stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opvangmoeke

stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 00:57

Hoi; mijn paardje staat 2,5 jaar op stal ergens en er is daar iemand die nie met paarden kan omgaan al werkt ze daar, doet het zeker niet uit liefde, , jaa werkt er van 8 tot 17.30 u paarden eten geven , paarden van eigenaars binnen en buiten zetten , enz... nu merk al de laatste maanden dat mijn paardje niet meer zo lief is als begin en maand geleden!! Nu vandaag schrok ik want stond in de tussen gang, waar mijn paardje stond om te poetsen en zo , dus vroeg me effe opzij te gaan met mijn paard, maar dat deed ik, misschien te traag, en mijn paard dreigde met haar oren, niet dat ze eraan kon, maar gaf al meteen een mep op haar hoofd omdat ze zei dat ze ging bijten, maar was alleen waarschuwen van, niet te dicht, blijf uit mijn buurt, zij haar ruimte, had ook andere gang kunnen nemen om ze buiten te laten , nee moest persee die gang zijn omdat het dichtste en makkelijkste bij was he, wat moet ik nu doen?? Stond graag op die stal en volg er ook les enzo... maar zo'n gedrag , ook bij andere paarden zie ik dat van haar, dat hoeft niet bij mijn paard, ik wil mijn paardje lang lief en goed en gezond houden.

Maartje1990

Re: stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:59

Haar aanspreken oo haar gedrag. Dat jij er niet van gedient bent dat zij jouw paard mept. (Als het paard nu echt gebeten had vind ik het den ander verhaal maar dat is niet het geval)

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 01:01

Ok , nee dat had ze niet, maar ben er niet altijd bij he, dan denk ik, wat doet zij als ik er niet ben??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 01:03

Tja, dat vind ik erg voorbarig. Zou haar eerst eens aanspreken en dan verder kijken wat je nav haar reactie doet

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 01:12

Dit melden bij haar leidinggevende dat je niet wilt dat jouw paard geslagen word. je stond er notabene zelf naast, als je dat rustig vertelt en ook dat verhaal van die andere gang, zou dat moeten helpen. En dat je merkt dat je paard veranderd. Daarbij ze moet gewoon met haar tengels van je paard afblijven en al helemaal niet slaan op haar hoofd. Zou een goede voor mij zijn.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 01:23

Jaa ik weet wel maarja, mijn paard staat er wel op stal, en is de enige die er de paarden doet daar, en niemand durft iets te zeggen of laten het gewoon zijn gang gaan, heb al veel moeten horen zien en zwijgen ze, want de staleigenaar doet er toch niks aan , omdat ze geen mensen vind eh

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 01:26

Ik denk ook dat je haar het beste aan kan spreken en daarbij vertelt dat je dit soort gedrag tegenover jouw paard niet fijn vindt.

Dat je staleigenaar er niks aan doet omdat ze geen mensen vindt, vind ik een raar verhaal? Dan zou je toch juist denken dat ze de mensen die ze nu heeft extra graag wilt behouden? Of begrijp ik je verkeerd? :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 01:31

Waarschijnlijk kan zij geen personeel vinden ;)

Maar ik zou haar er toch zeker op aanspreken!
Dat is toch geen manier van doen?
En dat terwijl je er zelf bij staat...je wilt er toch niet aan denken wat er gebeurt als er geen toezicht is :=

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 01:38

Jaa ik ga ze morgen maar over aanspeken he, wil niet!!

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 01:49

nouja, ben ik de enige die hetzelfde zou doen,
Als een paard zijn oren naar mij platlegt wanneer ik er voorbij wil krijgt deze van mij ook gewoon een tik.
dit is gewoon geen acceptabel gedrag naar de persoon toe. Moest de stalhulp bij mij op stal dit doen zou ik gewoon akkoord gaan. Ok, deze keer zal ze misschien niet kunnen bijten hebben, maar wanneer je dit gedrag toestaat kan er op een volgend moment wel de kans bestaan dat je paard gaat bijten.
nu praat jij deze persoon slecht terwijl je niet eens weet of deze effectief achter je rug terwijl jij niet aanwezig bent je paard mept...

alfie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 02:28

Wat ik mij nu afvraag.. En dit is absoluut geen verwijt, waarom stond jij niet tussen het paard en haar in? Het lijkt mij van jouw kant uit ook veilig dat je aan de kant van de persoon die passeert staat waardoor jouw paard niet kan bijten/trappen/geslagen kan worden of zie ik dat verkeerd? Ik weet natuurlijk niet goed wat hier de situatie in maar het klinkt een beetje vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 02:34

Elienee schreef:
Als een paard zijn oren naar mij platlegt wanneer ik er voorbij wil krijgt deze van mij ook gewoon een tik.
dit is gewoon geen acceptabel gedrag naar de persoon toe. Moest de stalhulp bij mij op stal dit doen zou ik gewoon akkoord gaan. Ok, deze keer zal ze misschien niet kunnen bijten hebben, maar wanneer je dit gedrag toestaat kan er op een volgend moment wel de kans bestaan dat je paard gaat bijten.
nu praat jij deze persoon slecht terwijl je niet eens weet of deze effectief achter je rug terwijl jij niet aanwezig bent je paard mept...

Op mijn eerste manege was er een paard dat preventief een tik kreeg zodra de oren plat gingen. Paard beet niet toen hij op stal kwam, maar heeft zo wel leren bijten. Van mij kreeg hij nooit een mep en voor mij had hij wel respect. Ik was uiteindelijk 1 van de weinigen waar hij niet naar beet.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 05:16

Citaat:
nu merk al de laatste maanden dat mijn paardje niet meer zo lief is als begin en maand geleden!
Toch maar eens om je heen gaan kijken naar een stalling waar je paard wel netjes wordt behandeld. Hij geeft een signaal af dat hij het daar niet naar zijn zin heeft. Je hebt nu zelf kunnen zien waarom (en wie weet wat er nog meer mis is...) En met zulk personeel en een stalhouder die het niet interesseerd zou ik snel mijn biezen pakken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 05:49

Als de eigenaar erbij staat, een paard een mep verkopen vind ik echt not done.
Sowieso een tik op het hoofd vind ik niet kunnen en zeker niet voor een beetje oren in de nek want dat is gewoon paarden taal.
Wie weet heeft het paard vaker een mep gehad van die medewerker en was dit een reactie erop.
Een verbale waarschuwing was meer op de plaats geweest

Misschien een tip, let op je schrijfwijze, is soms best lastig te lezen zo

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 06:14

Ben ik de enige die denkt dat je paard zijn oren naar achteren deed naar haar omdat hij al een mep of iets anders verwachtte? Ik zou haar of heel duidelijk aanspreken dat ze met haar tengels vandje paard afblijft en als dat niet helpt op zoek naar een andere stalling.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 06:53

Natuurlijk is t zo dat je als pensionhouder/ verzorger af en toe moet optreden. Ik zelf als pensionhouder hoef zelden tot nooit op te treden omdat ik vanaf dat een paard bij ons op stal komt duidelijke afspraken met t desbetreffende paard maak, dat betekent dat we respectvol met elkaar omgaan, dat een paard mijn ruimte respecteert en dat ik t paard in zn waarde laat. Als een paard over mijn grenzen gaat geef ik duidelijk aan Tot zover en niet verder.. Ik maak zelf gebruik van het natuurlijke gedrag die paarden onderling gebruiken.. ( ik pas veel parelli technieken toe en t werkt echt bij elk paard) van nature wat overwicht hebben werkt absoluut in je voordeel! Als jou paard een tik krijgt omdat ie oren in de nek legt dan is die reactie van de verzorgende duidelijk een tekortkoming in de paarden kennis van je verzorgende. Kijk maar eens een uurtje op de wei..Hoe vaak leggen paarden wel niet de oren in de nek naar elkaar toe? Vaak! Delen ze dan meteen een tik uit? Zeker niet! Door je de paarden taal eigen te maken kun je heel veel conflicten voorkomen. Daarom is ook zeker niet iedereen geschikt als pensionhouder of verzorgende.. De tik die de verzorger uitdeelde komt voort uit haar eigen onzekerheid, gebrek aan kennis. Als een paard echt over mijn grens gaat ( slaan, bijten, over me heen rent dan vind ik t geoorloofd om dit paard op zn plek te zetten) als je dit vaak 1 x doet op t juiste moment is herhaling zelden tot nooit meer nodig.
Wel moet ik erbij zeggen een goed opgevoed paard krijgt het minste straf in zijn leven! Neem als eigenaar ook je eigen verantwoording en zorg ervoor dat je paard geleerd heeft Hoe hij zich moet gedragen! Het als eigenaar niet nemen van je verantwoordelijkheid kom ik met grote regelmaat tegen.. Ik zie een pensionpaard dan zijn eigenaar over t terrein sleurt en een eigenaar die daar dan echt niks mee doet en zich overgeeft aan t gedrag van zijn paard.. Ik kan dat niet tolereren als alle pensionpaarden zo met mij omgaan kan ik niet veilig mijn werk uitvoeren. Dus er ligt ook zeker een taak bij de eigenaar het paard goed gedrag bij te leren!
Ik heb zelden tot nooit een conflict met 1 van mijn pension paarden er heerst over en weer veel respect voor elkaar en dat geeft een zeer ontspannen sfeer op stal! Als je zeker weet dat jij je paard netjes heb opgevoed en dat de verzorger lukraak meppen uitdeelt uit onzekerheid, onmacht en onkunde dan ging ik per direct op zoek naar een andere stal. Maar nogmaals kijk ook of jij zelf je paard netjes hebt opgevoed! Nu ben je erbij dat ze een tik uitdeelt maar natuurlijk ben je er vaker niet bij.. uiteindelijk kan je paard gedragsproblemen ontwikkelen en daar is niemand bij gebaat ook de volgende pensionhouder niet! Het is van zeer groot belang dat je je paard veilig en vertrouwd achter kan laten op stal..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:29

Elienee schreef:

Ik zou waarschijnlijk wel mn stem verheft hebben (iets geroepen van "pas er op!!) en misschien gezwaaid hebben maar niet geslagen. Als het dier mij daadwerkelijk zou hebben gebeten, dan wel.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:52

Dus slaan mag pas als ik paar tanden in mij heb staan? Ik was er niet bij dis weet niet in hoeverre slaan slaan is of meer een tik was. Daarnaast hoe het paard laatste tijd in omgang is. Is die al wat meer aan uittesten laatste tijd en vaker aan dreigen/proberen, zou ik ook al veel sneller corrigeren. Dat je verwacht dat Ze andere gang neemt omdat je paard dreigt vind ik eigenlijk absurd :o

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:55

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dier dreigt omdat het een klap verwacht...
Van mij had ze ook heel duidelijk te horen gekregen dat ze met haar takken van mn paard af moet blijven....
Zeker als een dier voorheen vriendelijk was zou ik toch mijn bedenkingen hebben bij dit soort acties...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:58

Tussen de oren in de nek leggen en daadwekelijk bijten zit nog een heel grijs gebied.
Als je voor alle paarden die de oren naar achter leggen een tik gaat uitdelen heb je in de kortste keren pijn in je handen...
In de meeste gevallen is een korte krachtige brul meer dan voldoende. Maar er zitten rotzakken tussen!
Als hij je gister al bijna te pakken had, kun je er donder op zeggen dat hij nog een gerichte poging waagt. Ook dan is direct slaan onnodig in mijn ogen. Het snel verheffen van de hand is genoeg om het paard te doen terugdeinzen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:03

Ik had dit zeker niet gepikt. Als ik met mijn paard bezig ben en iemand haalt naar hem uit omdat hij zijn oren naar achteren legt dan heeft die persoon een groot probleem met mij. Ik kan mijn eigen paard wel corrigeren dat hoeft een ander niet voor mij te doen. Als ik er niet ben en mijn paard flikt iets zoals bijten oké dan is het een ander verhaal maar als ik er zelf bij ben moet je me dat echt niet flikken. Ik zou haar dit dus ook heel duidelijk maken als ik jou was. Bovendien zou ik een andere stal zoeken als dit zou gebeuren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:08

Billy schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dier dreigt omdat het een klap verwacht...
Van mij had ze ook heel duidelijk te horen gekregen dat ze met haar takken van mn paard af moet blijven....
Zeker als een dier voorheen vriendelijk was zou ik toch mijn bedenkingen hebben bij dit soort acties...

Precies!

Die van mij hebben genoeg aan 1 vinger in de lucht en de oortjes draaien weer naar voren. No way dat iemand moet wagen ze een klap voor de kop te geven!

Gewoon vriendelijk aangeven dat dit JOUW paard is en dat zo lang er geen gevaarlijke situaties zijn jij verwacht dat zij haar handjes thuis houdt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:10

kan je haar niet met meerdere aanspreken die hetzelfde vinden/denken? Sta je er niet alleen voor en wellicht maakt dat meer indruk op zo'n tante!
Weet wel dat ze van mij was geweest als dit was gebeurt waar ik bij stond! Je slaat niet zomaar een paard van een ander.
Ik hield wel in mijn achterhoofd de gedachte : wat doet ze als ik er niet bij ben, als ze al zo makkelijke losse handjes heeft waar je als eigenaar bij staat wat als ik er niet ben?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:16

Dat ze jouw paard een tik geeft waar jij naast staat hoort niet, dan ben je als eigenaar zelf verantwoordelijk om je dier te corrigeren. Dat jij je paard moet corrigeren op het moment dat deze zijn oren plat gooit naar een passerend persoon, vind ik wel. Dit hoort niet, in principe moet je (en al helemaal op een stal met meer paarden en mensen) een paard veilig kunnen passeren, zonder dat deze al kwade signalen afgeeft. Zou mooi zijn, allemaal paarden die al gaan waarschuwen dat je niet dichterbij moet komen als je er alleen maar langs loopt...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:22

Een paard kan niet praten, een paard communiceert met de lichaamstaal dus ook met de oren.
Wij binden paarden overal aan vast en liefst nog kort ook, ze kunnen dus veel minder met hun hals duidelijk maken en als vluchtdier kunnen ze zich bedreigd voelen door iets of iemand die van achteren nadert.

Ik vind het belachelijk als je een paard gaat meppen om een teken dat het paard geeft. Als hij nou al met zijn achterbeen stond te dreigen of met de tanden bloot stond kan ik me nog voorstellen dat je een brul geeft, maar ook dan vind ik een tik overdreven.
Als ik een paard nader zeg ik iets, trek ik zijn/haar aandacht en blijf praten tot ik voorbij ben.
Als je ziet dat het paard gespannen raakt of begint te dreigen kun je brullen.

Nu zij jouw paard al bij een waarschuwing een mep geeft zal het misschien leren voortaan niet meer te waarschuwen, daar krijgt hij immers op zijn flikker voor. Dan bijt hij volgende keer gewoon meteen.

Ik zou hier ook zeer zeker niet blij mee zijn en vind het verbazingwekkend dat er nog heel wat bokkers zijn die zich afsluiten voor lichaamstaal van dieren. Dat is immers het enige waarmee ze dingen aan jou als mens duidelijk kunnen maken.