Dominantie of Verwarring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Dominantie of Verwarring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 20:31

Hoi Bokkers,

Ik zit met een 'probleempje'. Mijn paard staat bij iemand gestald maar we zijn het niet eens over de opvoeding van hem. Zij zegt dat hij dominant is en totaal geen respect voor de mens heeft (waardoor ze hem flink aanpakt, op een manier die haar eigen paarden feiloos begrijpen en daar super op reageren), maar ik ben van mening dat hij niet dominant is, maar juist haar signalen niet begrijpt omdat ik andere hulpen gebruik.

Een paar voorbeeldjes:
- Met vullen van de hooibakken staan de paarden vaak om je heen. Zij zet ze achteruit, haar eigen paarden gaan dan naar een andere hooibak. mijn paard daar in tegen blijft op de afstand staan hoe ver hij achteruit gezet is.

- Met loswerken in het paddockje (10 bij 10!) loopt hij met zijn hoofd naar buiten en kont wat naar binnen. Zij zegt dat dit dominantie is en hij jou constant aan het uitdagen is. Maar verder doet hij goed wat je vraagt zowel voorwaarts als stoppen.
Oke hij doet regelmatig zijn oren in zn nek als je een hulp geeft maar dreigt op dat moment niet.

- Wanneer ik hem achteruit zet hoef ik het maar te zeggen en een kleine hulp te geven en hij gaat, zo niet geef ik mijn hulp duidelijker. Wanneer zij dit doet met haar hulpen gaat hij niet achteruit, enkel zijn hoofd gaat omhoog en zodra ze doorzet en hij wel achteruit gaat (om haar te onwijken in mijn ogen) komt hij omhoog en probeert weg te komen door dwars door haar heen te lopen.

Nu is zij dus van mening dat hij niet is opgevoed en enorm dominant is, maar in mijn ogen begrijpt hij haar niet waardoor hij 'dominant' gedrag vertoont, maar puur omdat hij haar hulpen niet snapt.

Wat denken jullie?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:07

Ik ben er nooit bij geweest en ik weet niet hoe haar hulpen zijn dus of dat hij haar hulpen niet begrijpt is voor niemand van ons eigenlijk iets zinnigs over te zeggen.
Dus echt antwoord op je vraag kan ik je niet geven. Op zich zijn er basis"regels" wat ieder paard eigenlijk wel kent of hoort te kennen. Namelijk het wijken voor druk. En dat kun je natuurlijk steeds fijner gaan afstellen. Maar het wijken voor druk is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. Dus ja meer kan ik eigenlijk niet zeggen. Misschien begrijpt hij haar niet maar als hij de neiging heeft over haar hen te willen denderen is er toch wat mis gegaan met het wijken voor druk. Want hij kan nog 3 andere kanten op en kiest dan toch voor om ergens door heen te gaan. Hij kan probleemloos achteruit, links wijken, recht wijken en toch gaat hij vooruit daar lijkt dan toch wat mis te gaan.

Belangrijker dan het wie heeft gelijk vraag is hoe kom je samen en maakt het uit hoe zij het ziet en hoe jij het ziet? Belangrijker is om samen te komen zodat als jij van mening bent dat het paard haar niet begrijpt dat hij haar wel gaat begrijpen. Jij weet wat voor hulpen zij geef daar kun jij natuurlijk ook mee aan de slag gaan zodat jij jouw paard leert wat zij bedoelt. En of zij nu gelijk heeft of jij hebt gelijk uiteindelijk denk ik dat jullie hetzelfde willen van het paard. Alleen plak je er beide een ander label op. En ik denk dat je dat gewoon even moet vergeten. Soms moet je het niet te ingewikkeld gaan maken.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:31

Wat is het probleem? Jouw paard, jouw manier?
Handig is als jullie manieren overeenkomen, maar sorry lijkt mij dat degene bij wie je paard gestald is, ook wel even mag verdiepen hoe jouw paard in elkaar zit...
Misschien samen in overleg naar een fijne middenweg komen, maar het blijft wel jouw paard..

Snap je wat ik bedoel?
Zij is mens en kan dus aanpassen, jouw paard doet gewoon zijn ding zoals jullie dat samen deden, dat heeft even tijd nodig om dat anders te gaan doen met hem.( als je dat al wil)

Ik vind het best een stelling eigenlijk..." Je paard is dominant want hij doet niet mijn manier "

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:39

Buuk schreef:
Wat is het probleem? Jouw paard, jouw manier?
Handig is als jullie manieren overeenkomen, maar sorry lijkt mij dat degene bij wie je paard gestald is, ook wel even mag verdiepen hoe jouw paard in elkaar zit...
Misschien samen in overleg naar een fijne middenweg komen, maar het blijft wel jouw paard..

Snap je wat ik bedoel?
Zij is mens en kan dus aanpassen, jouw paard doet gewoon zijn ding zoals jullie dat samen deden, dat heeft even tijd nodig om dat anders te gaan doen met hem.( als je dat al wil)

Ik vind het best een stelling eigenlijk..." Je paard is dominant want hij doet niet mijn manier "

Precies! :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:44

1e voorbeeld is niks aan de hand. Paard geeft je netjes de ruimte, maar denkt kennelijk dat vers hooi wat mens net in de bak gedaan heeft lekkerder smaakt.

Hoofd naar buiten kan zowel dominantie zijn (maar dan luistert paard niet) als onderdanig en teveel druk krijgen en deels ook een stuk stijf zijn en niet met lijf de buiging van de volte kunnen volgen.

Niet achteruit willen kan dominantie zijn, maar ook lichamelijk ongemak of onzekerheid door niet kunnen zien waar hij heen moet (daar gaan ze ook flink van zwabberen, maar meestal proberen ze dan om te draaien om weg te komen), tenzij ze absoluut geloven dat achteruit niet kan/veilig is. In zo'n geval is langs/door je heen willen vluchten mogelijk.

Zonder onafhankelijk iemand die eens kan komen kijken hoe en wat is het zo erg lastig te zeggen wie gelijk heeft. Wel is lang niet al dit gedrag altijd vanuit dominantie, er zijn andere mogelijkheden en angst/miscommunicatie valt daar zeker onder.

lolotjeh

Re: Dominantie of Verwarring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 02:12

Jij gebruikt je eigen methode bij jou eigen paard en daar doet hij het goed op.
En zij heeft een compleet andere methode van werken met paarden.
Jou paard lijkt haar methode niet te begrijpen en ook niet aan mee te willen werken de reden hier voor kan zijn dat hij de harde aanpak niet pikt of gaat hij juist tegen overgestelde reageren dan wat de bedoeling is.
Hoofd naar buiten draaien kan ook aan z'n evenwicht liggen en dit zie je ook jongere paarden doen als ze de bocht in gaan om hen evenwicht te bewaren en daar bij willen ze nog wel eens hen kont naar binnen gooien. Wat je hier aan kan gaan doen is met longeren veel overgangen schijn overgangen en tempo wisselingen uit voeren.
Ook. Voor mijn paard en pony geld 1 zelfde regel. Energie voor fratsen energie voor werken.
Zet z'n negative gedrag om in positief gedrag werkt beter dan je denkt.
Zo heb ik mijn haflinger nog op vijf jarige leeftijd nog moeten opvoeden wat eerst een hoop problemer voor af ging. Nu een half jaar later rijden er vijf jarige kinderen op zonder problemen aan de longe in draf.
Daar ben ik heel trots op.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:10

lolotjeh schreef:
Jij gebruikt je eigen methode bij jou eigen paard en daar doet hij het goed op.
En zij heeft een compleet andere methode van werken met paarden.
Jou paard lijkt haar methode niet te begrijpen en ook niet aan mee te willen werken de reden hier voor kan zijn dat hij de harde aanpak niet pikt of gaat hij juist tegen overgestelde reageren dan wat de bedoeling is.

Hoofd naar buiten draaien kan ook aan z'n evenwicht liggen en dit zie je ook jongere paarden doen als ze de bocht in gaan om hen evenwicht te bewaren en daar bij willen ze nog wel eens hen kont naar binnen gooien. Wat je hier aan kan gaan doen is met longeren veel overgangen schijn overgangen en tempo wisselingen uit voeren.
Ook. Voor mijn paard en pony geld 1 zelfde regel. Energie voor fratsen energie voor werken.
Zet z'n negative gedrag om in positief gedrag werkt beter dan je denkt.
Zo heb ik mijn haflinger nog op vijf jarige leeftijd nog moeten opvoeden wat eerst een hoop problemer voor af ging. Nu een half jaar later rijden er vijf jarige kinderen op zonder problemen aan de longe in draf.
Daar ben ik heel trots op.

Precies dit.

Als ik het haar probeer duidelijk te maken, dan voelt ze zich enkel aangevallen (wanneer ik enkel mijn manier vertel met de uitleg er bij dat ik denk dat hij haar niet snapt en dat ze het eens op mijn manier kan proberen)

Ik wil zelf niet op haar manier werken. dit vind ik niet prettig en de hulp veel te groot (ze draait met het uiteinden bijna continu met haar touwtje. dus als drijvende hulp van achteren maar ook voor zijn neus als hij moet lopen, wanneer hij achteruit gaat loopt ze zelf mee. Ik zelf gebruik gewoon mijn leadrope en 'gooi' deze richting zijn kont als hij moet lopen of zwiep een keer met de longeerzweep. voor achterwaarts wijs/beweeg ik mijn touwtje of zweep richting zijn borst. Terwijl hij achteruit gaat laat ik mijn touw vieren zodat hij ook de ruimte heeft achteruit te gaan en ik zelf niet mee loop.

De keren dat hij bij haar of steigerde of dwars door haar heen liep zat hij aan de lijn vast (redelijk kort naar wat ik kon zien) en stond hij al bijna zo goed als tegen een muur aan waardoor achteruit al bijna geen optie was en blokkeerde ze zelf met haar lichaam ook 1 vluchtweg.
Ik ken mijn paard en dan blokkeerd hij en valt hij terug in zijn oude gedrag (als 4 jarige kwam hij vorig jaar juli bij mij zonder enig respect en denderde gewoon door. Alsof het zwart werd voor zijn ogen en hij niks of niemand meer ziet staan..) Hij is nu 5 en doet dit bij mij niet meer.

Wanneer hij aan de longeerlijn loopt kan ik hem inderdaad op de volte corrigeren voor zijn lichaamshouding, en dan loopt hij dus ook niet met zijn hoofd naar buiten en kont naar binnen. Maar wanneer hij (zeker op een volte van 10 meter) los gelongeerd wordt dan doet hij dit wel.
Wanneer ik zeg dat dit wel eens aan zijn eigen balans ligt en niet aan dominantie dan ben ik de boeman die een totaal on opgevoed paard heeft :Y)

Ik heb het hier uiteraard ook met mijn instructrice over gehad die mijn paard mede heeft helpen opvoeden vanaf het aller eerste begin sinds hij bij mij is (dan heb ik het over voernijd tot dwars door je heen lopen, geen reactie geven op drijvende hulp tot dwars door de omheining heen gaan)

Ik vertrouw hem ook volledig. Ik kan er iedere beginner opzetten. Hoe kleiner de kinderen hoe voorzichtiger hij gaat lopen. Heb dit nog niet aan de longe gedaan maar dat is dan weer het punt dat de betreffende kinderen nog niet zo ver waren :+ Maar een kind van 8 met enkel manege ervaring rijd zo op hem weg los door de bak stap/draf/galop! <3 een kind van 3 er op en een kind van 5 er naast als 'begeleider' zonder enige ervaring geen enkel probleem...

Ze is nu op vakantie, maar wanneer ze terug is ga ik ook goed ingesprek met haar want ik wil niet dat dit nog een keer gebeurd. En vind het zelf fijner als ze met mijn paard ook met mijn hulpen werkt (al schijnt dat lastig te zijn voor haar om een andere manier aan te nemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:16

Moeilijk te zeggen zonder hem te zien, maar zolang hij zonder morren en protesteren gehoorzaamt, lijkt hij me niet meteen dominant. Altijd vervelend als andere mensen denken jouw paard beter te kennen dan jijzelf ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:20

Ik vraag me af waarom ze zich bemoeid met jouw training? Basis dingen waar ze zelf tegen aan loopt oke, maar jouw training andere training is jouw ding.

Verder ga ik helemaal met tamary mee en zou haar gewoon eens voordoen hoe jij hem achteruit zet. Ze zal toch wel in zien dan dat dat minder energie kost dan haar manier.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:33

Maar zo belangrijk is het nu toch ook weer niet dat ze precies hetzelfde jouw paard omgaat als dat jij dat doet? Iedereen heeft zo z'n eigen manier. En paarden zijn slim genoeg om naar verschilde mensen en dus ook verschillende omgangsvormen te luisteren.
Met loswerken/grondwerk heeft zij neem ik aan verder geen zaken mee. En ja in de wei moet het paard ook luisteren naar haar. Ook al doet ze dat op een andere manier. Je hoeft toch niet altijd iedereen naar jouw hand te zetten? En misschien is haar manier niet jouw manier maar dat wil toch ook niet zeggen dat iedereen zich dan maar aan het paard moet aanpassen. Het gaat hier om een weidegenoot of stalhouder... Als het nu een verzorger/bijrijder is dan wil je natuurlijk enige aanpassing.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:38

Je hebt een goed punt tigra, maar wat nu als het paard op z'n kop krijgt omdat ie het niet begrijpt/verkeerd reageert op diegene? Bij wie ligt dan de 'schuld' en wie zou zich aan moeten passen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:41

Jouw paard en jouw manier van omgang. Werkt dit voor jou goed dan moet zij zich aanpassen maar heel eerlijk, je hebt de keus, weggaan daar of blijven en hopen dat zij accepteert dat ze op een andere manier met het paard om moet gaan. Ik snap trouwens niet dat wanneer je ziet dat ze verkeerd bezig is in jouw ogen, dat je dan niet meteen ingrijpt. Vind trouwens wel dat je een jong dier niet op een volte van 10 meter moet trainen, veel te belastend.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:46

Misschien kan jij je paard een commando aanleren bijv: Terug of wachten.
Als hij dat begrijpt kant je dat aan de stalhouder aangeven en kan zijn dat ook gebruiken.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:54

Men hoeft hier ook niet met touwen te gaan zwiepen of met armen te gaan zwaaien of te schreeuwen om de paarden duidelijk te maken dat ze bv aan de kant moeten. Daar snappen ze namelijk niks van, kennen ze niet, hebben ze niet geleerd. Daar kennen ze de juiste lichaamstaal en bepaalde woorden voor, heel subtiel, vriendelijk en duidelijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:59

Ik vrees dat het dominantieprobleem hier meer bij de staleigenaresse ligt dan bij het paard :))

Zou er eens goed over nadenken of je hier wel moeten willen blijven :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:09

RianneH schreef:
Je hebt een goed punt tigra, maar wat nu als het paard op z'n kop krijgt omdat ie het niet begrijpt/verkeerd reageert op diegene? Bij wie ligt dan de 'schuld' en wie zou zich aan moeten passen?

Ik snap niet zo goed wat nu eigenlijk het probleem is. Neem aan dat ze verder niets met training te maken heeft dus wat dat betreft is dat gewoon je eigen ding. Maar ik zie nu niet echt waar het mis gaat. Het eerste punt met het hooi zie ik namelijk totaal geen probleem. Paard geeft ruimte probleem opgelost. Als ze weg is gaat die wel terug en hij leert vanzelf wel dat hij alleen ruimte moet maken.
Ik weet niet wat de taak is van staleigenaar. Binnen buiten zetten of alleen zorgen voor hooi en zorgen dat ze haar eigen paarden normaal uit en in de wei kan zetten.
Maar wellicht ligt het aan mij dat ik niet direct een groot probleem zie. Dat ze wat grover is in hulpen, ach zolang het bij gebaren blijft zie ik het probleem niet zo. Paard is slim genoeg om te weten dat het alleen zo werkt bij de staleigenaar. Dus zou ook verder geen probleem moeten zijn voor TS haar training.

Verder is het natuurlijk altijd wel af te vragen als jullie mening zover uiteen ligt en je kleinschalig staat of dat een goede combinatie is. Je ziet veel van elkaar en moet toch ieder z'n eigen weg laten gaan. Wat soms lastig is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:23

Ik doel vooral op het probleem dat ie bij de staleigenaresse omhoog komt. Daarvoor krijgt ie vast op z'n kop en dat zou ik wel een probleem vinden, omdat ie met een andere methode wel braaf achteruit gaat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:09

RianneH schreef:
Ik doel vooral op het probleem dat ie bij de staleigenaresse omhoog komt. Daarvoor krijgt ie vast op z'n kop en dat zou ik wel een probleem vinden, omdat ie met een andere methode wel braaf achteruit gaat.

Afhankelijk van de situatie. Ik zou in ieder geval wel willen dat iemand mijn paard op z'n plek zet als ze bedenkt dat omhoog gaan de beste reactie is op dat moment. Is gewoon niet gewenst. En ook dat zal weer een punt ter discussie zijn hoe corrigeer je een paard. Zoveel mensen en net zoveel meningen daarover.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:10

Natuurlijk is het moeilijk om hier exact te gaan bepalen wat er misloopt omdat we er niet bij zijn geweest.
Maar nu moet ik eigenlijk wel toegeven dat ik achteruit gaan nu geen moeilijke oefening vindt waarbij het normaal is dat een paard helemaal in de war geraakt wanneer het net even op een andere manier gevraagd wordt.
Ik heb een stemcommando om mijn paard achteruit te zetten, maar op druk op de neus, op de borst, op lichaamstaal en zelfs op een zwiepend zweepje voor de borst reageert ze net zo lief.

Bij het vullen van de hooibakken lukt het haar blijkbaar wel om alle paarden achteruit te zetten. Doet ze dit dan op dezelfde manier?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:44

RianneH : Ze weet op welke manier ik train, heeft zelfs enkele van mijn lessen gezien en het zelf geprobeerd maar daar is enkel commentaar op dat hij niet luisterd? Terwijl hij wanneer haar hulpen goed waren wel degelijk reageerde alleen niet snel genoeg (hij stapte langzaam achteruit ipv dat hij achteruit vliegt zoals zij graag zou willen)

Tigra_ Ik vind inderdaad de manier waarop geen probleem, maar wel dat hij niet de tijd krijgt haar te begrijpen. Ze heeft inderdaad weinig met training te maken, tenzij hij dus met voeren/mesten door denderd (paarden lopen 24/7 in een uitloop met 3 paddockjes en verharding en schuilstal) en dan vind ik het prima als ze dat even doet. Maar het punt waar ik dus over struikel is dat zij zegt dat hij dominant en onopgevoed is, terwijl hij dit alles bij mij niet doet en fijn op de hulpen reageert. en wanneer hij haar wel zal snappen weet ik ook zeker dat hij niet omhoog zal komen.

bigone : Ik was er niet bij, wij hebben een camera systeem ophangen en ik kan de beelden zo dus terug kijken. (Heerlijk 24/7 zelf toezicht houden op mijn paard =D ).
Ik train hem zelf ook maar af en toe op een kleine volte, dit enkel bij weinig tijd en dan longeer ik hem dus los zodat hij zelf zijn houding kan bepalen en is het meer voor beweging. Verdere training gebeurd in de rijbak die ik een stukje verder op huur. Zelf gebruik ik dit paddockje enkel voor gehoorzaamheid/vrijheidsdressuur of dat soort dingen.

Gillbo : Het paard is bekent met het commando 'Back' in combinatie met mijn hulp ;)

Ik wil (zeker na dit grote meningsverschil) hier weg enige probleem is nu dat de stal (paddock paradise idee) waar ik heen wil momenteel vol is, ik met de eerste die 'op de wachtlijst' staat. Verder is het echt een top plekje. Het waren goede vrienden van mij die zelf aangeboden hebben dat ik hem bij hun mocht neer zetten vonden ze wel gezellig en leuk enzo, alles mocht en kon en niks was een probleem. enige was dat ik ze moest helpen wanneer hun op vakantie zijn dus stemmen we de vakanties op elkaar af. Verder sta ik dan ook enkel tegen onkosten.

Na haar vakantie nu ga ik dus wel met haar ingesprek en mijn punten kenbaar maken, en daarna kijk ik of ik tijdelijk nog daar kan blijven of dat ik hem tijdelijk nog ergens anders ga zetten tot er plek is op de stal waar ik heen wil. (waarom niet definitief naar een andere stal? Omdat daar de paarden hele dagen binnen staan en de 2 andere plekken in de buurt waar ze buiten staan dus vol zijn helaas, 1 daarvan is ook bij een kennis aanhuis wat hopelijk misschien een noodoplossing kan zijn.)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 04:26

Lijkt me duidelijk.
Jij hebt absoluut geen probleem met je paard en zij wel. Bij wie zou de schuld dan liggen?
Alvast niet bij het paard.
Een paard is de spiegel van de persoon die er mee omgaat.
Als je het een probleem vind dat een paard blijft staan op de plaats waar je hem zet zoals in vb1, dan is wat je wil en wat je van het paard vraagt totaal anders.

vb2 lijkt mij op ontwijkingsgedrag, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, maar dat lijkt me niet onlogisch als ik lees hoe groot de hulp is die gebruikt wordt. Mss als vrijblijvende tip, probeer de hulpen bij het longeren te verfijnen zodat je gebaren gebruikt en het touw of zweep niet meer nodig hebt. Kans is behoorlijk groot dat dan het gedrag van vb 2 weg gaat.

in vb 3 wijken jullie hulpen gewoon voldoende van elkaar af zodat zij de hulpen van de ander niet begrijpt. Dat samen getelt met het feit dat de stal eigenares altijd sterke hulpen gebruikt en haar hulpen nog eens extra versterkt omdat zij denkt dat het paard uit koppigheid niet achteruit gaat, geeft waarschijnlijk wat stress bij je paard.

Ik krijg sterk de indruk dat je gelijk hebt en dat je paard niet dominant is, want anders zou hij naar lichtere hulpen niet luisteren.
Hoe dan ook is het simpel. Jij kan er goed mee over weg en zij niet. Lijkt me dus redelijk duidelijk.
Spijtig genoeg plakt de stal eigenares er het label dominant op. Er zijn zo veel paarden met het label 'dominant' terwijl maar heel weinig paarden dominant zijn. Want feit blijft dat paarden geboren volgers zijn. Een paard wil niet liever dan een goede leider kunnen volgen. Pas als er geen goede leider beschikbaar is, zullen ze besluiten dat zij dan de rol van leider op zich moeten nemen.
En wat ik hier lees is geen paard dat de leiding wil, maar een leider die te vertrouwen is en respectvol naar het paard als uniek individu toe.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 04:29

Gini schreef:
Natuurlijk is het moeilijk om hier exact te gaan bepalen wat er misloopt omdat we er niet bij zijn geweest.
Maar nu moet ik eigenlijk wel toegeven dat ik achteruit gaan nu geen moeilijke oefening vindt waarbij het normaal is dat een paard helemaal in de war geraakt wanneer het net even op een andere manier gevraagd wordt.
Ik heb een stemcommando om mijn paard achteruit te zetten, maar op druk op de neus, op de borst, op lichaamstaal en zelfs op een zwiepend zweepje voor de borst reageert ze net zo lief.

Bij het vullen van de hooibakken lukt het haar blijkbaar wel om alle paarden achteruit te zetten. Doet ze dit dan op dezelfde manier?

Dat laat zien dat elk paard uniek is. Er zijn veel paarden die enorm in de war zijn bij het aanleren van voorwaarts gaan op beendruk omdat dit een ander signaal is dan ze kennen vanaf de grond.
Ook lijkt het me moeilijk om het paard achterwaarts te leren gaan om een stemcommando zonder dat het paard hiervoor al op andere manieren achterwaarts kan gaan. Anders denk ik dat je echt uren back moet zeggen tot je paard toevallig een keer achteruit gaat en dan te belonen. Lijkt me straf dat het paard voor het stemcommando aan te leren geen ander commando voor achteruit kende.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 04:36

RianneH schreef:

Inderdaad. Het feit dat hij omhoog komt is volgens mij puur omdat de staleigenaresse alle voorgaande communicatie van het paard niet opmerkt. zij is niet duidelijk voor het paard en vindt het paard vervolgens koppig als hij niet achteruit gaat dus besluit meer druk te zetten in welke situatie het paard al op tal van manieren heeft laten zien dat hij niet weet wat de staleigenaresse bedoelt en uiteindelijk omhoog gaat om wanhopig te laten weten wat hij al heel de tijd duidelijk probeert te maken.
Is omhoog gaan fout? Het is waar dat het onveilig kan zijn, maar als mijn hulp gevraagd wordt bij een steigerend paard denk ik altijd: "Oef, het teken dat het paard steigert laat zien dat het paard nog steeds probeert te communiceren, dus valt het wel op te lossen, want waar de communicatie open staat, is de oplossing mogelijk."

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:26

jensvl schreef:
Gini schreef:

Dat laat zien dat elk paard uniek is. Er zijn veel paarden die enorm in de war zijn bij het aanleren van voorwaarts gaan op beendruk omdat dit een ander signaal is dan ze kennen vanaf de grond.
Ook lijkt het me moeilijk om het paard achterwaarts te leren gaan om een stemcommando zonder dat het paard hiervoor al op andere manieren achterwaarts kan gaan. Anders denk ik dat je echt uren back moet zeggen tot je paard toevallig een keer achteruit gaat en dan te belonen. Lijkt me straf dat het paard voor het stemcommando aan te leren geen ander commando voor achteruit kende.

Uiteraard heb ik in het aanleerproces een fysiek commando gebruikt naast het stemcommando. Mijn paard reageert dus op verschillende manieren en ik denk dat ieder paard dat wel doet als ze natuurlijk het principe wijken voor druk kennen. Waarom zou een paard "flippen" wanneer de ene persoon met hem meeloopt tijdens het achteruitgaan terwijl zijn baasje dat niet doet? Als je 'sinaasappel' roept en tegelijkertijd op je hoofd gaat staan, zal mijn paard dit niet linken met 'ik moet achteruit', maar ze zal ook niet door je heen lopen omdat ze het commando niet snapt en dusdanig in paniek raakt.

Het gaat hier over een paard achterwaarts laten gaan vanaf de grond, niet voorwaarts van onder het zadel. Mijn argumentatie was dus inderdaad enkel gebaseerd op de eerste oefening.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:26

Jou paard misschien niet, maar een ander paard dat een voor hem of haar te grote druk voelt misschien wel. Paarden blijven vluchtdieren. En ik zie dit ook als vluchtgedrag. Als het paard hierin te hard wordt tegengehouden op de foute manier, kan het paard besluiten te gaan vechten. Dit paard zoekt geen ruzie maar probeert weg te raken van het individu dat het hem zo ongemakkelijk maakt.
Ik wil niet zeggen dat het oké is dat het paard door iemand heb loopt, maar dat is dan weer iets anders wat op de juiste manier duidelijk gemaakt moet worden.