongen kunnen ook van blijheid zijn, even er op aanpreken en been er aan klaar. Je beest loopt weer gewoon vooruit.
Om niet meer bang te zijn moet je vooruit denken en vast oefenen wat je moet doen als er iets mis gaat. Het is net een soort obstakeltraining.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:59

Ik ben niet bang en ga wel hard, MAAR voor mij is controle wel een absolute voorwaarde.

Ik zou dus zeker met een jong paard niet willen scheuren maar eerst zorgen dat je een rustige galop goed bevestigd hebt. En ook daarna moet je je paard zeker niet aanleren dat galop buiten altijd scheuren is. Dan krijgt je inderdaad de situatie dat je paard op het bit gaat hangen en zelf initiatief neemt.

Jouw stalgenoten klinken als mensen waar ik absoluut niet mee op pad zou gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:03

Ja... je kan beter alleen naar buiten dan met iemand die geen rekening houdt met jou en je paard.
Volgende keer wel echt je stalgenoten instrueren dat dit dus niet grappig is... en vooral erg onverstandig.
Het is toch gezelliger dat iedereen weer veilig thuis komt ipv zo hard dat paard en/of ruiter niet meer weten wat ze moeten doen.

Soms denken ruiters ook dat paarden (harde) galop heel leuk vinden.... maar dat is zeker bij jonge paarden niet zo... galop is wat je doet als je op de vlucht bent en maakt adrenaline aan... niet iets wat bevorderlijk is voor een ontspannen buitenritje.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:15

Als je met een groep naar buiten gaat, moet je idd wel rekening houden met elkaar.
Laatst ook voor het eerst naar het strand geweest met mijn pony erbij (voor zowel mijzelf als pony de eerste keer!). Ik wil echter niet dat mijn pony het strand gaat associëren met rengalop. Gelukkig gaan de mensen waarmee ik was ook nooit voluit.
Er was ook constant overleg of het nog goed ging en of ik het aandurfde om te draven/galopperen.

Ik heb ook weleens een buitenrit gemaakt waarbij de andere ruiters op de open vlakte opeens vertrokken in een keiharde galop; zonder waarschuwing. Mijn pony is niet zo snel en raakt gauw achterop; ze moest erg haar best doen om het bij te houden en ging voor haar doen ook heel hard (maar raakte alsnog achterop). Dat vond ik niet tof; ik zat op dat moment echt niet in mijn 'comfortzone'.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:06

Ik denk inderdaad dat het een goed idee is om alleen buiten te gaan rijden. Dan kan je uw eigen tempo kiezen. Zeker als je het geluk hebt om een dapper paard te hebben is dit een heel goed idee.

Tevens zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een mederuiter die het ook fijn vindt om rustig te rijden. Forceer niets en neem rustig de tijd om je "angst" te overwinnen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:24

Ten eerste vind ik t al heel banketstaaf dat de groep er geen rekening mee houd dat jij het eng vond om hard te gaan...

Maar ik zou gewoon kijken voor een buitenrijmaatje dat wel rekening met je houdt.

Ik ben zelf ook geen held, en had angst om buiten te rijden. Ik ben met een stalgenoot met een heel braaf paard naar buiten gegaan en heb dit langzaam opgebouwd. Deze week heb ik voor het eerst weer hard durven galopperen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:41

gaucho schreef:
Ik ben niet bang en ga wel hard, MAAR voor mij is controle wel een absolute voorwaarde.

Helemaal mee eens. Je hoeft niet elke rit te galloperen en al helemaal niet hard. Controle moet er altijd zijn, de snelheid volgt van zelf. Ik zou mederuiters zoeken die het gaspedaal ook beperkt indrukken.

Lara_SilverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:15

Wat jammer dat je stalgenoten je dwingen tot iets wat je bang maakt. Dat is namelijk niet goed voor je zelfvertrouwen, plezier en vertrouwen in je paard. Daarbij kan regelmatige angst bij de ruiter nogal wispelturige reacties bij het paard gaan oproepen. Helemaal niet de bedoeling dus. In de toekomst vantevoren afspreken hoe hard iedereen wil gaan en anders eieren voor je geld kiezen en lekker alleen op pad gaan. Hard galopperen en zelfs überhaupt galopperen is geen voorwaarde maar een simpele toevoeging aan een buitenrit, niemand is er toe verplicht, het moet leuk blijven.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:58

Vind het altijd zalig op buitenrit, als je nog niet zeker bent, beter niet op buitenrit nog galop, of kleine stukjes mee met iemand die goed kan verzamelen, zo leert je paard ook grenzen kennen, ach , je moet goed je paard kunnen vertrouwen eer je buiten gaat eh, ben al van in het begin gaan wandelen met mijn, , was 5 en nu 7 en doet het prima, jaaa, ook wel eens een bokje maarja, soms ook uit vreugde ze, maar hoort er soms wel bij, toch altijd allert zijn, ik laat ze ook wel eens hard gaan, maar niet racen, moet ze nog bij mij kunnen houden als het moet, eerst je veilig voelen eer je dat doet!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:56

mijn paarden mogen met ruiter, nergens vol in galop. Veiligheid voorop en altijd de controle. Indien een ander op mijn paard zit is dik ook een harde eis.