Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Buuk schreef:Wat is het probleem? Jouw paard, jouw manier?
Handig is als jullie manieren overeenkomen, maar sorry lijkt mij dat degene bij wie je paard gestald is, ook wel even mag verdiepen hoe jouw paard in elkaar zit...
Misschien samen in overleg naar een fijne middenweg komen, maar het blijft wel jouw paard..
Snap je wat ik bedoel?
Zij is mens en kan dus aanpassen, jouw paard doet gewoon zijn ding zoals jullie dat samen deden, dat heeft even tijd nodig om dat anders te gaan doen met hem.( als je dat al wil)
Ik vind het best een stelling eigenlijk..." Je paard is dominant want hij doet niet mijn manier "
lolotjeh schreef:Jij gebruikt je eigen methode bij jou eigen paard en daar doet hij het goed op.
En zij heeft een compleet andere methode van werken met paarden.
Jou paard lijkt haar methode niet te begrijpen en ook niet aan mee te willen werken de reden hier voor kan zijn dat hij de harde aanpak niet pikt of gaat hij juist tegen overgestelde reageren dan wat de bedoeling is.
Hoofd naar buiten draaien kan ook aan z'n evenwicht liggen en dit zie je ook jongere paarden doen als ze de bocht in gaan om hen evenwicht te bewaren en daar bij willen ze nog wel eens hen kont naar binnen gooien. Wat je hier aan kan gaan doen is met longeren veel overgangen schijn overgangen en tempo wisselingen uit voeren.
Ook. Voor mijn paard en pony geld 1 zelfde regel. Energie voor fratsen energie voor werken.
Zet z'n negative gedrag om in positief gedrag werkt beter dan je denkt.
Zo heb ik mijn haflinger nog op vijf jarige leeftijd nog moeten opvoeden wat eerst een hoop problemer voor af ging. Nu een half jaar later rijden er vijf jarige kinderen op zonder problemen aan de longe in draf.
Daar ben ik heel trots op.
RianneH schreef:Je hebt een goed punt tigra, maar wat nu als het paard op z'n kop krijgt omdat ie het niet begrijpt/verkeerd reageert op diegene? Bij wie ligt dan de 'schuld' en wie zou zich aan moeten passen?
RianneH schreef:Ik doel vooral op het probleem dat ie bij de staleigenaresse omhoog komt. Daarvoor krijgt ie vast op z'n kop en dat zou ik wel een probleem vinden, omdat ie met een andere methode wel braaf achteruit gaat.
Gini schreef:Natuurlijk is het moeilijk om hier exact te gaan bepalen wat er misloopt omdat we er niet bij zijn geweest.
Maar nu moet ik eigenlijk wel toegeven dat ik achteruit gaan nu geen moeilijke oefening vindt waarbij het normaal is dat een paard helemaal in de war geraakt wanneer het net even op een andere manier gevraagd wordt.
Ik heb een stemcommando om mijn paard achteruit te zetten, maar op druk op de neus, op de borst, op lichaamstaal en zelfs op een zwiepend zweepje voor de borst reageert ze net zo lief.
Bij het vullen van de hooibakken lukt het haar blijkbaar wel om alle paarden achteruit te zetten. Doet ze dit dan op dezelfde manier?
RianneH schreef:Ik doel vooral op het probleem dat ie bij de staleigenaresse omhoog komt. Daarvoor krijgt ie vast op z'n kop en dat zou ik wel een probleem vinden, omdat ie met een andere methode wel braaf achteruit gaat.
jensvl schreef:Gini schreef:Natuurlijk is het moeilijk om hier exact te gaan bepalen wat er misloopt omdat we er niet bij zijn geweest.
Maar nu moet ik eigenlijk wel toegeven dat ik achteruit gaan nu geen moeilijke oefening vindt waarbij het normaal is dat een paard helemaal in de war geraakt wanneer het net even op een andere manier gevraagd wordt.
Ik heb een stemcommando om mijn paard achteruit te zetten, maar op druk op de neus, op de borst, op lichaamstaal en zelfs op een zwiepend zweepje voor de borst reageert ze net zo lief.
Bij het vullen van de hooibakken lukt het haar blijkbaar wel om alle paarden achteruit te zetten. Doet ze dit dan op dezelfde manier?
Dat laat zien dat elk paard uniek is. Er zijn veel paarden die enorm in de war zijn bij het aanleren van voorwaarts gaan op beendruk omdat dit een ander signaal is dan ze kennen vanaf de grond.
Ook lijkt het me moeilijk om het paard achterwaarts te leren gaan om een stemcommando zonder dat het paard hiervoor al op andere manieren achterwaarts kan gaan. Anders denk ik dat je echt uren back moet zeggen tot je paard toevallig een keer achteruit gaat en dan te belonen. Lijkt me straf dat het paard voor het stemcommando aan te leren geen ander commando voor achteruit kende.